جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انعکاس درمانی


انعکاس درمانی نوعی روش تشخیص و درمان بیماری‏ها استکه اساس این روش مالش (ماساژ) عمیق کف، رو، کناره‏ها و بین انگشتان پاها است.
●تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟
پزشکی نوین معاصر می‏داند که هر عضو بدن یک منطقه نمایندگی روی پوست دارد و آن منطقه وابسته به همان رشته عصبی است که به آن عضو خاص می‏رود.روش انعکاس درمانی بر این اصل استوار است که کل بدن انسان در پای او جلوه می‏یابد یا به عبارتی دیگر کل بدن انسان به نوعی در پای او نمایندگی‏هایی دارد و بازتابنده می‏شود. درمانگران این روش می‏گویند از طریق مالش عمیق یک نقطه خاص پا آن عضوی که با آن نقطه خاص رابطه دارد به گونه‏ای تحریک می‏شود که به عادی‏شدن کارش بینجامد.مناطقی در کف، رو، کناره‏ها و بین انگشتان پاها هستند که نوعی ارتباط با دیگر اعضای بدن دارند و مالش آن مناطق آثار درمانی بر آن اعضای دور دست بدن می‏گذارد - به عبارت دیگر، تحریک یک منطقه بدن انعکاس و واکنش درمانی در منطقه‏ای دیگر از بدن تولید می‏کند، و حتی دقیق‏تر از این می‏توان گفت که تحریک منطقه‏ای خاص از بدن انرژی‏های دفاعی و شفابخش طبیعی بدن را برای درمان عضوی دوردست تقویت و تجهیز می‏کند.
●روش اجرا چگونه است؟
در اولین جلسه‏ درمانگر همه نقاط پاهای بیمار لمس می‏کند تا مناطق سخت شده یا نقاط کریستالیزه را در زیر پوست پاهای بیمار پیدا کند. هر گاه که درمانگر یکی از این گونه نقاط را پیدا کرد تشخیص می‏دهد که کدام عضو بدن بیمار گرفتار بیماری شده است. آن گاه که درمانگر شروع به ماساژ روی منطقه‏ای از پای بیمار می‏کند، بیمار دردی در آن منطقه یا در عضوی که آن منطقه خاص پایش نمایانگر آن است، یا در هر دو مکان حس می‏کند. اصل درمان که از جلسه دوم آغاز می‏شود خیلی ساده است )اما نه چنان که هر کس بدون سال‏ها تعلیم و تمرین بتواند به طریقی مفید اجرا کند(: درمانگر با سر دو سه انگشت یا تنها با سرانگشت اشاره یا سرانگشت شصت خود و در جهت حرکت عقربه ساعت نقطه انعکاسی را در پای شخص بیمار ماساژ می‏دهد.
●این روش چه کاربردی دارد؟
روش انعکاس درمانی، بیش‏ترین توفیق را در اختلالات کارکردی دارد.. این روش در درمان یبوست، تنگ‏نفس، حالات فشار عصبی - روانی، مشکلات کیسه مثانه، مشکلات سینوس‏ها و حتی مشکلات شدید چون سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا توفیق خوب داشته است. و همچنین برای درمان انواع سردردها و به ویژه سر درد میگرن مفید بوده است.. به نظر می‏رسد که کار واقعی انعکاس درمانی تحریک نیروهای شفابخش طبیعی بدن به فعالیت بیش‏تر و برانگیختن آن‏ها به تبدیل آشفتگی فیزیولوژیکی یا انرژیایی پدید آمده به حالت تعادل طبیعی و عادی بدن و نیز هدایت تمرکز آن‏ها روی یک عضو خاص بدن است.


همچنین مشاهده کنید