جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

SMS BANKING چیست؟


SMS BANKING چیست؟
تلفن های همراه كه ابتدا وسیله ساده ای برای برقراری ارتباطات میان فردی از طریق گفت و شنود صوتی بودند با ابداع سیستم هایی نظیر SMS و WAPانقلابی را در ارائه خدمات اطلاع رسانی و حتی امور بانكی بوجود آوردند.از عمر استفاده از تلفنهای همراه برای انجام كارهای بانكی بیش از هشت سال نمی گذرد اما در همین مدت كوتاه پیشرفتهای مهمی در این زمینه رخ داده كه نوید دهنده گسترش بسیار روزافزونتر این رشته جدید از بانكداری الكترونیك است. آنچه در این میان جالب توجه است پیشتازی اروپا، آسیاو منطقه خاورمیانه در برابر آمریكا واقیانوسیه می باشد. به گونه ای كه شماری از بانكهای منطقه از جمله در هند و كویت بخش بزرگی از خدمات خود را بر این سرویس متمركز كرده اند.
●مزایای SMS و معایب WAP
با توجه به راحتی كار و جا افتادن فرهنگ SMS در بین مردم، خدمت جدید بانكها در قالب سرویس پیام كوتاه SMS با استقبال بیشتری نسبت به سرویس WAp مواجه شده است. اكنون انتخاب اول بانكها در اروپا در ارایه خدمات بانكی از طریق تلفن همراه تاكید بر SMS است. چرا كه برای استفاده از خدمت "بانكداری از طریق سرویس پیام كوتاه تلفن همراه" كافی است سرویس SMS كاربر فعال باشد و برخلاف سیستم و WAP مشتری نیازی به شماره گیری، اتصال به اینترنت، فعال كردن دیتا و استفاده از نوع گوشی بخصوص و از همه سخت تر تنظیم آن ندارد.پس مزیت مهم SMS Bank كه نباید آن را فراموش كرد: "امكان استفاده از هر نوع تلفن همراه" بوده و فقط لازم است كه مشتری امكان ارسال SMS داشته باشد.
●نحوه كار در محیط SMS BANKING
"بانكداری از طریق پیام كوتاه" یا SMS BANKING این قابلیت را دارد كه به محض دریافت پیام كوتاه از طریق تلفن همراه مشتری، خدمات بانكی مورد انتظار او را انجام دهد. خدمات بانكی كه براساس سرویس پیام كوتاه تلفن همراه ارائه می شود شامل: دریافت و مشاهده موجودی، انواع حسابهای ارزی و ریالی در هر لحظه و به درخواست مشتری، پرداخت قبض خدمات شهری، انتقال وجه و همچنین دریافت نرخ روزانه ارز می باشد.
●پیام های یكطرفه و دوطرفه
روش كار SMS BANK در این سرویس به صورت یكطرفه و دوطرفه می باشد. "پیام كوتاه یك طرفه" بدین معناست كه با فعال كردن این سرویس از طریق سایت بانك مربوطه قادر خواهید بود به محض هر واریز یا برداشتی – كه اصطلاحا به آن تراكنش (Transaction) می گویند- از وضعیت حسابتان بر روی گوشی تلفن همراه مطلع شوید. اما در نوع "پیام كوتاه دو طرفه" به درخواست شما و از طریق ارسال SMS، اطلاعات مورد نیاز برای شما ارسال می شود.برای استفاده از خدمات بانكی از طریق پیام كوتاه لازم است پس از درج كد مخصوص ، پیامتان را به شماره تلفنی كه بانك در اختیار شما می گذارد – مثلا برای بانك توسعه صادرات ۰۹۱۲۲۱۴۰۶۶۴ - ارسال فرمایید. لحظاتی بعد از ارسال پیام، یك پیام كوتاه برای شما فرستاده می شود كه حاوی اطلاعات مورد نظرتان می باشد. به عنوان مثال برای مشاهده موجودی حسابهای ریالی خود می توانید ابتدا چهار حرف مخفف نام بانك توسعه صادرات ایران به زبان انگلیسی یعنی EDBI را در بخش پیام كوتاه تلفن تان نوشته و بدون فاصله سه حرف كد عملیات بانكی تان را یعنی RLA بنویسید و به شماره ۰۹۱۲۲۱۴۰۶۶۴ ارسال كنید. بعد از لحظه ای، بانك اطلاعات انواع حساب ریالی را برایتان ارسال می كند. و یا مثلا برای دریافت نرخ ارز ابتدا كد EDBIFXR را وارد كرده و سپس سه حرف مخفف نام ارز كشورها را وارد می كنید. بر ای مثال EUR را برای یورو و USD را برای دلار بعد از گذاشتن یك فاصله بعد از EDBIFXR بنویسید و به شماره ای كه اعلام شد ارسال كنید.
نویسنده: حسین امامی
منبع: وبلاگ روابط عمومی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید