پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

سازمان ملل متحد از نگاه «بولتون»


سازمان ملل متحد از نگاه «بولتون»
جان بولتون، همواره از منتقدان شناخته شده و سرسخت سازمان ملل متحد به شمار می رفت و پس از انتشار خبر انتصاب وی به عنوان نماینده آمریكا، برخی سناتورهای آمریكایی اعزام او به آن سازمان را حاوی پیامدهایی ناخوشایند توصیف كردند.
طبیعی است كه وجود چنین ذهنیتی، نگاه ها را متوجه او كرد تا مشخص شود در دورانی كه سازمان ملل متحد در انتظار وقوع تحولات ساختاری است، حضور و عملكرد جان بولتون به عنوان نماینده قدرتمندترین كشور جهان در این سازمان، چه نتایجی به همراه خواهد داشت.
بولتون در سخنرانی خود در مركز مطالعات «چتهم هاوس» در«لندن»، درباره تحولات مد نظر آمریكا در این سازمان گفت كه كشورش اصلاحات در سازمان ملل متحد را حول چندین محور مركزی مشخص دنبال می كند كه فرآیند تصمیم گیری ها در این سازمان، افزایش كارآیی آژانس های مختلف وابسته به آن و در نهایت افزایش حوزه تأثیر سازمان ملل در رسیدگی به مشكلات اعضا از مهمترین این موارد است.
وی افزود: «در مجموع، تلاش ما بالابردن حوزه تأثیر سازمان ملل متحد و فعال تر كردن آن است.»
جان بولتون تأكید كرد هرگونه پیشنهاد برای ایجاد تغییرات ساختاری در سازمان ملل متحد، هنگامی خواهد توانست از حمایت آمریكا برخوردار شود كه در عین حالی كه به افزایش قدرت و تأثیر این سازمان در حل مناقشات مهم بین المللی منجر می شود، در راستای تأمین منافع ملی آمریكا نیز باشد.
این سخن، از سوی بسیاری از حاضران در سخنرانی مورد انتقاد قرار گرفت و گفته شد اتخاذ چنین موضعی، به معنای تلاش آمریكا برای بهره برداری از سازمان ملل متحد در جهت حفظ منافع خود است.
سفیر آمریكا در سازمان ملل متحد در رد این انتقاد گفت: «واقعیت این است كه تمامی كشورهای جهان در سازمان ملل متحد به دنبال منافع خود هستند اما این تنها آمریكاست كه از بابت اتخاذ چنین سیاستی، هدف طعن و انتقاد قرار می گیرد.»
بولتون در اشاره به عدم توانایی سازمان ملل متحد در مواجهه با مشكلات دنیای امروز گفت در صورتی كه كشورهای جهان نتوانند حل مشكلات خود را در این سازمان بیابند، به تدریج سراغ راه حل های دیگر خواهند رفت و این به نفع هیچ كس نیست.
وی افزود كه آمریكا در سیاست خارجی خود، از مجموعه ابزارهای مختلف برای رسیدن به اهدافش بهره گیری می كند و اگر در مورد مشخصی، سازمان ملل متحد و ارگان های تابعه آن نتوانند مشكلی را حل كنند، این كشور ابایی از استفاده از روش های دیگر نخواهد داشت.
از جان بولتون سؤال شد آیا سازمان ملل متحد با ساختار فعلی آن را در رسیدگی به پرونده هسته ای ایران دارای صلاحیت می داند؟
وی در پاسخ گفت: «سازمان ملل متحد در حال حاضر از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی، این پرونده را در دست بررسی دارد. موضع دولت جورج بوش از مدت ها پیش این بوده كه نقش آژانس در مقابله با تلاش ایران به دستیابی به سلاح های هسته ای و تخطی از تعهداتش در قبال پیمان منع گسترش، بسیار مهم و حیاتی است.»
سفیر آمریكا در سازمان ملل متحد افزود: «در عین حال، به اعتقاد ما خطر ایجاد شده از سوی برنامه هسته ای ایران برای امنیت و صلح جهانی، رسیدگی به این پرونده را در صلاحیت شورای امنیت قرار می دهد.»
جان بولتون گفت: «اكنون اختلافات تاكتیكی كه بین آمریكا و سه كشور اروپایی وجود داشت از بین رفته و با توجه به این كه اخیراً آژانس به این نتیجه رسید كه ایران به تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش عمل نكرده و از توافقنامه پاریس نیز تخطی كرده است، به نظر می رسد گام دیپلماتیك بعدی، ارجاع پرونده به شورای امنیت باشد.»وی تأكید كرد اگر شورای امنیت نتواند راه حلی برای پرونده هسته ای پیدا كند، این امر به ضرر خود این شورا خواهد بود.
سفیر آمریكا در سازمان ملل متحد با اشاره به ناكامی اجلاس اخیر این سازمان در توافق بر سر تغییرات در ساختار آن سازمان ، علت این امر را عدم توافق بر سر نقش و كاركرد این سازمان دانست و گفت كشورهای عضو، تلاش دارند بسیاری از مباحث غیر مرتبط به سازمان ملل متحد را در این محل، حل كنند.
منبع: بی. بی. سی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید