پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

یوگا درمانی


یوگا یك نظام خودیاری فردی برای حفظ تندرستی و پیشرفت روحی-معنوی است.
تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟
یوگا را روش كنترل امواج فكر یا ذهن شرح می‏دهند. یوگا یك روش رویكرد نظام‏مند دستیابی به وحدت با هستی است و یك مكتب مراقبه فكر است كه انسان را تشویق می‏كند و یاری می‏دهد به عالی‏ترین امكانات بالقوه خود دست یابد و آن‏ها را بالفعل كند.
این روش چگونه عمل می کند؟
استادان برجسته یوگا در طول قرن‏ها ظرایف و حالات بدنی انسان را مطالعه كرده و سپس حالات و حركاتی كه به آسانی می‏توان آن‏ها را تعلیم داد و اجرا و تكرار كرد عرضه كرده‏اند. این حالات و حركات را که هندوان آسانا می‏نامند آثاری قابل پیش‏بینی روی كاركردهای بدن انسان می‏گذارند و از پیدایش دردها و بیماری‏ها پیش‏گیری می‏كنند و یا آن‏ها را درمان می‏كنند
روش اجراچگونه است؟
پهنه قلمروی آساناهای یوگا وسیع است و حالات و حركات آن گوناگونند. هر آسانای یوگا سه بخش اصلی دارد: یك حركت بدنی، یك فرآیند كنترل فكر، و یك فرآیند كنترل تنفس. فرآیند گردش خون بدن انسانی را می‏توان با تمرین‏های یوگا تقویت كرد و سرعت جریان آن را كم یا زیاد كرد. همچنین این تمرینها، غده هیپوفیز زیر مغز را كه مركز كنترل نظام ترشحات درونی یا هورمون‏های درون‏ریز است تحریك می‏كند. صاحب‏نظران یوگا تأكید می‏كنند كه تنفس اساس كل زندگی انسان است. نه تنها به این دلیل كه اكسیژن به بدن می‏رساند، بلكه همچنین به این خاطر كه شبكه عصبی خودكار را تنظیم و تقویت می‏كند و به آن انرژی حیاتی می‏دهد. اما آنچه از آثار یوگا بر ذهن و تن آدمی خیلی جالب است تغییر امواج مغزی است.
این روش چه کاربردی دارد؟
این روش برای پیش‏گیری و درمان اسكیزوفرنی، بی‏قراری عصبی-رفتاری و كم توجهی كودكان و نوجوانان، نگرانی و وسواس و افسردگی، دردهای پشت، سوءهاضمه، حساسیت مزمن، فشار زیاد خون، تنگی نفس، سردردهای میگرن، ضعف و خستگی عمومی، بی‏حسی و سردی در دست‏ها و پاها، انواع روماتیسم، مشكلات مفصلی، كمبودهای هورمونی و چندی دیگر مفید است.
چه انتقاداتی به این روش وارد است؟
باید توجه شود كه اجرای منظم و طولانی مدت یوگا می‏تواند تغییرات جسمی و روانی در بدن تولید كند و كوشش‏های خودسرانه فردی ممكن است به جای كمك‏رسانی به آسیب‏رسانی انجامد. اگر بخواهیم درمان قطعی برای برخی دردها و اختلال‏های عصبی-روانی و بیماری‏ها را از یوگا بطلبیم باید آماده باشیم كه استادی وارسته پیدا كنیم و تحت هدایت او به تمرین‏های طولانی مدت پردازیم.


همچنین مشاهده کنید