پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تجارت الکترونیک (E-Business)چیست؟


تجارت الکترونیک (E-Business)چیست؟
اهداف E-Business در سطح پیشرفته آن کاهش هزینه و بهبود کارایی با جمع آوری سیستمهای تجاری و ازبین بردن دوباره کاریها می باشد اصطلاح E-Business به استفاده از اینترنت برای انجام امور تجارت و کسب و کار برمی گردد.هر زمان یک کسب و کار برای انجام و پیشبرد اهداف شغلی و تجاری خود از اینترنت استفاده می کند در حقیقت تجارت الکترونیک (کسب و کار الکترونیکی) انجام می دهد.
آیا شما تجارت الکترونیک (کسب و کار الکترونیکی ) می کنید؟
آیا سازمان (تشکیلات ) شما تجارت الکترونیک می کند؟ اگر به یکی از جملات پایین یا چندتا از آنها می توانید جواب بلی بگویید پس شما تجارت الکترونیک (ebusiness) می کنید.
با مشتریان ،اعضا و سرویس دهنده ها از طریق ایمیل ارتباط برقرار می کنیم. برای مثال مجله الکترونیکی
به سایر شرکتها یا موسسات برای سفارش محصولا ت یا خدمات ایمیل می فرستیم
فروش یا توسعه فروش محصولاتمان ،آثار هنری یا سرویسها را از طریق وب سایت و ایمیل انجام می دهیم
از وب برای جستجوی اطلاعاتی ازقبیل قیمت،شماره تلفن و سایر اطلاعات استفاده می کنیم
از وب برای تحقیقات مثلا آخرین مناقصه ها استفاده می کنیم
از وب سایتمان برای ارائه اطلاعات در مورد خودمان و برنامه هایمان و کلکسیونها و از این قبیل استفاده می کنیم
از وب سایتمان با هدف مدیریت اطلاعات در کسب و کارمان استفاده می کنیم
فرق بین E-business و E-commerce
اصطلاح E-commerce معنی محدودتری نسبت به E-Business دارد.و به معنای استفاده از اینترنت برای سفارش و پرداخت برای خرید محصولات می باشد.بنابراین E-commerce زیرمجموعه ای از E-Business است .E-commerce زمانی اتفاق می افتد که یک مصرف کننده بصورت آنلاین بلیتی خریداری کند یا چیزهایی را از یک فر.شگاه آنلاین خریداری کرده و پول آنرا پرداخت می کند و یا جنس را برای طرف می فرستند یا اینکه آنلاین تحویل می گیرد.E-commerce مشخصا به پرداخت برای خرید کالاها و خدمات برمی گردد،در حالی که E-business تمامی فعالیتهای تجاری که ازطریق ایمیل یا وب صورت می پذیرد را دربر می گیرد.
اهداف و منافع E-business
اهداف E-Business در سطح پیشرفته آن کاهش هزینه و بهبود کارایی با جمع آوری سیستمهای تجاری و ازبین بردن دوباره کاریها می باشد. منفعت اصلی آن اینست که شما تجارت خود را با کارآیی بیشتر انجام می دهید و همچنین با منابع بیشتر و هزینه کمتر سود بیشتری می برید.جا دادن E-Business در هسته فرایند تجاری شما مستلزم صرف زمان و منابع می باشد. ولی باید به فرصتهای از دست داده و هزینه های صرف کرده به علت عدم E-Business در حرفه خود نیز توجه داشته باشید.مهمترین مطلبی که برای هر سازمان ، شرکت یا موسسه ای که تصمیم به ایجاد تغییر فرآیند تجاری سنتی خود به یک سیستم E-Business یکپارچه دارد در ابتدا تنظیم و تدوین یک طرح جامع E-Business یا همان (E-Business Plan) می‌باشد.
منبع : شبکه رسمی بازاریابی و تجارت الکترونیک


همچنین مشاهده کنید