شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به وضعیت شرکت های IT در هند


نگاهی به وضعیت شرکت های IT در هند
كشور سرسبز هندوستان این روزها مبدا و مقصد بسیاری از پیشگامان صنعت فناوری اطلاعات است. برای نوآوران، مبتكران و سرمایه‌گذاران هندی مبدا پیشرفت، جهش و تحول، و برای رهبران شركت‌های مشهور آی‌تی در دنیا، مقصد توسعه و سرمایه‌گذاری. در حالی كه شركت‌های بزرگ داخلی همچون Wipro و Infosys چشم به توسعه فرامرزی خود دارند، شركت‌های بزرگ خارجی مثل گوگل، اینتل، مایكروسافت و اوراكل، توسعه بیش از پیش فعالیت‌های خود را در درون مرزهای هند دنبال می‌كنند. در شماره پیشین ماهنامه شبكه (مقاله از سیلیكون‌آباد تا سایبرآباد) نگاهی اجمالی به وضعیت صنعت آی‌تی در هند داشتیم و از معماری نرم‌افزارمحور و برون‌نگر این صنعت و زیرساخت‌های اساسی اجتماعی و اقتصادی مؤثر در شكل‌گیری آن سخن به میان آمد. در این شماره قصد داریم در ادامه همان بحث، نگاه دقیق‌تری به اوضاع و احوال صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در این كشور داشته باشیم و ضمن اشاره به پیشینه رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و چگونگی مختصات جغرافیایی، اقتصادی و فنی آن در هند، مروری بر مهمترین نقش آفرینان، بازرگانان و شركت‌های هندی فعال در این عرصه و زمینه‌های فعالیت‌ آنان داشته باشیم.
پیشینه IT درهند
هندوستان این روزها برای همه جذاب است. بازار داخلی نرم‌افزار هنوز تا اشباع شدن فاصله زیادی دارد. شركت‌های بزرگ خدمات نرم‌افزاری هند كشور خود را خیلی دوست دارند. چون می‌توانند بیرون مرزهای هند به شكار مشتریان آی‌تی بروند و سپس آنان را در منزل خود پذیرایی كنند. شركت‌های مخابراتی و ارتباطی نیز سرحال و خشنود به نظر می‌رسند، زیرا تا آن روز كه تمام شهرها و روستاهای سرزمین یك میلیارد نفری هندوستان به زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی مجهز شوند سال‌ها فاصله است.شركت‌های خارجی فعال در حوزه آی‌تی نیز این كشور را جای جذابی یافته‌اند. آن‌ها در رویاهای خود روزهایی را به تصویر می‌كشند كه با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص و ارزان هندی، پی‌درپی هزینه‌های خود را كاهش می‌دهند، آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه بیشتری برپا می‌كنند و برای فتح بازارهای بكر آسیایی نقشه می‌كشند.صنعت فناوری اطلاعات این روزها نه‌تنها برای بازرگانان و صنعتگران هندی اهمیت زیادی دارد بلكه نقش مهمی نیز در سیاست‌ورزی و برنامه‌ریزی سیاستمداران و حكمرانان هند بازی می‌كند. تا پیش از سال ۱۹۸۴، صنعت نرم‌افزار هند در چارچوب مجموعه قوانین نسبتاً سختگیرانه و بسته‌ای حركت می‌كرد كه از تئوری جایگزینی واردات و توسعه خودكفایی الهام می‌گرفت. نظریه‌ای كه تقریباً تمام اقتصاد هند را تا آن زمان هدایت می‌كرد. اما پس از انتخاب راجیوگاندی به سمت نخست وزیری، تفكر اقتصادی دولت تغییر محسوسی كرد. دولت در یك خط مشی جدید به صنایع خصوصی و دولتی اجازه داد كه با سهولت بیشتری به واردات سخت افزار بپردازند و در عوض از صادرات نرم‌افزار پشتیبانی كرد تا نوعی توازن ایجاد شود. طی دو سال بعد شرایط آنچنان تغییر یافت كه صنعت آی‌تی نوپای هندی تئوری خودكفایی و جایگزینی واردات را كاملا پس زده بود. روند رشد صنعت در سال‌های بعد به دلیل گشایش فضای اقتصادی همچنان ادامه یافت تا اینكه آقای واجپایی در سال ۱۹۹۸ به سمت نخست وزیری هند رسید و اعلام كرد كه تبدیل كردن هندوستان به یك ابرقدرت در حوزه فناوری اطلاعات باید یكی از هدف‌های اساسی كشور باشد. از آن پس، رشد آی‌تی در هندوستان به شدت افزایش یافت و سرمایه‌گذارانی كه از برنامه بلند مدت دولت برای توسعه صنعتی در این حوزه اطمینان یافته بودند با انگیزه بیشتری به بسط و گسترش بازرگانی، تولید و خدمات پرداختند و در نتیجه خیلی زود مناطقی از هند و در راس آن شهر بنگلور به كانون‌های توسعه فناوری اطلاعات تبدیل شدند. این رشد عمدتاً به رهبری صنعت نرم‌افزار حاصل شده بود و بنابر آمار، در سال ۱۹۹۹ توانسته بود برای بیش از دویست هزار نفر اشتغال ایجاد كند.
بنگلور و دره سیلیكون هندی‌
چهار سال پیش سفیر چین در هند پس از دیداری كه از ایالت كارناتاكای هند داشت، در یكی از روزنامه‌های پرتیراژ این كشور مقاله‌ای نوشته بود با عنوان <شهری كه باید دید> و در آن ضمن توصیف مشاهدات و برداشت‌های خود از وضعیت شهر بنگلور، گفته بود : <بنگلور شهر مهمی است.> و اضافه كرده بود: <هركس كه از سفر هند به خانه خود بازمی‌گردد بدون تردید از دیگران می‌پرسد: آیا تابه‌حال بنگلور را دیده‌ای؟ و تنها درصورتی كه پاسخ مثبت باشد می‌شود گفت كه اصولاً سفر یك نفر به هند ارزشمند بوده است! (۱)اما بنگلور كجاست؟ این شهر معروف كه مركز ایالت كارناتاكا است، تا پیش از آن‌كه به دره سیلیكون هند معروف شود، به دلیل فراوانی باغ‌ها و طبیعت زیبایش به <شهر باغ> مشهور بود و هنوز هم گاهی اوقات با این استعاره نامیده می‌شود. این شهر زیبا و خوش آب و هوا كه همچنان زیبایی و طراوت خود را حفظ كرده است نزدیك به ۴۸۰ سال پیش تاسیس شد. امروزه بنگلور یكی از مراكز مهم اقتصاد و بازرگانی هند به شمار می‌رود. شهری پرجمعیت كه به دلیل حضور مردمانی از فرهنگ‌ها، كشورها و نقاط مختلف دنیا یك شهر چندفرهنگی محسوب می‌شود. بنگلور نه تنها به دلیل آب و هوایش برای توریست‌های خارجی جذاب است بلكه به دلیل اهمیت اقتصادیش، مركز رفت و آمد بازرگانان و صنعتگرانی است كه از اقصا نقاط دنیا به این شهر می‌آیند.
چرا بنگلور را دره سیلیكون هند می‌نامند؟
یافتن پاسخ این سؤال دشوار نیست. زیرا اكنون این شهر با دربرداشتن دفتر نمایندگی، كارخانه، آزمایشگاه و مراكز ‌پژوهشی بیش از سیصد شركت آی‌تی داخلی و خارجی عمدتا نرم‌افزاری اولین و مهترین شهر هندوستان در صنعت فناوری اطلاعات به شمار می‌رود و بخش عمده‌ای از درآمد هندوستان از ناحیه فروش نرم‌افزار و خدمات را به خود اختصاص می‌دهد. پس از بنگلور، حیدرآباد با بیش از یكصد شركت آی‌تی و شهر پونا با دربرداشتن نزدیك به یكصد شركت، در رتبه‌های بعدی اهمیت قرار دارند. شركت‌های SAP، آی‌بی‌ام، سامسونگ، موتورولا، ‌اچ‌پی، اینتل، گوگل و تگزاس اینسترومنتس از نام‌های آشنای صنعت فناوری اطلاعات هستند كه هریك آشیانه و بنگاهی در بنگلور دارند و صدها متخصص كامپیوتر عمدتاً هندی را به خدمت گرفته‌اند. بنگلورهمچنین با داشتن ۲۱ دانشكده و كالج مهندسی، از نظر تعداد دانشكده‌های مهندسی كه ممكن است در یك شهر وجود داشته باشند بین تمام شهرهای مهم دنیا در مقام نخست قرار دارد. یكی از عوامل اصلی تبدیل شدن بنگلور به كانون مهم آی‌تی در هند، فراوانی متخصصان و تحصیلكردگانی است كه در زمینه مهندسی نرم‌افزار و توسعه و نگهداری آن تبحر خاصی دارند. تجمع این‌همه كارشناس در یك شهر، هم به دلیل قدمت و مركزیت اقتصادی شهر بنگلور و هم به دلیل آب و هوای مطبوع آن بوده است. تبحر متخصصین در زبان انگلیسی، بهره‌مندی از مدیران تحصیلكرده در دانشگاه‌های معتبر خارجی، فراوانی نیروی انسانی ماهر و متخصص و حتی عامل پنهانی مثل اختلاف ساعت با آمریكا (از نظر تواتر شب و روز) و فعالیت در ساعات شب به وقت آمریكا كه فرصت‌های اقتصادی ویژه‌ای را در اختیار صنعتگران و بازرگانان هندی قرار می‌دهد جزء عوامل مهم و مؤثر در پیشرفت این منطقه هستند. در‌حقیقت می‌توان گفت تقریباً هیچ امتیاز و مزیت عمده‌ای نیست كه مهندسان و بازرگانان تیزهوش هندی از آن برای پیشرفت خود و رساندن قدرت اقتصادی خود به سطح جهانی استفاده نكرده باشند.امروزه، رشد صنعت فناوری اطلاعات تنها محدود به بنگلور نمانده است. دولت ایالت كارناتاكا با درك اهمیت صنعت نرم‌افزار و خدمات، با تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های كلانی كه از حمایت دولت مركزی هند برخوردار است می‌كوشد اقتصاد و پویایی بنگلور را زنده نگهدارد و در كنار آن، این مدل موفق صنعتی را در دیگر نقاط كارناتاكا تكرار كند. نهادهایی مانند «سازمان پارك‌های صنعتی نرم‌افزاری هند (STPI)» در چنین برنامه‌هایی مشاركت فعال دارند.
ایالت آندرا پرادش
با وجودی كه از نظر تاریخی شهر بنگلور در كارناتاكا مهمترین شهر آی‌تی و به قول خود مردم هند دره سیلیكون این كشور به شمار می‌رود، اما سیاستگذاری‌های اخیر دولت آندرا پرادش در زمینه توسعه فناوری اطلاعات به گونه‌ای بوده‌است كه اكنون برخی كارشناسان تصدیق می‌كنند كه این ایالت با مركزیت شهر حیدرآباد به تدریج به مهمترین قطب صنعت فناوری اطلاعات در هندوستان تبدیل می‌شود. این بار نیز سیاست‌های دولتی هند نقش محرك اصلی در این زمینه را بازی می‌كند. در درجه اول، دولت آندراپرادش سعی می‌كند با اتخاذ سیاست‌های هدفمند اقتصادی قیمت زمین و مسكن را نسبت به دیگر شهرهای مهم آی‌تی در هند كاهش دهد تا در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران موثر بیفتد. به موازات این برنامه، شهر حیدرآباد كه اكنون به سیلیكون آباد معروف شده با اتخاذ رویكردهای تبلیغاتی مشابه آنچه كه دولت امارات متحده عربی در شهر دبی دنبال می‌كند، سعی می‌كند به جذابیت‌های توریستی حیدرآباد بیفزاید. برپایی ساختمان‌ها، مراكز و بازارچه‌های مختص آی‌تی مانند برج سایبر، دروازه سایبر، مروارید سایبر و پارك‌ آی‌تی Vanenburg و پارك‌های مشابه دیگر، و نیز برگزاری نمایشگاه سالانه جی‌تكس حیدرآباد (با نظارت جی‌تكس دبی) از جمله همین برنامه‌هاست.از سوی دیگر دولت آندرا پرادش به طور جدی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در این ایالت را دنبال می‌كند و تقریبا تمامی شركت‌های مهم مخابراتی هند را در این فرآیند درگیر كرده است. به عنوان مثال در پروژه توسعه خطوط فیبرنوری در این ایالت، شركت‌های Bharti ،Reliance ،BSNL و Tata Tele به ترتیب با بیش از ۴۴۵۰۰، ۶۰۰۰، ۳۵۰۰ و۱۷۰۰ كیلومتر كابل‌كشی مشاركت داشته‌اند. شركت‌های مذكور به همراه VSNL و MTNL از مهمترین شركت‌های صنعت مخابرات و ارتباطات هندوستان هستند.علاوه براین، آندراپرداش توجه ویژه‌ای به مسأله آموزش عالی دارد. بنابر آمار موجود بیش از نهصد كالج و دانشگاه تخصصی در این ایالت مشغول به فعالیت‌ هستند كه ۲۲۶ مورد از آنها كالج مهندسی هستند و نزدیك به ۶۶ هزار دانشجوی مهندسی را آموزش می‌دهند. در برنامه‌های آموزشی این كالج‌ها علاوه بر نهادهای آموزشی و آكادمیك هند، چند دانشگاه مهم آمریكایی و تعدادی از شركت‌های بزرگ صنعت آی‌تی از جمله آی‌بی‌ام، اوراكل، موتورولا و ساتیام (از شركت‌های بزرگ هندی) مشاركت دارند و حتی برخی از این كالج‌ها مستقیماً توسط واحدهای تحقیق و توسعه همین شركت‌ها اداره می‌شوند. این دانشگاه‌ها با ارائه‌ دوره‌های متعدد و متنوع IT كه زیر نظر یك كنسرسیوم متشكل از دانشگاه‌های هندی و خارجی (مانند دانشگاه معتبر كارنگی ملون) تدوین می‌شود، به فعالیت در زمینه آموزش و پژوهش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغولند.
صنعت مخابرات و ارتباطات
وقتی كه با تلفن به دهلی نو زنگ می‌زنید، به احتمال قریب به یقین این شركت MTNL است كه شما را به مقصد مورد نظرتان متصل می‌كند. این شركت نیمه‌دولتی كه بخش عمده خطوط تلفنی ثابت در شهرهای دهلی نو و بمبئی را متصل كرده است، با داشتن بیش از ۵ میلیون خط تلفن ثابت و نیز خدمات دیگری در زمینه ارتباطات بی‌سیم و دیتا، یكی از مهمترین شركت‌های مخابراتی هند به شمار می‌رود. این شركت دركنار چند شركت بزرگ دیگر مانند BSNL و VSNL قسمت زیادی از زیرساخت ارتباطی هند را تامین می‌كنند.
BSNL كه درواقع بزرگترین شركت مخابراتی هند محسوب می‌شود نزدیك به ۴۵ میلیون خط تلفنی در این كشور را مدیریت می‌كند كه تقریبا بیشتر نواحی هند را پوشش می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود كه BSNL تا سال ۲۰۰۷ نزدیك به ۵۵ درصد خطوط تلفن ثابت در این كشور را تامین كند.در حال حاضر حدود ۹۵ میلیون مشترك تلفن در هند وجود دارد. طبق برنامه دولت این رقم باید در سال ۲۰۰۷ به ۲۵۰ میلیون مشترك برسد و قرار است ۱۲۵ میلیون از این تعداد منحصرا توسط دو شركت MTNL و‌ BSNL تامین شود. سال ۲۰۰۳ با وجود افت اندكی كه در درآمدهای BSNL به‌وجود آمد، كل عایدی‌های آن به بیش از ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. VSNL كه زمانی بزرگترین فراهم كننده خطوط ارتباط راه‌دور در هند بود، اكنون در حال از دست‌دادن بخش دیگری از سهم خود در بازار است ولی همچنان بزرگترین‌ ISP هند محسوب می‌شود. ۲۶ ‌درصد سهام این شركت ‌متعلق به دولت و ۴۵‌درصد دیگر آن متعلق به غول صنعتی‌ Tata Group است. یكی از مهمترین اخباری كه اخیراً در مورد VSNL ‌به گوش رسید خرید شركت آمریكایی Tyco Global Network به مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار بود. VSNL در رقابتی نزدیك با یكی دیگر از شركت‌های مخابراتی مهم هند به نام Reliance Infocomm فعالیت‌ می‌كند كه اخیراً یكی دیگر از شركت‌های آمریكایی به نام FLAG را خریداری نمود. Infocomm كه از اقمار مجموعه شركت‌های صنعتی Reliance است(۲) از پیشگامان توسعه خطوط اینترنت پرسرعت در هند محسوب می‌شود، صاحب یك شبكه پرظرفیت دیتا در هند نیز هست كه تركیبی از خدمات بی‌سیم و خطوط ثابت را عرضه ‌می‌كند.Bharti Tele-Venture بزرگترین اپراتور خطوط موبایل GSM در هند است كه به بیش از هفت و نیم میلیون مشترك موبایل خود سرویس می‌دهد. تابستان گذشته، این شركت قرارداد دیگری برای توسعه خدمات خود با شركت آلمانی زیمنس منعقد كرد. این دو شركت از سال ۱۹۹۸ تاكنون در یك همكاری بسیار نزدیك نقش مؤثری در توسعه شبكه موبایل هند داشته‌اند.
ثروتمندترین مردان IT در هند
سن میزان دارایی به میلیون دلار شركت رتبه در میان ثروتمندان هندی نام
Azim Premji ۲ Wipro ۱۰۰۰۰ ۵۹
Shiv Nader ۷ HCL Group ۲۳۰۰ ۵۹
Narayana Murthy ۱۵ Infosys Technology ۸۲۵ ۵۸
Nandan Nilekani ۲۱ Infosys Technology ۵۷۰ ۴۹
S.Gopalakrishnan ۲۲ Infosys Technology ۵۵۵ ۵۰
Narendra Patni ۲۴ Paint Computer Systems ۵۳۰ ۶۲
B.Ramalinga Raju ۲۹ Satyam Computer ۴۹۵ ۴۹
برخی از شركت‌های مهم آی‌تی در هند
● Infosys
اینفوسیس از شركت‌های مشهور هند در زمینه نرم‌افزار و خدمات نرم‌افزاری است و یكی از پیشروان استفاده از شیوه Outsourcing یا برون‌سپاری در هند به شمار می‌رود كه از موج گسترش این سبك از كسب‌وكار در صنعت بسیار سود برده است. اینفوسیس را Nilekan (مدیرعامل) و Murthy (رئیس) به همراه پنج شریك دیگر در سال ۱۹۸۱ با تنها ۲۵۰ دلار سرمایه تأسیس كردند. درآمد سالانه این شركت در حال حاضر از یك میلیارد دلار نیز فراتر می‌رود و تنها در سال ۲۰۰۴ رشدی بیش از ۴۰ درصد را تجربه كرده است.این شركت طیف وسیعی از خدمات نرم‌افزاری و مشاوره‌ای را ارائه می‌دهد كه شامل تولید نرم‌افزار و نگهداری و پشتیبانی است.اینفوسیس در زمینه‌های مختلفی مثل اتوماسیون بانكی نرم‌افزار تولید می‌كند.كسب‌وكار برون سپاری برای اینفوسیس از چنان اهمیتی برخوردار است كه یك واحد ویژه و بسیار بزرگ برای سرویس‌دهی به مشتریان بزرگ خود در این زمینه اختصاص داده است. از مهمترین مشتریان اینفوسیس می‌توان به شركت‌های بوئینگ، سیسكو، دل و توشیبا اشاره كرد. این شركت خدمات مشاوره‌ای خود را از طریق یكی از شركت‌های اقماری‌اش به نام Infosys Consulting ارائه می‌دهد.اینفوسیس اخیرا برای توسعه كسب ‌و كارش در آمریكا برخلاف روند برون‌سپاری كه كارها را به هند می‌برد، یك شركت جنبی در آمریكا تأسیس كرده‌است. اینفوسیس نزدیك ۱۶‌هزار نفر پرسنل دارد.
● (TCS (Tata Consulting Services
TCS یكی از شركت‌های مجموعه صنعتی Tata Group است كه بزرگ‌ترین غول صنعتی در هند است و بیش از ۸۰ شركت را در دل خود دارد. TCS تنها یكی از آن‌هاست و ۸۷ درصد سهام آن متعلق به Tata Group است. TCS نرم‌افزارها و خدمات جامع و گسترده‌ای را ارائه می‌دهد كه شامل یكپارچه‌سازی سیستم‌ها (System Integration) ،مشاوره، مدیریت زیرساخت‌ها و خدمات مهندسی است. این شركت‌ همچنین بسته‌های نرم‌افزاری ویژه‌ای برای برخی انواع كسب‌وكار از قبیل بانكداری الكترونیكی، بیمه، مدیریت ارتباط با مشتریان و مدیریت بیمارستان ارائه می‌دهد. TCS در سال ۲۰۰۴ بیش از ۵۰ درصد رشد مالی داشته است و با بهره‌مندی از ۲۴ هزار نفر پرسنل یكی از شركت‌های پیشرو و مهم هند در صنعت آی‌تی به شمار می‌رود. این شركت سعی می‌كند حضور بین‌المللی‌اش را به خصوص در اروپا و آمریكا افزایش دهد.
● Satyam
یكی دیگر از شركت‌های برتر هند در حوزه آی‌تی‌ Satyam است كه در شهر اسكندرآباد از ایالت آندراپرادش مستقر است. این شركت را مدیر كنونی آن Ramalinga Raju در سال ۱۹۸۷ تأسیس كرد. او حالا یكی از میلیونرهای هندی به شمار می‌رود. او از كسب وكار خانوادگی پدرش یعنی صنعت راه و ساختمان جداشد تا به كسب‌وكار مورد علاقه‌اش، نرم افزار بپردازد. ساتیام از پركارترین شركت‌های هند محسوب می‌شود كه خدمات متنوعی در حوزه آی‌تی دارد و در بازار برون‌سپاری نیز فعال است. شركت Nipuna Services كه از اقمار ساتیام است، مسؤولیت هدایت كسب‌وكار شركت در این زمینه را به عهده دارد. این شركت با به خدمت گرفتن بیش از ۱۴ هزار نفر كارمند، خدماتی در زمینه تولید نرم‌افزار، طراحی مهندسی، (۳) Data warehousing و یكپارچه سازی سیستم‌ها ارائه می‌كند. ساتیام در سال ۲۰۰۴ حدود ۲۳ درصد رشد مالی داشته است. عمده درآمدهای شركت از فروش خدمات و نرم‌افزار در آمریكای شمالی نشأت می‌گیرد ولی رهبری كسب‌وكار عمدتاً در هند صورت می‌گیرد. شركت جنرال الكتریك از مشتریان مهم ساتیام است.
● Wipro
ویپرو كه یكی از پدیده‌های امروز آی‌تی در هند محسوب می‌شود، شركتی است كه طی دهه‌های گذشته كاملا دگرگون شده است. ویپرو در دهه ۱۹۴۰ یك شركت تولید كننده روغن خوراكی بود، اما اكنون به یكی از پیشگامان صنعت نرم‌افزار و خدمات در هند بدل شده است! این شركت با درآمدی بالغ بر ۴/۱ میلیارد دلار و ۳۲ هزار نفر كارمند خدمات متنوعی در زمینه مشاوره، یكپارچه‌سازی سیستم‌ها، نگهداری و پشتیبانی ارائه می‌كند. خدمات برون‌سپاری یكی از منابع درآمد اصلی ویپرو است. ۸۴ درصد این درآمد عظیم متعلق به Azim Premji میلیاردر و مدیر موفق ویپرو است. ویپرو علاوه بر آمریكای شمالی، مشتریان مهمی در صنعت آی‌تی آسیای جنوب شرقی، هند و خاورمیانه دارد. اما همه این‌ها موجب نشده است كه ویپرو كسب‌وكار قدیمی و نامتجانس خود در زمینه تولید روغن خوراكی، صابون و لامپ روشنایی را كنار بگذارد! اینفوسیس، TCS و چند شركت بزرگ دیگر هندی كه سهمی از بازار برون‌سپاری هند دارند از رقبای اصلی ویپرو هستند.یك نكته جالب در مورد ویپرو این است كه با وجودی كه گردش مالی آن به یك چهلم گردش مالی شركت عظیم IBM هم نمی‌رسد، ولی كسب‌وكار آن به قدری شبیه آی‌بی‌ام است كه دست‌كم می‌توان آن را رقیب اصلی آی‌بی‌ام در هند تلقی كرد.
● Sify
در كنار این نام‌های بزرگ می‌توان به‌ Sify نیز اشاره كرد. شركت Sify كه یكی از اولین شركت‌های دات‌كام و اینترنتی هند محسوب می‌شود و بدون تردید یكی از سه‌ ISP مهم هند است. در ضمن اولین شركتی در این كشور است كه یك شبكه ‌IP خصوصی برپا كرد. Sify همچنین چند پورتال هندی روی اینترنت دارد كه Sify.com مهمترین آن‌هاست. شركت Rediff.com، از محبوبترین و معروفترین پورتال‌های هند، رقیب اصلی‌ Sify در میان وب ‌سایت‌های اینترنتی هندی است. تا چند سال پیش بیش از پنجاه‌درصد سهام‌ Sify متعلق به شركت ساتیام (از شركت‌های نرم افزاری مهم هند) بود ولی اكنون سهم ساتیام در‌ Sify به ۳۲ ‌درصد كاهش یافته است. Sify به چند شركت مهم دیگر نرم‌افزاری هند از جمله ویپرو و TCS ‌سرویس می‌دهد.
مهمترین شركت های IT در هند (ارقام درآمدها از سایت یاهو و سایت خود شركت ها استخراج شده اند)
درآمد سال ۲۰۰۴ به میلیون دلار سال تاسیس نام زمینه فعالیت محل استقرار نشانی اینترنتی
Tata Consultancy Services (TSC) ۱۹۶۸ ۱۶۱۴ نرم افزار و خدمات بمبئی tsc.com
wipro ۱۹۴۵ ۱۳۵۰ نرم افزار و خدمات بنگلور wipro.com
infosys Technology ۱۹۸۱ ۱۰۶۲ نرم افزار و خدمات بنگلور infosys.com
satyam Computer ۱۹۸۷ ۵۶۶ نرم افزار و خدمات اسكندرآباد satyam.com
Bharti Tele-Ventures ۱۹۹۵ ۱۱۴۷ مخابرات دهلی نو bhartiteleventures.com
Bahart Sanchar Nigam Limited (BSNL) ۱۹۸۴ ۵۴۳۵(سال ۲۰۰۳) مخابرات دهلی نو bsnl.co.in
Reliance Infocomm ۱۹۹۹ مخابرات بمبئی relianceinfo.com
Videsh SancharNigam (VSNL) ۱۹۸۶ ۷۴۳ مخابرات بمبئی vsnl.com
Mahanagar Telephone Nigam Limited (MTNL) ۱۹۸۶ ۱۳۸۴ مخابرات دهلی نو mtnl.com
Rediff.com ۱۹۹۶ ۱۰ پورتال بمبئی Rediff.com
Sify ۶۵ ISP چنای (مدرس) Sifycorp.com
HCL Technology ۱۹۹۱ ۶۴۴ سخت افزار و نرم افزار Noida hcltech.com
Paint Computer Systems ۱۹۸۹ بیش از ۲۵۰ (سال ۲۰۰۳) نرم افزار و خدمات بمبئی putni.com
چشم‌انداز آینده
اخیراً شركت IDC India كه یكی از شركت‌های تابعه IDC، شركت تحقیقاتی معروف در صنعت‌ IT است، گزارشی منتشر كرده است كه نشان می‌دهد رشد صنعت هند در سال ۲۰۰۴ همچنان در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و احتمالا رشدی در حدود ۲۱ درصد را تجربه خواهد كرد.(۴) این آمار، خبر خوشی برای صنعتگران هندی و آن دسته از شركت‌های كامپیوتری خارجی كه در هند مشغول به فعالیت‌اند می‌باشد.این گزارش همچنین به عواملی كه ممكن است رشد بازارICT هند در سال ۲۰۰۵ را تحت تأثیر قراردهد اشاره كرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه رشد سال جاری بیشتر ناشی از افزایش سود عملیات بازرگانی شركت‌ها، بهبود پارامترهای موثر بر اقتصاد جهانی و افزایش رضایتمندی كسب‌وكارهای مختلف فعال در صنعت است كه به خودی خود نشان از افزایش علاقمندی صاحبان كسب‌وكار در سراسر دنیا به سرمایه‌گذاری در بخش نرم‌افزار و خدمات هند دارد. در این گزارش اشاره‌شده كه افزایش كاربرد خطوط موبایل، روش‌های مدیریت فناوری اطلاعات، كاربرد نوت‌بوك و كامپیوترهای palm، رونق نرم‌افزارهای امنیتی و نیز نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت شبكه در كنار بازار همیشگی و داغ برون‌سپاری از جمله مهم‌ترین خصیصه‌های رشد صنعت‌ IT در هند خواهند بود. در سال ۲۰۰۵ رشد صنعت Wireless موضوع اصلی و محوری توسعه صنعت فناوری اطلاعات در هند خواهد بود. سال گذشته این بخش رشدی یكصد درصدی را از نظر تعداد مشتركین تجربه كرد و پیش‌بینی شده كه این روند همچنان ادامه‌ خواهد یافت. همچنین كاربری خطوط پرسرعت اینترنت به مرزی خواهد رسید كه در مقایسه با جمعیت هند و وضعیت صنعت می‌توان نام شكوفایی را بر آن نهاد. اما گزارش IDC تاكید می‌كند كه رشد خطوط باند پهن همچنان طی سه چهار سال آینده محدود به چند منطقه كلیدی در هند باقی خواهد ماند.
پی‌نوشت‌ها
(۱) روزنامه <هندو>- اكتبر ۲۰۰۱
(۲) یكی دیگر از غول‌های اقتصاد هند مشابه Tata Group
(۳) Data warehousing به معنی مدیریت انباره داده‌ها است. این اصطلاح به یك متدولوژی شناخته‌شده در صنعت نرم‌افزار اشاره می‌كند كه سروكارش با مدیریت و سازماندهی بانك‌های اطلاعاتی بسیار بزرگ است.
(۴) به نقل از ZDNetIndia.com
بهروز نوعی پور
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید