پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ضوابط بهداشتی گله‌های مرغ اجداد


ضوابط بهداشتی گله‌های مرغ اجداد
۱) واحدهای پرورش مرغ اجداد باید مجوز بهداشتی بهره برداری بر اساس نظام دامداری باشند .
▪ تبصره : واحدهای پرورش مرغ اجداد در صورت نداشتن مجوز بهداشتی بهره برداری ملزم می باشند پس از ابلاغ ضوابط بهداشتی حداكثر ظرف مدت یك سال نسبت به اخذ مجوز اقدام كنند .
۲ ) هر واحد موظف به داشتن دامپزشك تمام وقت به عنوان مدیر بهداشت می باشد (طبق شرایط پیوست) و كلیه كاركنان و تجهیزات مورد نیاز فارم باید از نظر بهداشتی بر اساس ضوابط سازمان دامپزشكی بوده و به تایید مدیر بهداشتی برسد .
▪ تبصره : واحدهای پرورش مرغ اجداد موظفند پس از ابلاغ ضوابط بهداشتی نسبت به معرفی دامپزشكان تمام وقت خود به عنوان مدیر بهداشتی اقدام كنند .
۳ ) مدیر بهداشت واحدهای اجداد موظف است جهت فرآورده های تولیدی (تخم مرغ نطفه دار – جوجه یكروزه) گواهی بهداشتی طبق فرم پیوست صادر نماید .
▪ تبصره ۱ : واحدهای مرغ اجداد باید تخم مرغهای نطفه دار تولیدی خود در هچر های منحصر به اجداد هچ كنند .
▪ تبصره ۲ : ارسال فرآورده های تولیدی واحدهای اجداد نظیر تخم مرغ نطفه دار و جوجه یكروزه به سایر نقاط كشور با ارائه گواهی بهداشتی (برابر فرم ضمیمه) امكان پذیر می باشد در غیر اینصورت مطابق با آیین نامه مصوب تردد دام و فرآورده های آن عمل خواهد گردید .
۴ ) گله های مرغ اجداد باید عاری از عوامل مایكوپلاسماگالی سپتیكم (MG) و سالمونلا پولوروم و گالیناروم و كلامیدیاها باشند .
▪ تبصره ۱ : در صورت ابتلا گله های اجداد به بیماریهای فوق گله مبتلا حذف می شود .
▪ تبصره ۲: جهت حذف تدریجی مایكوپلاسماسینویه (MS) اپیدمیولوژی بیماری فوق در گله های اجداد مورد مطالعه قرار گیرد و راههای عملی به منظور پیشگیری از ابتلا گله های اجداد به بیماری مذكور از طرف سازمان دامپزشكی كشور ارائه شود (مدت مطالعه ۲ سال برآورد می شود )
۵ ) گله های واحدهای اجداد باید عاری از بیماری های زیر باشند :
كم خونی ویروسی IBH – لكوزلنفوئید – آرتریت ویروسی – سالمونلوز – AE – E.D.S.
▪ تبصره ۱: با توجه به اپیدمیولوژی بیماری سالمونلوز به ویژه سالمونلا تیفی موریوم و آنتریتیدیس و مشكلات ناشی از امكان آلودگی دان مصرفی – پرندگان وحشی – جوندگان و احیانا حشراتی كه در سالنهای مرغداری زندگی می كنند و همچنین افراد شاغل در مرغداری ها مقرر گردید به منظور از بین بردن الودگی های احتمالی مواد اولیه تشكیل دهنده دان و دان آماده. از سالمونلا امكان لازم در خصوص مطالعه روش های رفع آلودگی در مدت دو سال با همكاری دستگاههای ذیربط فراهم شود . لذا در صورتی كه گله های مرغ اجداد به بیماری سالمونلوز مبتلا گردند (به ویژه سالمونلا آنترتیتدیس و تیفی موریوم ) وعلائم كلینیكی را نشان دادند . نسبت به حذف گله آلوده اقدام شود ، و در مورد گله هایی كه علائم كلینیكی بیماری را نشان نمی دهند ولی میكروب سالمونلا از آنها جدا شده جهت كاهش و از بین بردن عامل سالمونلا گله درمان شود .
▪ تبصره ۲ : حذف گله های اجداد به علت ابتلا به بیماری هایی كه منجر به حذف گله می شود باید به تایید هیئت كارشناسی متشكل از كنندگان سازمان دامپزشكی – دانشكده دامپزشكی و موسسه رازی با استفاده از امكانات آزمایشگاهی داخل و در صورت لزوم خارج از كشور انجام شود . مسئولیت هیئت به عهده نماینده سازمان دامپزشكی می باشد .
۶ ) گله های اجداد در صورت ابتلا به بیماری های ویروسی نظیر برونشیت عفونی – نیوكاسل ـ آنفلوانزا (H۹N۲) – لارنگوتراكئیت – AE و هرگونه افتی بیش از ۱۰% تا بهبودی كامل و رفع بیماری و علائم آن و برگشت به حالت طبیعی می باید از تخم مرغهای نطفه دار تولید شده به صورت خوراكی استفاده كنند .
▪ تبصره : خوابانیدن مجدد تخم مرغهای نطفه دار گله های اجداد پس از ابتلا گله به بیماری هایی كه ذكر آن آورده شد و برگشت به بهبودی و حالت طبیعی با مجوز سازمان دامپزشكی كشور امكان پذیر خواهد بود .
۷) گله های مرغ اجداد باید بر علیه بیماری های ویروسی زیر ایمنی كافی داشته باشند :
گامبورو – برونشیت عفونی – نیوكاسل –AE
▪ تبصره : واحدهای مرغ اجداد موظف به ارائه اطلاعات لازم به مرغداران در خصوص میزان عیار آنتی بادی در جوجه های تحویلی بر علیه بیماری هایی هستند كه در بند هفتم ذكر شده اند .
۸ ) تحویل جوجه های تولید شده توسط مزارع مرغ اجداد به واحدهای مرغ مادر با صدور مجوز بهداشتی از طرف سازمان دامپزشكی كشور امكان پذیر است .
۹ ) به عنوان ناظر بر رعایت اصول بهداشت یك نفر كارشناس (دامپزشك) از طرف سازمان دامپزشكی كشور معرفی و به واحد پرورش مرغ اجداد اعزام می شود . لازم به ذكر است كه دامپزشك اعزامی بر اساس ضوابط بهداشتی واحد اجداد از فارم مذكور بازدید می نماید .
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید