پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


تاریخچه جشن هالوئین


تاریخچه جشن هالوئین
آخرین روز ماه اكتبر (نهم آبان ماه) زمان برگزاری یكی از جشن‌های مذهبی در كشورهای اروپایی و آمریكایی است كه به نام هالوئین (Halloween) یعنی روز همه مقدسین معروف است. بنیانگذاران این جشن قوم سلتیك (Celtic) بودند كه سال‌ها پیش از میلاد مسیح در ایرلند و شمال فرانسه زندگی می‌كردند. به روایت این قوم آغاز سال میلادی اول نوامبر است و با این اعتقاد آخرین شب سال یعنی سی و یكم اكتبر را زمان یادآوری از ارواح درگذشتگان قرار دادند و به این ترتیب جشنی برپا می‌كردند، همگی دور هم جمع می‌شدند، آتش می‌افروختند، قربانی می‌كردند و هر كس هر غذایی داشت با دیگران قسمت می‌كرد و همگی بر سر یك سفره می‌نشستند چراكه بر این باور بودند كه در این شب راه میان دو جهان باز می‌شود و ارواح درگذشتگان‌شان نیز در این جمع حاضر می‌شوند و ارتزاق می‌كنند؛ پس كسانی كه با سخاوت بیشتری در این جشن شركت می‌كردند مورد شفاعت درگذشتگان نزد خداوند قرار گرفته و تا پایان آن سال از گزند بدی‌ها و بلاها در امان می‌ماندند. از دیگر مراسمی كه در این بخش برگزار می‌شد كه البته هر كدام بعدها تغییر كرده و به شكلی كاملاً دگرگون درآمد، می‌توان به این موارد اشاره كرد: پوشیدن لباس‌هایی از پوست سر حیوانات، پیشگویی توسط كشیشان، خوردن سیب كه سمبل پومانا (خدای میوه و درخت) بود و بردن باقی مانده‌های آتش و خاكستر به خانه‌ها با این نیت كه آنها را از بدی‌ها و از سرمای زمستانی كه در پیش بود در امان بدارد. در انتها كشیش‌ها با شب زنده‌داری، دعا و نماز آخرین شب سال را به پایان برده و ارواح مقدس را از برزخ به بهشت رهمنون می‌كردند. پس از گذشت سالیان دراز و با حمله رومی‌ها به این منطقه آیین‌ هالوئین دچار تغییراتی شد كه ورود مسیحیان كریستین به این سرزمین و اختلاط عقاید آنها به یكدیگر در این تغییرات بی‌تأثیر نبود تا آنجا كه كم‌كم «شب همه مقدسین» دیگر تنها متعلق به ارواح پاك نبود بلكه شیاطین و ارواح خبیثه را نیز در این جشن حاضر می‌دانستند. از این رو برخی از مردم در جشن هالوئین لباس‌های عجیب و ترسناك می‌پوشیدند تا در برابر ارواح گناهكار ایستادگی كنند و به شكلی سمبلیك آنها را ترسانده و از میان خود برانند. رفته رفته با شكل گیری زندگی شهری، كشاورزان تنها قشری شدند كه مصرانه این جشن را برگزار می‌كردند و برای آن به در خانه‌ها می‌رفتند و طلب غذا و خوراك برای پذیرایی در جشن می‌كردند. در همین دوران موضوع تریت (رفتار نیك: treat) و تریك (حیله و نیرنگ: trick) پیش آمد، به این صورت كه اگر كسی سخاوت به خرج می‌داد و چیزهای بیشتری به هالوئین اهدا می‌كرد برای او یك كار نیك انجام می‌دادند و هر كس كالا یا خوراك قابل توجهی نمی‌داد او را به سخره و بازی می‌گرفتند.
اوایل قرن ۱۹ بسیاری از ایرلندی‌ها به آمریكا مهاجرت كردند و به این ترتیب بسیاری از آیین‌ها و اعتقاداتشان بار دیگر دچار تغییر و تحول شد به عنوان مثال آمریكایی‌ها حضور شیاطین و ارواح گناهكار در هالوئین را بیشتر مورد استقبال قرار دادند و بیشتر سمبل‌هایی كه برای آن در نظر گرفتند ترسناك و خشن بود تا آنجا كه شرارت و شیطنت در این شب كاملاً عادی و معمولی به نظر می‌رسید. گاه پیش می‌آمد كه راه مردم را می‌بستند، به در خانه‌ها سبزی و میوه پرتاب می‌كردند، با سنگ و كلوخ دودكش‌ خانه‌ها را مسدود می‌كردند و دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند با این عنوان كه این اتفاقات ناشی از حضور ارواح موذی و شیاطین است و آنها هستند كه مرم را «تریك» می‌كنند! این اعمال باعث شد برگزاری هالوئین در آمریكا برای مدتی متوقف و مسكوت بماند و پس از آن برای اولین بار به طور رسمی در سال ۱۹۲۰ به شكلی متعادل در آمریكا، هالوئین جشن گرفته و به عنوان یك روز مذهبی شناخته شد. هر چند كه باز هم این مراسم با آنچه كه در ذهن و نیت پدید آورندگان قدیمی آن بود بسیار متفاوت برگزار شد.
«رونالد هیلتون» نویسنده و منتقد آمریكایی در این باره می‌گوید: دلیل آنكه در سال‌های اخیر «هالوئین» از سوی تلویزیون و دیگر رسانه‌ها این قدر مطرح و تبلیغ می‌شود این است كه از آن به عنوان یك مسئله تجاری ضد دین استفاده كننده در حالی كه هالوئین ریشه در اعتقاد مردم دارد و امروز حضور آدم‌هایی كه با لباس‌هایی عجیب و غریب در اماكن متبركه حضور می‌یابند توهین به اعتقادات و مقدسات است.
«هیلتون» كه شخصاً به دولت آمریكا اعتراض كرده بود در ادامه می‌گوید: رسانه‌های جمعی از كریسمس، عید پاك، هالوئین و ... ابزاری ساخته‌اند تا تجارت خود را ارتقا دهند و در پی آن به اهداف دیگرشان نیز دسترسی یابند. او با استناد به گفته منتقد دیگری به نام «استیفن گوتین» می‌نویسد: هالوئین به سبك آمریكایی در حال جهانی شدن است و این یكی از تأثیراتی است كه تجارت بر فرهنگ گذاشته.
«هیلتون» همچنین به عكسی كه توسط یكی از مراكز خبری سنگاپور گرفته شده بود، اشاره كرده و می‌افزاید: در این عكس صاحب یك فروشگاه بزرگ در روز هالوئین لباس عجیبی را به تن كرده بود كه به هیچ وجه در خور سن و موقعیت شغلی‌اش نبود اما هدف او جلب مشتری و اعلام آن بود كه آنها هم هالوئین را برگزار می‌كنند. او تأكید می‌كند: هالوئین فقط و فقط دو هدف داشت: یاد كردن از درگذشتگان و قدردانی از نعمت‌های خداوند. اما با چنین اوضاعی كه چیزی به این سادگی را به این شكل وحشتناك درآورده‌اند، دیری نخواهد پایید كه تمدن بشری از بین خواهد رفت، اگر حرف مرا باور نمی‌كنید تلویزیون‌ها را نگاه كنید و ببینید كه بیش از ۲۰۰۰ مركز غیرقانونی در مكزیكوسیتی تشكیل شده كه به نام برگزاری این جشن‌ها و كمك به فقرا، پول می‌گیرند اما این سرمایه‌ها به جای آنكه به دست مردم فقیر برسد به مافیا داده می‌شود!
«رونالد هیلتون» نوشته‌اش را با این جمله به پایان می‌برد كه «شاید با دیدن این چیزهاست كه برخی می‌گویند خدا مرده است اما هرگز فریب نخورید و بدانید كه خداوند حاضر و آگاه است»سخن آخر آنكه هالوئین در كشورهایی چون ایرلند و اسكاتلند همچنان یكی از روزهای مذهبی و محترم به شمار می‌رود و با برگزاری این جشن كم‌كم به استقبال كریسمس و میلاد حضرت عیسی می‌روند.


همچنین مشاهده کنید