چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


معیارهای صحیح ازدواج برای داشتن یک زندگی موفق


معیارهای صحیح ازدواج برای داشتن یک زندگی موفق
اما نكاتی را كه جوانان باید قبل از ازدواج رعایت كنند این است كه در انتخاب همسر نباید شتابزده تصمیم بگیرند چون معمولاً ازدواجهای شتابزده نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت و شایسته است با طمأنینه بیشتری تصمیم گیری شود و بایست این انتخاب با پرس وجو و تحقیق كامل صورت گیرد، البته درست است كه در اصطلاح عامیانه می گویند در كار خیر حاجت هیچ استخاره ای نیست كه تشویق به عجله كردن است ولی این عجله باید زمانی باشد كه شناختها و آگاهیهای لازم به دست آمده باشد و خوشبختانه ما امروز شاهد وجود كارشناسان و مشاوران صاحب نظر فراوانی هستیم كه می توانند در جهت شناخت واقعی و انتخاب صحیح و راهنمایی در مورد خصوصیات فرد موردنظر، راهنمای خوبی برای زوجین در انتخاب درست باشند مثلاً اكثر قریب به اتفاق كارشناسان خانواده توصیه های ذیل را دارند:
۱- قبل از شناخت یكدیگر ازدواج نكنید و برای تدین و اعتقادات مذهبی همدیگر اهمیت زیادی قائل شوید. ۲- در كم سالی و به ازدواج زودهنگام و نسنجیده تن در ندهید. ۳- درباره كسی كه قصد ازدواج با او دارید اطلاعات كافی به دست آورید و به قدری تحقیق و تفحص كنید تا ازدواج با او برایتان ایده آل باشد. ۴- انتظارات همدیگر را در ازدواج خوب بشناسید. ۵- با كسی ازدواج كنید كه از نظر شما مناسب و دوست داشتنی باشد و از سلامت روانی و عاطفی و اخلاقی خوبی برخوردار باشد. ۶- وقتی ازدواج كنید كه نسبت به همسرتان مهر و عشق عمیق پیدا كرده باشید. ۷- تنها در صورتی ازدواج كنید كه بتوانید به ازدواجتان متعهد باشید و تعهدی برای همه مدت عمر داشته باشید و به یاد داشته باشید كه در فرهنگ ما وقتی زن به خانه شوهر پا می گذارد به او می گوید با لباس سفید آمده ام و با لباس سفید خواهم رفت. ۸- نظر پدر و مادر و بزرگان بسیار مهم و سودمند و موردنظر باشد و قبل از هرگونه تصمیم گیری به سخنان و توصیه های آنها به دقت گوش فرا دهید. ۹- زوجین باید شباهتهای بسیار نزدیك به هم در زمینه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشند. ۱۰- با اشخاصی كه مسأله رفتاری و شخصیتی دارند و قابل اصلاح هم نیستند ازدواج نكنید. ۱۱- زیبایی ظاهری خوب است اما تأثیری در لیاقت یا عدم لیاقت ندارد و همواره معیارهای انسانی را ملاك قرار دهید از جمله شریف بودن، دینداری، پاكی، صداقت، لایق بودن و دانش. ۱۲- فرد موردنظر باید با گذشت باشد و فاصله زیادی از خودخواهی داشته باشد و اصلاً خودخواه نباشد و اگر رفتاری توأم با گذشت داشته باشد از صفات برجسته در اوست. و در نهایت با رعایت این اصول ازدواج شما موفق و در انتخاب همسر مسائل اساسی را رعایت كرده اید و به یاد داشته باشید كه با انتخاب نادرست متضرر و با انتخاب صحیح و درست منتفع خواهید شد.
باید خاطرنشان كرد كه یكی از مهارتهای مهم در امر ازدواج مطالعه و تحقیق زیاد درباره طرفین است و حقیقت این است كه ازدواج موفق و سالم، ازدواجی است كه با به وجود آوردن یك محیط عاطفی بالنده و ایمن رشد سالم تمامی اعضای خانواده را تأمین می كند و ازدواجهای كارآمد و صحیح پیوند ارتباط بین زوجین را به صورت كاملاً صحیح به هم ارتباط می دهد و حتی در صورت بروز مشكلات و نقاط ضعف خود با همدیگر به صحبت می پردازند و حس هویت محكمی دارند و برای دیدگاههای ذهنی و احساسات طرفین احترام قائل هستند ضمن اینكه توانایی قبول عقاید و احترام گذاشتن به احساسات همدیگر را محترم می شمارند. در ازدواجهای كارآمد نه تنها تفاوت بین زوجین منشأ درگیری و كشمكش نخواهد شد بلكه این تفاوتها ارج نهاده می شود و در ازدواجهای موفق زن و شوهر مدتها بر سر این موضوع كه كدام درست است به بحث و نزاع نمی پردازند و در ازدواجهای موفق عواطف به صراحت و روشنی بیان می شود و روحیه حاكم بر ارتباط بین زوجین خوش بینانه و محبت آمیز است و در مقایسه با زوجهای ناكارآمد همدلی بین آنها به میزان بیشتری دیده می شود و زوجین از قدرت مسأله گشایی بالایی برخوردارند و در خاتمه می توان گفت كه زوجین از یكدیگر انتظارات غیر واقع گرایانه نخواهند داشت. به امید اینكه همه زوجها موفق و خوشبخت باشند.


مصطفی كیوان
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید