پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
نقش ماهوارهها در اطلاعرسانی
امروزه ، ماهواره ها به بخشی مهم و عمده در زیربنای ساختار ارتباطات و اطلاعات تبدیل شده اند ، به طوری كه با اطمینان میتوان هزاره سوم میلادی را قرن ماهواره ها نام گذاشت . تكنولوژی ماهواره، عاملی قوی برای تغییر و دگرگونی است .این تكنولوژی ، می تواند چون ابزار مفیدی به انسان كمك كند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی ، زندگی دلخواه و آرمانی پر بار و پر تلاش داشته باشد .امروزه ما می دانیم كه یافته های علم ، تقریبا در هر ده سال دو برابر می شود و البته اطلاعات همراه آن در این مدت ۸ تا ۱۰ برابر افزایش می یابد . برای اینكه این جریان عظیم اطلاعات ، به میلیونها استفاده كننده در جهان به طور درست منتقل شود ، به مجراهای ارتباطی خاصی نیاز است كه دارای سرعت مخابره فوق العاده باشند و در اینجاست كه ماهواره ها به كمك می آیند و با این تكنولوژی جدید ، جریان عظیم اطلاعات به هر جایی از سرزمین كه زیر پوشش ماهواره باشد ، روانه می شود .چگونگی استفاده از ماهواره ، نقش آن در اطلاع رسانی و اهمیت استفاده از آن برای كشورهای جهان سوم ، از زمره مسائلی است كه طی این مقاله ، مطرح خواهد شد و تا حد امكان پاسخهای لازم برای آنها جستجو می شود .
پپیشرفت علم و تكنولوژی در جهان معاصر ، چنان شتابی به خود گرفته است كه هر لحظه فاصله زمانی میان یك كشف علمی و كاربرد پردامنه آن كاهش می یابد در حالی كه در گذشته ، برای یازده كشف بزرگی كه در فاصله میان اواخر قرن هیجدهم و نیمه اول قرن بیستم انجام گرفت ، بكصد و پنجاه سال وقت لازم بود . طی سی سال بعدی ، یعنی از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ ، اكتشافات بزرگی در زمینه هایی همچون كامپیوتر ، لیزر ، سفرهای فضایی ، پیوند اعضای انسانی ، استفاده از ماهواره های مخابراتی و نظامی ، مهندسی ژنتیك و در بسیاری دیگر از رشته ها ، پیشرفتهای خارق العاده علوم به قلمرو واقعیت قدم نهاد . در دهه ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ شاهد بودیم كه سفینه امریكایی " ویاجر " میلیونها كیلومتر راه در فضا طی كرد و از سیارات زحل و عطارد و نپتون گذشت و از حلقه های رنگین آنها تصاویری بس شگفت و حیرت آور به زمین مخابره كرد و آنكاه ، قبل از اینكه راهی كهكشان شود ، تصویر حیرت آوری از منظومه شمسی برای زمینیان فرستاد كه در آن ، سیاره زمین چون توپ كوچك آبی رنگی در فضای بیكران شناور بود . تمام این شواهد ، نشانگر آن است كه پیشرفت دانش و تواناییهای بشری ، كه از بیست سال پیش چنین سرعت سرسام آوری به خود گرفته است هنوز نخستین مراحل رشد خود را می گذراند و به احتمال فراوان هنگامی كه آموزش و بهره برداری از تكنولوژیهای بیشتری را در زمینه های مربوط به دانش بشر و سلطه اش بر محیط بپروراند ، سرعتی باز هم افزونتر كسب خواهد كرد .با این ترتیب ، جای هیچ گونه تردیدی نیست كه شیوه های آموزش و تعلیم و تربیت و كسب اطلاعات و دسترسی به دانش جهان معاصر ، در جهان شتابنده امروز دیگر نمی تواند منحصر به وسایل دیروز و طرق متعارف قدیمی باشد .
از سوی دیگر ، عدم توازنی كه میان تواناییهای انسان و جریان عظیم اطلاعات در تمدن كنونی وجود دارد ، ضرورت ایجاد وسایل را برای دسترسی به اطلاعات مورد تاكید قرار می دهد . دنیا در آستانه هزاره سوم میلادی ، با انفجار اطلاعات روبه روست . به قولی ، هیچ كس نمی تواند در همه عمرش بیش از دو یا سه هزار عنوان كتاب بخواند . تازه ، خواندن این تعداد كتاب هم كار خطیری است و مستلزم این است كه حداقل ، در هر روز پنجاه صفحه كتاب خوانده شود . اما مسئله مهم این است كه در خلال مدتی كه مطالعه ادامه دارد ، بیش از ۲۰ میلیون كتاب بر تعداد كتابها افزوده خواهد شد . پس می توان به طور متوسط ، از هر ده هزار كتاب ، یك كتاب را خواند .اگر جهان را به صورت كل در نظر بگیریم ، یافته های علم تقریبا در هر ده سال دو برابر می شود و البته اطلاعات همراه آن ، در این مدت ۸ تا ۱۰ برابر افزایش می یابد .
این جهان عظیم اطلاعات ، برای اینكه در سازمانهای پژوهشی ، ادارات ، كارخانه ها ، یا در منازل شخصی، به میلیونها استفاده كننده به طور درست منتقل شود ، به مجراهای ارتباطی خاصی نیاز دارد كه برای امواجی كه حامل اطلاعات هستند ، باید پهنای باند بی اندازه گسترده و سرعتهای مخابره فوق العاده داشته باشد و در اینجاست كه ماهواره ها ، به كمك می آیند – این تكنولوژی تازه ای كه پیشتاز انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی است . نظریه از ماهواره ها ، سالهاست كه ورد زیان متخصصان بوده و امروزه و در آخرین سالهای قرن بیستم ، این رویا صورت تحقق به خود گرفته است .در حقیقت ، كار با پرتاب اولین " اسپوتنیك " شوروی سابق در اكتبر ۱۹۵۷ شروع شد و به دنبال آن ، فرستادن اولین كپسول حاصل انسان به مدار زمین در آرویل ۱۹۶۱ ، و اولین راه پیمایی انسان بر سطح كره ماه در ژوئیه ۱۹۶۹ ، و در تخقیقات و تجربیات وسیعی كه در بیست سال اخیر در زمینه ایجاد شبكه های ارتباطی بین قاره ای به عمل آمده است ، راه را جهت استفاده بیشتر از مضا برای انسان فراهم آورد .
هم اكنون متجاوز از پنج هزار ماهواره ، در فضای اطراف زمین در گردش اند .البته تعدادی از آنها ، از كار افتاده و تنها به صورت توده ها ی فلزی بی مصرفی در آمده اند ، لیكن تعداد كثیری نیز ، هنوز در تمام ساعات شبانه روز سرویسهای مخابراتی و تلویزیونی بین قاره ای را تامین می كنند . همزمان با این عملیات فضایی ، در سطح كره زمین نیز روز به روز ، بر تعداد آزمایشگاهها و تاسیسات مخابراتی وسیع و مجهز به ماهواره های ثابت ، افزوده می شود .توانایی حاصل از این پیشرفتها ، ظرفیت كاری تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را بالا برده و كارآیی شبكه های تلویزیونی و مدارهای تلفنی را افزایش داده است – به طوری كه با اطمینان می توان ، قرن آینده را ، قرن ماهواره ها نام گذاشت .
امروزه ماهواره های ارتباطی حتی به صورت مستقیم ، می تواند یك سوم سطح زمین را زیر پوشش قرار دهند . در حقیقت ماهواره ها ، فاصله محدود خط مستقیم را هزاران برابر افزایش داده اند ، به طوری كه چنانچه چندین ماهواره در جاهای متفاوتی بر فراز زمین و به نحو مناسبی جای داده شوند ، خواهند توانست در خط مسستقیم با یكدیگر و با ایستگاههای زمینی ارتباط برقرار كرده و با تجهیز به یك تقویت كننده ، شبكه ارتباطی جهانی یا شبكه اطلاع رسانی یكپارچه ای را تشكیل دهند كه دست كم در اصول ، بتواند هر مقدار اطلاعات را به هر نقطه ای از زمین برساند .در سالهای اخیر ، پیشرفت درساختن ماهواره های پر قدرت ، كه با برخورداری از ردیابی فرو سرخ و نوترونی ، به مشاهده و ثبت و گزارش هرگونه حركتی در روی زمین قادر هستند ، مسائل سیاسی و رویدادهای جهانی را تحت الشعاع خود قرار داده است . وزارت دفاع امریكا ، دو سال پیش و قبل از آغاز حمله به عراق ، رسما اعتراف كرده بود : این ماهواره ها بودند كه درباره نخستین جابه جایی ارتش عراق هشدار دادند .
روز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۷۱ كه حادثه غم انگیز برخورد هواپیماهای نظامی در آسمان تهران رخ داد و منجر به كشته شدن بسیاری از هموطنان ما گردید ، قبل از آنكه مردم ایران ، از طریق رسانه های همگانی از این خبر مطلع شوند ، ماهواره " بی بی سی " با ارسال عكسهای ماهواره ای از محل سقوط هواپیما ، این گزارش غم انگیز را برای همه جهانیان به تصویر كشید.امروزه ، ماهواره ها یك ابزار تكنولوژیكی – اطلاعاتی مناسب ، برای گسترش تعلیم و تربیت و آموزش از راه دور و انتقال علم و دانش از آسمان به زمین به شمار می روند . برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی بود كه " گاستون برژه " محقق فرانسوی ، در كنفرانس عمومی یونسكو پیشنهاد كرد ، برای پخش برنامه های آموزشی در مناطق گسترده از امكانات ماهواده های فضایی استفاده شود . از آن زمان ، متخصصان تعلیم و تربیت ، برنامه ریزها ، اقتصاددانان و مهندسان علوم ارتباطی ، برای طرح برنامه های نوینی كه بتواند از ماهواره ها استفاده نماید ، به فعالیت پرداخته اند . اما چون علوم ارتباطات فضایی شاخه بسیار جدیدی از تكنولوژی اطلاعات است و بهره برداری كامل از آن به ایجاد سیستمهای فنی وپیچیده نیاز دارد ، این مسائل گاه برای استفاده از ماهواره ها ، موجب عكس العملهای تردید آمیز شده است . اما هرچه باشد ، استفاده از چنین ابزاری برای آموزش و گسترش علم در كشورهای جهان سوم بسیار مغتنم است . می دانیم كه در چنین كشورهایی ، انجام طرحهای وسیع آموزشی به روش سنتی ، با مشكلات بی شمار و غالبا غیر قابل حل رو به رو می شود .
مشكلاتی از قبیل نداشتن معلم كارآزموده ، فقدان وسایل و تجهیزات ، رشد نا متناسب جمعیت ، نامناسب بودن كتب و جزوات درسی ، ناهمسانی امكانات و فرصتهای آموزشی بین روستا نشینان ومردم شهر ، انزوا و دورافتادگی گروههای وسیع مردم از مركز فعالیت ، همچنین وجود توده های وسیع بی سوادان ، موجب می شود كه استفاده از امكانات فنی و گسترده ماهواره ها كمتر نگران كننده بنماید ؛ زیرا خود مشكلات نیز بسیار عظیم هستند .اروپاییان خود ، علی رغم دانش پیشرفته و دسترسی به ابزار جدید تكنولوژیكی ، از ماهواره ها در زمینه های مختلف اطلاعاتی و آموزشی استفاده های فراوان برده اند . از جمله این برنامه ها ، تهیه و تنظیم برنامه ماهواره ای جدید بهنتم " دلتا " است كه بر اساس تكنولوژی روز به تعلیم و تربیت و اطلاع رسانی استوار است و از حروف اول كلمات انگلیسی : Developing EUROPEAN Learning Through Technological Advance ( برنامه اروپایی آموزش از طریق پیشرفت تكنولوژیكی ) تشكیل شده است و هدف آن تحقیق و توسعه و بهره برداری از آخرین پدیده های علمی به منظور آموزش و اطلاع رسانی است . غیر از برنامه دلتا ، اروپاییان در ژوئیه سال ۱۹۸۹ میلادی ماهواره " اولمپوس " را كه نخستین ماهواره تجربی – آموزشی اروپایی به شمار می رود ، به فضا پرتاب كرده اند . هفت كشور اروپایی در تنظیم و تهیه برنامه های علمی و آموزشی این ماهواره ، همكاری مستمر داشته اند و در فضای اروپا كه تكنولوژی ماهواره ، اساسا در خدمت تفریح و پركردن اوقات فراغت به كار گرفته می شود ، "اولمپوس" در واقع اولین ماهواره ای است كه به بخش برنامه های سطح بالای آموزشی و علمی می پردازد.در شانزدهمین كنفرانس جهانی آموزش از راه دور نیز ، كه با شركت چهارصد تن از محققان و استادان دانشگاههای سراسر جهان در آبان ماه ۱۳۷۱ در بانكوك تشكیل شد ، بسیاری از ماهواره ها برای كارآموزی و اطلاع رسانی اختصاص داده بودند .
به هر حال ، امروزه در این حقیقت جای هیچ گونه تردیدی نیست كه كشورهای جهان سوم ، برای حمایت از فعالیتهای فنی وعلمی و بومی خود ، به تكنولوژی اطلاعاتی مناسب نیازمندند . این كشورها ، در حالی كه حدود ۷۵% جمعیت جهان را در خود جای داده اند ، فقط ۲۰% درآمد جهانی را فراهم می آورند و از نظر پتانسیل علمی و تكنولوژیك ، سهم آنان حتی به ۵% از سهم كل جهان نمی رسد . تكنولوژی اطلاعات در كشورهای جهان سوم ، متاسفانه با دو مشكل بزرگ روبه روست . مشكل اول این است كه ، اغلب به هنگام داوری درباره ابزار تكنولوژی ، تجزیه و تحلیل نسبت هزینه به سود و یا سودمندی هزینه به كارگرفته می شود . در حالی كه ، دانش انباشته و متراكم است و به طور كلی ،پذیرای تعیین كمیت نیست . امروزه دیگر ، نه هزینه های گزاف را می توان با اتكاء به سودها ی موهوم توجیه كرد ، و نه می توان حداقل هزینه را با ادعای سودهای كمیت ناپذیر پذیرفت . مسئله این است كه ، روشهای سنتی تجزیه و تحلیل هزینه و سود ، ممكن است دیگر كاربرد نداشته باشد .
مشكل دیگر ، موضوع تاثیر تكنولوژی جدید ، بخصوص ماهواره ها ، در زمینه های سنتی ، اجتماعی و فرهنگی یك كشور است و شاید اشتباه بیشتر ساكنان كشورهای جهان سوم ، در این باشد كه تصور میكنند ، ماهواره ها تنها ، نقش نقل و انتقال دهنده برنامه های تلویزیونی – آن هم از نوع سرگرم كننده و تبلیغاتی آن – را بر عهده دارند و با این پندار ، به این پدیده تازه علمی گاه با شك و تردید ، و گاه با ترس و وحشت ، و زمانی با خشم و نفرت می نگرند . در حالی كه ، امروزه ماهواره ها در زیربنای ساختار ارتباطات واطلاعات به یك بخش مهم و عمده تبدیل شده اند و هیچ كشور ی را نمی توان از چنین پدیده هایی بی نیاز دانست . بدیهی است تاثیر تكنولوژی به زمینه های اجتماعی ، سنتهای تاریخی و فرهنگی و عقیدتی یك كشور ویژگیهای خاص هریك از مردم آن با در نظر گرفتن سن ، شغل و طبقه اجتماعی بستگی دارد . به طور كلی برخورد نخستین ما ، با یك مفهوم ، یا مواجهه با تكنولوژی یا ماشین جدیدی كه قبلأ با آن آشنا نبوده ایم ، و اكنون یك نوآوری تكنولوژیكی به حساب می آید ، موجب ایجاد تاثیر در ما می گردد . بعد از دریافت و آگاهی است كه كنجكاوی ما تحریك می شود ، ترغیب می شویم كه این پدیده تازه را كشف كنیم ، طرز به كار گرفتنش را بیاموزیم ، آن را لمس كنیم و با مهارت آن را به كار بگیریم .
از راه این تاثیر است كه اغوا می شویم و به داشتن و به كار بردن این تكنولوژی عادت می كنیم و كمی بعد ، بدون هیچ كوشش اضافه ای به آن معتاد می گردیم و مانند هر عمل دیگری كه با تكرار آموخته شود ، در زمره عادات ما در می آید . عادی شدن " تاثیر " به علت تكرار آن ، ما را وامی دارد تا درباره عمر كوتاه تازه هایی كه ما را احاطه كرده اند ، اندیشه كنیم و دریابیم كه هر پدیده جدیدی ، بعد از مدتی تازگی خود را از دست می دهد . آنچه تا دیروز ما را تحت تاثیر قرار داده بود ، پس از گذشت یك سال ، دل آزرده می شود . یك تكنولوژی نو كه در زمان خود می توانست ما را تكان دهد ، به كار گرفته می شود ، و عادی می گردد ، طرد می شود یا پذیرفته می گردد . ما را احاطه می كند اسیر می كند و هرچند ندرتا برای ما موجد مشكلاتی است ، ولی در اغلب موارد ، ما را در حل مسائل یاری می بخشد . در اینكه تكنولوژی ماهواره ، یا هر تكنولوژی جدید دیگر عاملی قوی برای تغییر و دگرگونی است .
جای هیچ گونه تردیدی نیست . اما این تكنولوژی می تواند چون ابزاری مفید به انسان كمك كند تا با استفاده از آخرین پدیده های عملی ، زندگی دلخواه و آرمانی و پربار و پرتلاشی داشته باشد . ضمن اینكه اگر این ابزار ، نابجا و نادرست و یا با سوء نیت به كار گرفته شود ، می تواند به صورت نیرویی ویران كننده و مصیبت بار عمل كند . كشورهای جهان سوم ، باید قبل از آنكه به فكر مبارزه با تكنولوژی و یا جلوگیری از اشاعه آن باشند – چیزی كه امكان پذیر نیست – باید به این امر بیندیشند كه ، چگونه می توان بجا و مناسب از تكنولوژی جدید استفاده كرد و راه صحیح استفاده از آن را به مردم آموخت و به این ترتیب بر این اعتقاد صحه نهند كه " عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد " ، و برای ما كه به خداوند بزرگ و خالق عالم هستی ایمان داریم ، چنین باوری سهل و آسان است .
منابع و ماخذ
۱. آذرنگ ، عبدالحسین . اطلاعات و ارتباطات ، تهران : ۱۳۷۱ .
۲. اگلی ، ماكس ." تلویزیون ماهواره ای ، مجموعه مقالاتی در زمینه تكنولوژی آموزشی".ترجمه افضل وثوقی مشهد : انتشارات طرح پیشاهنگ تكنولوژی آموزشی ، (۵۸ – ۱۳۵۷ ) ص ۴۷ – ۶۵
۳. كروس ارس ، بت " انتقال تكنولوژی اطلاعاتی به كشورهای كم رشد . نگرش نظام یافته " . ترجمه فرشته مولوی ، فصلنامه كتاب ، شماره های ۱ و ۳ ( تابستان و پاییز و زمستان ۱۳۶۹) ص ۲۲۶ - ۲۴۱
۴. مك كلوی ، دان . " تكنولوژی و جامعه " ترجمه حبیب ناظری ، دانشمند ، ویژه نامه تكنولوژی ، (دیماه ۱۳۶۸ ) ص ۳۳ .
۵. مورالس ، استلا . " تاثیر تكنولوژی بر استفاده كنندگان از اطلاعات " ترجمه رضواندخت ضاد . فصلنامه كتاب ، ( تابستان و پاییز و زمستان ۱۳۶۹ ) ص ۲۵۶ ۲۷۱
۶- ALAI-HOSEINI,Mehdi (۱۹۹۱) , Distance education and education satellites , Listance Education for the twenty – forst century , ۱۶th world conference , Nonthaburi , Thailand , ۱۹۹۲ . Conference Abstracts , P.۲۵۳.
۷- Larcien , Thierry ( ۱۹۹۱ ) , Olympus , un satellite au service de l’education , Le Francais dans le Monde, BO. ۲۳۳ . Mai – Juin ۱۹۹۰ pp . ۲۰ – ۲۲
۸ – Leid, Edward (۱۹۷۶ ) The instructional technology , New York , University of U . S . O . Press , ۱۹۷۶
۹ – Proposal for a council regulation on a community action in the field of technology , Deltta, Comet ( ۸۷ ) ۵۳۷ . Final , ۲۴ July ۱۹۸۷ .
مهدی علائی حسینی
دانشگاه پیام نور ( مشهد )
۱. آذرنگ ، عبدالحسین . اطلاعات و ارتباطات ، تهران : ۱۳۷۱ .
۲. اگلی ، ماكس ." تلویزیون ماهواره ای ، مجموعه مقالاتی در زمینه تكنولوژی آموزشی".ترجمه افضل وثوقی مشهد : انتشارات طرح پیشاهنگ تكنولوژی آموزشی ، (۵۸ – ۱۳۵۷ ) ص ۴۷ – ۶۵
۳. كروس ارس ، بت " انتقال تكنولوژی اطلاعاتی به كشورهای كم رشد . نگرش نظام یافته " . ترجمه فرشته مولوی ، فصلنامه كتاب ، شماره های ۱ و ۳ ( تابستان و پاییز و زمستان ۱۳۶۹) ص ۲۲۶ - ۲۴۱
۴. مك كلوی ، دان . " تكنولوژی و جامعه " ترجمه حبیب ناظری ، دانشمند ، ویژه نامه تكنولوژی ، (دیماه ۱۳۶۸ ) ص ۳۳ .
۵. مورالس ، استلا . " تاثیر تكنولوژی بر استفاده كنندگان از اطلاعات " ترجمه رضواندخت ضاد . فصلنامه كتاب ، ( تابستان و پاییز و زمستان ۱۳۶۹ ) ص ۲۵۶ ۲۷۱
۶- ALAI-HOSEINI,Mehdi (۱۹۹۱) , Distance education and education satellites , Listance Education for the twenty – forst century , ۱۶th world conference , Nonthaburi , Thailand , ۱۹۹۲ . Conference Abstracts , P.۲۵۳.
۷- Larcien , Thierry ( ۱۹۹۱ ) , Olympus , un satellite au service de l’education , Le Francais dans le Monde, BO. ۲۳۳ . Mai – Juin ۱۹۹۰ pp . ۲۰ – ۲۲
۸ – Leid, Edward (۱۹۷۶ ) The instructional technology , New York , University of U . S . O . Press , ۱۹۷۶
۹ – Proposal for a council regulation on a community action in the field of technology , Deltta, Comet ( ۸۷ ) ۵۳۷ . Final , ۲۴ July ۱۹۸۷ .
مهدی علائی حسینی
دانشگاه پیام نور ( مشهد )
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
توماج صالحی حجاب امام خمینی سریلانکا گشت ارشاد دولت کارگران رهبر انقلاب پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی
کنکور سیل هواشناسی تهران زنان خراسان جنوبی شهرداری تهران پلیس اصفهان فراجا قتل وزارت بهداشت
خودرو قیمت خودرو دلار قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو ارز قیمت سکه سایپا مسکن
ترانه علیدوستی تلویزیون گردشگری سینمای ایران سحر دولتشاهی مهران مدیری کتاب شعر سینما تئاتر رادیو صدا و سیما
کنکور ۱۴۰۳
ایران اسرائیل غزه آمریکا فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اوکراین اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران والیبال
هوش مصنوعی همراه اول فیلترینگ ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات تیک تاک نخبگان
مالاریا سلامت روان استرس کاهش وزن پیری داروخانه دوش گرفتن