جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


هفت مرحله راه اندازی یک کسب و کار جدید برای جوانان


کسب و کارهای کوچک
شاید شما هم دوست داشته باشیدكه مثل بچه‌های ۱۲ تا ۱۸ ساله آن سردنیا رئیس خودتان باشید و برای خود یك كسب و كار مستقل را اداره كنید. برای شروع می‌توانید از هفت مرحله زیر برای راه اندازی یك كسب و كار جدید استفاده نمایید. اینها مراحلی است كه دوستان شما در اروپا و آمریكا به آن عمل می‌كنندو هر كدام برای خودكار پردرآمد و مستقلی دارند.
روز اول : برنامه ریزی
- یك دفترچه برنامه ریزی كسب و كار تهیه كنید. بخش اول طوفان فكری كسب و كار نامیده می‌شود. در این بخش فهرستی از سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان را بنویسید.
- بعد مهارت ‌های مخصوص به خودتان را فهرست كنید.
- سپس كارهای روزمره و مشاغلی را كه با آنها آشنا هستید یا سریع می‌توانید یاد بگیریدرا یادداشت نمایید .
- به ۱۰ تا ۱۵ نفر از همسایگان زنگ بزنید یا با آنها دیدار داشته باشید تا بفهمید آنها به چه نوع محصول یا خدماتی نیاز دارند. فهرستی از نیاز‌های جامعه را بنوسید.
- فهرست نیازهای جامعه را با فهرست سرگرمی ها ، مهارت‌های خاص و كارهای روزمره‌قبلی تان مقایسه كنید.فهرستی از كسب و كارهای ممكنی را تهیه كنید كه شما می‌توانید با استفاده از استعدادها و مهارت هایتان برای برطرف كردن نیازهای مشتری انجام دهید.
- سه ایده كسب و كاری بسیار خوب كه شما از آن لذت می‌برید و از همه سودآورتر است را انتخاب كنید.
- دوباره به سراغ همان۱۰ تا ۱۵ نفر بروید. ببینید هر كدام برای هر یك از كالاها و خدمات در سه كسب و كار مورد نظر شما چه پولی پرداخت خواهند كرد.
روز دوم : سرمایه ِگذاری
- تحقیقاتتان را مورد مطالعه قرار دهیدو بهترین كسب و كار را برای شروع انتخاب كنید. در مورد این كسب و كار با والدینتان مشورت كنید. تا اطمینان حاصل نمایید. آنها با طرح‌های شما موافق هستند.
- بخش بعدی دفترچه شما توصیف كسب و كار نام دارد.
- در مورد دو تا سه اسم مورد علاقه‌تان با دوستان و فامیل گفت و گو كنید تا ببنید كدام یك بیشتر مورد قبول قرار می‌گیرد.
- بهترین نام را برای كسب و كارتان انتخاب كنید.
- در دفترچه‌تان ، كالا یا خدماتی كه قصد فروش آن را دارید شرح دهید و بگوییدچطور هر كدام منحصر به فرد هستند.
- فهرستی از وظایف و كارهایی كه برای اداره موفق كسب و كارتان لازم است تهیه كنید.
- فهرستی از مشاورین با تجربه یا منابع ارائه نظر یا كمك در مهارت‌ها یا دانشی كه نیاز دارید تهیه كنید.
- تصمیم بگیرید ‌آیا شما می‌خواهید تنها صاحب آن كسب و كار باشید یا شركایی خواهید داشت . (نكته : خود صاحب كسب و كار بودن و كمك گرفتن از افراد برای كمك آسان‌ترین راه برای آغاز كسب و كار)
- با شركاء معاونین یا كاركنان بالقوه درباره كارتان صحبت كنید. فهرستی از وظایف و مسوولیت‌های هر فرد تهیه كنید.
- با سالن اجتماعات شهر یا اتاق بازرگانی تماس بگیریدو ببنید كه آیا برای كسب و كارتان مجوز یا پروانه‌یی لازم است .
- اگر لازم است با یك وكیل درباره مالكیت قانونی كسب و كارتان صحبت كنید. اگر شما تصمیم گرفته‌اید كه شركایی داشته باشید توافقنامنه قانونی شركت امضا كنید.
روز سوم : استخدام كاركنان
- بخش بعدی دفترچه امور مالی كسب و كار نام دارد. فهرستی از تمامی اقلام و تجهیزاتی كه برای تولید محصول‌تان به ‌آن نیاز دارید را تهیه كنید.
- در فهرست اولیه اقلامی را كه دارید یا می‌توانید قرض بگیرید و آن را نخرید را مشخص كنید و شروع به جمع‌آوری این اقلام نمایید.
- برای هر یك از اقلامی كه باید بخرید به دنبال كمترین قیمت باشید و هزینه‌ها را در دفترچه تان بنویسید.
- نمونه یی از محصولتان تهیه كنید یا نمونه‌یی از خدمتتان را نشان دهید. اگر شما هزینه‌یی را نادیده گرفته‌اید آن را به فهرست تان اضافه كنید.
- فهرستی از هزینه های عملیاتی كسب و كارتان تهیه كنید،(مانند اجاره ،‌تلفن،آب) هزینه های عملیاتی مجموع را برای ماه اول تخمین بزنید.
- بخش بعدی دفترچه شما بازاریابی كسب و كار نام دارد. مشتریان اصلی‌تان را به همراه جزئیات مرتبط با سن ، مكان زندگی و علایق خاصشان را شرح دهید.
- فهرستی از رقبای بالقوه كسب و كارتان را مشخص كنید. توضیح دهید چگونه كسب و كار شما به شیوه یی متفاوت نیازهای مشتری‌ها را برطرف می‌كند.
- فهرستی از بهترین شیوه‌ها برای شرح دادن كسب و كارتان به مشتری تهیه كنید.
- هزینه های هر یك از موارد تبلیغاتی كه قصد استفاده از آنها را دارید برآورد كنید. هزینه كل تبلیغات برای آغاز كسب و كار را برآورد كنید.
- هزینه پیش بینی شده تبلیغات را وارد بخش امور مالی كسب و كار دفترچه كنید و آن را بعد از هزینه‌های اولیه بنویسید.
- هزینه‌های اولیه را بازبینی كنید و برآوردی نهایی از مجموع هزینه های اولیه كسب و كار خود داشته باشید( روز دوم را ببینید تا اطلاعات بیشتری در مورد برآورد هزینه‌های اولیه داشته باشید).
روز چهارم :قیمت گذاری
- فهرستی از منابع ممكن پول اولیه تهیه كنید. كه شامل پس‌اندازهای شخص ، قول‌های سرمایه‌گذاران و وام ها می‌شود.
- فهرستی از آنچه می‌توانید بفروشید تا پول نقد به دست آورید و مقدار پولی كه می‌توانید فراهم كنید تهیه نمایید.
- فهرستی از اقلامی كه می‌توانید برای وثیقه استفاده كنید تا وام بگیرید تهیه كنید. (مثلا كامپیوتر ، اسكنرو) ارزش هر كدام از اقلام را برآورد كنید.
- با جاهایی كه به شما وام می‌دهند تماس بگیرید و دستورالعمل یا فرم‌های مورد نیاز را تهیه كنید.
- با استفاده از اصول طرح بازرگانی و همه اطلاعات موجود در دفترچه خود یك طرح شغلی بنویسید كه سازمان ، امور مالی ، بازاریابی و شروع كسب و كارتان را به طور خلاصه شرح دهد.
- با والدینتان در مورد طرح شغلی‌تان بحث كنید.
- درخواست هایی با وام به سازمان‌های مالی بنویسید و یا از دوستان و فامیل‌ درخواست وام كنید. در مورد وثیقه و میزان پیشنهادی سود ، مقادیر و زمان پرداخت و جریمه عدم پرداخت به آنها توضیح دهید.
- مجوز پروانه‌های لازم برای راه اندازی كسب و كارتان را تهیه كنید.روز پنجم :تبلیغات
- به دفتر ثبت شركت ها بروید و نام كسب و كارتان را ثبت كنید. اگر شریكی نیز دارید او را با خود ببرید.
- یك شعار تبلیغاتی بسازید كه با آن مردم به یاد كسب و كار شما بیفتد.
- قیمت كالا و خدمات خود را مشخص كنید.(روز چهارم را ببینید)
- آگهی‌های تبلیغاتی ، كارت های كسب و كاری و نشان هایی را طراحی كنید كه كسب و كار شما را تبلیغ كنید. بیشتر به شیوه هایی توجه كنید كه كالاهای شما در زمان ، پول یا كار مشتری ها صرفه جویی كند.
- آگهی‌های تبلیغاتی و كارت های كسب و كار را در مغازه فتوكپی محله چاپ كنید.
- برای جشن گرفتن روز هفتم كه روز افتتاح است مراسمی را برنامه ریزی كنید كه شامل پذیرایی و نشان دادن كالایتان و مراسم بریدن روبان و غیره شود . فهرستی از این برنامه ها تهیه كنید. (روز ششم قسمت نكاتی در مورد مدیریت زمان را ببینید).
- مواد لازم برای ساختن محصولاتتان و تجهیزات اصلی برای راه اندازی كسب و كارتان را جمع آوری كنید.
روز ششم : مدیریت زمان
- به دفترچه ارزیاب مالیاتی بروید و در صورت لزوم مجوز مالیات فروش را دریافت كنید.
- برای مراسم افتتاحیه دوستان و فامیل را دعوت كنید.
- از دوستان و فامیل خود بخواهید كسانی كه ممكن است به محصول شما نیاز داشته باشند را به شما معرفی كنند و آنها را به مراسم افتتاحیه دعوت كنید.
- از كسی بخواهید در مراسم افتتاحیه عكس بگیرد.
- یك قرعه كشی ترتیب دهید تا در مراسم افتتاحیه به برخی از حضار هدایای داده شود.
- موجودی كالا یا نمونه‌های اضافی از محصول تان را برای مراسم افتتاحیه آماده كنید.
- فرهم های سفارش و رسیدهای مشتریان را آماده كنید و چگونه پر كردن آن را تمرین كنید.
- یك سیستم برای ثبت اطلاعات جهت پیگیری همه هزینه ها و درآمدهایتان فراهم كنید(روز هفتم قسمت ثبت را بنویسید)
- مشخص كنید چگونه چك های مشتری ها را وصول خواهید كرد.
روزهفتم : ثبت كردن
- آماده سازی نهایی را برای مراسم افتتاحیه ترتیب دهید.
- تابلوهایتان را نصب كنید و ترتیب نمایش محصولاتتان را بدهید.
- جایی را برای مهمان هایی كه برای قرعه كشی ثبت نام خواهند كرد قرار دهید.
- یك سخنرانی ۱۵ ثانیه را تمرین كنید تا در آن نام ، نام كسب و كار و محصول اصلی‌تان را به مشتری ها بگویید .
- یك نمایش ۲ دقیقه‌ای از فروش را تمرین كنید كه شرح دهد چگونه محصولات شما عمل می كند و چگونه نیازهای مشتری ها را برطرف می كند .
- از اعضای خانواده خود بخواهید تا سوالاتی كه ممكن است مشتری ها از شما بپرسند را مطرح نمایند و شما تمرین كنید چگونه به این سوالها جواب مناسب دهید .
- محلی ایمنی را پیدا كنید تا پول نقدی كه از فروش به دست آورده اید را در آنجا قرار دهید .
- حداقل برای ۳۰ دقیقه اول افتتاحیه كاملا آماده باشید .
- از مراسم افتتاحیه خود لذت ببرید . دوستانه برخورد كنید و به شیوه های مختلف به مردم كمك كنید .
- بعد از مراسم افتتاحیه بخشی را در دفترچه خود به نكاتی در مورد مشتری ها اختصاص دهید . فهرستی از كارهایی كه لازم است سفارش‌هایی كه در افتتاحیه درخواست شده است را ترتیب اثر دهید.
- اهداف بیشتری را برای دو هفته بعدی مشخص كنید. سپس به خودتان تبریك بگویید، شما یك رئیس هستید .

مرجع: روزنامه تفاهم
منبع : مركز توسعه كارآفرینی


همچنین مشاهده کنید