پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پروژه فهرست باز به کجا می‌رود؟


پروژه فهرست باز به کجا می‌رود؟
در صفحه About سایت فهرست باز، مطالب زیر درباره مفهوم فهرست باز و همچنین دلایل ایجاد چنین فهرستی آمده است:
"موتورهای جست‌وجوی خودکار به طور فزاینده ای در ارائه نتایج مناسب به درخواستها ناتوان هستند. تعداد محدود افراد شاغل در فهرست‌های تجاری نمی توانند از پس ویرایش انبوه آدرس‌های پیشنهاد شده بر آیند و همواره کیفیت و جامعیت این فهرست‌ها از این مساله رنج می‌برد. پس از مدتی با معضل لینکهای مرده مواجه می شوند و نمی‌توانند خودشان را با سرعت رشد اینترنت هماهنگ کنند.فهرست باز در جاپای برخی از مهمترین پروژه‌های ویرایشگر/مشارکت‌کننده حرکت می کند. همان‌طور که دیکشنری انگلیسی آکسفود با مشارکت افراد داوطلب حرف اول و آخر را در میان دیگر دیکشنری‌ها زد، فهرست باز هم می‌خواهد به همان شیوه تبدیل به فهرست قطعی وب(The definitive catalog of the web) شود."اما از اواسط دهه ۱۹۹۰ که پروِژه فهرست باز آغاز شد خیلی چیزها تغییر کرده است. بعد از آن زمان گوگل با نتایج بسیار مرتبطش پا به عرصه وجود گذاشت. آنها به دیگر موتورهای جستجو آموختند که چگونه می‌توان نتایج مرتبط و دقیق ارائه داد.از آن زمان شاهد پیشرفت‌های بسیار چشمگیری بوده‌ایم. امروزه موتورهای جستجو می توانند نتایج بسیار مرتبطی در بسیار از موارد ارائه دهند و از لحاظ کمیت هم تعداد این نتایج به هیچ وجه قابل مقایسه با DMOZ نیست.تعداد محدود ویرایشگرها در فهرست‌های تجاری هنوز هم نمی‌توانند از پس آدرس‌هایی که همه روزه به آنها پیشنهاد می‌شود برآیند. اما وقتی که انباشتهای آنها با حجم عظیم انباشتهای DMOZ مقایسه می‌شود بسیار ناچیز است.براساس گزارشها بیش از یک میلیون سایت پیشنهاد شده به فهرست DMOZ وجود دارد که هنوز توسط ویرایشگرها بازبینی نشده‌اند و تاخیر چند ساله در این بین غیرعادی نیست. مساله انباشت سایتها آنقدر گسترده است که بسیاری از ویرایشگرها برای غلبه بر آن مساله را طور دیگری برای خود تعریف کرده‌اند. برای آنها اصلا انباشت سایتی وجود ندارد. چون به عقیده آنها همه سایتها پیشنهاد نشده‌اند تا توسط آنها بازبینی شود. تعداد بسیار زیادی سایت صرفا کم اهمیت برای آنها وجود دارد که هر وقت خواستند می توانند آنها را بازبینی کنند. بسیاری از ویرایشگرها ترجیح می‌دهند سایتها را آن طور که می‌خواهند پیدا کنند.در طول سالها لینکهای مرده در فهرست DMOZ بسیار شایع شده است و آنها قطعا نمی‌توانند با سرعت رشد اینترنت خود را هماهنگ کنند.
با این اوصاف ایده بکر ساخت "فهرست قطعی وب" چگونه با فهرستی که خودش گریبانگیر مشکلی که برای حل آن آمده، می‌باشد، محقق خواهد شد؟ مشکلی که هر روز در مقیاس بزرگتری وجود خواهد داشت.یک دلیل این است که وب با سرعت بسیار بیشتر از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد، در حال گسترش است و ویرایشگرها حقیقتا نمی‌توانند به آن برسند. دلیل دیگر این است که ویرایشگرهای کافی برای اضافه کردن سایت به فهرست وجود ندارد. در زمان نوشتن این مقاله، صفحه اصلی DMOZ تعداد ۶۹,۴۱۲ ویرایشگر را ادعا می‌کند. اما باید توجه کرد که این رقم تعداد ویرایشگرهایی است که DMOZ تا حالا و از زمان شروع خود تاکنون داشته است و بسیاری از این ویرایشگرها در حال حاضر با پروژه همکاری نمی‌کنند. یکی از گزارشهای اخیر نشان می‌دهد که در حاضر حدود ۱۰,۰۰۰ ویرایشگر قادر به ویرایش کردن در فهرست وجود دارد که از میان آنها تنها ۳,۰۰۰ نفر آنها ویرایشگر فعال هستند. ویرایشگر فعال به آنهایی اطلاق می‌شود که گهگاه اقدام به ویرایش می‌کنند و حداقل مورد نیاز را تامین می‌کنند. قوانین فهرست باز تعداد ویرایش حداقلی در مدت زمان خاص را از ویرایشگرها انتظار دارد که در غیر اینصورت اجازه ویرایش کردن موقتا از آنها سلب می‌شود. حتی یک ویرایش در مدت چند ماه هم مورد قبول می‌باشد. بر این اساس لغت "ویرایشگر فعال" به معنی ویرایشگرهایی که تعداد ویرایشگرهای قابل ملاحظه‌ای انجام می‌دهند نیست، هرچند برخی از آنان این‌طور هستند.در چنین فهرست بزرگی با این تعداد افراد کم که باید همه کارها را انجام دهند، حتی نمی‌توان از پس لینکهای مرده برآمد. گذشته از اینکه مشکل سایتهایی که در موضوع اشتباه دسته‌بندی می‌شوند هر روز بیشتر می‌شود. خلاصه اینکه ویرایشگرها نمی‌توانند فهرست را آن‌طور که می‌خواهند اداره کنند.ایده تبدیل شدن به "فهرست قطعی وب"، ایده بسیار خوبی است اما در حال حاضر تبدیل به یک رویای دست نیافتی برای آنان شده است. امروزه هدف DMOZ که برای آن آمده است، منسوخ شده است. موتورهای جستجو نتایج بسیار خوبی در مقیاس بسیار بالا تولید می‌کنند که دست یافتن به آن بسیار سریع‌تر از کاوش کردن و نفوذ کردن به یک فهرست است.حال با این اوصاف آیا فهرست DMOZ ارزشی دارد؟ به عنوان یک فهرست مفید وب و وقتی که با موتورهای جستجوی عمده مقایسه می‌شود، پاسخ منفی است.اگر چه بعضی از افراد این فهرست را به عنوان منبع مفیدی برای تحقیق خود می‌یابند و یا برای صاحبان سایتها لیست شدن سایتشان در این فهرست باعث بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو می‌شود، اما با پیشرفت روزافزون موتورهای جستجو این مزایا هم کم‌کم ضعیف می‌شود.فهرست باز ایده بسیار خوبی بود و برای مدتی هم بسیار امیدبخش به نظر می‌رسید. اما هدف تبدیل شدن به "فهرست قطعی وب" برای DMOZ دیگر نارسیدنی است. پیشرفتهای به وجود آمده در موتورهای جستجو، ارزش فهرست باز را تحت شعاع قرار داده است و رشد سرسام آور اینترنت هم رسیدن به این مقصود را هر روز ناممکن‌تر می‌کند.فهرست باز به عنوان یک فهرست عالی از تعداد زیادی سایت اینترنتی ادامه پیدا خواهد کرد ولی این همه چیز آن است و افراد زیادی استفاده از فهرست‌ها را به موتورهای جستجویی که به سرعت نتایج خوب و قابل قبولی ارائه می‌دهند، ترجیح نمی‌دهند.
توضیحات مترجم:
سالهاست که فهرست باز به عنوان بزرگترین و معتبرترین فهرست سایتهای اینترنتی ساخته شده به دست انسان شناخته شده و مورد استفاده و به عنوان مرجعی برای بسیاری از افراد، سایتها و حتی موتورهای جست‌وجو قرار گرفته است به طوری که بسیاری از موتورهای جستجو فعالیتشان را با کاوش در این فهرست آغاز می‌کنند و همچنان از آن به عنوان مرجع(حتی در جستجوگرهای پیشرفته به عنوان مرجع منطقی برای دسته بندی سایتها) استفاده می‌کنند.شاید اهداف فهرست باز کم‌کم از آنچه در صفحه About آن نوشته شده است فاصله گرفته است، اما این چیزی از ارزش آن کم نمی‌کند. شاید این صفحه به یک تجدید نظر جزئی نیاز داشته باشد. به نظر من اصلا لازم نیست که فهرست باز همه سایتهای اینترنتی را فهرست کند و این کار موتورهای جستجو است. سایتهای اینترنتی مفید همیشه وجود داشته‌اند و بیشتر هم خواهند شد. اما آن چیزی که روز به روز با سرعت خیره کننده‌ای در حال زیاد شدن است تعداد سایتهای اینترنتی است و نه تعداد موضوعاتی که این سایتها در آن قرار دارند و آن چیزی که اهمیت دارد این است که فهرست باز همچنان خود را به عنوان یک فهرست جامع و به‌روز از سایتهای اینترنتی نگه دارد و اینچنین می‌تواند سالها به بقای خود ادامه دهد.همچنین فهرست باز باید از فناوری روز برای مقابله با اسپم، لینکهای مرده و از ارزش افتاده، یافتن لینکهای جدید و خلاصه برای انجام بسیاری از وظایفی که امروزه ویرایشگرها عهده دار آن هستند، بهره ببرد.
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید