پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

میوه های زمستانی


میوه های زمستانی
در تابستان كه بدن به علت گرمای زیاد هوا و از دست رفتن قسمتی از آب مورد نیاز خود، نیاز بیشتری به آب دارد اكثر میوه های فصل را میوه های آبدار تشكیل می دهند تا مصرف آنها نیاز بدن را برآورد. در زمستان توجه به تغییرات آنی، بارندگی های ناگهانی و كاهش دما و نظر به شیوع بیماری های واگیردار عفونی از جمله طیف وسیع سرماخوردگی ها، مقاومت بدن انسان به شدت كاهش یافته و نیاز مبرمی به انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین C دارد كه این ویتامین ها را دقیقاً می توان در میان میوه های زمستانی به وفور یافت. آشنایی با ویتامین ها و مواد معدنی میوه های زمستانی، به ویژه در آستانه شروع این فصل، گامی است در جهت آمادگی برای ورود به فصل سرما و زیبایی ها.
پرتقال
متون تاریخی نشان می دهند كه پرتقال برای اولین بار در جنوب شرقی آسیا كشت شده است. اگرچه با توجه به گستردگی گونه های مختلف این میوه، در تمام فصول سال می توان نوعی از آن را در دسترس داشت، اما معمولاً بهترین نوع پرتقال از اواسط پاییز به بازار می آید. یك پرتقال ۱۰۰ گرمی به طور متوسط شامل ۹/۸ گرم كربوهیدرات، ۳/۲ گرم فیبر، ۲۰۰ میلی گرم پتاسیم، ۲/۱۵ میلی گرم منگنز، ۴۱ میلی گرم كلسیم، ۶/۵۰ میلی گرم ویتامین C، ۷/۳۸ گرم اسید فولیك و ۴۹ میكرو گرم بتاكاروتن است. در ضمن مقدار سدیم، كلسترول و چربی های اشباع شده موجود در پرتقال بسیار اندك است. پرتقال به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین C یك آنتی اكسیدان بسیار قوی است. از این رو مصرف پرتقال به افرادی كه به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند، پیشنهاد می شود. همچنین مصرف ویتامین C باعث بازسازی بافت پوست می شود و رنگ پوست را بهبود می بخشد. به علاوه پرتقال، نارنگی و گریپ فروت یعنی میوه های اصلی پاییز و زمستان دارای جوهر لیمو هستند.
متخصصان تغذیه توصیه می كنند برای كاهش وزن قبل از هر وعده غذایی، یك لیوان آب میوه از موادی كه جوهر لیمو دارند، بنوشید. آزمایش ها نشان می دهند كه این موضوع به حفظ اندام و هیكل كمك می كند. زیرا دستگاه گوارش را آرام می كنند و در نتیجه اشتها را كاهش می دهند.
نارنگی
نارنگی مانند سایر میوه های دارای جوهر لیمو، به مناطق حاره ای آسیا تعلق دارد. این میوه كه در اصل به چین و هندوچین متعلق است، در قرن ۱۹ به اروپا رسید. نام نارنگی به رنگ نارنجی لباس پادشاهان قدیم كشور چین(mandarinas) نسبت داده می شود. بخش اعظم این میوه از آب تشكیل شده است و مانند سایر میوه های هم دسته خود به دلیل مقدار كم قند موجود در آن از كالری اندكی برخوردار است. این میوه دارای مقادیر فراوانی فیبر است(۹/۱ گرم فیبر در یك نارنگی ۱۰۰ گرمی) كه این فیبر به خصوص در قسمت سفید بین گوشت میوه و پوست آن وجود دارد. اگرچه نارنگی سرشار از ویتامین C است، اما در هر حال مقدار ویتامین C موجود در آن كمتر از پرتقال است. ویتامین C در شكل گیری دندان ها و استخوان ها، گلبول های قرمز و جذب آهن مواد غذایی نقش مهمی ایفا می كند. همچنین این میوه حاوی مقادیر فراوانی اسید سیتریك، پتاسیم، بتاكاروتن و منیزیم است. بتاكاروتن در بدن انسان به ویتامین A، مهمترین ویتامین مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت پوست و مو و تقویت بینایی تبدیل می شود.
انار
انار یكی از قدیمی ترین میوه هایی است كه وجود داشته است. حتی روایت می شود كه هومر شاعر معروف یونان باستان، چندین بار در كتاب معروف خود(ادیسه) از این میوه نام برده است. خاستگاه انار را خاور دور و شمال هند دانسته اند. نام انگلیسی این میوه (Pomegranate) از زبان یونانی گرفته شده است كه به معنی سنگ پر از هسته است. این میوه به دلیل مقدار كم كربوهیدرات موجود در آن، میوه ای كم كالری است. انار سرشار از پتاسیم است(در حدود ۲۷۵ میلی گرم پتاسیم در یك انار ۱۰۰گرمی). پتاسیم موجود در این میوه، نقش مهمی در بهبود فعالیت های ماهیچه ای و تنظیم آب بیرون و درون سلولی دارد. اسید سیتریك موجود در انار نقش ضدعفونی كنندگی دارد و می تواند عملكرد ویتامین C در بدن را بهبود ببخشد. همچنین انار با فعالیت منقبض كنندگی خود می تواند در درمان ناهنجاری های روده ای نظیر اسهال موثر باشد.
گریپ فروت
گریپ فروت میوه مشترك فصل پاییز و زمستان است كه بنا به نوع جغرافیایی منطقه، زمان به بار نشستن آن متفاوت است. گریپ فروت میوه محلی خاور دور است كه بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می كند. این میوه تلخ و ترش، دارای مقادیر زیادی ویتامین C است(۴۰ میلی گرم ویتامین C در یك گریپ فروت ۱۰۰ گرمی) به علاوه گریپ فروت حاوی ویتامین B۱ ، B۲، كلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، مس و منگنز است.
از چند سال پیش گریپ فروت به دلیل خواص ضدعفونی كنندگی و ادرار آور خود به یك میوه كاربردی در رژیم های كاهش وزن مبدل شده است، زیرا این میوه دفع مواد زاید موجود در بدن را تسهیل كرده و با بهبود عملكرد كلیه ها و دستگاه گوارش شرایط هضم بهتر غذا را فراهم می كند.
همچنین مصرف این میوه به دلیل دارا بودن خاصیت ضدعفونی كنندگی در هنگام بروز مسمومیت های غذایی بسیار مفید است. گریپ فروت به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین C سبب افزایش مقاومت بدن و دستگاه ایمنی بدن در برابر هجوم بیماری های مختلف می شود.
منبع: es.consumer
مترجم: طلوع ریاضی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید