پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سناریوهای آمریکایی ها برای تغییر ساختار سیاسی سوریه


سناریوهای آمریکایی ها برای تغییر ساختار سیاسی سوریه
تكمیل پرونده كمیته تحقیقات سازمان ملل و ارائه آن توسط قاضی آلمانی دتلو مهلیس كه مستقیماً برخی از مقامات سوری را عامل ترور رفیق حریری دانسته است، این فرصت را برای دولتمردان كاخ سفید بوجود آورده است كه با سناریوی از پیش طرح شده و با كمك سران رژیم صهیونیستی ضمن تغییر ساختار سیاسی دولت سوریه به ایده «خاورمیانه بزرگ» جامه عمل بپوشانند. در همین حال اخبار دیگری در مورد تهدید رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله نظامی به سوریه در رسانه ها منتشر می شود. این در حالی است كه كارشناسان مسائل خاورمیانه از سوریه به عنوان هدف بعدی آمریكا در «جنگ با تروریسم» یاد كرده و احتمال حمله آمریكا به این كشور را قوی ارزیابی می كنند: آمریكا از طریق حمله یا اعمال فشار بر سوریه قصد دارد:
۱- كمك های سوریه به گروههای جهادی از جمله حماس و جهاد اسلامی فلسطین را متوقف نماید. آمریكایی ها رژیم سوریه را به عنوان پشتیبان و حامی گروههای فلسطینی دانسته و قطع این كمك ها را به عنوان زمینه ای برای اجرای «نقشه راه» می دانند؛
۲- سرنگونی رژیم صدام و شرایط جدید محیط منطقه بیشتر از آن كه برای سوریها فرصت باشد به شكل تهدید نمایان شده است. آمریكاییها كه در باتلاق عراق گیر افتاده اند با فرافكنی درصددند تمام مشكلات امنیتی و ادامه ترور در عراق را به نیروهای نفوذی از مرزهای سوریه به عراق ربط بدهند. از سوی دیگر مقامات آمریكایی ادعا می كنند كه سلاح های كشتار جمعی عراق در خاك سوریه مخفی شده و برخی از مقامات ارشد رژیم صدام در این كشور به سر می برند؛
۳- مقامات آمریكایی برای اجرای «طرح خاورمیانه بزرگ» بعد از اشغال عراق و تمایل اكثر كشورهای عربی برای پیوستن به اصلاحات مورد نظر در این طرح، از استراتژی فتح سنگر به سنگر پیروی می كنند. پیوستن كشورهایی نظیر مصر، عربستان و اردن علیرغم مخالفت های ظاهری نشانگر این است كه آمریكایی ها برای علمی ساختن ایده های شوم خویش با مشكلی به نام سوریه، مواجه هستند. راه عملی اجرایی این سناریو از نظر دولتمردان كاخ سفید تغییر ساختار سیاسی سوریه و وارد كردن فشار بر سیستم حكومتی و حمایت از مخالفان و گروه های تبعیدی سوریه در خارج است.
۴- با توجه به نگاه مثبت كاخ كرملین نسبت به متحدان سابق خویش و ابراز تمایل به فروش تجهیزات پیشرفته نظامی و برقراری یك توازن نسبی با رژیم صهیونیستی، آمریكایی ها را بر آن داشته كه برای تفوق برتری رژیم صهیونیستی در منطقه با اعمال فشار و تهدید نظامی در صدد گرفتن حداكثر امتیازات سیاسی از سوریه و از جمله متوقف ساختن روند تسلیح این كشور باشند.
به نظر می رسد عناصر افراطی كاخ سفید سرمست از پیروزی های خویش در منطقه و به تبع آن تضعیف «جبهه اعراب» به اهداف بزرگتری چون تغییر بافت سیاسی قدرت در كل منطقه تأكید دارند. از این رو بحث فشار بر سوریه در این راستا قابل ارزیابی است. البته سوریه هدف آسانی برای آمریكایی ها نخواهد بود. جایگاه سوریه در میان ملت عرب از بدو تأسیس آن شایسته و بالا بوده است. چرا كه سوری ها به ملی گرایی و داشتن احساسات ناسیونالیستی مشهور هستند. لذا حمله به سوریه ضمن برانگیختن احساسات مسلمانان، زمینه را برای درگیری حزب الله با صهیونیست ها فراهم خواهد ساخت. با نگاه به اوضاع منطقه و دشواری های نیروهای اشغالگر در برقراری امنیت در عراق بعید به نظر می رسد كه آمریكایی ها در صدد حمله نظامی به سوریه باشند. البته آمریكایی ها با طرح ادعاهای قبلی و با تحت فشار قرار دادن سوریه می خواهند به خواسته های سیاسی خویش برسند.
با این وجود دمشق باید شرایط جدید را درك كنند چرا كه اكنون قواعد بازی در منطقه تغییر كرده است و باید سوریه آمادگی پاسخگویی به بحران بوجود آمده (ترور رفیق حریری) را داشته باشد و بتواند با اتخاذ سیاست مستقل از خاك و كشور خویش دفاع كند.


دكتر محمدمهدی مظاهری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید