پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


والدین و کودک دبستانی


والدین و کودک دبستانی
هیج پدری به هنگام صبح بیدار نمی شود تا زندگی فرزندش را تیره سازد . هیچ مادری با خود نمی گوید « امروز اگر فرصتی پیش بیاید بر فرزندم دادخواهم زد و یا او را تحقیر خواهم کرد » . با این وجود باز هم جنگ و جدال در می گیرد . برای اجتناب از این وضع ناخواسته ، توجه به این نکات ضروری است .
● صبح بخیر
مادرهرگز نباید کودک محصل خود را صبح ها از خواب بیدار کند . کودک از اینکه مادر هر روز صبح به اطاق او بیاید و پتو را از روی او بکشد و بگوید « یالا بلند شو مگر نمی بینی که دیرت شده » نفرت دارد . اگر کودک با صدای ساعت زنگدار بیدار شود بهتر است تا با صدای مادر زنگدار بیدار شود . بهترین هدیه برای فرزند محصلمان یک ساعت زنگدار است که روی آن با حروف درشت نوشته شده باشد : « حالا می توانی رئیس خودت باشی »
● صبحانه بدون استرس
هنگام صرف صبحانه موقع مناسبی برای آموزش اصول اخلاقی و آداب معاشرت نیست . صبحانه بایستی در یک جو خوشایند صرف شود . هرگونه بگومگو با کودک که اغلب خواب آلوده و بدخلق است ، می تواند به اوقات تلخی منجر شود .استفاده از سخنان نیشدار و طعنه آمیز تهدیدی جدی برای سلامت روانی کودک به حساب می آید و تحت تمام شرایط بایستی مؤدبانه باکودک صحبت کرد .
● پول توجیبی
پول توجیبی ، مخارج روزانه کودک است نه اهرم فشار علیه او . والدین نبایستی هنگام عصبانیت پول توجیبی کودک را قطع کنند و هنگام خوشحالی بی جهت مقدار آن را زیاد کنند . مقدار پول توجیبی نیز بایستی بر مبنای توان مالی خانواده ونیازهای سنی کودک تعیین شود .
● لباس پوشیدن
کودکان وقتی به مدرسه می روند ، نباید لباسهای گران قیمت پوشیده باشند تا مدام نگران تمیز نگه داشتن آن باشند . کودک بایستی آزاد باشد تا بدود ،‌ بپرد ، توپ بازی کند و این موارد بر تمیز ماندن لباسهای او ارجحیت دارد . به جای ایراد موعظه در مورد پاکیزگی ، بهتر است چند دست لباس ارزان قیمت و بادوام برای فرزندمان تهیه کنیم تا از این طریق سلامت روانی اش را نیز بیشتر تأمین نماییم .
● عجله نکنید
وقتی به کودک فشار می آورید که عجله کند ، او بیش از پیش وقت را هدر می دهد . ضمن اینکه ،‌عجله معمولاً باعث می شود تا کودک وسایل شخصی خود را در منزل جابگذارد . بهترین کار در اینگونه مواقع این است که اشیای فراموش شده را بدون متهم کردن کودک به فراموشکاری و عدم مسئولیت به او بدهیم .همیشه باید محدودیت زمانی را به اطلاع کودک برسانیم و او را تنها بگذاریم تا خودش تلاش کند و کارهایش را بموقع انجام دهد .
● بازگشت از مدرسه
هنگام بازگشت کودک از مدرسه بهتر است مادر در خانه باشد و به محض ورود کودک به او خوشامد بگوید . جملاتی که حاکی از درک والدین از مشقتهایی است که کودک در مدرسه متحمل شده ، می تواند بسیار ارزشمند باشد . از جمله « قیافه ات نشان می دهد که روز سختی را پشت سر گذاشته ای ، خوب حالا بیا کمی استراحت کن » . وقتی مادر نمی تواند شخصاً در منزل باشد تا به کودکش خوشامد بگوید . می تواند برای او پیغام کتبی یا شفاهی از طریق نوار ضبط صوت بگذارد .
● تکالیف مدرسه انجام تکالیف مدرسه صرفاً در قلمرو مسؤولیت کودک است . والدین نباید تکالیف را مورد رسیدگی قرار دهند . مگر زمانی که خود کودک تقاضا کند . اگر والدین درگیر در تکالیف مدرسه کودک شوند ، هرگز نخواهند توانست خود را از این مخمصه نجات دهند . ارزش اصلی تکالیف مدرسه در این است که تجربه مستقل کارکردن را به کودک می دهد . در ضمن کودک بایستی اول تکالیفش را انجام دهد و بعد بازی کند ، نه آنکه به او اجازه دهند ، اول بازی کند و قول بدهد که تکالیفش را بعداً انجام دهد .
● تعریف و تمجید
تعریف و تمجید از کودک فقط باید با تلاشها و کارهای موفقیت آمیز او سر و کار داشته باشد ، نه با صفات شخصی او . مثلاً وقتی کودک تکلیف مدرسه خود را با خطی زیبا می نویسد ، باید بگوییم « خط تو چقدر زیبا به نظر می رسد . » نه اینکه بگوییم « تو چقدر بچه خوبی هستی . »در حقیقت گفتار تمجید آمیز بایستی تصویری واقعی از اعمال خوب و پسندیده کودک ارائه دهد .
● وقت خواب
در بسیاری از خانواده ها موقع خواب زمان ستیز بین والدین و فرزندان است . کودکان میخواهند بیشتر بیدار بمانند و والدین خواستار خوابیدن هر چه زودتر آنها هستند . کودکان قبل از خواب نیاز دارند که والدین در کنار آنها باشند و به نحوی محبت آمیز با آنها سخن بگویند . این تماسهای صمیمانه کودک را از اضطراب رها می سازد و او را به خواب خوشی فرو می برد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید