جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روزه از نگاه دانشمندان


دانش بشری در این چند سال متوجه نقش مهم روزه در تامین سلامت انسان شده است‏از این روی در كشورهای مختلف كلینیك‏هایی تشكیل شده است كه مبنای درمان آنهاروزه است و تا كنون از این طریق بیماران زیادی شفا یافته‏اند. اینك با چند كلام‏از دانشمندان كه عمق كلام پیامبر(ص) را آشكار می‏كند، آشنا می‏شوید.
۱ دكتر آلكسی سوفورین;
«جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی‏استفاده می‏كند و آنها را مصرف می‏كند، و مواد كثیف و عفونی كه در جسم هست‏و ریشه و خمیره بیماری‏هاست، از بین‏می‏رود و به‏این طریق روزه سبب بهبودی همه‏بیماری‏هاست. از این رو جسم خود را به وسیله روزه‏از داخل نظیف و پاكیزه كنید.»
۲ دكتر ژان فروموزان;
«وی معالجه با روزه را به شستشوی‏احشاء تعبیر می‏كند كه در آغاز روزه‏داری، زبان باردار است ... كه پس از سه چهارروز بو برطرف می‏شود، اسیداوریك ادرار كاهش می‏یابد، و شخص احساس سبكی و خوشی‏خارق‏العاده می‏كند. در این حال اعضاء هم استراحتی دارند».
۳ دكتر «آلن مویل‏»;
روزه (بهداشتی) چهار فایده عمده زیر را در بر دارد:
۱ مانع تجمع مواد سمی می‏شود.
۲ باعث استراحت دستگاههای گوارش می‏گردد.
۳ به وسیله روزه بدن انرژی خود را صرف دفع سموم می‏كند.
۴ نیروی حیات تحریك می‏شود تا مواد زاید دفع گردد.
۴ دكتر گوئل پا;
« ۵۴ تا از بیماری‏ها از تخمیر غذادر روده‏هاست كه همه‏باروزه اصلاح می‏گردد. »
۵ دكتر الكسیس كارل;
«با روزه‏داری قند خون در كبد می‏ریزد و چربیهایی كه درزیر پوست ذخیره شده‏اند، پروتئین‏های عضلات و غدد، و سلولهای كبدی آزاد شده به‏مصرف تغذیه می‏رسند.»
۶ دكتر كارلو;
«هر شخص بیمار باید در هر سال‏مدتی از غذا پرهیز كند; زیرا مادامی كه غذا به تن می‏رسد میكروبها در حال رشداست، ولی هنگامی كه از غذا پرهیز كند، میكروبها روبه ضعف می‏روند... روزه‏ای كه‏اسلام آن را واجب كرد، بزرگترین ضامن سلامتی تن است.»
۷ دكتر رو;
«روسیك اسوجی تعداد زیادی از بیماران مبتلا به سفلیس شدید را بهبودی بخشید و تنها داروی وی امساك و روزه بود.»
۸ «بندیك‏» دانشمند فیزیولوژیست:
«یك دوره روزه سی و یك روز است ... در این مدت در تركیب خون هیچ گونه اختلاطی به هم نرسیده و آن نوری كه در بعضی‏از روزه‏داران دیده می‏شود ، یك حالت جوانی و نشاطی است كه برای روزه‏داران رخ‏می‏دهد».
۹ «اوتو بوخنگر»;
وی تحقیقات جامعی پیرامون اثرات روزه انجام داد و باتشكیل كنفرانسی در یك كنگره پزشكی نتاج آن را اعلام كرد، متن این كنفرانس كه به‏صورت كتاب و به شش زبان از طرف كلینیك ‏این دكتر انتشار یافت، با استقبال فراوانی ‏روبرو شد. وی می‏گوید: «اكثر بیماری‏های حاد و مزمن را می‏توان به وسیله روزه بهبودبخشید، یا از شدت آنها كاست.» وی می‏گوید: به هنگام روزه، بدن بیمار پست‏ترین‏مواد را از سراسر بدن جمع‏آوری كرده و می‏سوزاند، نیروهای نوسازی بدن انسان به‏هنگام روزه فعال می‏شوند و تصفیه و ترمیم بافتها را شروع می‏كنند... در مدت پنجاه‏سال كه از تاسیس «كلینیك اوتو بوخنگر» می‏گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار دراین كلینیك توسط روزه درمان شده‏اند.
۱۰ دكتر «عبدالعزیز اسماعیل پاشا»;
برای معالجه در موارد زیر از روزه‏استفاده می‏شود.
الف) در مورد اضطراب مزمن امعاء و هنگامی كه مقرون با تخمیر مواد زلالیه ومواد نشاسته‏ای باشد. در این موقع روزه، مخصوصا از جهت نیاشامیدن آب میان‏دوخوراك و ایجاد فاصله طولانی نوبت‏های غذا، علاج قطعی است و این خصوصیات در مورد روزه ماه رمضان كاملا رعایت‏شده است.
ب) هنگام زیاد شدن وزن كه ناشی از كثرت خوراك و كمی حركت‏باشد. در این مورد روزه با رعایت اعتدال در غذا، افطار و اكتفاء به آب هنگام سحر از هر قسم‏ معالجه‏ای مفیدتر است.
ج) زیادی فشار خون.
د) مرض قند.
ه) در مورد التهاب حاد و مزمن كلیه كه همراه با ترشح و تورم باشد.
و) در مورد امراض قلب كه توام با تورم باشد.
ز) التهاب مزمن مفاصل، خصوصا وقتی كه توام با امراض چاقی باشد بطوری كه غالب‏ زنها پس از سن چهل‏سالگی به بعد به آن مبتلا می‏شوند. در این باره دیده شده است كه‏در ماه رمضان این مرض به درجات خفیف‏تر از موقعی است كه برق و خون گرفتن و ادویه‏ و تمام مسائل طب جدید به كار برده می‏شود.
۱۱ دكتر كارلو;
چون امراض زیاد شده‏اند، خود را ناگزیر می‏بینم كه هم‏وطنان‏خود را نصیحت كنم و آنها را بوسیله دوایی مؤثر كه در دسترس هر فقیر و ثروتمند باشد، راهنمایی كنم و این همانا روزه‏ای است كه محمد(ص) در جزیرهٔ العرب تشریح‏ نمود.
۱۲ دكتر آندره پاسك;
وی ضمن سودمند شمردن روزه برای بیماریها می‏گوید: درصورت وجود ناراحتیهای وخیم چشم (ورمها، ورم شبكیه، ورم بافت ملتحمه، آب مروارید و آب سبز) روزه حتما ضروری است.
۱۳ دكتر تومانیانس;
«فایده بزرگ كم خوری و پرهیز از غذاها، در یك مدت‏كوتاه، آن است كه، چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت‏یك ماه روزه‏داری مواد غذایی شكم خود را دفع كند و همین‏طور كبد كه برای حل و هضم‏غذا مجبور است دائما صفرای خود را مصرف كند، در مدت سی روز ترشحات صفراوی راصرف حل كردن باقی‏مانده غذای جمع‏آوری شده خواهد كرد. دستگاه هاضمه در نتیجه كم خوردن غذا، اندكی فراغت‏حاصل كرده و رفع خستگی‏می‏كند، روزه، یعنی كم خوردن و كم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه ‏معالجه و حفظ تندرستی است، كه طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته‏است، مخصوصا امراضی را كه بر دستگاه گوارش به خصوص كلیه و كبد عارض می‏شود و به‏توسط دارو نمی‏توان آنها را علاج كرد، روزه به خوبی معالجه می‏كند، چنانچه بهترین‏داروها برای برطرف ساختن سوء هاضمه روزه گرفتن است. مرض مخصوص كبد نیز كه موجب‏«یرقان‏» می‏گردد بهترین طریق معالجه‏اش روزه گرفتن است، چه آنكه ایجاد این مرض‏اغلب اوقات به واسطه خستگی كبد است كه در موقع زیادی عمل و فعالیت، نمی‏تواند صفرا را از خون بگیرد.»
۱۴ پروفسور «ولادیمیر نیكی‏»;
در اثر گرسنگی (روزه‏داری) غدد فوق‏كلیوی‏ ترشحات نامتعادل تمام غدد را خورده و آنها را برای مدتها متعادل خواهد ساخت.
به قلم - مصطفی محمدی اهوازی - وبسایت حوزه علمیه قم


همچنین مشاهده کنید