جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آقای باکلاس چگونه رژیم می‌گیرد؟


آقای باکلاس چگونه رژیم می‌گیرد؟
بعضی از بدنسازان برنامه‌های غذائی خود را به فصل‌های مختلفی از جمله فصل پیش مسابقه و فصل استراحت تقسیم می‌کنند. اما من متوجه شده‌ام کا اگر ۳ فصل غذائی مختلف داشته باشم بدنم بهتر جواب می‌دهد. من برنامه غذائی خودم را در طول سال به ۳ بخش تقسیم می‌کنم:
۱. فصل ریکاوری
۲. فصل رشد
۳. فصل مسابقه
و به هر کدام از این بخش‌ها به یک میزان اهمیت می‌دهم. زمانی‌که بخواهید سالی یک‌بار مسابقه دهید تقسیم سال به ۳بخش نسبتاً مساوی کار ساده‌ای است چرا که می‌شود ۳ بخش ۴ ماهه. من دوست دارم سالی یک‌بار مسابقه دهم چرا که این شیوه اجازه می‌دهد بدنم بهتر رشد کرده و آماده شود و عمده این پیشرفت وابسته به بخش ریکاوری است که بعد از مسابقه‌ام می‌باشم.
فصل ریکاوری
بعضی‌ها بعد از مسابقه بدنسازی یک یا ۲ هفته استراحت می‌کنند تا جبران تمرینات سختی که متحمل شده‌اند بشود و بدن‌شان ریکاوری شود. من تقریباً تصادفاً متوجه شدم که داشتن استراحت بیشتر برایم مفیدتر است. من این فصل را در برنامه‌هایم گنجاندم چرا که خیلی برای تبلیغات و آزمون‌های گزینشی بزرگ بودم. وقتی که فقط ۱۲۷ کیلوگرم وزن داشتم خیلی راحت‌تر می‌توانستم در آزمون‌های هنرپیشه شدن موفق شوم. لازم به ذکر است که من نقش‌هائی برای کمپانی وال مارت و دیگر کمپانی‌ها بازی کرده‌ام.من حس می‌کنم با اضافه کردن این فصل بدنم بهتر قادر است که از پس تمرینات سخت و رژیم‌های غذائی که قرار است در فصل مسابقه تحمل کند برآید.در این بخش از سال که آن‌را فصل ریکاوری می‌نمامم تمریناتم کماکان ادامه دارد، اما دفعات آن کمتر است و وزنه‌ها هم سبک‌تر انتخاب می‌شوند.در این فصل فقط اوقاتی که بخواهم غذا می‌خورم یعنی خیلی کمتر آنچه برای فقط وزنم لازم است غذا می‌خورم. در این فصل شاید وزن بدنم حدود ۹ کیلو زیر وزن مسابقه برود.
فصل رشد
پس از فصل ریکاوری که از آن‌جا تا مسابقه‌ام حدود ۸ ماه فاصله است، شروع می‌کنم به تغذیه بدن برای رشد. طی ۴ ماه فصل رشد شاید چیزی حدود ۲۲ کیلووزن بدنم را بالا ببرم و عضلاتم را رشد دهم. تمرین را در این فصل با وزنه‌های سنگین‌تر آغاز می‌کنم و کالری دریافتی و تعداد وعده‌های غذائی‌ام را به مرور افزایش می‌دهم تا از رشد تدریجی حجم عضلاتم مطمئن شوم.در این ۴ ماه سعی می‌کنم درصد چربی بدن را پائین نگه‌دارم اما چنانچه مقداری هم چربی به بدنم اضافه شود نگران نمی‌شوم چرا که می‌دانم در فصل بعدی تمام آن را از دست خواهم داد.
فصل مسابقه
۴ ماه مانده به مسابقه‌ام، شروع می‌کنم به کم کردن چربی‌های اضافی، درست مشابه همان‌کاری که دیگر بدنسازان حرفه‌ای انجام می‌دهند. به مرور رژیم غذائی خود را پاکسازی می‌کنم تا وزنم مجدد به حدود وزن مسابقه‌ام برسد که اندکی بیشتر ار ۱۳۶ کیلوگرم است.
شما چه بهره‌ای می‌توانید ببرید؟
تعدادی از بدنسازان آماتور و معمولی هرگز به بدن خود استراحت نمی‌دهند. اگر شما در طول سال هفته‌ای ۴ یا ۵ جلسه تمرین سنگین انجام می‌دهید احتمالاً با حداکثر سرعت ممکن رشد نخواهید کرد.سعی کنید به مدت ۲ الی ۳ ماه تمرینات کم شدت انجام دهید و پس از آن دوباره به تمرینات سخت بازگردید و روزانه حدود ۱۰۰۰ کالری بیشتر مقدار کالری مورد نیاز برای حفظ وزن بدن خود مصرف کنید.بعد از فصل ریکاوری که مجدد به تمرینات سخت باز می‌گردید بدن مجدداً یک پیشرفت اساسی خواهد داشت.استفاده از این فصل‌ها یا سیکل‌ها برای داشتن پیشرفت‌های بلندمدت بسیار مؤثرتر از آن است که بخواهید همیشه برای رشد کردن تمرین و تلاش کنید.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید