جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


مطبوعات یونان و بیان واقعیت های فرهنگی


نتایج یك نظرسنجی به عمل آمده از سوی موسسه METRON ANALYSIS كه در مجله یونانی HIGHLIGHTS انتشار یافته نشان می دهد كه مردم این كشور از «دوستداران واقعی و دائمی شبكه های مختلف تلویزیونی»، «دارای مردمی بسیار محتاط»، «تلویزیون های سیاسی» و در نهایت «مردمی غیرعلاقه مند به امر مطالعه» هستند. همچنین یونانیان كمترین میزان علاقه به «فرهنگ معاصر» كشورشان را دارند. در این نظرسنجی كه در موزه بیزانس شهر آتن انجام گرفته، تعدادی از مقامات
بلند پایه این كشور از جمله رهبران احزاب سیاسی و وزیر فرهنگ نیز شركت داشته اند.از هر ده نفر یونانی (۱۳ درصد ساكنین آتن و حومه) سه نفر آنها تاكنون هرگز از مركز تاریخی آكروپولیس واقع در مركز پایتخت دیدار نكرده اند و ۹۵ درصد در فستیوال های هنری كشورشان شركت نكرده اند. اما این گروه همزمان ترجیح می دهند ماهی یك بار با دوستان و نزدیكان خود در بیرون از منازل خود غذا بخورند. طبق این آمار ۳۷ درصد DVD و نوار ویدیویی در موضوعات مختلف اجاره كرده اند و ۳۱ درصد اخیراً كتابی را خارج از موضوعات شغلی خود مطالعه كرده و ۲۴ درصد در رابطه با شغل خود كتاب خوانده اند. همچنین ۱۹ درصد به سینما رفته اند و ۵ درصد به كتابخانه رفته، ۴ درصد به كنسرت موسیقی، ۴ درصد برای دیدن تئاتر، ۴ درصد به كتابخانه های عمومی شهر، ۳ درصد به گالری ها و مراكز هنری، ۲ درصد به محل اجرای برنامه موسیقی و یك درصد به كتابخانه ملی شهر آتن مراجعه داشته اند. به اعتقاد بسیاری از كارشناسان فرهنگی این كشور وجود چنین آمارهای نگران كننده ای برای یك كشور توریستی كه دارای فرهنگ و تمدن تاریخی كهنی است بسیار خطرناك بوده و می بایستی برای آن چاره جویی شود. طبق این آمار جوانان یونانی درحالی رفتن به سینما و كنسرت موسیقی را ترجیح می دهند كه از هر ۱۰ یونانی ۹ نفر آنها همه روزه ساعاتی از وقت خود را به تماشای شبكه های مختلف تلویزیونی اختصاص می دهند. یونانیان دارای بالاترین آمار بینندگان تلویزیونی در میان كشورهای اروپایی هستند.طبق این آمار در میان هنرهای معاصر، مردم این كشور بیشتر به هنر «موسیقی» علاقه مند هستند و از ده نفر یونانی هفت نفر (۷۳ درصد) «خیلی» به موسیقی علاقه مند هستند. طبق این آمار، یونانی ها شناخت بسیار كمی نسبت به كارگردانان مطرح كشور خود داشته و صرفاً ۱۴ درصد آنها فقط تئودوروس آنجلوپولوس كارگردان برجسته كشورشان را می شناسند و ۵۳ درصد آنها هیچ شناختی از كارگردانان سرشناس جهان ندارند. ۳ درصد مردم این كشور محبوب ترین نویسنده ادبیات كشورشان را نیكوس كازانتزاكیس می دانند و ۸۱ درصد هیچ شناختی نسبت به نویسندگان كشورشان ندارند. همچنین در میان چهره های شناخته شده بین المللی، ۷۰درصد كوفی عنان دبیركل سازمان ملل و ۶۴درصد هری پاتر را می شناسند. ۴۷درصد از یونانیان معتقدند در كشورشان اصولاً سیاستی برای فرهنگ وجود ندارد و ۵۵درصد مدعی اند این موضوع به آموزش بیشتری نیازمند است. نیمی از شركت كنندگان در این آمارگیری حتی نام وزیر فرهنگ كشورشان را به درستی نمی دانند. همچنین در آمارگیری دیگری كه از سوی موسسه VPRC و برای شبكه تلویزیونی STAR و در میان حدود یك هزار تن از شهروندان آتن انجام گرفته است، نشان می دهد كه ۴۰ درصد مردم این كشور به مطبوعات كشورشان و ۴۴ درصد به شبكه رادیو های كشورشان اعتماد بیشتری دارند. ۶۱ درصد به شبكه های دولتی و ۱۹ درصد به شبكه های خصوصی كشورشان اعتماد بیشتری دارند. ۵۱ درصد شبكه های دولتی را مستقل از دولت حاكم بر این كشور می دانند.
• یك آمار اروپایی
در آماری كه در میان ۱۶ كشور غرب اروپا انجام گرفته است نشان می دهد كه برنامه های ورزشی بین المللی، فیلم های سینمایی و استفاده از DVD بیشترین بینندگان را در میان این كشورها به خود اختصاص داده است. در حالی كه مردم انگلیس بیشترین بینندگان برنامه های ورزشی و فیلم های سینمایی بوده اند مردم یونان كمترین میزان را به خود اختصاص داده اند. البته در این آمار كشورهای آمریكا و كانادا محاسبه نشده اند. طبق این آمار مردم این تعداد از كشورهای اروپایی در سال ۲۰۰۳ میلادی ۶/۴۱ میلیارد دلار برای رفتن به سینما، فیلم های DVD و فیلم های ویدیویی هزینه پرداخت كرده اند. ۵۲ درصد این هزینه برای فیلم های تلویزیونی (عضویت در شبكه های خصوصی)، ۳۳ درصد این هزینه ها ویژه فیلم های DVD و ۱۵ درصد این هزینه جهت رفتن به سینماها اختصاص یافته است. در این آمار مردم نروژ نسبت به سایر كشورهای اروپایی هزینه بیشتری جهت دیدن فیلم های DVD پرداخت كرده اند.

محمود فاضلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید