جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


حمل و نقل در خدمت آربیتریتورها


حمل و نقل در خدمت آربیتریتورها
هر یك از بازارهای جهانی نفت خام وفرآورده تحت تأثیر عواملی قرار دارندكه می توانند بریكدیگر تأثیر بگذارند. این عوامل شامل تقاضا، عرضه، نوع معاملات فروش و نزدیكی یك بازار به بازارهای عمده مصرف است. رشد اقتصادی و رشد جمعیت به افزایش تقاضا دریك منطقه منجرمی شود؛ از این رو سبب افزایش قیمت نفت درآن بازارمی شود و امكان معاملات آربیتراژ را فراهم می آورد و درنتیجه نفت خام و یا فرآورده های نفتی از بازارهای ارزان تر به سمت بازارگران تر سرازیر می شود. این پدیده درباره عرضه و عواملی كه عرضه را متأثر می سازند نیز، قابل مشاهده است، البته اگر كاهش تولید، تعمیرات دوره ای صنعت نفت و حوادث پیش بینی نشده به كاهش عرضه دریك منطقه یا بازار منجرشوند تا دوباره دربازارتعادل برقرارشود. درحقیقت آربیتریتورها تلاش می كنند تا با بیمه كردن فعالیت خود وكسب حداكثر منافع، دربازارهای مختلف حضور فعال داشته باشندكه خود عامل رسیدن بازارها به تعادل جدید است.معاملات دربازار نفت براساس قیمت های شاخص انجام می شوند. این شاخص درمعاملات سلف وآتی نیز كاربرد دارند، ازاین رو قراردادهای گذشته فیزیكی و پس ازآن قراردادهای آتی و میزان مبادلات می توانند قیمت دربازار فیزیكی را نیز تحت تأثیر قرار دهند. البته عكس این قضیه نیز صحت دارد. درهرحال همگرایی در بازارهای فیزیكی سلف و آتی مشاهده می شود.صنعت حمل ونقل دریایی، نقش عمده ای را درتجارت جهانی و تحویل نفت وفرآورده های نفتی به نقاط مختلف جهان ایفا می كند. توسعه این صنعت تحت تأثیر عواملی قرارگرفته است كه عبارتند از: عرضه و تقاضا، عرضه غیر اوپك، بازار مصرف آمریكا، عرضه از طریق خطوط لوله، جانشینی و خرید تانكرهای جدید و مسائل زیست محیطی. هریك از این عوامل به نوبه خود اثرهای مثبت و منفی بر توسعه ناوگان نفتكش خواهد داشت.درسال های اخیر بحث از مسائل زیست محیطی و لزوم كاهش آلودگی محیط زیست به ویژه آلودگی صنایع، به طور گسترده و حتی ازسوی مدیران شركت های نفتی دنبال می شود. در این سال ها تلاش زیادی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست به وجود آمده،كه یكی از عمده ترین نگرانی ها در این باره مربوط به عملیات شركت های نفتی است. آلودگی آب های دریاها واقیانوس ها از طریق نفتكش ها نیز ازجمله معضل ها و نگرانی های زیست محیطی است.دولت ها، به ویژه دولت های اروپایی و آمریكا همه روزه مقررات بیشتر و استانداردهای وسیع تری را به عملیات شركت های نفتی وضع می كنند. همچنین تلاش های بین المللی برای اجرای قوانین زیست محیطی در ارتباط با نفتكش های دریایی به شدت دنبال می شود كه این مسئله با توجه به ایجاد نیازهای سرمایه ای برای تهیه و ساخت محافظ های جدید ازجمله تانكرهای نگهداری آب تخلیه تانكرها، دوجداره كردن تانكرها، نیاز به بهبود وضعیت پایانه های بارگیری و تخلیه نفت و... برصنعت نفت به ویژه بخش حمل ونقل آن اثر می گذارد. براساس تحقیقات انجام شده۹۰ درصد از تصادف ها به آلودگی دریایی به دلیل اشتباهات عامل انسانی به وجود آمده است؛ از این رو علاوه برتجهیزات فنی باید آموزش نیروی انسانی نیز مدتوجه قرار گیرد. بنابراین آنچه مسلم است مقررات زیست محیطی و الزام به اجرای آن، هزینه هایی را به صنعت حمل ونقل دریایی تحمیل می نماید كه در نهایت به افزایش نرخ حمل ونقل نفت خام و فرآورده های نفتی منجر خواهد شد. البته عوامل دیگری درتعیین نرخ حمل ونقل موثرند كه ممكن است موجب خنثی كردن این فشار هزینه ای شوند. باید درنظر داشت كه دربلندمدت می توان كاهش قیمت ها را از طریق بهبود تكنولوژی و مدیریت كارآمدتر انتظار داشت.اگر نرخ حمل ونقل به دلایلی كاهش یابد و یا ثابت باقی بماند، به طوری كه افزایش هزینه های مربوط به دو جداره كردن نفتكش ها و سایر تجهیزات و لوازم را پوشش ندهد (بافرض ثابت بودن تكنولوژی و مدیریت) صنعت با كاهش سرمایه گذاری روبه رو می شود و درنتیجه نیازهای تقاضا برآورده نخواهد شد؛ ازاین رو نرخ حمل ونقل افزایش خواهد یافت و درنتیجه صنعت به نقطه تعادل جدیدی خواهد رسید كه درآن نرخ حمل ونقل، هزینه های دو جداره كردن را پوشش خواهد داد.
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید