جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


نیمی از مردم یونان روزی یک ساعت روزنامه می خوانند


نیمی از مردم یونان روزی یک ساعت روزنامه می خوانند
طبق یک تحقیق و نظرسنجی به عمل آمده از سوی یک شرکت یونانی که در شهر های آتن (پایتخت) و تسالونیکی (دومین شهر بزرگ یونان) انجام گرفته است ۶۰ درصد علاقه مندان به روزنامه های این کشور همه هفته روزنامه های یکشنبه را مطالعه می کنند و ۲۴ درصد اعلام داشته اند اگر وقت داشته باشند صرفاً قسمت های مهم روزنامه را مطالعه می کنند.۱۶ درصد از مردم مدعی اند این گروه از یونانیان در مقابل این سئوال که «چه وقت روزنامه را مطالعه می کنید؟» ۵۰ درصد اعلام می دارند، آن را «بلافاصله پس از خرید» مطالعه می کنند، ۳۹ درصد آن را «آرام آرام» و در طول روز مطالعه می کنند، ۱۱ درصد نیز اعلام داشته اند «ممکن است نتوانند آن را در طول روز مطالعه کنند».این تحقیق نشان می دهد که در این کشور ۴۴ درصد علاقه مندان به روزنامه ها در مجموع ۱۲۰ دقیقه برای مطالعه روزنامه های روز های تعطیل اختصاص می دهند، ۳۶ درصد ۶۰ دقیقه و ۲۹ درصد بیش از چند ساعت به مطالعه آن می پردازند. میزان رضایت مردم این کشور یازده میلیونی در سال جاری از رسانه های گروهی کشورشان نیز به این صورت است: «۵۰ درصد از شبکه های مختلف تلویزیونی رضایت دارند، ۳۷ درصد رضایت نسبی و ۱۳ درصد از این شبکه ها اصلاً رضایت ندارند. طبق این آمار ۸۴ درصد از «رادیو» ها رضایت دارند، ۱۱ درصد تا حدودی از رادیو رضایت دارند و ۴ درصد نیز اصلاً رضایت ندارند.»مردم یونان روزنامه ها را دوست دارند. تحقیق انجام شده نشان می دهد که ۶۲ درصد از مردم از «روزنامه ها» نسبت به سایر رسانه ها رضایت بیشتری دارند، ۲۶ درصد رضایت متوسط دارند و ۱۲ درصد ناراضی هستند. ۵۳ درصد از مردم این کشور از «مجلات» رضایت بیشتری داشته و ۲۲ درصد رضایت متوسط و ۱۵ درصد عدم رضایت خود را از مجلات اعلام داشته اند. ۲۷ درصد معتقدند روزنامه های یونان در مجموع «جدی و حرفه ای» بود، ۳۷ درصد آن را «تا حدودی جدی و حرفه ای» و ۴۱ درصد موضع مخالفی در این زمینه دارند.۱۵ درصد وجود روزنامه ها را در زندگی خود «لذت بخش»، ۲۴ درصد تا حدودی جذاب و ۲۲ درصد مخالف این مسئله بوده اند.اما تحقیقات انجام شده روی نحوه توزیع روزنامه ها و ارائه خدمات حاشیه ای از جمله پخش DVD رایگان با روزنامه هم مطالعاتی را انجام داده است۳۰ درصد توزیع DVD توسط روزنامه ها را دلایل استقبال خود از روزنامه ها می دانند. ۳۲ درصد از مردم روزنامه ها را برای دریافت فیلم های رایگان آن خریداری می کنند. اما ۵۶ درصد در مقابل این سئوال که «آیا ممکن است روزنامه ای که خریداری کرده اید، نخوانده باشید؟» پاسخ مثبت داده و ۴۴ درصد پاسخ منفی داده اند.گروهی از مردم در روز هایی که DVD از طریق روزنامه ها توزیع می شود صرفاً آن را برای دریافت DVD خریداری می کنند و سایر صفحات را اصلاً مطالعه نمی کنند. سه نفر از هر ۱۰ نفر (۳۰ درصد) معتقدند «هرگونه DVD که بگیریم خوب است».ارایه لوح فشرده از سوی روزنامه های کثیر الانتشار یونان علاوه بر یک اقدام فرهنگی موجب رقابت مطبوعاتی میان این قبیل روزنامه ها و افزایش تیراژ خوانندگان با هدف افزایش آگاهی خوانندگان صورت می گیرد.
•جمع بندی آمار ها
جمع بندی آمار های موجود در یونان نشان می دهد که ۶ نفر از ۱۰ نفر شهروند یونانی «امتیاز رضایت بخشی» نسبت به مطبوعات کشورشان داده اند و تلویزیون و مجلات با یک گام عقب تر از روزنامه ها هستند.طبق این آمار خریداری روزنامه ها در سال ۲۰۰۵ نسبت به سال ۲۰۰۴ سه درصد افزایش داشته و به ۳۶ درصد رسیده است. در میان تعدادی از خریداران روزنامه ها در یونان تعدادی نیز برای تفریح روزنامه ها را خریداری می کنند.به طور میانگین از هر ۱۰ نفر یونانی ۶ نفر روزنامه ها و ضمائم آن را در موضوعات مختلف هنری، موسیقی و علمی روز های تعطیل مطالعه می کنند.طبق همین آمار مردان یونانی بین سنین ۴۵ الی ۷۰ استقبال بیشتری از روزنامه ها دارند. از هر شش نفر یونانی یک نفر در طول هفته روزنامه نمی خواند و از هر ۱۰ نفر ۴ نفر روزهای تعطیل را مطالعه می کنند. ۶۷ درصد مردم در روز های تعطیل یک ساعت به مطالعه روزنامه های خریداری شده می پردازند، ۳۶ درصد تا دو ساعت در روز و ۴۴ درصد بیش از دو ساعت از وقت خود را به روزنامه اختصاص می دهند.پس از پیوستن یونان به یورو پول مشترک اروپا و افزایش قیمت ها، روزنامه های این کشور به یک یورو در روز های عادی و ۵/۱ الی ۲ یورو در روز های تعطیل به فروش می رسد.به نظر می رسد اندازه مناسب، افزایش رنگ های متنوع روزنامه ها و مهم تر این که مدرن گرایی روزنامه های این کشور تاثیر زیادی در افزایش فروش روزنامه ها داشته است.

نوشته: محمود فاضلی
منبع : پایگاه‌اطلاع رسانی‌علوم ارتباطات‌ایران


همچنین مشاهده کنید