جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فروشگاه ساز اینترنتی


فروشگاه ساز اینترنتی
امروزه همه ما می دانیم که تجارت الکترونیک در کشورهای پیشرفته بخش نسبتا بزرگی از تجارت خرده فروشی یا حتی عمده فروشی و تجارتهای بین بازرگانان را به خود اختصاص داده است. در ایران بدلیل عدم وجود پول الکترونیکی و یا کارتهای اعتباری اینترنتی کمتر این بخش توسعه پیدا کرده است.اما با همه این محدودیتها شرکتهائی هستند که در این زمینه فعالیتهای خوبی انجام داده و پیشنهادات خوبی را به مشتریان خود ارائه می نمایند.یعنوان مثال سیستم پرداخت که شرکت رهنما با همکاری شرکت پست راه اندازی کرده این امکان را می دهد که فروشنده کالا را برای مشتری ارسال نماید و مامور پست وجه آنرا دریافت و در نهایت در دوره های یک ماه با فروشنده تسویه حساب نماید.این سیستم با توجه به نبود پول الکترونیک و همچنین ساز و کارهای حقوقی مربوط به پرداختهای الکترونیک در ایرن با استقبال مناسبی روبرو شده است.هرچند ضعف در سیستم نرم افزاری و همچنین گاهی هماهنگ نبودن ماموران پست در زمان تحویل کالا به مشتری ( جهت دریافت وجه کالا) کمی سرعت رشد پرداخت را با مشکل مواجه نموده است .نبودن سیستم پرداخت الکترونیک و محدودیت فروش در ایران از دیگر محدودیتهای این سیستم است.نمونه های دیگری که می توان از آن نام برد سیستم فروشگاه ساز جهان دیتا است.http://www.jahandata.ir/در این سیستم علاوه بر استفاده از سیستم پست برای ارسال بسته نرم افزاری، امکان استفاده از سیستم بانکی شتاب نیز فراهم می باشد ( هرچند در حال حاضر فقط بانک سامان امکان پرداخت اینترنتی در این سیستم را به مشتریان ارائه می دهد)وجود امکان پرداخت ارزی توسط کارتهای اعتباری نیز از مزایای این سیستم می باشد. این شرکت در پیشنهاد خود ایجاد انواع حسابهای ارزی و ریالی را نیز ارائه می دهد.
در زیر لیست تعدادی از این سیستمها ارائه شده است:
http://www.eshopbuilder.ir/
http://www.dayhoor.ir/
یکی دیگر از این سیستمها که دولتی حساب می شود سیستم فروشگاهی واسطه است
این سیستم متعلق به شهرداری است. مشکل اصلی این سیستم نداشتن دوره آزمایشی و همچنین قرار داشتن فروشکاه در سایت واسطه است.شما نمی توانید فروشگاه خودتان را در سایت خودتان داشته باشید.پارمترهای زیر می تواند به شما(بعنوان مدیر فروشگاه) در انتخاب یک فروشگاه ساز خوب کمک کند :
۱- مهمترین امکان چنین سیستمی تست رایگان می باشد. سیستمهائی که از همان ابتدا از شما پول می گیرند قابل ارزیابی نیستند. البته استثناء در مورد سیستمهای شناخته شده وجود دارد که نیاز به تست ندارند. اما فعلا که اول کار هستیم بهتر است هم سیستم فرشگاه ساز را قبل از خرید و پرداخت وجه تست نمائید.
۲- دوره های تسویه حساب خیلی مهم هستند. فروشگاههای هستند که این دوره را مشخص نکرده اند. اینکه شما بتوانید وجه کالا را سریع از سیستم دریافت نمائید بسیار مهم است. نقش نقدینگی در یک فروشگاه مانند نقش خون در بدن است.
۳- امکان گزارش گیری مدیریتی یکی از مهمترین مسائل این سیستمها است. اگر سیستمی در این زمینه ضعف داشته باشد هزینه کار شما را برای ارزیابی فروش فروشگاه بالا خواهد برد و شما مجبور هستید خودتان این ارزیابی را انجام دهید.
۴- فروشگاههائی که به شما امکان استفاده از اجزای فروشگاه در سایت خودتان را بدهند مناسب تر هستند. اینه شما مجبور باشید در هاست یک سایت دیگر فروشگاه بگیرید برای یک داشتن یک فروشگاه حرفه ای مناسب نیست. شاید برای افرادی که نمی خواهند هزینه جداگانه دامنه و هاست را بدهند خوب باشد اما برای شما بعنوان یک فرشنده حرفه ای مناسب نیست.
۵- امکان کار با سیستمهای مختلف پرداخت هم از مزایای یک فروشگاه به حساب می آید. مشتری های فروشگاه می توانند افراد متفاوتی باشند که هر کدام روش متفاوتی برای پرداخت داشته باشند.
۶- امنیت و بیمه بودن کالاها نیز بسیار مهم است. اگر کالا در هنگام نقل و انتقال صدمه دید یا اینکه گم شد چه کسی این هزینه را پرداخت می نماید.اگر خریدار کالا اطمینان نداشته باشد که بعد از پرداخت پول حتما کالا یا وجه خود را دریافت می کند ، براحتی از فروشگاه شما خرید نخواهد کرد. بیمه بودن فروشگاه یکی از پارمترهای مثبت برای خریدار است. فراموش نکنید که در صورت بیمه بودن فروشگاهتان حتما این نکته را در تمام صفحات فروشگاه خود اعلام نمائید.پارامترهای دیگری هم هستند که در یک فروشگاه مهم می باشند و در اینجا فقط به مهمترینهای آنها اشاره شده است.شاید شما بسته به نیاز خودتان پارامترهای دیگری را نیز در فروشگاه مهم بدانید.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید