جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


اخلاقیات در کار پروژه‌‌ی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ «نظامنامه‌ی داوطلبانه‌ی صنعتی» (وی‌آی‌پی)


اخلاقیات در کار پروژه‌‌ی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ «نظامنامه‌ی داوطلبانه‌ی صنعتی» (وی‌آی‌پی)
۱) تدوین نظامنامه‌ای برای تسهیل در بهبود اخلاقیات كار
«فناوری‌های جامعه‌ی اطلاعاتی»، نقشه‌ی كار و فعالیت‌های پیشه‌گانی را با سرعت بسیار فراوان تغییر می‌دهند. كار و شركت‌ها را می‌توان به شیوه‌های جدیدی سازماندهی كرد. شخصیت‌های حقوقی ]شركت‌ها[ و مكان‌های كار را می‌توان از مسافات و مناطق زمانی، مستقل كرد- این به معنای دسترسی به بازارهای جدید و كارپایه[۲]‌‌ی جدیدی برای رشد اقتصادی، و نیز به معنای كار در سراسر كشور و رویارویی بین نظام‌های ارزشی مختلف و علائق متضاد می‌باشد.از فناوری اطلاعات می‌توان برای بهره‌برداری غیرمنصفانه از منابع جهانی استفاده كرد، اما فناوری اطلاعات در عین حال، شكل‌گیری «دنیای نو» در راستای تحقق راه‌حل‌های پایدارتر، واردشدن در رقابت‌های نامنصفانه، و توزیع مزایای بالقوه‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی در بین دریافت‌كنندگان بسیار را تسهیل می‌كند. چالش‌ جامعه‌ی اطلاعاتی، بهره‌گیری از توانش‌های بالقوه، و در عین حال پرهیز از مخاطرات تهدیدكننده است.اساساً سه روش عمده برای ساختن یك كارپایه‌ی مشترك به منظور تدوین بخش «تجارت جهانی‌» و «كار جهانی» در راستای تحقق «جامعه‌ی اطلاعاتی جهانی»‌ عادلانه و متوازن وجود دارد:‌
▪ قانونگذاری چندجانبه
▪توافقات چندجانبه
▪ تعهدات صنعتی داوطلبانه- نظامنامه‌ی عملی مبتنی بر ملاحظات اخلاقی
قانونگذاری و توافقات چندجانبه، پیچیده هستند و معمولاً- اگر امكانی برای تحقق آن‌ها موجود باشد- انجام آن‌ها زمان بسیار طولانی می‌برد. برخلاف توافق‌های رسمی و قانونگذاری، توافق‌های داوطلبانه چندین مزیت عمده دارند:‌ سریع‌ترند، انعطاف‌پذیرترند، و آزمودن طیف گسترده‌تری از گزینه‌ها را نیز امكانپذیر می‌سازند. بنابراین نظامنامه‌های عملی داوطلبانه، كه توسط خود فعالان صنعتی عرضه و تصویب می‌شوند، چه‌بسا مكمل‌ها و بدیل‌های كارآمدی برای آیین‌نامه‌های چندجانبه و توافق‌های موجود باشند.بنابر تحقیقی كه اخیراً انجام شده، فناوری نوین اطلاعات، بویژه اینترنت، شكاف بین كشورهای بسیار صنعتی و كشورهای درحال‌توسعه را كم خواهد كرد. فناوری، جریان سریع‌تر اطلاعات و تبادل وسیع‌تر دانش را، نسبت به هر زمان دیگر پیش از اكنون، امكانپذیر می‌كند، و موجب شفافیت در شرایط حیات كاری و پیشه‌گانی می‌گردد، كه به معنای آگاهی بیش‌تر به تفاوت‌ها، وتقاضای فزاینده برای برابری ]و مساوات [ می‌باشد.
۲) مجموعه اهداف«وی‌آی‌پی» عبارت‌اند از:‌
▪ روشن‌كردن اساس و جوهره‌ی اخلاقیات پیشه‌گانی و انجام گفتمان درباره‌ی مسئولیت‌های مشترك در میان شركا[۳]ی «وی‌آی‌پی» و شركت‌كنندگان[۴] صنعتی در «وی‌آی‌پی»؛
▪ ارائه‌ی یك نمای كلی و جامع و یك بررسی نظام‌مند از میزان مناسبت و تأثیر پیمان‌های موجود (قوانین، توافق‌ها، بیانیه‌ها) و نظامنامه‌های اجرایی قابل‌كاربرد برای كار و پیشه‌ی بین‌الملی در داخل مرزهای كشوری؛‌
▪ ایجاد یك داده‌پایگاه[۵] و ابزار سنجش دسترس‌پذیر از طریق اینترنت- مبتنی بر داده‌های پیمایشی و روش‌شناسی منطق فازی كه فعال‌كردن، كنترل، و تحلیل فرآیندهای حصول اجماع عمومی را تسهیل می‌كند؛
▪ پیشنهاد یك نظامنامه‌ی اخلاقی برای كار انجام‌شده در داخل مرزهای كشوری- این كار در گفتمان با شركت‌های بزرگ بین‌المللی انجام می‌گیرد؛
▪ حصول تأیید نظامنامه‌ی «وی‌آی‌پی‌» از سوی یكصد شركت بین‌المللی كه علاقه‌ی خود را به اتخاذ نظامنامه‌ای برای عملیات بین‌المللی خود- كه با نمونه‌سازی از كاربرد «ابزار خودسنجی وی‌آی‌پی‌»[۶] به شكل عام اعلان شده- اظهار می‌دارند.
۳) رویكرد فنی
روش‌شناسی كلی «وی‌آی‌پی‌»، تركیبی از روش‌ها و رویكردهای كلاسیك علمی- مشتمل بر عناصر توصیفی، تحلیلی، توضیحی، و تجویزی- و كار تكوینی است، كه با همكاری شركا و شركت‌كنندگان صنعتی انجام می‌شود.فعالیت‌های پژوهشی از دو بخش تشكیل می‌شوند: بخش اول، توصیف ماهیت اخلاقیات به‌طور عام، شناسایی نظام‌های ارزشی، و روشن‌كردن پیوندها]ی آن[ با راهبردها و اخلاقیات پیشه‌گانی است. روش مورد استفاده برای ترویج این اهداف، در درجه‌ی اول انجام پیمایش‌هایی بر روی سواد، و نیز گفتمان‌هایی با شركت‌كنندگان صنعتی «وی‌آی‌پی‌» است. انجام كار، به یك بحث جامع درباره‌ی موضوع منتج می‌شود و یك «دانش‌پایگاه»[۷] فراهم می‌آورد كه فرایند تدوین «نظامنامه‌ی وی‌آی‌پی‌» را تسهیل خواهد كرد.بخش دوم كار پژوهشی شامل وارسی نظام‌مند نظامنامه‌های اجرایی موجود، نظامنامه‌های اخلاقی و توافق‌های چندجانبه درباره‌ی حقوق انسانی، شرایط كاری، حفاظت محیط زیست، روابط بین‌المللی پیشه‌گانی، و به‌كارگیری و انتقال فناوری اطلاعات است. بعلاوه این بخش ایجاد ابزاری برای تحلیل و حصول اجماع- برمبنای موردكاوی[۸]‌ها، پژوهش‌های جامعه‌شناسانه، و روش‌شناسی منطق فازی- را نیز شامل می‌شود.موازی با فعالیت‌های پژوهشی، به تدوین نظامنامه‌ی «وی‌آی‌پی‌»، گسترش گروه مشاركت‌كنندگان صنعتی، و تمركز و اشاعه‌ی فرایندها و نتایج «وی‌آی‌پی‌» اقدام می‌شود.«نظامنامه‌ی اجرایی داوطلبانه‌ی صنعتی»‌، كه برچسب كیفیت توافق‌های كاری بین- مرزی مبتنی بر «فناوری‌های جامعه‌ی اطلاعاتی» به شمار می‌آید، اهداف زیر را در پی دارد:
▪ تضمین تقسیم عادلانه‌ی مزایای ناشی از جامعه‌ی اطلاعاتی بین سازمان منتقل‌كننده/ مستقر‌كننده و منطقه/ كشور میزبان؛
▪ بهسازی شرایط كار و كیفیت حیات در مناطق/ كشورهای میزبان؛‌
▪ ایجاد انگیزه برای توسعه‌ی مراكز تجارت جهانی و مشاركت در رقابت‌ عادلانه‌ی جهانی؛‌
▪ بهسازی وضعیت رقابتی شركت‌های اروپایی از طریق ملاحظات اخلاقی در مواجهه با بازار جهانی.
۴) آنچه تا كنون به دست آمده:
▪ گزارش:‌ «جوهره‌ی نظری اخلاقیات پیشه‌گانی:‌ طبقه‌بندی رویكردها، تأثیرات فرهنگی و زیست‌محیطی پیشه‌گانی بر اخلاقیات»[۹].
▪ گزارش: «اخلاقیات، اخلاقیات پیشه‌گانی و نقش نظامنامه‌ی اجرایی بر توافق‌های كاری بین- مرزی مبتنی بر «فناوری‌های جامعه‌ی اطلاعاتی».
▪ در حدود ۲۴۰ نظامنامه‌ی شركتی گردآوری، و در داده‌پایگاه «وی‌آی‌پی‌» ثبت شده‌اند. دسترسی خارجی به این داده‌پایگاه از ماه دسامبر از طریق سایت وب «یونوموندو»[۱۰] فراهم شده است.
▪ پیش‌نویس «نظامنامه‌ی عملی وی‌آی‌پی» تدوین شده است.۵) نظامنامه‌ی عملی برای كار الكترونیكی جهانی
فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، افراد شاغل در سازمان‌های پراكنده را به هم بسیار نزدیك‌تر كرده‌اند. این «مجاورت مجازی» فرصت‌های جدیدی را برای همكاری بین دانشكاران[۱۱] فراهم آورده، اما درعین‌حال شیوه‌های همكاری، سبك‌های مدیریت، و تفكر سازمانی را نیز به چالش گرفته است. برای تحقق تمامی مزایای این فناوری‌ها در عرصه‌ی كار و پیشه، بازاندیشی درباره‌ی طیفی از وجوه اخلاقی، غیراخلاقی و نیز وجوه كاركردی مورد نیاز است.پروژه‌ی «وی‌آی‌پی» به وسیله‌ی طرف‌های اروپایی چند‌ملیتی راه‌اندازی شده و از سوی كمیسیون اروپا حمایت می‌شود. مبنای منطقی این اقدام آن است كه یك نظامنامه‌ی عملی داوطلبانه برمبنای ملاحظات اخلاقی به شركت‌های چندملیتی و شبكه‌های مربوط به آن‌ها در بهسازی عملیات بین‌المللی‌شان كمك می‌كند. درعین‌حال، نظامنامه‌ی عملی، جهتگیری مسئولانه و خردمندانه‌ای اقدامات نسبت به دوركاران وجوامعی كه دوركاران در آن عمل می‌كنند را تسهیل می‌كند.
«نظامنامه‌ی عملی برای كار الكترونیكی» جهانی، منحصربه‌فرد است:‌
این نظامنامه منحصربه‌فرد است، زیرا به وجوهی می‌پردازد كه خاص كار الكترونیكی در سراسر كشور است. این نظامنامه كه توسط شركت‌های چند‌ملیتی فعال در بازارهای جهانی تدوین شده، عمدتاً به وجوه مرتبط با شرایط كار الكترونیكی، حفاظت و امنیت داده‌ها، ابزارها و فناوری‌های كار، مشاركت در پیشرفت در كشورهای عمل‌كننده، و ملاحظات زیست‌محیطی می‌پردازد.
▪ ارزش افزوده برای شركت‌ها:‌
نظامنامه‌ی ارائه‌‌‌شده‌ی منتج از این اقدام كه تكمیل‌كننده‌ی خط‌مشی‌های عمومی شركتی و قوانین می‌باشد، یك ابزار مدیریتی برای شركت‌ها فراهم می‌كند كه در موارد زیر اثر مثبت دارند:
ـ بهینه‌سازی عملكرد پیشه‌گانی؛
ـ بهینه‌سازی جذابیت‌ها به منظور استخدام شایسته‌ترین افراد؛
ـ بهینه‌سازی تبادل دانش جهانی و همكاری آسان‌تر بین طرف‌های دورافتاده‌ازهم؛
ـ كاهش خطر بروز تضاد بین طرف‌های ذینفع؛
ـ تقویت‌ روابط عمومی و اشتهار شركت؛‌
ـ پشتیبانی از اقدامات داخلی كه به عملیات بین‌المللی و به‌كارگیری فناوری مربوط می‌شوند.
● كار الكترونیكی جهانی چیست؟‌
كار الكترونیكی كاری است كه از راه دور، و از مكان، كشور یا قاره‌ی دیگری انجام می‌شود. تسهیلاتی كه بـُعد مسافات در كار الكترونیكی را از میان برمی‌دارند انواع فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، مثل تسهیلات انتقال داده‌ها، پست الكترونیكی، كنفرانس‌ دیداری/ شنیداری، اینترانت/ اینترنت/ اكسترانت، و … را شامل می‌شوند. كاری كه دو یا چند كشور در آن دخالت داشته باشند در اینجا كار الكترونیكی جهانی نامیده می‌شود. كار الكترونیكی را می‌توان به‌صورت انفرادی، در واحدهای شركتی همكار، گروه‌های كاری، یا تیم‌های كاری كه دارای پراكندگی جغرافیایی هستند (تیم‌های مجازی) انجام داد. نظامنامه به چه كسی ارتباط پیدا می‌كند؟‌كاربران و حامیان نظامنامه، شركت‌های چند‌ملیتی و مخاطبان آن، تصمیم‌سازان و سیاستگذاران در سطح اشخاص حقوقی، و در پایگاه‌های كاری/ مراكز خارج از كشور هستند. ارزش‌های ذكرشده در این نظامنامه‌ی اجرایی در مورد تأمین‌كنندگان ]مواد و منابع[، پیمانكاران دست دوم، و دیگر مشاركت‌كنندگان داخلی نیز قابلیت كاربرد دارند.
▪ كارپایه‌ی ارزشی و اخلاقی نظامنامه:‌
«مسئولیت‌ مشترك اجتماعی»‌[۱۲]، چارچوب عمومی تدوین و اجرای «نظامنامه‌ی عملی كار الكترونیكی جهانی» شمرده می‌شود. اصول راهنما در این نظامنامه عبارت‌اند از فرصت‌های برابر برای كاركنان الكترونیكی، درك محدودیت‌ها و فرصت‌های فنی، احترام به تفاوت‌های فرهنگی، اهمیت‌دادن به محیط زیست، و تابعیت شهری شایسته نسبت به جوامعی كه شركت در آنجا عمل می‌كند.
مقررات ملی و بین‌المللی،‌ حداقل لازم برای همه‌ی اشكال كار، از جمله كار الكترونیكی جهانی شمرده شده‌اند. این چارچوب‌ها ازجمله عبارت‌اند از:‌
ـ منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد،‌
ـ كنوانسیون‌های «سازمان بین‌المللی كار»،
ـ اعلامیه‌ی سه‌گانه‌ی اصول سازمان بین‌المللی كار درباره‌ی شركت‌های چندملیتی و خط‌مشی اجتماعی،‌
ـ رهنمودهای «سازمان همكاری و توسعه‌ی اقتصادی»‌ درباره‌ی شركت‌های چندملیتی،
ـ پروتكل كیوتو در باب تغییرات آب‌وهوایی،‌
ـ دستورالعمل‌های اتحادیه‌ی اروپا.
عبارات این رهنمودها در نظامنامه تكرار نشده‌اند، بلكه توجه نظامنامه در عوض بر گسترش، انطباق، و به‌كاربردن این بیانات عام در كار الكترونیكی جهانی، متمركز است. دیگر چارچوب‌های قانونی، رهنمودها، اصول، نظامنامه‌ها، واستانداردهای خبررسانی نیز در هنگام تهیه‌ی پیش‌نویس نظامنامه‌ی حاصل از اقدام «وی‌آی‌پی» مورد بررسی و توجه قرار گرفته‌اند.
▪ شرایط كار الكترونیكی (كار، رفاه واستانداردهای استخدام)
فرصت‌های برابر و برخورد برابر با همه‌ی كاركنان، در كار الكترونیكی مبتنی بر دانش در میان اشخاص دور از هم، نقش اساسی دارند. بنابراین شركت‌ها باید توجه خاصی به شرایطی كه در كار در مسافات دوردست، مناطق زمانی مختلف، فرهنگ‌های متفاوت كار و زندگی، و قلمروهای زبانی بروز می‌یابند، معطوف سازند. به‌منظور تحقق استانداردهای مطلوب از نظر كیفیت حیات كاری و شرایط كار در كل شركت، شركت‌ها باید لزوم فراتررفتن از اقتضائات حقوقی و قانونی را بپذیرند.
شركت‌ها باید:‌
ـ وضعیت قانونی كاركنان الكترونیكی را روشن كنند و ملاك‌های قانونی و حقوقی جاری را به اطلاع همه‌ی طرف‌های مربوط برسانند؛
ـ شرایط كاری را در بین اشخاص حقیقی و حقوقی همكار، هماهنگ كنند و برای تحقق عدالت و شفافیت در قراردادهای استخدام‌ بكوشند؛
ـ با هر شكلی از تبعیض بر علیه كاركنان الكترونیكی از نظر روش‌های مدیریت، دسترسی به اطلاعات، و صداقت و شرافت مبارزه كنند و برای واردكردن كاركنان دورافتاده به جمع شركت، زمینه‌سازی كنند؛
ـ علاوه بر موازین معمول سلامت شغلی، به مخاطرات مرتبط با «اضطراب بین‌مرزی» توجه ویژه‌ای معطوف دارند و فرصت‌هایی را برای مشاركت كاركنان الكترونیكی و اثرگذاری بر كار خود، برایشان فراهم آورند؛
ـ به تفاوت‌ فرهنگی موجود در میان كاركنان الكترونیكی احترام بگذارند و به كاركنان اجازه دهند كه بر آن جنبه‌هایی كه در كیفیت حیات و توازن كار/ زندگی فرد نقش اساسی دارند، مؤثر باشند.
● حفاظت، امنیت، و انسجام داده‌ها
مخاطرات مربوط به دسترسی غیرمجاز به داده‌ها، و مواردی كه صداقت ]و شرافت كاری[ افراد را تهدید می‌كند، در آن محیط كاری و پیشه‌گانی كه بخش مهمی از جریان اطلاعات از طریق رسانه‌های الكترونیكی منتقل می‌شود،‌ افزایش می‌یابد. به‌كاربستن دستورالعمل‌ اتحادیه‌ی اروپا در مورد حفاظت درون- شركتی داده‌ها،‌ ابزار بازدارنده‌ای است كه می‌توان آن را یك نقطه‌ی آغاز تلقی كرد.
شركت‌ها باید :‌
ـ با ارائه‌ی رهنمودهای روشن در باب اطلاعات‌ورزی[۱۳] و اشاعه‌ی اطلاعات،‌ از مخاطرات و بزهكاری/ تقلب، پیشگیری كنند؛
ـ اطمینان حاصل كنند كه تسهیلات اطلاعاتی و سیستم‌های اطلاعاتی كه مورد استفاده‌ی افراد و سازمان‌ها قرار می‌گیرد از نظر فنی و سازمانی، دارای ایمنی هستند تا بدین وسیله از اموال تجاری، فكری، و نوآورانه و ابداعی محافظت شود؛‌ـ مقررات اجرایی برای استفاده از فناوری‌هایی همچون تلفن، تسهیلات انتقال داده‌ها، پست الكترونیكی، كنفرانس‌ دیداری/ شنیداری، اینترنت/ اینترانت/ اكسترانت، و … را وضع كنند تا ضمن تأمین شرافت كاری، بهترین محیط كاری ممكن حاصل شود؛‌
ـ با اِعمال مقررات سختگیرانه‌ی درون‌شركتی در باب پردازش داخلی و اشاعه‌ی خارجی داده‌های شخصی كاركنان، از صداقت كاری كاركنان حفاظت كنند؛
ـ در باب «حقوق دارایی فكری» كاركنان نسبت به حاصل كار آنان، ملاك‌های روشنی را تعیین كنند و راه‌حل‌های منصفانه‌ای را اتخاذ نمایند.
▪ فناوری‌ها و ابزارهای كاری
فرصت‌های برابر و ابزارها و محیط كاری سازگاری‌پذیر در سازمان، عناصر كلیدی برای همكاری مؤثر بین اشخاص حقیقی و حقوقی دورافتاده‌ازهم هستند. دیگر لوازم حیاتی عبارت‌اند از اعتمادپذیری فنی، مشاركت كاركنان، دسترسی به اطلاعات، و فرصت‌ مهارت‌آموزی.
شركت‌ها باید:
ـ فناوری‌های آسانكار ]و كاربرپسند[، سازگاری‌پذیر، و قابل اطمینان را انتخاب كنند و اطمینان حاصل كنند كه همه‌ی مكان‌های كاری با استانداردهای فناوری شركت‌ انطباق دارند؛‌
ـ به‌منظور تقویت همكاری، بر روی ابزارها و محیط‌های كاری تعاملی جهانی سرمایه‌گذاری كنند؛‌
ـ به‌منظور كسب مهارت‌های فنی برای همكاری مؤثر در میان كاركنانی كه در فواصل جغرافیایی متفاوت از یكدیگر قرارگرفته‌اند، برنامه‌های مهارت‌آموزی برای كاركنان تدارك ببینند؛
ـ تسهیلات پشتیبانی فنی كه تضمین‌كننده‌ی كارآیی محلی و همكاری مطمئن جهانی است، در داخل كشور فراهم و عرضه كنند؛‌
ـ خط‌مشی‌هایی را برای شركت درپیش‌گیرند كه دسترسی به اطلاعات را تسهیل كند و زمینه‌ساز اشتراك و تبادل اطلاعات در مقیاس گسترده‌ی جهانی باشد.
▪ مشاركت در پیشرفت كشورهای محل عملیات
تابعیت شایسته‌ی شركتی، به معنای مشاركت و اقدام مسئولانه‌ی شركت همراه با جوامع دیگر است. نهادهای خارجی فعال در كار الكترونیكی می‌توانند در اشاعه‌ی دانش و انتقال فناوری‌ و در توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی، و جمعی مشاركت كنند.
شركت‌ها باید:‌
ـ در صورت نیاز و امكان، در توسعه‌ی فناورانه و در ایجاد دانش در كشورهای محل فعالیت خود مشاركت كنند؛‌
ـ از اقدامات پیشه‌گانی شایسته و مسئولانه پشتیبانی كنند و شركای پیشه‌گانی مثل عرضه‌كنندگان و پیمانكاران را نیز به انجام این كار تشویق كنند؛‌
ـ از توسعه‌ی محلی پیشه پشتیبانی، و در فرآیندهای اقتصادی و جمعی در كشورهای محل فعالیت خود مشاركت كنند؛‌
ـ در صورت تعطیل‌شدن فعالیت‌ها، از ابزارها[ی ممكن] برای كاهش اثرات منفی بر جامعه‌ی محلی بهره‌ بگیرند.
ـ درباره‌ی عملكرد شركت، اطلاعات روشن و شفاف در اختیار كاركنان و همه‌ی افراد ذینفع دیگر قرار دهند.
▪ كنترل زیست محیطی
از پتانسیل موجود در فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برای حفاظت محیط زیست، به‌طور كامل بهره‌گیری نشده است. شركت‌ها و نمایندگان خارجی آن‌ها باید برای بهسازی عملكرد زیست‌محیطی خود از این نظر تلاش كنند و با اتخاذ روش‌های مدیریتی مناسب، با اثرات منفی مربوط، مبارزه كنند.
شركت‌ها باید:‌
ـ برای كاهش هر چه بیش‌تر اثرات زیست‌محیطی همراه با كار الكترونیكی، مثل مصرف انرژی، ازبین‌رفتن تجهیزات الكترونیكی، و مصرف كاغذ، اقداماتی را در پیش بگیرند و مكان كار را به گونه‌ای راه‌اندازی كنند كه نمونه‌ی خوبی از كنترل زیست‌محیطی سنجیده را به یاد آورد؛‌
ـ با كشف توانش‌های موجود در فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، تردد و سفرهای پیشه‌گانی بین مراكز كاری را به حداقل برسانند؛
ـ اطمینان حاصل كنند كه در همه‌ی مكان‌ها/مراكز، استانداردهای زیست‌محیطی واحدی به‌كاربسته می‌شوند.
ـ از روش‌های اندازه‌گیری و شاخصه‌های زیست‌محیطی برای عملكرد اثربخش در محیط زیست محلی بهره‌ بگیرند؛
ـ درباره‌ی عملكرد و خط‌مشی‌های زیست‌محیطی مراكز، اطلاعات روشن و شفاف در اختیار مقامات محلی، كاركنان، و عموم مردم قرار دهند.
۶) سازمان‌های مشاركت كننده
Ericsson Radio systems AB, Sweden (Coordinator)
AstraZeneca AB, Sweden
Sonera OY, Finland
Centrum for Social Innovation, Austria
Paavonen Consulting AB, Sweden
UNEXT OY, Finland
مترجم : علی‌حسین قاسمی
[۱]. Walter Paavonen, “Ethics in Business – VIP Project VIP- Voluntary Industrial Code of Practice for IST –enabled Cross-border Work Arrangements”, in Telework ۲۰۰۱-Report of the ۸th European Assembly on New Ways to Work. Helsinki: ۱۲-۱۴.۹.۲۰۰۱, pp. ۹۶-۱۰۱.
[۲]. platform
[۳]. partners
[۴]. paricipants
[۵]. database
[۶]. VIP Self-Assessment Tool (VIP-SAT)
[۷]. knowledge-base
[۸]. case study
[۹]. Report: “Theoretical essence of business ethics – Classifi cation of approaches, cultural and business environmental impacts on ethics.” Authors: Juhani Pekkola and Kimmo Pekkola, UNEXT
[۱۰]. UnoMondo
[۱۱]. knowledge-workers
[۱۲]. Corporate Social Responsibility (CSR)
[۱۳]. information-handling
والتر پاوونن[۱]
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید