جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


«محمد آخرین پیامبر»


«محمد آخرین پیامبر»
مشخصات فیلم:
- كارگردان: ریچارد ریچ
- نویسندهٔ فیلمنامه: برایان نیسن
- موسیقی: ویلیام كید
- صدا: مایكل هام
- جلوه‌های ویژه: برایان مك سوئینی
- تصویرسازی: برنوئن باری
- كریس چو
- اِلنا كراوِتس
- تیموتی پو
- نوع فیلم: انیمیشن، رنگی
- زمان فیلم: ۹۰ دقیقه
- پخش: «فاین مدیا گروپ»
- تهیه شده در: استودیو «ریچ كرست»
- تهیه‌كننده: بدر اینترنشنال، ریچارد ریچ و...
محصول ۲۰۰۲، آمریكا
«مكه، چهارده قرن پیش»
تاریكی، خرافات و برده‌داری سایه‌ها و اوهام روزمرهٔ مكیان بود. قمار سرگرمی و زنده به گور كردن دختران، امری متداول و مرسوم بود. به‌زعم اعراب، مكه شهری مقدس و كعبه قلب آن بود. قلبی كه مشحون از بتهای چوبی و سنگی – خدایان و ناظران خاموش این بازار مغشوش، آلوده و پر از فساد – بود.تنه و پیكره این عمارت بدوی را «قبیلهٔ قریش»، قبیله‌ای متموّل و صاحب قدرت، شكل داده بود.جایی به دور از این همهمه، درون غاری كوچك، محمد(ص) روزها را به عبادت و نماز گزاردن می‌گذراند. اتفاقی شگرف در این كنج كوچك، مسیر رودخانهٔ حیات بشری را دگرگون ساخت. جبرئیل بر محمد(ص) ظاهر شد و از طرف خداوند به او پیغام مأموریت پیامبرانه‌اش را داد؛ خداوند بر شانه‌های محمد(ص) وظیفه دشوار بازگرداندن ایمان مثله و منسوخ مكیّان به ایمان ناب ابراهیم، خیر و سعادت و اعتقاد به آفریدگار یكتا را گذارد.در آغاز، محمد مخفیانه به دعوت مكیان به ایمان ناب خویش پرداخت. طبقات اجتماعی پایین‌تر، زندگی خویش را در پیمانه تعالیم وی دیگرگون دیدند و به وی پیوستند. این همراهان نوپا در گوشه و كنار شهر تاریك مكه دعوت وی را تسرّی می‌دادند. زمان، امكان دعوت علنی و آشكار محمد(ص) را فراهم آورد. قریش كه تا آن زمان بیم و هراسی، احساس نكرده بود؛ ناگهان با تعالیمی اصیل و مبارز با اصول اولیه حكومت خفی آنها مواجه شد و به ارعاب، ترساندن و شكنجه محمد(ص) و همراهان وی پرداخت؛ اما ایمان محكم و جسورانه یاران وی مانند علی، بلال، حمزه و ابوبكر، گامهای این دین نوپا را به بلوغ و پیشرفت رهنمون می‌كرد. بزرگان قریش كه از تحریم و خشونت بی‌حد و حصر علیه محمد(ص) و یا‌ران او طرفی نبسته بودند؛ ناگزیر كمر به قتل او بستند. آنها تصمیم گرفتند در شبی تاریك، پیامبر را در بستر خویش از بین ببرند. محمد(ص) به لطف پروردگار، و به یاری همراهان وفادار خویش، از آن شب شوم به سلامت گذر كرد. پس از این واقعه، پیامبر تصمیم به مهاجرت به مدینه، دیگر شهر بزرگ عربستان، گرفت و یارانش در پی وی به آن شهر هجرت كردند. فصل دیگری از تاریخ پرفراز و نشیب اسلام در دامان امنیت مدینه، رقم خورد. مسلمانان پیشرفت و استحكام را تجربه می‌كردند. مسجد پیامبر، نخستین مسجد اسلام بنا گردید تا محیطی توأم با آرامش، برای نمازگزاران مسلمانان جوان و تازه به اسلام گرویده، فراهم آورده شود. نخستین جنگ میان مسلمانان و مكیان در پی توقیف و ضبط اموال مسلمانان در مكه گرفت. جنگ «بدر»، جنگی كه پیروزی را برای ۳۰۰ مسلمان به رهبری پیامبر، در برابر لگشری سه برابر خودشان و تا بن دندان مسلّح به ارمغان آورد.
نبرد احد، پیكار بعدی مكیّان و مسلمانان بود، در این نبرد، نخست مسلمانان دشمن را به عقب راندند؛ اما اشتباهی آنها را از یك پیروزی بزرگ بی‌نصیب كرد. بزرگان قریش در خلوت خویش تصمیم گرفتند؛ سپاهی بزرگ - بزرگ‌ترین سپاهی كه اعراب تا آن زمان دیده بودند – را گردهم آورند تا برای همیشه به داستان مردی كه به استیلای مطلق و تن‌پرورانه آنها و به شوكت اشرافی آنها خدشه وارد كرده بود؛ خاتمه دهند.اما این سپاه بزرگ در مجاورت مدینه، به خندقی عمیق كه توسط مسلمانان حفر شده بود؛ برخوردند؛ تا تصور پیروزی بزرگ آنها با متفرق شدن ارتش مكه از بین برود. پس از آن ضعف مكیان و اقتدار فراگیر مسلمانان پدیدار گردید. مسلمانان به رهبری پیامبر(ص)، مكه را با آرامش، صلح و اقتدار، فتح كرده و كعبه را از بتهای چوبی و سنگی پاك كردند. و مكه پایگاه تبلیغ، اطلاع‌رسانی و سازماندهی تعالیم اسلام گردید.۱۴ نوامبر ۲۰۰۴ هم‌زمان با پایان ماه رمضان، و روز مبارك عید فطر نمایش مجدد انیمیشن «محمد: آخرین پیامبر» در چهل (۴۰) شهر آمریكا و كانادا آغاز گردید. نمایش اولیهٔ این فیلم به خاطر اتفاقات پیش آمده در ۱۱ سپتامبر، توسط تهیه‌كنندگان آن متوقف و به فرصتی دیگر محول گردید. تهیه‌كنندگان این فیلم با نیم‌نگاهی به تجربهٔ موفق «مل گیبسون» كارگردان - بازیگر بلندآوازه آمریكایی برای فیلم مذهبی «مصائب مسیح» استقبال عمومی موفقیت‌آمیزی را انتظار دارند. تولید این فیلم برای تهیه‌كنندگان آن، زمانی بیش از ۲ سال و هزینهٔ هنگفتی را دربرداشته است. انتخاب كردن «ریچارد ریچ» كارگردان معروف فیلمهای انیمیشنی در هالیوود، نشانگر انتخاب محققانه گروه تهیهٔ این فیلم می‌باشد. وی با كارگردانی ۹ فیلم بلند انیمیشن و دستیار كارگردانی دهها انیمیشن دیگر در سالهای آغازین فعالیت حرفه‌ای خویش كارنامه‌ای بلندبالا برای خویش فراهم آورده است. فیلمهای انیمیشنی كه وی كارگردانی كرده است به ترتیب زمانی عبارتند از: روباه و سگ شكاری (۱۹۸۱)، دیگ سیاه (۱۹۸۵)، شاهزاده قو (۱۹۹۴)، شاهزاده قو(۲)، گریختن از زندان (۱۹۹۷) شاهزاده قو(۳)، راز گنج سحرآمیز (۱۹۹۸)، شاه و من (۱۹۹۹)، مترسك (۲۰۰۰)، فلوت قو (۲۰۰۱) و محمد، آخرین پیامبر (۲۰۰۲). این كارگردان غیر مسلمان به نبود اطلاعات دقیق و مستند در خصوص اسلام، در فرآیند تولید فیلم اشاره كرده و امیدوارست كه تصویر ارائه شده از پیامبر و اسلام نوپا، در جهت متعادل‌سازی تصویر این دین بزرگ در نگاه جهانیان، قدمی هر چند كوچك بردارد. علی‌رغم تصور وی، نمایش این فیلم در كشورهای اسلامی مانند تركیه، اردن، لبنان با برخورد شدید روبه‌رو شده و واكنشهای منفی فراوانی را در كشورهای اسلامی برانگیخته است۱
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شورای روابط آمریكایی – اسلامی، پس از اكران این فیلم اعلام كرد: فیلم محمد، آخرین پیامبر، فرصت خوبی برای والدین و كودكان تمام ادیان، برای شناخت چهرهٔ پیامبر اسلام و وقایع زمان ایشان كه جهان كنونی ما را تشكیل داده است؛ آشنا شوند و این فیلم را پاسخی به فضای ایجاد شده پس از حادثهٔ یازدهم سپتامبر دانسته و آن را راهی خلاقانه و غیر سیاسی برای آشنا شدن مردم با تاریخ اسلام و پیامبر حقیقی پیامبر برشمرده است. وی می‌افزاید: تصور بر این بود كه این فیلم جلوه‌ای نو به جهان انسانی اسلام می‌گشاید؛ اما متأسفانه حوادث یازدهم سپتامبر این توقع را برنیاورد. ریچارد ریچ كارگردان این فیلم عدم امكان نمایش چهرهٔ پیامبر را به دلیل اعتقاد مسلمانان چالشی در مراحل تولید و كارگردانی این فیلم دانست و بخشی از فیلم را ناگزیر از زاویه دید پیامبر كارگردانی كرد. (در این فیلم هیچ‌گونه تصویری از پیامبر اكرم(ص) نشان داده نمی‌شود.)

ترجمه و تدوین: علیرضا سلطانی
منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر


همچنین مشاهده کنید