پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

وبلاگ های رسمی؛ کاربردها و چالش ها


هزینه ، نیروی متخصص اینترنت ، قبول دردسر های اداری راه اندازی ، پذیرش داشتن دغدغه امنیت و کار بدون اشکال و ... اینها چیزهایی است که برای راه اندازی وبلاگ نیاز نیست . برای راه اندازی یک وبلاگ که ناب ترین کاربردهای وب سایت را در خود دارد ، تنها به اراده و پشتکار نیاز است و بس !
دیگر اینکه ، مخاطبین سازمان ها و نهاد ها در سابقه ذهنی خود مطئنا احساس خوشایندی نسبت به سایت های خشک و رسمی دولتی ندارند و چه بسا مراجعه حضوری را ترجیح می دهند! وبلاگ ها منجی سازمان های دولتی هستند که می خواهند در ارتباط مستقیم با مخاطبین باشند و حتی در صورت در اختیار داشتن سایت ، وبلاگ درگاه ورودی افراد به آن است و سبب آشتی مخاطب با سایت های به روز و جدید است.وبلاگ های فارسی پس از رشد بی سابقه اولیه ریزش داشته اند و بسیاری از وبلاگ ها دیگر به روز نمی شوند و چه بسا کاربرد وبلاگ توسط روابط عمومی ها و حضور وبلاگ های رسمی باعث خواهد شد وبلاگ جانی تازه بگیرد .چرا که این گونه وبلاگ ها مخاطب خاص خود را دارند و با کارکردهای مثبت اطلاع رسانی و ارایه خدماتی برای مخاطبین روند تکاملی وبلاگ های تخصصی را بهبود بخشند.
این در حالی است که کمتر وب سایت رسمی سازمانی است که به صورت کامل استانداردهای فنی ، طراحی و محتوای به روز و کاربردی داشته باشد. استفاده از بانک های اطلاعاتی برای به روز کردن و آرشیو اخبار و اطلاعات روابط عمومی هنوز هم در اکثر سایت ها جا نیفتاده است و ساختن صفحات ایستا که به سادگی قابلیت به روز شدن را ندارند و در سایت های دولتی و مراکز وابسته ادامه دارد و روابط عمومی ها هنوز هم در به روزرسانی سایت ها نقشی ندارند.
در نظر نگرفتن نیازهای مخاطب باعث شده سایت هایی برای رفع تكلیف به نظر برسند كه برای مخاطب دست كمی از راهروهای تودر توی سازمان ها ندارند. در این شرایط بهترین انتخاب وبلاگ خواهد بود که تولید و انتشار اطلاعات و ارتباط روابط عمومی با مخاطب خود را تسهیل می کند.

وب سایت های دولتی اغلب در نقاط كور اینترنت جای خوش كرده اند و موتور های جستجو گر هم به سراغ آنها نمی روند و در حالی كه مدیریت محتوایی سایت به عنوان یك كار تخصصی ارتباطی ، در اختیار متخصصین شبكه و كامپیوتر است ، روابط عمومی ها به دلیل در اختیار نداشتن دانش فنی ، كمتر جرات پیدا می كنند برای ارتباط مستقیم با مخاطب وارد گود شوند.
وبلاگ برای روابط عمومی سازمان های دولتی ، شركت های خصوصی ، رسانه ها و به طور كلی هر سازمانی كه هدفش ارتباط بهتر با مخاطب است، به صورت بالقوه کارآیی بالایی دارد و تنها برای تمایز بین وبلاگ های شخصی با اینگونه وبلاگ ها که شخصیت حقوقی سازمان پشتوانه آن است از واژه وبلاگ رسمی استفاده می کنیم و این هیچ تضادی با نوشته های ساده و غیر رسمی وبلاگ ندارد .یعنی ممكن است یك كارشناس روابط عمومی و ارتباط مردمی از لهجه یا زبان خاصی برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده كند و این هیچ تضادی با شخصیت رسمی وی ندارد. وبلاگ نیز ارتباط صمیمانه تر سازمان و مخاطب در شبكه اینترنت است .
به نظر من ، وبلاگ رسمی موجّه ترین راه ورود روابط عمومی ها به فضای سایبر است !
ارایه اطلاعات و اخبار مربوط به سازمان ، راهنمایی مشتریان در مورد خدمات سازمان ، در دسترس قرار دادن اطلاعات ساده ای نظیر شماره تلفن ها و نشانی ها ، دریافت نظرها و پیشنهادها ، پاسخ به پرسش های متداول از سازمان و ... در وبلاگ امکان پذیر است. گرچه این به معنای عدم نیاز به وب سایت نیست ، ولی در کنار وب سایت سازمان وبلاگ ها با ارایه اطلاعات مختصر و مفید ، وب سایت رسمی سازمان با انبوه اطلاعات و صفحات را به عنوان پشتیبان خود دارند و به نوعی بازاریابی مخاطب را انجام می دهند.
وبلاگ های رسمی می توانند در حكم درگاه ورودی مخاطب به سایت سازمان است و از آن می توان به عنوان یك سایت پورتال ارتباطی نام برد.
با همه مزیت هایی که برای کاربرد وبلاگ در روابط عمومی می توان برشمرد ، برخی چالش ها پیش رو است و ممکن است نه تنها انتظارات ما را از وبلاگ رسمی روابط عمومی برآورده نسازد ،بلکه باعث مشکلات ارتباطی هم شود.
معمولا این احساس وجود دارد که پرستیژ رسمی سازمان در وبلاگ حفظ نمی شود و تصورات موجود از فضای وبلاگ نویسی در جامعه تشدیدکننده این وضعیت است. می توان راهكارهای خاصی را برای حل این مشکل پیشنهاد داد:
- انجمن روابط عمومی ایران ، انجمن متخصصان روابط عمومی ونیز موسسات بخش خصوصی روابط عمومی نظیر كارگزار روابط عمومی و یا تحقیقات روابط عمومی می توانند به عنوان سرویس دهنده وبلاگ های رسمی فعالیت كنند و مجموعه ای از وبلاگ ها را در خود جای دهند كه علاوه بر تبادل اطلاعات بین روابط عمومی ها ، مخاطبینی با سوالات بیشمار را به خود جذب كنند .
- سرویس دهنده های عادی وبلاگ نظیر پرشین بلاگ نیز جایگاه خاصی برای این وبلاگ ها در نظر بگیرند. ایجاد فهرست خاصی از وبلاگ های رسمی كوششی مفید در این زمینه است. پرشین بلاگ به لحاظ شخصیت واقعی گردانندگان آن زمینه بهتری برای كار دارد.
پاسخگویی چالش دیگری است که روابط عمومی ها قطعا در راه اندازی وبلاگ به آن دچار هستند. گرچه مدیر یك وبلاگ می تواند پیام ها و نظرات مخالف و منتقد سازمان را حذف كند ولی این مساله می تواند برای سازمان های بسته ما بحرانی تلقی شود. در عین حال این مساله را می توان نقطه مثبت هم برای حضور روابط عمومی در فضای سایبر دانست چرا كه اگر یك روابط عمومی بتواند در فضای دوسویه به حداقل هایی در جلب و اقناع مخاطب دست پیدا كند، می توان به توان حرفه ای، شفافیت و پاسخگویی آن امیدوار بود . بدین لحاظ كارشناسان روابط عمومی كه مدیران وبلاگ ها هستند باید از جایگاه سازمانی مطمئن برخوردار باشند . در غیر اینصورت وبلاگ ها كاركرد واقعی خود را نمی یابند و اگر به واقع گرایی من خرده نمی گیرید ، در صورتی كه در سازمان شما زمینه ارتباط دو سویه فراهم نیست برای شروع كار یك وبلاگ بهتر است امكان دریافت نظر خوانندگان ، حذف شود ! تا پس از مدتی با مساعد شدن فضای پاسخگویی امکان ارتباط بیشتر با مخاطب فراهم شود.

منبع: پایگاه تخصصی روابط عمومی الکترونیک به نقل از وبلاگ روابط عمومی کاربردی


همچنین مشاهده کنید