شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دوران افول پل اسکولز


دوران افول پل اسکولز
بسیاری از كارشناسان معتقدند كه قلب تیم منچستر یونایتد در یك دهه اخیر«روی كین» بوده است. البته باید به این كارشناسان حق داد به شرطی كه اسكولز را عامل اصلی ثبات این تیم بدانند. او بازیكنی بود كه در بحرانی ترین شرایط منچستر یونایتد را از خطر نجات می داد و یا زمانی كه این تیم بیش از همیشه به گل نیاز داشت گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر می رساند.اسكولز همچنین در ضدحملات كشنده بود و هیچ بازیكنی مانند وی با ضد حملات سریع خود به مربیان تیم های مقابل شوك وارد نمی كرد.اما در حال حاضر سئوال این است كه در چند فصل اخیر چه بلایی بر سر اسكولز آمده كه تا این حد متزلزل نشان می دهد و مهم تر اینكه آیا وی بار دیگر قادر خواهد بود به روزهای اوج خود باز گردد؟
چندی پیش پل اسكولز از تیم ملی فوتبال انگلیس كناره گیری كرد چون می خواست مدت زمان بیشتری در خدمت تیم باشگاهی خود باشد و طول دوران بازیگری اش را افزایش بدهد. اما اینگونه به نظر می رسد كه كناره گیری از تیم ملی برای اسكولز نتیجه عكس در برداشته و او را در سراشیبی نزول قرار داده است.
پل اسكولز همواره در سه شنبه و چهارشنبه شب ها كه رقابتهای اروپایی برگزار می شد چهره شاخص میدان بود و در این رقابتها ۱۹ گل به ثمر رساند اما در فصل جاری وی به یك بازیكن بسیار عادی در لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شده است. اسكولز با ۱۹گلی كه در رقابتهای اروپایی به ثمر رسانده در فهرست ۵۰گلزن برتر تاریخ این رقابتها قرار دارد اما این بازیكن استثنایی در حال محو شدن از صحنه رقابتهای اروپایی است. در گذشته كمتر بازیكنی از نظر سرعت به گرد پای اسكولز می رسید اما در حال حاضر وی در هر استارت حداقل نیم متر عقب تر از بازیكنان حریف به نظر می رسد. اما از همه بدتر اینكه زمانی كه منچستر یونایتد گل می خورد وی بیش از پیش انگیزه خود را از دست می دهد و از جریان بازی خارج می شود.
در واقع همین نمایش های ناامید كننده اسكولز باعث شده تا برخی از تماشاگران و كارشناسان اقدام اخیر باشگاه منچستریونایتد را مبنی بر پیشنهاد تمدید قرارداد اسكولز به مدت چهار سال دیگر مورد انتقاد قرار بدهند آنهم در شرایطی كه وی دو ماه دیگر سی ودومین سالگرد تولدش را جشن خواهد گرفت.
البته اسكولز تنها بازیكن باتجربه تیم منچستر یونایتد نیست كه با افت شدید مواجه شده بلكه رایان گیگز نیز شرایط مشابهی دارد. با آنكه گیگز در بازی با تیم بنفیكا در لیگ قهرمانان اروپا گل اول تیمش را به ثمر رساند اما در مجموع عملكرد رضایتبخشی نداشته است.گیگز در چند فصل اخیر با روند نزولی مواجه شده و در كنار آن حضور بازیكنان جوانی چون كریستیانو، رونالدو و همچنین پارك جی سانگ باعث شده تا گیگز به آخرین نقطه نیمكت ذخیره ها بچسبد. اما تفاوت گیگز با اسكولز این است كه گیگز با وجود تنزل كیفیت بازی اش، روحیه جنگندگی خود را از دست نداده و در زمین چمن تمام توان خود را خرج می كند اما نحوه بازی اسكولز به گونه ای است كه تصور می شود دیگر انگیزه ای برای تكل و گل زدن ندارد.
به هر حال آلكس فرگوسن مربی تیم منچستریونایتد كه این روزها تحت فشار طاقت فرسایی قرار دارد این واقعیت تلخ را درك كرده كه با بازیكنان باتجربه اما كم انگیزه تیمش راه دشواری را پیش رو دارد.
فرگوسن و دستیارش، «كارلوس كوئی رز» برای اینكه تیمشان را از بن بست نجات بدهند از سیستم ۳-۳-۴ به ۱-۳-۲-۴ و یا ۱-۱-۴-۴ تغییر سیستم دادند كه در این سیستم پل اسكولز بسیار نزدیك به فان نیستلروی در خط حمله بازی می كند. البته این تغییر تاكتیكی هنوز به طور كامل نتایج مثبتی برای این تیم در بر نداشته است اما كوئی رز مطمئن است كه در میان مدت این سیستم جواب خواهد داد.

امیر بهادری نژاد
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید