شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

وزن ایده آل


وزن ایده آل
كاهش وزن و لاغری رؤیای دست نیافتنی خیلی از كسانی است كه برای رهایی از این مشكل به هر روش و توصیه ای متوسل می شوند و رنج رژیم های طاقت فرسا و مضر را در آرزوی رسیدن به وزن ایده ال خود تحمل می كنند. ولی اغلب بعد از یكی دو هفته، رژیم خود را رها كرده و به روش های دیگری روی می آورند. در این میان تنها چیزی كه اهمیت ندارد سلامتی و عوارض وحشتناك ناشی از برخی از رژیم های كاهش وزن است. اما به راستی بهترین راه برای كاهش وزن كدام است؟
*تصمیم بگیرید و برای خود یك هدف مشخص در نظر بگیرید. قبل از هر كاری، هدف خود را از رژیم گرفتن و كاهش وزن را مشخص كنید و سعی كنید برای رسیدن به این هدف به دنبال انگیزه و محرك باشید. مثلاً همیشه مزایای وزن ایده آل، سلامتی و با نشاط بودن ناشی از آن را به خود گوشزد كنید و با تعیین یك هدف واقع گرایانه و دست یافتنی برای رسیدن به آن تلاش كنید.
* از رژیم های طاقت فرسا استفاده نكنید. فراموش نكنید كه كاهش وزن به زمان نیاز دارد و معمولاً كسانی كه در ابتدای راه با رژیم های سخت و بسیار شدید سعی در كاهش وزن دارند، بلافاصله خسته شده، رژیم خود را رها كرده و شیوه قبلی را در پیش می گیرند. در این صورت، هر بار شروع مجدد این فرآیند مشكل تر از قبل خواهد بود؛ زیرا در این فرآیند سوخت و ساز فرد مختل می شود و فرد از وزن قبلی خود چاق تر می شود.
* هر روز خود را وزن نكنید. كسانی كه هر روز خود را وزن می كنند، بعد از این كه می بینند وزنشان هیچ تغییری نكرده، دچار نوعی یأس و دلسردی می شوند. هیچ گاه اهمیت عنصر زمان را فراموش نكنید. بهترین حالت كاهش وزن حداكثر نیم الی یك كیلو در هفته است. بنابر این به جای این كه هر روز خود را وزن كنید، هفته ای یك بار دو هفته یك بار این كار را انجام بدهید.
* در میان اعضای خانواده یا دوستان خود كسی را به عنوان پشتیبان و حامی خود انتخاب كنید. این فرد علاوه بر این كه می تواند از نظر روحی مشوق خوبی برای شما باشد، به طور عملی نیز می تواند به شما كمك كند. به عنوان مثال شاید پیاده روی یا ورزش برای شما امری دشوار به حساب بیاید، اما همراهی با یك دوست می تواند این عمل را برای شما مطلوب و دلپذیر كند.
* سعی كنید در انتخاب مواد غذایی و تهیه غذا، كمی سلیقه و ابتكار به خرج دهید. شما می توانید خیلی از مواد غذایی را با انواع ساده تر و سالم تر جایگزین كنید. مثلاًً به هنگام طبخ ماكارونی به جای گوشت قرمز از سبزیجاتی نظیر قارچ یا كلم استفاده كنید و یا این كه به جای سس مایونز چرب از مخلوط ماست و آبلیمو استفاده كنید. در ضمن تغییر شیوه پخت غذا نیز می تواند كمك شایانی به فرآیند كاهش وزن بكند. به عنوان مثال، به جای سرخ كردن مواد غذایی از روش هایی نظیر بخارپز كردن یا كبابی كردن گوشت و ماهی استفاده كنید.
* تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و در همان حال حجم غذای مصرفی در هر وعده را كاهش دهید. مصرف روزانه حداقل ۳ وعده و حداكثر (۳ وعده كامل و ۲ میان وعده) را فراموش نكنید.
* اگر می خواهید رژیم بگیرید، از یك رژیم متنوع، كامل و متعادل استفاده كنید و هیچ ماده غذایی را از برنامه غذایی خود حذف نكنید. زیرا عدم خوردن مواد غذایی مورد علاقه سبب ایجاد نوعی عطش در فرد می شود و بعد از یك مدت زمان بسیار كوتاه فرد با شكستن رژیم خود به مصرف بیش از اندازه این مواد روی می آورد. مثلاً اگر شما شكلات دوست دارید، نمی توانید آن را به یك باره از رژیم غذایی خود حذف كنید، اما می توانید مصرف آن را كم كم كاهش داده و به حد تعادل برسانید.
* به هنگام غذا خوردن از بشقاب های كوچك استفاده كنید. زیرا همان حجم غذای همیشگی یا مقدار كمتری از آن در یك بشقاب كوچك، زیاد به نظر می رسد و فرد احساس می كند یك پرس كامل غذا را مصرف كرده است.
* همواره عمل «خوردن» را بر سر میز غذا خوری انجام دهید، حتی اگر می خواهید یك لیوان چای بنوشید. زیرا بعضی افراد در طول روز و خارج از وعده غذای اصلی، همواره در حال خوردن هستند. اما از آن جایی كه این كار را در حین انجام كارهای دیگر مثل تماشای تلویزیون یا مطالعه كردن انجام می دهند، هیچ توجهی به این عمل نمی كنند و این خوردن های مكرر را جزو وعده های غذای اصلی و معمول به حساب نمی آورند. اما عمل خوردن بر سر میز غذا خوری یا سفره همواره توجه انسان را به این فعل معطوف می كند.
* یكی از مهم ترین دلایل افزایش وزن انسان امروزی نفوذ مدرنیته وسایل مدرن به درون زندگی انسان است. همیشه به دنبال راهی برای فعال تر بودن باشید. سعی كنید به جای آسانسور از پله استفاده كنید یا ماشین خود را كمی دورتر از محل كار خود پارك كنید تا مجبور شوید روزانه حداقل چند دقیقه پیاده روی كنید.
* مشكلات گوارشی و مشكلات مربوط به هضم غذا از جمله مهم ترین و اصلی ترین دلایل اضافه وزن هستند. برای جلوگیری از یبوست مصرف فیبر(سالاد، میوه و سبزیجات) را افزایش دهید، در حال نشسته غذا بخورید و غذا را كاملاً بجوید.
* ورزش كردن را فراموش نكنید. هر یك ساعت ورزش در حدود ۳۰۰ كالری می سوزاند، به علاوه تا چندین ساعت بعد از انجام حركات ورزشی، سرعت سوخت و ساز افزایش می یابد. بهترین و كم هزینه ترین ورزش پیاده روی است. برای شروع مدت زمان كوتاه و فواصل كمتری را انتخاب كنید و به تدریج بر فعالیت خود بیفزاید.
* و باز هم یك توصیه همیشگی و قدیمی: آب بنوشید. آب فرایند هضم و جذب غذا را تسهیل می كند. در همین حال كمبود آب سبب می شود بدن به جای سوزندان چربی ها جهت تأمین آب مورد نیاز خود آنها را ذخیره كند. به همین دلیل مصرف آب می تواند نقش مهمی در موفقیت شما داشته باشد. زیرا آب سبب می شود چربی ها در فرآیند متابولیسم شركت كرده و در نتیجه فرآیند كاهش وزن با سرعت بیشتری صورت بگیرد.
طلوع ریاضی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید