پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شما باید با دوستانتان نیز در ارتباط باشید


لسلی پاروت، نویسنده «زمانی كه بیشتر به دوستان نیاز دارید» می گوید: هیچ كاری در زندگی طولانی تر و وقت گیرتر از وظیفه مادری نیست. مادر بودن بیش از هر فعالیت دیگری، انرژی و زمان می برد و اغلب زندگی زن را از توازن خارج می شود. اما شاید دوستان بیش از هر كس دیگری بتوانند در ایجاد توازن كمك كنند.» البته می دانید كه همسر، بهترین دوست است. اما برای سلامت بیشتر داشتن دوستان دیگر نیز لازم است. دكتر جان فریل، روانشناس ونویسنده «۷كار بدی كه والدین انجام می دهند» می گوید: «یكی از خطرناكترین مسائل در ازدواج این است كه زوجین خارج از چهارچوب خانواده با كسی در ارتباط نباشند. وقتی یكی از زوجین از دیگری بخواهد فقط به نیازهای اجتماعی، احساسی و روحی او توجه كند در واقع ریشه های زندگی زناشویی اش را سست می كند.
دوستیابی مادران
ممكن است شما والدین جدید را نشناسید اما می توانید سعی كنید با آنها رابطه برقرار كنید. البته این بدان معنا نیست كه افراد مجرد و بدون بچه را نباید در این زمره قرار داد. روانشناسان معتقدند زنی كه خود در موقعیت شما باشد، شما را درك كرده و بهتر می تواند به شما كمك كند. شما می توانید حرفهای بیشتری با هم داشته باشید و با یكدیگر از ناراحتی ها و دلخوشی هایتان صحبت كنید. بامادران دیگر كه ارتباط برقرار كنید راهنمایی شده و اطلاعاتی به دست می آورید كه قبلاً در هیچ كتابی نخوانده اید و متوجه می شوید چه منابعی برای مادران و كودكان وجود دارد.سمیرا پس از مادر شدن كه شغل خود را از دست داده است می گوید: «زندگی من در بی سامانی محض بود و من بی آنكه بتوانم متعادل باشم احساس تنهایی می كردم. هویت من به عنوان كارمند حالا تبدیل به یك زن كه تنها باید كارهای خانه را انجام می دادتبدیل شده بود. با هیچ مادری در ارتباط نبودم كه وضعی مشابه من داشته باشد؟ ولی پس از مدت كوتاهی موفق شدم با چندزن دیگر آشنا شوم. ما یك گروه هفت نفره تشكیل دادیم كه به ملاقات و كمك همدیگر می رفتیم. اكنون پس از پنج سال بهترین دوستان من هستند. وقتی فرزندتان به دنیا آمد می توانید در خانه های بهداشت یا مطب پزشك با والدین دیگر آشنا شوید. اگر علاوه بر وظیفه مادری، شغل خاصی نیز دارید، دوستیابی ممكن است برای شما كار مشكلی باشد شما می توانید آخر هفته به همراه كودكتان به سمت زمین بازی یا پارك قدم بزنید و وقتی مادران دیگر را دیدید به آنها نزدیك شده و باب صحبت را باز كنید و می توانید صحبت خود را مثلاً با این جمله آغاز كنید «كودك شما چه پتوی قشنگی دارد آیا آن را از همین اطراف خریده اید؟ یا اینكه فرزند شما چندساله یا چندماهه است؟ استاسی ماسلین، سخنگوی گروه مادران پیش دبستانیها می گوید: «از اینكه در این راه اولین قدم بردارید واهمه نداشته باشید. مادران دیگر نیز از آشنایی با شما خوشحال خواهند شد.»
حفظ دوستان قدیمی
حفظ دوستان مجرد وبدون فرزند نیز به اندازه دوستان جدید مهم است. چرا كه آنها پیش از به دنیا آمدن فرزندتان، بخشی از زندگی شما بوده اند و اگرچه دوستان جدید با علایق مشترك با شما باارزش هستند، صرف وقت با دوستان قدیمی كه شناخته شده اند و در بسیاری از مراحل زندگی شما را یاری كرده اند نیز با اهمیت است. به نظر آنها مادر بودن جنبه جدیدی از شخصیت شما است. دوستان بدون فرزند این فرصت را به شما می دهند كه گاهی از حال وهوای بچه داری خارج شده و به چیزهای دیگر نیز فكر كنید اگر اولین فرزندتان را به دنیا آورده اید می تواند برای دوستانتان نیز جالب بوده و زمانی كه با آنها هستید به شما كمك كنند. اما با وجود اهمیت دادن به دوستان قدیمی یافتن فرصت برای در ارتباط بودن با اجتماع كار مشكلی است. گاهی اوقات حتی فرصت نمی كنید تلفنی با دوستانتان قرار ملاقات بگذارید. درست است كه دوستانتان به دلیل گرفتارهای شما با شما همدردی می كنند اما بالاخره از اینكه شما پاسخ تلفنهایشان را نداده و یا به دیدن آنها نروید خسته شده و با شما قطع ارتباط می كنند. پس خلاقانه فكر كنید مثلاً اگر نمی توانید شام را با آنها بیرون از خانه بخورید، از شوهرتان بخواهید از كودك نگهداری كند تا شما ملاقات كوچكی در حد صرف یك نوشیدنی با دوستانتان داشته باشید. همچنین می توانید از دوستانتان بخواهید كه آنها به دیدن شما بیایند چرا كه آنها دوستان شما بوده و درك می كنندكه با داشتن یك بچه كوچك نمی توان زیاد با اجتماع در ارتباط بود.
ارتباط خود را با دیگران حفظ كنید
برای اینكه ارتباط شما با دیگران قطع نشود باید برنامه ریزی داشته باشید. به پیشنهادات زیر توجه كنید:
۱- برای خودتان یك دفترچه و تقویم جیبی داشته و تمام كارهایتان را در آن یادداشت كنید.
۲- هر روز به یك دوست تلفن كرده و یا ای میل بزنید. این كار فقط چند دقیقه زمان می برد اما در عوض موجب می شود دوستان شما را از یاد نبرده و فكر نكنند با داشتن یك بچه از صفحه روزگار محو شده اید!
۳- با دوستانتان به طور نوبتی از بچه های یكدیگر نگهداری كنید مثلاً زمانی كه كار خاص دارید می توانید فرزندتان را نزد دوستتان بگذارید تا با بچه او بازی كند و یا بالعكس. بدین ترتیب می توانید همدیگر را بیشتر دیده و با هم در ارتباط باشید.
۴- به شوهرتان تفهیم كنید كه چقدر دوستان برای شما اهمیت دارند و مدام این مطلب را به او گوشزد كنید كه این امر برای سلامت روحی و روانی شما ضروری است. اكنون كه صاحب فرزند كوچكی شده اید داشتن روابط اجتماعی برای شما كار ساده ای نیست اما این كار یكی از مهمترین كارهایی است كه می توانید برای خودتان انجام دهید منتظر چه هستید؟ تلفن را بردارید!
مترجم: لیلا كاظمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید