پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


برنامه گسترده جنرال موتورز برای تولید خودروهای سواری دیزلی


برنامه گسترده جنرال موتورز برای تولید خودروهای سواری دیزلی
با گسترش مصرف سوخت خودروهای بنزینی، شركت جنرال موتورز برنامه جدیدی را برای گسترش خودروهای دیزلی اجرا كرده است. موتورهای دیزلی تنها در عرض چند سال راه درازی را طی كرده‌اند. در حالی كه در سال ۱۹۹۰ تنها ۱۵ درصد از خریداران اتومبیل در اروپای غربی نسبت به خرید خودروهای دیزلی تمایل داشتند، این میزان در سال ۲۰۰۴ به ۴۳ درصد رسیده است. گروه خودروسازی جنرال موتورز نیز با هدف پاسخگویی به نیاز روزافزون مشتریان برنامه جدیدی برای ارائه خودروهای دیزلی با سوخت پاك و عملكرد مناسب فراهم كرده است. آخرین گروه از خودروهای دیزلی درحدود ۱۰ مدل با موتور‌هایی بین ۳/۱ تا ۳ لیتر ظرفیت و با قدرت ۷۰ تا ۱۸۴ اسب بخار را شامل می‌شود. در این میان موتورهای ۹/۱ لیتری معمولی از مطلوبیت بیشتری در میان مصرف‌كنندگان برخوردار هستند و در حال حاضر این موتورها در خودروهای آسترا، وكترا، سیگنوم و زفیرای شركت اپل و كادیلاك BLS مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالیست كه در خودروهای وكترا و سیگنوم نیز علاوه بر آسترا و زفیرا، یك موتور با قدرت ۱۰۰ اسب بخار در كنار موتورهای ۱۲۰ و ۱۵۰ اسب بخاری به بازار معرفی شده است. این سه موتور تولید نیرو كه با استقبال مناسبی مواجه شده‌اند از حداكثر گشتاور ۲۶۰، ۲۸۰ و ۳۲۰ نیوتن بر متر در سرعت‌های مختلف برخوردارند كه این امر كیفیت و راحتی رانندگی را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر این موتورها كاملا مقرون به صرفه هستند. موتور ۱۲۰ اسب بخار خودروی ساب ۳-۹ تنها از ۷/۵ لیتر دیزل در هر ۱۰۰ كیلومتر استفاده می‌كند كه این امر امكان طی مسافت ۱۱۹۰ كیلومتر بدون سوخت گیری مجدد را برای این خودرو فراهم می‌كند.طراحی این موتور شبیه تمام موتورهای ۹/۱ لیتری است - چهار سیلندر، توربوشارژر با خنك كننده داخلی و روش‌های تزریق مستقیم - اما تامین سوخت سیلندرها از طریق یك سیستم ریلی جدید با فشار انجام می‌شود. این موتور كه از ۱۵۰ اسب بخار قدرت برخوردار است از تكنولوژی ۴ سوپاپ متغیر در هر سیلندر استفاده كرده و این در حالیست كه موتورهای ضعیفتر از یك سوپاپ داخلی و خارجی برای هر سیلندر برخوردار هستند. تمام مدل‌های اپل، ساب و كادیلاك با موتورهای ۹/۱ لیتری از فیلترهای محافظ دیزلی برخوردارند كه این سیستم هوشمند احتیاجی به افزودنی‌های سوخت ندارد و در نتیجه از ویژگی‌های مثبتی نسبت به مدل‌های قبلی سود می‌برد. از سوی دیگر با استفاده از سیستم نوین استفاده شده در این موتورها با وجود نصب فیلتر تغییری در میزان مصرف سوخت به وجود نخواهد آمد و این میزان افزایش نخواهد یافت. سیستم پاك كننده در كنار یك دودگیر در نزدیكی موتور و یك سیستم پاك كننده دیگر در زیر خودرو با هدف كاهش سایر آلاینده‌ها مانند مونواكسید كربن (CO)، هیدروكربن‌ها (HC) و ذرات دوده به فعالیت می‌پردازد. هر سه موتور ۱۰۰ ، ۱۲۰ و ۱۵۰ اسب بخار ۴ سیلندر است و در حالی كه دو موتور اول ۸ سوپاپ دارند و در موتور CDIT با قدرت ۱۵۰ اسب بخار از ۱۶ سوپاپ استفاده شده است.
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید