جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


بهای نفت، افزایش یا کاهش؟


بهای نفت، افزایش یا کاهش؟
اگرچه قیمت نفت پس از تثبیت ركورد ۸۵/۷۰ دلاری، اكنون بیش از۱۱ درصدكاهش یافته است، پیش بینی كارشناسان انرژی این است كه قیمت جهانی نفت درسه ماه پایانی سال افزایش خواهد یافت. براساس پیش بینی كارشناسان انرژی، قیمت نفت درسه ماه پایانی امسال به بیش از۶۵ دلار خواهد رسید و این رقم درسه ماه نخست سال آینده نیز به بیش از۲۵/۶۲ دلار می رسد.یكی ازكارشناسان حوزه نفت می گوید: كاهش اخیر قیمت جهانی نفت كاملاً موقت خواهد بود و با درپیش بودن فصل زمستان و رشد تقاضا، شاهد افزایش مجدد قیمت ها خواهیم بود.كسانی كه فكر می كنند با افزایش قیمت نفت وكاهش رشد تقاضا، قیمت ها بیش از پیش كاهش خواهند یافت،كاملاً در اشتباه هستند. ازسوی دیگر، منتقدان افزایش قیمت نفت تأكید دارندكه براساس آمار و پژوهش های موجود، درپی افزایش ذخیره سازی نفت و پیشیگرفتن عرضه از تقاضا درفصل پایانی امسال(۲۰۰۵) بهای نفت كاهش خواهد یافت. یك كارشناس مخالف افزایش قیمت نفت می گوید: بازارنفت در این روزها و روزهای آینده با دو پدیده اساسی روبه رو است: اول با پدیده ای كه به تازگی ازآن به كاهش تقاضا یاد می شود و منظور از آن كاهش مصرف نفت درپی افزایش بهای نفت و دعوت رئیس جمهوری آمریكا به سامان دهی مصرف است و دوم برطرف شدن خرابی های طوفان های كاترینا و ریتا كه به كمبود شدید تولید نفت خام وگازطبیعی و فرآورده های نفتی انجامیده است.
روزنامه الحیات درگزارشی یادآور می شود: با پرهیز از نتیجه گیری های شتابزده درباره آینده بازارنفت، دست یابی به یك نتیجه صحیح و منطقی در این باره نیازمند مشخص شدن نتایج تحقیقات مربوط به پیامدهای طوفان های كاترینا و ریتا است. این گزارش می افزاید: نتیجه این تحقیقات پیش ازپایان ماه اكتبر و یا اوایل ماه نوامبر، مشخص نخواهد شد و این نتایج نه تنها میزان خسارت های ناشی از ویرانی كارخانجات و تأسیسات و تأثیر آن بركاهش تولید نفت خام و فرآورده های آن را مشخص می كند، بلكه آثار افزایش بهای انرژی درماه های گذشته، بازتاب های آن براقتصاد آمریكا و تأثیر این دو بر بهای ارز، تورم و رشد اقتصادی را نیز تعیین می كند.گزارش ها نشان می دهندكه دامنه كاهش تقاضای نفت به علل متفاوت درسایر كشورها خود را نمایان ساخته است. برای مثال، میزان مصرف چین بنابرآخرین آمارها به یك سوم مصرف سال گذشته این كشور كاهش یافته است. میزان تقاضا در هند نیز درقیاس با سال۲۰۰۴ اندكی كاهش نشان می دهد. میزان تقاضا در اروپا كه۲۰ درصد ازكل مصرف جهانی نفت را به خود اختصاص می دهد، نیز افزایش نیافته است.برخلاف آنچه درآغازسال پیش بینی می شد، آمار از احتمال كاهش تقاضا درسه ماه چهارم سال جاری حكایت دارند، به گونه ای كه تقاضای نفت اوپك كه درحال حاضر۳۰ میلیون بشكه در روز است، به۳/۲۸ میلیون بشكه در روزكاهش خواهد یافت. بنابر تجربیات گذشته (سال های ۱۹۸۶و ۱۹۹۷) به موازات پیشی گرفتن میزان تولید بر میزان مصرف و افزایش ذخیره سازی نفت درسه ماه چهارم سال، بهای نفت كاهش خواهد یافت.
علل كاهش قیمت نفت
حسن رحمانی، تحلیل گر اقتصادی، درباره كاهش نسبی قیمت درچند روز اخیر می گوید: كاهش قیمت نفت هنگامی شدت گرفت كه آمارهای وزارت انرژی آمریكا نشان داد سرانجام بالا بودن قیمت های نفت اندك اندك بر روند روبه رشد افزایش تقاضا مهارزده و درنتیجه میزان ذخیره سازی بنزین و سایر فرآورده ها روبه افزایش نهاده است. وی می افزاید: اكنون نفت قیمت های واقعی خود را یافته است. برخی ازكارشناسان نیز، زمینه سقوط قیمت ها را مناسب نمی بینند و براین باورند كه این كاهش مقدمه ای برای افزایش مجدد بهای نفت است. «داریوز كوالژیك» درباره كاهش قیمت نفت می گوید: بازارنفت پس ازكاهش زیاد قیمت ها در هفته گذشته، از نظر فنی باید روند صعودی را طی كند. وی ضمن اشاره به این كه تأثیرطوفان های اخیر بر اقتصاد آمریكا كمتر ازحدی بودكه بیم آن می رفت، گفت: یك اصل اساسی برای افزایش بهای نفت وجود دارد. وی افزود: داده های مربوط به دستمزد بگیران بخش های غیر زراعی در آمریكا نشان می دهد كه شدت تأثیر طوفان های اخیر آمریكا بر اقتصاد این كشور ازمیزانی كه بیم آن می رفت،كمتر بوده است و از این رو رشد اقتصادی این كشور درسه ماه چهارم سال جاری باید همچنان درسطح بالا باشد و تقاضا برای نفت به همراه آن سیر صعودی را طی خواهد كرد.
جلوی افزایش قیمت ها را می گیریم
پادشاه عربستان درنخستین مصاحبه مطبوعاتی خود پس ازرسیدن به قدرت اعلام كرد كه تلاش می كند با جلوگیری از افزایش قیمت نفت از خسارت های فراوان ناشی ازآن به كشورهای دیگر جلوگیری كند. ملك عبدالله، میزان تولیدكنونی نفت این كشور را بیش از۱۰ میلیون بشكه در روز اعلام كرد و افزود: بدون شك ما از قیمت بالای نفت سود خواهیم برد ولی اعتقاد داریم كه این مسئله خسارت هایی به سایركشورها وارد خواهدكرد و از قیمت كنونی این محصول راضی نیستیم. وی درپاسخ به سؤالی درباره اقدام های احتمالی عربستان برای كاهش قیمت نفت گفت: ما در این زمینه تلاش می كنیم و به تلاش خود ادامه خواهیم داد و در این باره تولیدات خود را به ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش داده ایم.
قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار
تازه ترین پژوهش مؤسسه تحقیقاتی «سی آی بی سی» کانادا نشان می دهدكه قیمت جهانی نفت در دو سال آینده به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. بنابراین گزارش، قیمت جهانی نفت درسال آینده میلادی به بیش از ۸۴ دلار در هربشکه افزایش خواهد یافت، درحالی که پیش بینی این مؤسسه ۶۵ دلار هر بشکه نفت بوده است.
قیمت نفت به ۱۶۰ دلار می رسد
مؤسسه اطلاعات اقتصادی برلین پیش بینی می کندكه در دراز مدت قیمت نفت خام بیش از پیش افزایش یابد و تا ۱۶۰ دلار هر بشکه برسد. این مؤسسه در گزارش هفتگی خود کاهش قیمت نفت در دراز مدت را دور از انتظار دانست و نوشت: مصرف کنندگان باید پرداخت ۵۰ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت خام را بپذیرند و برای جبران این مسئله درصدد افزایش بهره وری و سطح تولید خود برآیند. این مؤسسه پیش بینی کرد: قیمت نفت خام در سال های آتی بیش از پیش افزایش یابد و درسال ۲۰۲۵ به ۱۶۰ دلار هربشکه برسد.
افزایش قیمت در هفته آینده
خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش می دهد که به دنبال ادامه مشکلات پالایشگاهی در خلیج مکزیک و ناتوانی آمریکا برای تأمین نفت مورد نیاز کشور درفصل زمستان، قیمت نفت درهفته آینده بیش از پیش افزایش خواهد یافت.این گزارش تأکید می کند: ۲۳ نفر از۴۹ نفرکارشناس ارشد انرژی (معادل ۴۷ درصد) که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده اند، براین باورندکه قیمت نفت درهفته آینده افزایش خواهد یافت، ۱۴ نفر معادل ۲۹ درصد نیز معتقدند قیمت نفت کاهش و۱۲ نفر نیز پیش بینی کرده اندکه قیمت نفت درهفته آینده تغییر چندانی نخواهد کرد. این در حالی است که تولید نفت خلیج مکزیک اکنون ۶۹ درصدکمتر از ظرفیت طبیعی است.
قیمت نفت فقط ۵۰ دلار تا ۲ سال دیگر
پورنومویوسگیانتورو، وزیرنفت اندونزی، می گوید: قیمت نفت دریک تا دو سال آینده به کمتر از۵۰ دلار هربشکه نخواهد رسید، ولی ازآن پس با افزایش ظرفیت پالایشگاهی جهان قیمت ها به کمتر از۵۰ دلارکاهش خواهد یافت. قیمت متوسط هر بشکه نفت سبک آمریکا درسال ۲۰۰۵ میلادی به بیش از ۵۶ دلار خواهد رسید و قیمت سبد نفتی اوپک نیز دراین مدت به بیش از۵۰ دلار افزایش خواهد یافت.
اوپک و قیمت نفت
اوپک تاکنون پیش بینی رسمی خود را درباره قیمت احتمالی نفت درسال آینده میلادی اعلام نکرده است، ولی بیشترکارشناسان اوپک معتقدند قیمت جهانی نفت درسال ۲۰۰۶ میلادی نیز افزایش خواهد یافت. اوپک محدوده قیمتی ۲۲ تا ۲۸ دلار را برای هر بشکه نفت خود درسال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ میلادی در نظر گرفت، ولی اکنون با افزایش قیمت جهانی نفت باید این محدوده قیمتی را تغییر دهد. بسیاری از کارشناسان انرژی براین باورند که با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت، محدوده قیمتی۴۰ دلاری برای هر بشکه نفت اوپک مناسب به نظر می رسد.
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید