شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا
پولشویی الکترونیکی
امروزه بحث جرایم سازمانیافته (ملی و فراملی) و لزوم توجه به آنها وارد مرحلهٔ جدیدی شده است، به نحوی كه سعی میشود به طرق گوناگون، پیشگیری مؤثری از شكلگیری این تشكلهای مجرمانه به عمل آید و مبارزهای قاطع با آنها صورت گیرد. البته مدتهاست رهیافت مختار كه همان جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع آنها در نظام پولی و بانكی كشورهاست، در دستور كار سیاستگذاران ملی و بینالمللی قرار گرفته كه متأسفانه خود منجر به ظهور فرایند مجرمانه جدیدی به نام پولشویی شده و متصدیان امر را بر آن داشته با آن نیز مقابله كنند. با این حال، تحول شگرف نظام پولی و بانكی جهانی در اثر ظهور پول و بانكداری الكترونیك، حوزهٔ مقررات ضد پولشویی كنونی را با چالش جدیدی مواجه كرده و لزوم بازنگری گستردهٔ این تدابیر و اقدامات را موجب شده است. در این مقاله پس از مختصر توضیحی راجع به ماهیت پول و بانكداری الكترونیك تأثیرات آن بر فرایند مجرمانهٔ پولشویی بحث و بررسی میشود و در نهایت به عنوان نتیجهگیری از این مباحث با تكیه بر وضعیت ایران در قبال جرایم سازمانیافته از یك سو و بهرهبرداری از پول و بانكداری الكترونیك از سوی دیگر، پیشنهادهای مورد نظر ارائه میشود. یكی از پدیدههایی كه بشر از بدو تولد با آن همراه بوده و به اشكال گوناگون تجربه كرده است، جرم یا بزه میباشد. به همین علت است كه دوركهیم، جامعهشناس معروف، آن را بهنجار (Normative) میدانست؛ (نجفی ابرندآبادی، الف ، ۱۳۸۴: ۴۳۵). این پدیده به مرور زمان رشد و تكامل یافته و هر روز در چهرههای جدیدی ظاهر شده است، به نحوی كه ممكن است در طول زمان از لحاظ ماهیت تفاوت چندانی نكرده باشد، ولی از لحاظ نحوهٔ ارتكاب یا تعداد مرتكبین دچار تحولاتی شده باشد كه برای جامعه بسیار خطرناكتر از پیش جلوه كند.
آنچه در اینجا مورد بررسی قرار میگیرد، چهره بسیار خطرناكتری از نوعی جرایم است كه پیش از این نیز وجود داشتهاند، ولی حدود یك قرن است كه در حوزهٔ حقوق جزا و جرمشناسی مورد توجه قرار گرفتهاند. در سال ۱۹۲۴، جامعهشناس امریكایی پروفسور ادوین ساترلند در كتاب اصول جرمشناسی خود، برای اولین بار آنها را جرایم سازمانیافته نامید و از آن زمان چنان توجه جهانیان به این طیف از جرایم جلب شده است، و محافل ملی و بینالمللی مختلف به آن پرداخته اند كه از مهمترین آنها میتوان به كنوانسیون بینالمللی مبارزه با جرایم سازمانیافته فراملی (United Nations Convention Against Transnational Organized Crime) اشاره كرد. سازمان ملل متحد این كنوانسیون را با ابتكار عمل كشور ایتالیا در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۰ در شهر پالرمو یكی از كانونهای این نوع تشكلهای مجرمانه در جهان با حضور ۱۲۰ كشور، از جمله كشورمان، برگزار كرد و در نتیجه معاهدهای بینالمللی در ۴۱ ماده و ۳ پروتكل ارائه شد و در ۱۵ نوامبر همان سال به تصویب كشورها رسید. طی این معاهده، از دول عضو خواسته شده ساز و كارهای كیفری و غیركیفری مناسبی جهت مقابله با این جرایم پیشبینی كنند؛ (نجفی ابرندآبادی. ب، ۱۳۸۴: ۸۷۱). بدیهی است آنچه كه از برگزاری اینگونه همایشهای بینالمللی، منطقهای یا بینالدولی دنبال میشود، تحقق دو هدف عمده است: ۱ـ پیشگیری مؤثر از شكلگیری این جرایم؛ و ۲ـ مبارزه قاطع با آنها. اما همانطور كه در ادامه خواهیم دید، از آنجا كه این جرایم از مختصات بسیار پیچیده و بعضاً قدرتمندی برخوردارند و از نظر نیروی انسانی و مالی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند، تحقق این اهداف با مشكلات عدیدهای همراه است؛ به ویژه آنكه مرتكبین این گونه جرایم همواره پیشرفتهترین و روزآمدترین فناوریها را به خدمت میگیرند تا علاوه بر تسهیل فعالیتهای مجرمانهٔ خود، امكان رویارویی با مجریان قانون یا شكست از آنها را به حداقل برسانند.
یكی از فناوریهای جدیدی كه به راستی برای این تشكلها بسیار ارزشمند تلقی میشود و امروزه به طور روزافزونی از آن جهت پولشویی ـ كه ساحل نجات فعالیتهایشان میباشد ـ بهرهبرداری میكنند، پول و بانكداری الكترونیك (E-cash and E-banking) است. این پدیده جدید كه چند سالی است پا به فضای تبادل اطلاعات (Cyberspace) گذاشته و به واقع جلوهٔ بینالمللی پیدا كرده است، نسبت به پول و بانكداری فیزیكی از مزایایی برخوردار است كه به جدّ دولتها را بر آن داشته هرچه سریعتر نسبت به جایگزینی آنها اقدام كنند. مضافاً اینكه، در توسعه و بهرهبرداری از فعالیتهای درآمدزایی نظیر تجارت الكترونیك (E-commerce)، از جنبهٔ زیرساختی و زیربنایی برخوردار است و در حال حاضر كمتر كشوری حاضر است از منافع بیشمار اقتصادی فضای تبادل اطلاعات چشمپوشی كند. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع، این بحث در دو فصل مطرح میگردد. فصل اول، به ویژگیهای تشكلهای مجرمانهٔ سازمانیافته، تهدیدات ناشی از آنها، نقش پولشویی در استمرار حیاتشان و در نهایت راههای مبارزه با آنها با تكیه بر رهیافت مختار (كه همان مبارزه با پولشویی است) اختصاص دارد. در فصل دوم، ویژگیهای پول و بانكداری الكترونیك و مزایای آنها نسبت به نظایر فیزیكیشان به طور مختصر بررسی میشود. سپس مطلوبیتهایی كه باعث شده پولشویان به سمت آنها جذب شوند و راهكارهایی كه میتوان در برابر آنها اتخاذ كرد و موانع پیش روی این راهكارها مورد بررسی قرار میگیرند. در پایان، با نتیجهگیری از بحث و امعان نظر به وضعیت كشورمان در زمینه بهرهبرداری از پول و بانكداری الكترونیك و قرار داشتن در یكی از كانونهای فعال پولشویی در دنیا، پیشنهادات مورد نظر مطرح میشود.
فصل اول: جرایم سازمانیافته؛ تهدیدی برای ملتها و دولتها
تاكنون مطالب بسیاری راجع به جرایم سازمانیافته بیان شده است و این جرایم از ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفتهاند. باید دانست كه این طیف از جرایم به لحاظ ویژگیهایی كه برخوردارند و اهدافی كه از آنها دنبال میشود، بیشتر در محافل بینالمللی مورد بررسی قرار میگیرند و همانطور كه ذكر شد، كنوانسیون پالر مو نیز این جرایم را در عرصهٔ فراملی مدنظر قرار داده است تا با هماهنگی هرچه بیشتر با آنها مبارزه شود. در قسمت ب بند ۱ ماده ۳ كنوانسیون تحت عنوان "قلمرو اجرایی"، صریحاً بیان شده كه جرم تحت شمول این كنوانسیون باید ماهیت فراملی داشته باشد و در بند ۲، مختصات جرم فراملی را چنین تبیین میكند:
"۲ـ از نظر بند ۱ این ماده، یك جرم در صورتی ماهیتاً فراملی تلقی میشود كه:
الف. در قلمرو بیش از یك دولت ارتكاب یابد؛
ب. در سرزمین یك دولت ارتكاب یابد؛ ولی بخش مهمی از مقدمات، طرحریزی، هدایت یا كنترل آن در كشور دیگری صورت پذیرد؛
ج. جرم در سرزمین یك دولت ارتكاب یابد؛ ولی توسط یك گروه جنایتكار سازمانیافته ارتكاب یابد كه در سرزمین بیش از یك دولت به فعالیت میپردازند؛ یا
د. جرم در یك كشور ارتكاب یابد؛ ولی آثار اساسی آن در كشور دیگری بروز یابد."
گفتار اول: ماهیت و مختصات جرایم سازمانیافته
پیش از بررسی ویژگیهای این نوع جرایم، به تعریف مختصر اما مفیدی كه در ماده ۲ كنوانسیون پالرمو راجع به تشكلهای مجرمانهٔ سازمانیافته آمده اشاره میشود:
مادهٔ ۲ـ الف. تشكل مجرمانه سازمان یافته یك گروه ساختارمند است كه موجودیتش نسبتا قدیمی است و اعضای آن آگاهانه و متفق عمل میكنند و هدفشان ارتكاب یك یا چند جرم شدید یا جرایم موضوع این كنوانسیون به منظور كسب منفعت مالی یا مادی دیگری است.
در راستای مطالب این قسمت، حداقل به سه ویژگی مهم این تشكلها میتوان اشاره كرد:
۱ـ یك تشكل مجرمانهٔ سازمانیافته از ساختار هرمی شكل برخوردار است و قواعد سخت و لازمالاجرایی میان اعضایش حكمفرماست. روابط میان این اعضاء كاملاً محرمانه و سری است و كسی در این گروه بیش از مافوق خود را نمیشناسد. همچنین، به راحتی امكان نفوذ به آن نیز وجود ندارد.
۲ـ فعالیت این تشكلها دائمی است و به طور مقطعی مرتكب جرم نمیشوند و حتی برای ارتكاب جرایم مقطعی نیز برنامهریزی نمیكنند.
۳ـ تنها هدفی كه این تشكلها دنبال میكنند، كسب منافع مالی از طرق نامشروع است. البته مرتكب هر جرمی نمیشوند و كنوانسیون نیز حوزه جرایم ارتكابی این گروهها را مشخص كرده است.
با این حال، باید خاطرنشان كرد كه تشكلهای امروزی برخلاف پیشینیان خود ـ كه مافیا را تشكیل میدادند ـ كمتر مرتكب جرایم خشونتباری مثل قتل میشوند و بیشتر سعی میكنند در فعالیتهای تولیدی همچون مواد مخدر، اسلحه، مشروبات الكلی، تصاویر و فیلمهای مستهجن، فعالیت های توزیعی و خدماتی مجرمانه مثل روسپیگری، كار اجباری و بهرهكشی فعالیت كنند. البته باید توجه داشت كه امروزه دیگر گروههای مجرمانه كه از انگیزههای غیرمالی نظیر انگیزههای تروریستی برخوردارند، سعی میكنند با كسب درآمد از طریق ارتكاب این نوع فعالیتهای مجرمانه، به اهداف خود نائل شوند. نكته بسیار مهمی كه باید توجه داشت این است كه تشكلهای مجرمانهٔ سازمانیافته نه تنها برای دولتها كه برای عموم جوامع نیز تهدید قابل توجهی به شمار میروند. از لحاظ سیاسی، این تشكلها بیشتر برای دولتهای مردمسالار مشكلآفرین میباشند، چرا كه برای مصون ماندن از اقدامات قانونی آنها علیه خودشان، به عناوین مختلف در نهادهای مختلف هیأت حاكمه نفوذ كرده و سعی میكنند با پرداخت رشوه و طرق مسالمتآمیز دیگر با آنها ارتباط برقرار كرده و مشروعیتشان را زیر سؤال ببرند و البته اگر با مقاومت مواجه شوند، ممكن است از حذف فیزیكی مخالفین خود هم دریغ نورزند. اما از زمانی كه این تشكلها رویهٔ خود را تغییر داده و به سمت فعالیتهای مجرمانه بسیار مفسدهانگیزی كه ذكر شد روآوردهاند، ضربات بعضاً جبرانناپذیری به پیكرهٔ اجتماع وارد آوردهاند. از لحاظ اجتماعی، آنها امنیت جوامع را دچار تزلزل میكنند و با نفوذ در نهادهای مختلف دولتی و حكومتی، سعی دارند آنها را در انجام وظایفشان ناتوان كنند. به عبارت دیگر، برای اینكه مجرمین جرایم سازمانیافته با سهولت بیشتری اهداف خود را دنبال كنند، امنیت اجتماعی كشورها را به خطر میاندازند. تأثیرات سوء این جرایم بر فرهنگ جوامع را هم نمیتوان نادیده گرفت. ترویج استعمال مواد مخدر و روانگردان و مشروبات الكلی و همچنین دایر كردن مراكز فساد و فحشاء و به انحراف كشانیدن جوانان و نوجوانان معضلی است كه نمیتوان آثار ویرانگرش را بر فرهنگ و ارزشهای اخلاقی انكار كرد.
اما از آنجا كه هدف اصلی ارتكاب این جرایم كسب منافع مالی است، بیش از همه از لحاظ اقتصادی مورد توجه قرار میگیرند؛ (سلیمی، ۱۳۸۲: ۵۳). بیتردید، این گروهها مجبورند منافع مادی نامشروعی را كه به دست میآورند در حوزههای مختلف سرمایهگذاری كنند تا علاوه بر تأمین معاش و پیشبرد اهداف نامشروعشان، بیش از پیش بر درآمد خود بیفزایند. البته این گروه ها جهت بهبود وجههٔ خود در میان عموم جامعه در فعالیتهای عامالمنفعه
نظیر امور خیریه نیز شركت میكنند. ناگفته پیداست از آنجا كه درآمد این گروهها منشاء مشروعی نداشته و از فعالیتهای تولیدی و خدماتی قانونی و صحیحی بدست نمیآید، نابسامانیهای اقتصادی فراوانی را موجب میشود كه در اینجا به برخی از آنها اشاره میشود: بیثباتی نظام اقتصادی؛ تضعیف دولت در نظارت بر اقتصاد جامعه؛ تغییر روند سرمایهگذاری از تولیدی به دلالی؛ لطمه به فعالیتهای بخش خصوصی و جلوگیری از رقابت سالم؛ بروز نتایج ناخواسته در نظام بانكی؛ افزایش خطرپذیری سرمایهگذاری خارجی؛ افزایش نرخ تورم؛ (Anti Money Laundering Law Crucial For Economy, IranMania, October ۱۰ ۲۰۰۴؛ شیركوند، ۱۳۸۲: ۲۲۷).بنابراین، همانطور كه گفته شد معمولاً وخامت جرایم سازمانیافته بیش از همه از بعد اقتصادی مد نظر قرار میگیرد و به همین خاطر است كه هرگاه از این جرایم یاد میشود، ابتدا به میزان درآمدهای آنها اشاره میشود. از این رو، سوالی كه در اینجا مطرح میشود این است كه آیا میتوان از طریق ممانعت از ورود درآمدهای این تشكلها به حوزههای مختلف اقتصادی، نتیجهٔ فعالیتهای مجرمانهشان را كه همان تحصیل منافع مادی است بیثمر كرد و از این طریق پیشگیری مؤثر و مبارزهٔ قاطعی با آنها به عمل آورد؟ پاسخ به این سؤال در بررسی فرایند پولشویی نهفته است كه در ادامه به آن میپردازیم.
گفتار دوم: پولشویی؛ ساحل نجات جرایم سازمانیافته
پیش از پرداختن به این موضوع، لازم به ذكر است كه معضل بغرنج جرایم سازمانیافته چنان برای كشورها گران تمام میشود كه برای مبارزه با آنها، از اتخاذ رهیافتهای پرخطر و پرهزینه نیز هیچ ابایی ندارند؛ به نحوی كه حتی ارتش و دیگر نیروهای نظامی و امنیتی خود را هم به خدمت میگیرند و با وجود متحمل شدن تلفات و خسارات بسیار، باز هم به این راه ادامه میدهند. مصداق بارز این نوع مبارزات، كشورمان است كه همواره در مرزهای شرقی با قاچاقچیان مسلح درگیریهای سختی دارد؛ به گونهای كه طبق آمار اعلام شده، طی ده سال گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر از نیروهای نظامی و انتظامی در مبارزه با قاچاقچیان مسلح به شهادت رسیدهاند. با توجه به ویژگیهایی كه برای این تشكلها برشمردیم، حداقل به دو دلیل میتوان گفت كه این رهیافت چندان نتیجهبخش نبوده است؛
۱ـ یكی از نقاط قوت و شاید مهمترین عامل محرك این تشكلها، برخورداری از قدرت بالاست كه به آنها امكان میدهد از لحاظ تجهیزات و نیروی نظامی، وضعیت بسیار خوبی داشته باشند و از آنجا كه قصد كنار كشیدن از این حرفهٔ مجرمانه را ندارند، به خود این جرأت را میدهند كه با نیروهای دولتی به مبارزهٔ مسلحانه بپردازند و اگر متحمل خساراتی شوند، از آنجا كه قدرت اقتصادیشان لطمه ندیده است، میتوانند مجدداً خود را سازماندهی كنند.
۲ـ همانطور كه ذكر شد، حفظ اسرار گروهی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و مهمتر اینكه كمتر اتفاق میافتد كسی در این گروهها بالاتر از مافوقش را بشناسد و به همین دلیل، حتی در صورت به دام افتادن لایههای اولیه در درگیریهای مسلحانه، امكان شناسایی عناصر اصلی و رهبران آنها بسیار مشكل است. با توجه به نقاط ضعف این قبیل راهكارها و لزوم برخورد قاطع با تشكلهای مجرمانه سازمانیافته، حدود چهار دهه است كه نظر سیاستگذاران به این مسأله معطوف شده كه از آنجا كه هدف اصلی این جرایم كسب منافع مادی و وارد كردن درآمدشان به چرخهٔ اقتصاد ملی و فراملی است، اگر بتوان مانع تحقق هدفشان شد، پیشگیری مؤثر و مبارزهٔ قاطعی با فعالیتهای مجرمانهشان به عمل خواهد آمد. به این ترتیب بود كه در سال ۱۹۷۰، ایالات متحده برای اولین بار با اصلاح قانون رازداری بانكها The Bank Secrecy Act , ۱۹۷۰))، كلیهٔ مؤسسات مالی از جمله بانكها را موظف كرد از مشتریان خود بخواهند منشاء سپردههای بیش از دههزار دلارشان را با ارائهٔ مدرك معتبری مشخص كنند؛ (Ehrlich, ۱۹۹۸ : ۸۳۷). این اولین مبارزه رسمی با تشكلهای مجرمانهٔ سازمانیافته از طریق دست گذاشتن بر منافع مالیشان بود. اما از آنجا كه مجرمین سازمانیافته نمیتوانستند از فعالیت خود دست بكشند، تصمیم گرفتند به طرق مختلف با پنهان ساختن منشاء درآمدهای نامشروعشان به آنها جلوهٔ مشروعی بدهند تا از این طریق تحت شمول آن قانون قرار نگیرند. به این فعالیتها كه در مجموع یك فرایند را تشكیل میدهند، پولشویی یا تطهیر (Money Laundering) گفته میشود. به طور كلی، این فرایند مجرمانه شامل سه مرحله است؛
۱ـ جاسازی (Placement): اولین مرحله از فرایند پولشویی، عرضهٔ منابع غیرقانونی به شبكه مالی با هدف تبدیل منابع و درآمدهای مزبور به ابزارهای مالی است. این عمل با سپردهگذاری نقدی در مؤسسات مالی رسمی، غیررسمی یا خرید كالاهای گرانقیمت انجام میشود.
۲ـ لایهسازی (Layering): این مرحله ناظر به تبدیل درآمدهای حاصله از جرم به اشكال دیگر است تا زنجیره عطف حسابرسی (Audit Trail)، منبع و مالكیت وجوه و منابع مبهم شود. این مرحله با انجام عملیاتی مانند حواله وجه، خرید مستغلات و انتقال منابع به خارج از كشور انجام میشود.
۳ـ یكپارچهسازی (Integration): آخرین مرحله از فرایند پولشویی، یكپارچهسازی یا فراهم كردن و ایجاد پوشش قانونی برای درآمدهای حاصل از فعالیت مجرمانه است، به نحوی كه درآمدهای تطهیر شده با استفاده از این فن وارد جریان اقتصادی مشروع میشوند؛ (جزایری، ۱۳۸۲: ۱۱۴). همانطور كه ملاحظه میشود، جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع این تشكلها كه یك مبارزهٔ بازدارنده تلقی میشد، خود منجر به بروز فرایند مجرمانهٔ پولشویی شد. اما همانطور كه در ادامه خواهیم دید، با توجه به مزایای بسیار جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع این تشكلها، این بار هم سیاستگذاران تصمیم گرفتند به وضع قوانین و مقررات در این حوزه ادامه دهند. به این ترتیب، ایالات متحده در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار قانون كنترل پولشویی (The Money Laundering Control Act) را به تصویب رسانید.
لازم به ذكر است یكی از دلایلی كه جرایم سازمانیافته، فراملی تلقی میشوند، این است كه معمولاً هر یك از مراحل پولشویی در كشوری به اجرا درمیآید كه از بستر مناسبتری برای تحقق اهداف آن برخوردار است. به این ترتیب، غالباً مرحله اول در همان كشوری كه درآمد جرم سازمانیافته از آنجا به دست میآید به انجام میرسد كه به فراخور اوضاع و احوال آن كشور با اقدامات محرمانه و مخفیانه همراه است. اما برای تحقق مرحله دوم، ممكن است یك بانك به اصطلاح ساحلی دوردست، یك مركز بزرگ تجاری منطقهای یا یك بانك بینالمللی كه از امكانات مناسبی برخوردار است انتخاب شود. اصولاً پولشویان در این مرحله مؤسساتی را انتخاب میكنند كه خدمات خود را بدون رهگیری مبدا و یا مقصد مبادلات ارائه میدهند. اما مرحله آخر، از آنجا كه بیثباتی موقعیتهای اول و دوم را پشت سر گذاشته و وضعیت پایداری پیدا كرده است، مسلماً وجوه مورد نظر به كشورهایی انتقال مییابد كه از ثبات اقتصادی بالایی برخوردارند و سپردههای آنها را تضمین میكنند. در ادامه خواهیم دید كه پول و بانكداری الكترونیك از چه نقش به سزایی در كوتاه كردن این مراحل و ارتكاب سریع و بیدغدغه آن به عهده دارند.
بنابراین، همانطور كه ملاحظه میشود، به راستی استمرار حیات تشكلهای مجرمانهٔ سازمانیافته در گرو پولشویی است و به این ترتیب، مبارزه با آن میتواند مؤثرترین مبارزه با آنها باشد. این رهیافت نسبت به دیگر اقدامات اتخاذ شده به ویژه مبارزهٔ مسلحانه، از مزایایی برخوردار است. از جمله:
۱ـ تنها اقدامی كه باید انجام داد وضع یك سری مقررات كارآمد و مناسب برای نظام پولی و بانكی و بنگاههای اقتصادی و نظارت بر حسن اجرای آنها میباشد تا از ورود منافع مادی نامشروع به چرخههای اقتصادی جلوگیری شود.
۲ـ از آنجا كه این رهیافت از ورود درآمدهای نامشروع به چرخهٔ اقتصاد جلوگیری میكند، از وارد آمدن لطمات اقتصادی جبرانناپذیر مذكور ممانعت به عمل میآید.
۳ـ بر خلاف مبارزهٔ مسلحانه كه عمدتاً رویارویی با عناصر اجرایی و لایههای خارجی این تشكلهاست و از بین بردن آنها كمتر تأثیری در شاكلهٔ آنها ندارد، از آنجا كه مبارزه با پولشویی مبتنی بر حسابهای مالی آنهاست، در شناسایی عناصر كلیدی شانس بیشتری وجود دارد.
با توجه به توضیحاتی كه داده شد، به نظر میرسد در مبارزه با جرایم سازمانیافته به ویژه از طریق وضع مقررات ضد پولشویی تردیدی باقی نمیماند. اما نكتهٔ حائز اهمیت این است كه اخیراً پول و به تبع آن نظام بانكی دچار تغییر و تحولات بنیادینی شده است. همانطور كه در مقدمه به اختصار اشاره شد، پول و بانكداری الكترونیك جلوهٔ جدیدی از این ابزارهای زیربنایی اقتصادی هستند كه تحول عظیمی را در این حوزه بوجود آوردهاند و به خاطر مطلوبیتهای شگرفی كه از آن برخوردارند، برای تشكلهای مجرمانهٔ سازمانیافتهای كه حیاتشان به پولشویی وابسته است، بسیار ارزشمند هستند. آنچه در فصل بعد بررسی میشود تقابل بهرهبرداریهای مشروع و نامشروع (البته با تكیه بر پولشویی) از این ابزارهای نوظهور و چالشهای ناشی از آنها است.فصل دوم: پول و بانكداری الكترونیك؛ ابزارهای جدید پولشویی
از همان ابتدا كه بشر احساس كرد برای مبادلهٔ كالاهای خود به یك عامل سنجش بها نیازمند است، پول به مفهوم امروزی خود پا به عرصه گذاشت. این ابزار در طول زمان چهرههای گوناگونی به خود گرفته است، به نحوی كه از نمك، چرم، طلا و نقره گرفته تا مسكوكات و اسكناسهای متنوع رایج امروزی، هر یك تا زمانی این وظیفه را به عهده داشتهاند. همانطور كه ملاحظه میشود، هر یك از این اشیاء به دلیل محدودیتهایی كه داشتند، با یك سری اشیای دیگر كه گمان میرفت مطلوبیت بیشتری دارند جایگزین میشدند، اما باز هم به دلیل افزایش و گستردگی مبادلات مالی به ویژه در ابعاد كلان و احساس نیاز به جابهجایی حجم بیشتری از وجوه نقدی، تلاشها جهت یافتن ابزارهای كمحجم اما مطمئنی كه قابلیت مبادلهٔ سریع نیز داشته باشند، برای جایگزینی با وجوه رایج ادامه یافت و همانگونه كه اكنون شاهد هستیم، پول الكترونیك و به تبع آن بانكداری الكترونیك در سراسر جهان به عنوان جایگزین مطمئنی برای اسكناسها و مسكوكات رایج شناخته شدهاند.
گفتار اول: ماهیت پول و بانكداری الكترونیك
پول الكترونیك، همان تكانههای الكترونیكی (Electronic Pulses) یا دادههای رایانهای است كه واجد اعتبار مالی شده است و به طور كلی دو نوع است؛
۱ـ كارتهای هوشمند (Smart Cards): كه به آنها پول الكترونیك آفلاین هم گفته میشود و در قالب كارتهای اعتباری (Credit Cards)، بدهی (Debit Cards)، یا حتی سادهترین شكل آنها یعنی كارتهای تلفن ظهور پیدا كردهاند. به این كارتها از آن جهت پول الكترونیك آفلاین گفته میشود كه نقل و انتقال وجوه بهوسیله آنها از طریق دستگاههای خاصی نظیر خودپردازها صورت میگیرد و شبكهٔ بانكی و مؤسسات فیزیكی كشور در گام اول به سوی برقراری نظام پولی و بانكی الكترونیك از آنها استفاده میكنند و همانطور كه میدانیم، هماكنون این كارتها و سیستمها در جامعه ما رواج زیادی پیدا كردهاند.
۲ـ پول الكترونیك كامپیوتری: یا آنلاین كه حتی به اندازهٔ كارتهای هوشمند هم وجود خارجی ندارد، و به طور كلی برای فضای تبادل اطلاعات طرحریزی شده است. برای دسترسی به وجوه آنلاین، لازم است پیشاپیش نزد مؤسسهٔ اعتباری یا بانكی كه از این فناوری برخوردار است، وجه یا اعتباری سپرده شود. سپس یك شمارهٔ اعتباری در اختیار مشتری قرار میگیرد كه میتواند از طریق رایانهٔ شخصی خود از منزل یا اداره یا هر جای دیگر با اتصال به یك شبكهٔ ارائهدهندهٔ خدمات اطلاعرسانی رایانهای و متعاقب آن شبكهٔ جهانی اینترنت، اقلام مورد نیاز خود را تهیه كند و برای پرداخت وجه فقط آن شماره را در اختیار سایت مورد نظر قرار میدهد كه آن نیز به طور خودكار به سایت بانك یا مؤسسهٔ مربوطه متصل میشود و وجه موردنظر را به حساب خود منتقل میكند. باید توجه داشت كه در اینجا مشتری همان كاربر اینترنت است كه با در اختیار داشتن كیف پول الكترونیك (E-purse) میتواند در فضای تبادل اطلاعات به خرید و فروش بپردازد و همانطور كه ملاحظه میشود، پرسنل بانكی در اینجا یك سری برنامههای رایانهای هستند كه به این منظور طرحریزی شدهاند؛ (Fin CEN, ۲۰۰۰: ۱۵).
با توجه به توضیحاتی كه داده شد، مفهوم بانكداری الكترونیك نیز روشن میشود كه به طور كلی میتوان آن را انجام امور بانكی به شكل الكترونیكی دانست كه در اینجا به جای ساختمان، نیروی انسانی و اسناد و اوراق كاغذی، با فضای تبادل اطلاعات و یك سری برنامههای كاربردی و اسناد دیجیتال سر و كار داریم.
البته همانطور كه میدانیم، در مورد كارتهای اعتباری عوامل انسانی به شكل محدودتری دخالت دارند و مشتری هم مجبور است برای بهرهمندی از خدمات آن به مراكز خاص مراجعه و از دستگاههای خاصی استفاده كند. پس از بررسی مختصر ماهیت پول و بانكداری الكترونیك، جهت روشنتر شدن مطلب، به برخی مزایای آنها نسبت به پول و بانكداری فیزیكی اشاره میشود؛
۱ـ یكی از مزایای مهم پول الكترونیك حجم بسیار ناچیز آن است. تصور كنید اگر بخواهید اعتبار مالی تخصیص یافته به یك كارت هوشمند را به صورت نقد جابجا كنید، چند بسته اسكناس ده یا بیست هزار ریالی نیاز خواهید داشت كه البته این مسأله سوای نگرانیهای امنیتی آنها میباشد. در حالی كه در پول الكترونیك آنلاین به همان كارت اعتباری هم نیازی نمیباشد و در حقیقت با همان رایانهای كه فعالیتهای بسیار متنوع خود را انجام میدهید، به امور مالی و بانكیتان هم میپردازید.
۲ـ مزیت مهم دیگر پول الكترونیك استهلاكناپذیری آن است. سالانه هزینههای هنگفتی صرف چاپ و نشر اسكناس و مسكوكات جدید میشود و این سوای هزینههای بسیار بیشتری است كه صرف تأسیس بانكها و مؤسسات جدید و تجهیز و تأمین پرسنل آنها میشود. در حالی كه ناگفته پیداست پول و بانكداری الكترونیك به ویژه قالب آنلاین آن، فقط به یك سری برنامهها و سیستمهایی نیاز دارد كه با ضریب استهلاك و خطای بسیار پایین كار میكنند. هماكنون در ایران بانك كشاورزی در تبلیغات گسترده مهركارت خود ـ كه آن را جلوهای از بانكداری الكترونیك معرفی میكند ـ اعلام میدارد سالانه دولت ۱۲۰ میلیارد ریال صرف چاپ و نگهداری اسكناسهای رایج میكند و سپس این سؤال را مطرح میسازد كه با این میزان پول چهقدر میتوان اشتغالزایی كرد؟
۳ـ ضریب اطمینان وجوه الكترونیك نیز مزیتی است كه نمیتوان از آن چشمپوشی كرد. چنانچه وجوه نقدی سرقت یا مفقود شوند، عملا از ید مالكیت صاحب خود خارج میشوند. در حالی كه اگر كارت اعتباری مفقود یا سرقت شود، در درجهٔ اول امكان استفاده از آن وجود ندارد، زیرا علاوه بر آن به نام كاربر (User Name) و گذرواژه (Password) نیز نیاز است. حتی در این صورت نیز میتوان با مؤسسه یا بانك مورد نظر تماس گرفت و تا تعیین تكلیف آن را از درجهٔ اعتبار ساقط كرد. در مورد پول الكترونیك آنلاین نیز امكان تهیه نسخهٔ پشتیبان (كپی) از وجوه الكترونیك وجود دارد كه البته باید گفت به دلیل برخورداری از فناوری پیشرفته رمزنگاری (Encryption) و امضاءهای دیجیتال (Digital Signature)، از ضریب اطمینان بسیار بالایی برخوردارند.
۴ـ آخرین مزیتی كه در حد این مطلب میتوان برشمرد، به ماهیت ذاتی پول الكترونیك برمیگردد. همانطور كه پیش از این بیان شد، بیش از یك دهه است كه تجارت الكترونیك در بستر شبكهٔ جهانی اینترنت به یك حرفه درآمدزا تبدیل شده، به نحوی كه طبق آمار منتشره كشورهای فعال در این حوزه سالانه میلیاردها دلار از این طریق درآمد كسب میكنند. اما همانند هر حرفهٔ دیگر، این جلوهٔ نوین از تجارت برای فعلیت یافتن و بازدهی بهینه به یك سری ابزار و لوازم نیاز دارد كه مهمترین آنها پول و بانكداری الكترونیك است و بدیهی است نمیتوان از نظایر سنتی آنها انتظار داشت موجبات شكوفایی این عرصه را فراهم آورند.
بررسی مفصل و جامع ویژگیها و مزایای پول و بانكداری الكترونیك خود مجال دیگری میطلبد و آنچه در اینجا ارائه شد، بارزترین گزینههای آنها بود. اما برای تكمیل بحث، به مهمترین مزایای بانكداری الكترونیك (البته در مفهوم خاص آن كه در شبكه جهانی اینترنت اجرا میشود) هم اشاره میگردد؛
۱ـ در هر ساعت از شبانهروز و بدون تعطیلی، معطلی و حتی تحمل هزینههای بیشتر نسبت به بانكداری سنتی، میتوان از خدمات آن بهرهمند شد.
۲ـ از هر نقطه از جهان و با هر وسیلهای كه بتوان به شبكه جهانی اینترنت متصل شد، میتوان به حساب خود دسترسی داشت و امور بانكی مربوطه را شخصاً انجام داد.
۳ـ اطلاعات مربوط به مبادلات بانكی گذشته و حال مشتری به آسانی در دسترس میباشد.
۴ـ مشتری میتواند شخصاً بر نقل و انتقال وجوه خود حتی در عرصهٔ بینالمللی نظارت مستقیم داشته باشد، بیآنكه مؤسسات اعتباری یا بانكهای مربوطه بتوانند مداخله كنند؛ (Fin CEN : ۲۶).
پس از بررسی ویژگیها و ماهیت پول و بانكداری الكترونیك كه جهت زمینهسازی مبحث بعد بیان شدند، به این مسأله میپردازیم كه چرا این فناوری جدید توجه پولشویان را به خود جلب كرده است.گفتار دوم: سوء استفاده از پول و بانكداری الكترونیك در پولشویی
همانطور كه پیش از این بیان شد، این فناوری جدید چنان برای پولشویان شگفتانگیز بوده كه آن را ساحل نجات و بهشت خود نامیدهاند؛ (Schopper, ۲۰۰۲: ۸). البته با توجه به توضیحاتی كه داده شد، حداقل باید این انتظار را داشت كه آنها نیز به عنوان یك شهروند عادی از ظهور این پدیده خوشحال باشند. اما آنچه كه در اینجا مدنظر است، بررسی ویژگیهایی است كه موجب شده در سطح كلان چون پولشویی مورد سوء استفاده قرار گیرد. پیش از پرداختن به بحث اصلی، در ابتدا لازم به ذكر است با توجه به توضیحاتی كه درباره تشكلهای مجرمانهٔ سازمانیافته و ماهیت پول و بانكداری الكترونیك داده شد، محرز میگردد اگر دو حوزهٔ جرایم سازمانیافته و پول و بانكداری الكترونیك را در ابعاد كلان آنها در نظر بگیریم، یعنی جرایم سازمانیافته ملی و فراملی و پول و بانكداری الكترونیك آنلاین و آفلاین، یك نگرش را میطلبد و اگر بعد دیگر این دو حوزه را مد نظر قرار دهیم، یعنی جرایم سازمانیافته فراملی و پول و بانكداری الكترونیك آنلاین، كه ویژگی بینالمللی بودن از عناصر اصلی آنها محسوب میشود، رویكرد دیگری را میطلبد. بدیهی است با توجه به توضیحاتی كه راجع به پولشویی و نحوهٔ ارتكاب آن داده شد، باید گزینهٔ دوم مدنظر قرار گیرد و مباحث مربوط به آن تجزیه و تحلیل شود، هرچند اتخاذ یك رویكرد جامع كه میتواند در كنار اقدامات ضدپولشویی فیزیكی بسیار كارآمد جلوه كند، مستلزم امعان نظر به پول الكترونیك آفلاین و نحوهٔ سیاستگذاری آن نیز خواهد بود. در ادامه سعی میشود با بررسی تلفیقی این دو حوزه كه از همپوشانی فوقالعادهای هم برخوردارند، اصل موضوع كه پیشگیری از پولشویی بوسیلهٔ پول و بانكداری الكترونیك است تبیین گردد؛ (Financial Action Task Force On Money Laundering , ۱۹۹۶-۱۹۹۷: ۸.). یكی از مهمترین ابزارهایی كه در پول و بانكداری الكترونیك برای اجرای صحیح امور و بالابردن ضریب اطمینان كاركردها به كار میروند، فناوری رمزنگاری و امضای دیجیتال میباشد. به طور خلاصه، كاركرد فناوری رمزنگاری این است كه محتوا را به شكلی نامفهوم و غیرقابل درك تبدیل میكند و برای اینكه به حالت اولیه برگردد، لازم است فرایند رمزگشایی (Decryption) اجرا شود كه بدیهی است فقط سازنده و واگذارنده این فناوری و ارسالكننده و دریافتكننده محتوا توانایی انجام آن را دارند. با توجه به این توضیحات مشخص میشود كه اگر پول الكترونیك رمزنگاری شود، دیگر محتوای آن نامفهوم خواهد شد و تنها دریافتكنندهٔ آن كه مشخص نیست در كدام نقطه از جهان قرار دارد، میتواند با اجرای برنامهٔ رمزگشای مربوطه از آن آگاهی یابد. به این ترتیب، چنان سطحی از محرمانه ماندن (Confidentiality) و ناشناس ماندن (Anonymity) برای این مبادلات فراهم میشود كه هر كس میتواند از هر جای دنیا مبلغ مورد نظر خود را به نقطهای دیگر ارسال كند، بیآنكه كسی از محتوای آن آگاهی یابد.
حال سؤالی كه باقی میماند این است كه آیا از این وضعیت بهتر هم ممكن بود برای پولشویان فراهم شود؟ بدیهی است آنها دیگر مجبور نخواهند بود برای تطهیر اموال نامشروع خود مراحل سهگانه مورد نظر را طی كنند یا به خاطر آن مرتكب جرایم دیگری نظیر جعل، تطمیع یا حتی تهدید كارمندان مؤسسات مالی و بانكها شوند و بدون هیچ دردسری میتوانند در كمترین زمان ممكن به اهداف خود نائل شوند.
ممكن است در مقابل این گونه استدلال شود كه حل این معضل آسان است و فقط كافیست از محرمانه ماندن مبادلات الكترونیك چشمپوشی شود یا اینكه كلید رمزگشای آنها در اختیار مقامات ذیصلاح مجری قانون قرار گیرد. در پاسخ باید گفت حتی با قبول این فرض، هنوز اصل مطلب مبنی بر آسان بودن بررسی مبادلات الكترونیك قابل مناقشه است. همانطور كه اشاره شد، هر لحظه بر میزان مبادلات مالی الكترونیكی در سراسر جهان افزوده میشود كه بدیهی است صرفنظر از محدودیتهای قانونی، با محدودیتهای فنی نیز مواجه هستیم. ثانیاً، حفظ اسناد و مدارك مالی حتی پیش از ظهور مقررات ضد پولشویی و پول و بانكداری الكترونیك نیز مورد توجه بوده، به نحوی كه ایالات متحده در سال ۱۹۸۲ قانون خاص حق حفظ حریم مبادلات مالی (The Right to Financial Privacy Act, ۱۹۸۲) را به تصویب رساند و مطابق آن مقرر كرد اسناد مربوط به وضعیت مالی افراد در صورتی قابل دسترسی است كه با پیجویی مشروع مجریان قانون مرتبط باشد و در اینجا لازم است مشتری از این افشاء مطلع شود.* از سوی دیگر، این كشور در سال ۱۹۸۶ قانون حفظ حریم ارتباطات الكترونیكی(The Electronic Communication Privacy Act , ۱۹۸۶) را به تصویب رساند و به موجب آن شنود ارتباطات الكترونیك توسط مجریان قانون را تحت ضوابط بسیار سختی قرار داد؛ (Borther, ۱۹۹۶ : ۲).
به این ترتیب، همان طور كه ملاحظه میشود، بهرهبرداری از فناوری رمزنگاری نه تنها از باب بالا بردن ضریب ایمنی مبادلات، كه از لحاظ تضمین رعایت حقوق بشر نیز توجیهپذیر است و سیاستگذاران این حوزه با اشراف به سوء استفادههای احتمالی، باز هم صراحتاً به مجریان قانون ملی و بینالمللی اجازه ندادهاند چنین حقوق مسلمی را نقض كنند.** حال سؤالی كه باقی میماند این است كه چه باید كرد؟ آیا باید به پولشویان اجازه داد از این فناوری بسیار سودمند در راستای مقاصد شوم خود كه همانا تقویت و آمادگی هرچه بیشتر برای ارتكاب جرایم سازمانیافته میباشد بهرهبرداری كنند یا اینكه در اینجا هم میشود با برنامهریزی صحیح و وضع قواعد و مقررات مناسب امكان سوء استفاده از آن به ویژه در این سطح كلان را گرفت؟ آنچه كه در جواب میتوان گفت این است كه بیتردید این مسأله همانند دیگر مسایل لاینحل تلقی نمیشود، اما مسلماً حل آن با چالشهای بسیاری همراه خواهد بود؛ به ویژه آنكه اگر جرایم سازمانیافته در عرصهٔ فراملی و پول و بانكداری الكترونیك آن لاین مدنظر قرار گیرند كه بدیهی است این رویكرد راه حلهای بینالمللی هم میطلبد، آن هم راه حلهایی كه باید برای ملاحظات بعضاً مهمی كه در فوق اشاره شد، پاسخهای متحدالشكلی ارائه دهند. بیتردید تمامی كشورها در نحوهٔ استفاده از فناوری رمزنگاری رویهٔ متحدالشكلی ندارند. به عنوان مثال، در ایالات متحده استفاده از فناوری رمزنگاری پیشرفتهٔ PGP منوط به ارائهٔ كلید رمزگشای آن به پلیس FBI میباشد، در حالی كه مجریان قانون اروپایی با محدودیتهای بیشتری مواجهند. همچنین، نگاه آنها به مسأله رعایت حریم خصوصی كاربران شبكهای یا به عبارت بهتر مشتریان بانكی شبكهای یكسان نیست و از همه مهمتر اینكه تمامی كشورها در برخورد با جرایم سازمانیافته به یك اندازه تلاش نمیكنند، تا چه رسد به اینكه تن به وضع یك سری مقررات دهند كه تجارت الكترونیك سودآور آنها را با تهدید مواجه میسازد. بنابراین، همان طور كه ملاحظه میشود، حل تمامی این معضلات به یك اجماع بینالمللی نیازمند است. در پایان باید گفت، با وجود تمام نارساییهایی كه در باب مبارزه با پولشویی الكترونیكی برشمردیم، از آنجا كه از لحاظ ماهیت همانند دیگر سوء استفادههایی است كه از فضای تبادل اطلاعات به عمل میآید، میتوان راهكارهایی را كه حداقل در راستای پیشگیری وضعی از این جرایم اعمال میشود را در اینجا نیز به كار برد؛ (جلالی فراهانی، ۱۳۸۳: ۱۰۹). به هر حال، شبكههای اطلاعرسانی رایانهای به عنوان واسط ما با فضای تبادل اطلاعات در این فرایند نقش بسیار مهمی به عهده دارند. به عنوان مثال، چنانچه ارائهدهنده خدمات مركز دادهای (Data Center) به بانكداری الكترونیك بپردازد، باید آن را موظف كرد علاوه بر مقررات كلی، مقررات خاص مربوط به بانكداری الكترونیك را كه مسلماً با نظر مقامات ذیصلاح سیاسی، اقتصادی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مقرر شده و شاید در قالب یك قانون خاص هم به تصویب رسیده باشد، به اجرا گذارد. چنانچه به مسائلی كه در فوق بیان شد جامهٔ عمل پوشانیده شود، میتوان ادعا كرد كه مبارزه با پولشویی الكترونیكی، حتی از پولشویی سنتی هم آسانتر خواهد بود. چرا كه در اینجا لازم نیست پرسنل ارگانهای مختلف از چندین كشور به خدمت گرفته شوند تا در مراحل سهگانهٔ پولشویی سنتی اختلال ایجاد كنند، بلكه با یك هماهنگی بینالمللی و تدوین یك سری برنامههای رایانهای كه بر مبنای سیاستگذاریهای اصولی طرحریزی شدهاند، به خوبی میتوان از عهدهٔ پیشگیری از پولشویی الكترونیكی برآمد.نتیجه
آنچه ارائه شد، مختصر توضیحاتی راجع به اهمیت جرایم سازمانیافته و تهدیدات ناشی از آنها و بررسی بهترین شیوه یا شیوههای مبارزه با آنها بود. همان طور كه اشاره شد، یكی از بهترین شیوههای مبارزه با این تشكلها، جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع آنها به حوزههای مختلف سرمایهگذاری است كه موجب میشود آنچه را كه آنها از ارتكاب جرایمشان دنبال میكنند بیحاصل ببینند و به این ترتیب میتوان امیدوار بود پیشگیری مؤثر و مبارزهٔ قاطعی با این جرایم به عمل آمده است. اما ناگفته پیداست كه درآمدهای هنگفت حاصل از این جرایم كه با تولید ناخالص داخلی قدرتهای اقتصادی دنیا برابری میكند، مسألهای نیست كه به راحتی بتوان از آن گذشت و به همین خاطر این تشكلها تصمیم گرفتند اموال نامشروع خود را از طرق دیگری وارد چرخههای مشروع اقتصادی كنند كه این كار آنها خود فرایند مجرمانهٔ دیگری را به نام پولشویی را رقم زد و مجدداً سیاستگذاران را بر آن داشت به وضع مقررات ضد پولشویی نیز مبادرت ورزند.
حال تصور كنید به تشكلهای مجرمانهٔ سازمانیافتهای كه حیات خود را در پولشویی میبینند و از هرگونه جرمی كه آنها را به مقصود خود نائل كند دریغ نمیكنند، گفته شود دیگر لازم نیست برای تطمیع، تهدید یا تبانی یا حتی حذف فیزیكی كارمندان دولتی یا غیردولتی برنامهریزی كنند یا مرتكب جعل یا دیگر جرایم سنگین شوند تا با زحمت و تحمل اضطراب و نگرانیهای بسیار هر یك از مراحل سهگانهٔ پولشویی را پشت سر بگذارند، بلكه فقط كافیست از همان ساحل زیبای جزیرهٔ ناوارو (واقع در اقیانوس آرام جنوبی) و از طریق یك رایانهٔ قابل حمل (Laptop) میلیاردها دلار وجه نامشروع را در سراسر جهان به گردش درآورند، (Ron, ۲۰۰۰). آری، پول و بانكداری الكترونیك به راستی برای پولشویان كه همان تشكلهای مجرمانهٔ سازمانیافته هستند، ابزارهای بسیار ارزشمندی محسوب میشود. زیرا با كمترین هزینه بیشترین منفعت را از اهداف شوم خود میبرند. این در حالی است كه این فناوریهای نوین به لحاظ مزایای مشروع بیشماری كه برای جوامع به همراه دارند، قابل حذف یا چشمپوشی نیستند و تنها راهی كه باقی میماند این است كه سیاستهای اصولیای دنبال شود كه از سوء استفادههای كلانی نظیر پولشویی جلوگیری شود و در عین حال به فعالیتهای مشروع و قانونیای كه موجبات پیشرفت و سازندگی جوامع را فراهم میآورند لطمهای وارد نیاید. بنابراین، همان طور كه ملاحظه میشود، آنچه كه در اینجا از اهمیت اساسی برخوردار است، برقراری یك توازن متعارف، عادلانه و قانونی میان این دو عامل متناقض است كه هر یك در جای خود از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. اما باید دید این مسأله در مورد كشورمان تا چه اندازه از اهمیت برخوردار است. میدانیم كه ایران در یكی از كانونهای پولشویی دنیا قرار دارد و طبق گزارشهای منتشره از سوی سازمان ملل متحد و بانك جهانی، ایران دومین كانون پولشویی دنیا محسوب میشود؛ (Zarekohan, ۲۰۰۳: ۸۸-۸۹) و به لحاظ موقعیت استراتژیكی كه برخوردار است و پل ارتباطی شرق و غرب محسوب میشود، مدتهاست از سوی مجامع بینالمللی و بینالدولی تحت فشار قرار داشته تا نسبت به وضع مقررات ضد پولشویی و ساماندهی نظام پولی و بانكی خود گامهای اساسی بردارد كه متأسفانه با وجود اهمیت روزافزون این مسأله هنوز اقدام در خور توجهی انجام نشده است. با اینكه در سال ۸۲ به دنبال برگزاری همایش بینالمللی پولشویی یك فوریتی بودن لایحهٔ قانونی مبارزه با پولشویی به تصویب رسید، اما با گذشت قریب به دو سال هنوز از تصویب نهایی آن خبری نیست. این در حالی است كه هماكنون مبارزه با مفاسد اقتصادی به ویژه قاچاق كالا و ارز از چنان اهمیتی برخوردار شده كه در سطح سران سه قوه مطرح است و بدیهی است یكی از طرق مؤثر مبارزه با این جرایم، ساماندهی نظام پولی و بانكی از طریق وضع مقررات ضد پولشویی است.
از سوی دیگر، هنوز مشكل جامعهٔ ما با پولشویی سنتی حل نشده كه با ظهور گسترده و بهرهبرداری روزافزون از فناوری پول و بانكداری الكترونیك مواجه هستیم و همان گونه كه در لابلای مطالب ذكر شد، هماكنون دولتمردان ما بحث الكترونیكی كردن امور، از دولت (E-government) گرفته تا نظام پولی و بانكی را چنان با جدیت دنبال میكنند كه به عنوان مثال در یك سال اخیر چندین همایش ملی و بینالمللی را در ابعاد مختلف آن برگزار كردهاند. هرچند حداقل آنچه كه در ظاهر مشاهده میشود این است كه نسبت به سوء استفادههای خرد و كلان احتمالی از این حوزهها تاكنون اقدام در خور توجهی صورت نگرفته است.
با این حال، به نظر میرسد اكنون كه جامعهٔ ما، در مجموع در ابتدای راه بهرهبرداری از فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارد، بهتر است هرچه سریعتر نسبت به قاعدهمندسازی آن اقدام كند. از طرفی، مباحث این حوزه چنان در هم تنیدهاند كه بالاجبار باید مجموع شرایط و اوضاع و احوال را در تصمیمگیری آن در نظر گرفت. بدیهی است وضع مقررات راجع به نحوه فعالیت و بهرهبرداری از شبكههای اطلاعرسانی رایانهای، نحوهٔ حمایت از حریم خصوصی و دادههای شخصی افراد در این شبكهها، مقررات حاكم بر تجارت الكترونیك و مبادلات مالی آنلاین و مسایلی از این قبیل، ارتباط مستقیمی با وضع مقررات ضد پولشویی الكترونیكی دارد و همان طور كه ملاحظه شد، ضروری است در ابتدا یك بسترسازی اساسی صورت گیرد.
البته رعایت تمامی این مسائل زمانی تحقق عینی پیدا میكند كه در عرصهٔ بینالملل یك هماهنگی كامل بوجود آید. زیرا یكی از ویژگیهای فضای تبادل اطلاعات كه مشكلاتی را برای رسیدگی به دیگر فعالیتهای مجرمانهٔ آنلاین نیز بوجود آورده، بینالمللی بودن آن است كه مسایلی را در زمینه تعیین مرجع ذیصلاح قضایی جهت رسیدگی به آنها مطرح میسازد كه در جای خود نیاز به هماهنگی بینالمللی دارد.
آخر سخن اینكه، توجه به این گونه مسایل زیربنایی علاوه بر اینكه موجبات بهرهبرداری مشروع و زمینههای رشد و پیشرفت را برای آحاد جامعه فراهم میآورد و از سوء استفادههایی كه میتواند پیامدهای مخرب سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به دنبال داشته باشد جلوگیری میكند، وجهه و اعتبار جامعه را در عرصه بینالمللی نیز ارتقا میبخشد و بر همگان واضح است برخورداری از این ویژگی در دنیای امروز تا چه حد از اهمیت برخوردار است.
منابع
۱ـجزایری، مینا، جرم پولشویی به عنوان یك جرم مستقل، مجموعه سخنرانیها و مقالات همایش بینالمللی مبارزه با پولشویی، كمیته معاضدت قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر، نشر وفاق، ۱۳۸۲.
۲ـ جلالی فراهانی، امیرحسین، پیشگیری از جرایم رایانهای، مجله حقوقی دادگستری، تابستان ۱۳۸۳؛ ش ۴۷.
۳ـسلیمی، صادق، جنایات سازمانیافته فراملی، انتشارات صدرا، ۱۳۸۲.
۴ـشیركوند، سعید، پولشویی، پیامدها و اقدامات انجام شده، مجموعه سخنرانیها و مقالات و همایش بینالمللی مبارزه با پولشویی، كمیته معاضدت قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر، نشر وفاق، ۱۳۸۲.
۵ـطغرینگار، حسن، جرایم سازمانیافته در حقوق جزای ایران و بینالملل، پایاننامهٔ دوره كارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه امام صادقu، تابستان ۱۳۸۰.
۶ـمیرمحمدصادقی، حسین، پولشویی و ارتباط آن با سایر جرایم، مجموعه سخنرانیها و مقالات همایش بینالمللی مبارزه با پولشویی، كمیته معاضدت قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر، نشر وفاق، ۱۳۸۲.
۷ـنجفی ابرندآبادی، علیحسین، الف، تقریرات درس جامعهشناسی جنایی، تنظیمی محمدی و موسیزادهٔ عباسی، ویراست دوم، ۱۳۸۴.
۸ــــــ ، ب، تقریرات درس جرمشناسی (كلیات، بزهكاری، مزمن، پیشگیری زودرس، جرایم سازمانیافته) ، تنظیمی محمدحسین شاملوی احمدی، ویراست دوم، ۱۳۸۴.
۱-Anti Money laundering law Crucial For Economy, Iran Mania, October ۱۰ ۲۰۰۴.
۲-Bortner, Mark, Cyberlaundering: Anonymous Digital Cash and Money Laundering, A Seminar At University Of Miami School Of Law,۱۹۹۶.
۳-Debra littlejohn shinder; scane of the cybercrime; syngress Pub, ۲۰۰۲.
۴-Ehrlich, Timoty; To Regulate or Not? Managing The Risks of E-Money and Its potential Application In Money Laundering Schemes, Harvard Journal of law and Technology, volume ۱۱, Number ۳, summer ۱۹۹۸.
۵-Financial Action Task Force on Money Laundering, Annual Report, ۱۹۹۷ - ۱۹۹۸.
۶-Financial Crimes Engorcement Netwirk (Fin CEN), us. Department of Treasury, A Survey of Electronic Cash, Electronic Banking and Internet Gaming ۲۰۰۰.
۷-Financial Privacy And The Theory Of High-Tech Government Surveillance; Ohio State University College Of Law.
۸-Nourbadhsh, Amer Ali; Iran: Majlis Refor mists Take on the money launderers; Iran Focus; May ۲۰۰۴; Vol ۱۷; No ۵.
۹-Ron, Chepesiuk, Cyberlaundering: The Internet۰۳۹;s Ultimate Scam, ۲۰۰۰.
۱۰-Schopper, Mark D., Internet Gambling, Electronic Cash & Money Laundering, The Unintended Consequences of A Monetary Control Scheme, Chapman Law Review, ۲۰۰۲.
۱۱-Zare۰۳۹;kohan, Nafiseh; Money Laundering Must Be Curbed; Gozaresh; Monthly Magazine; Vol ۱۴; No ۴۷; Jun ۲۰۰۳.
منبع:فصلنامه فقه و حقوق ، شماره ۴
منبع : خبرگزاری فارس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران اسرائیل اصفهان حجاب ایران و اسرائیل گشت ارشاد حمله ایران به اسرائیل حسین امیرعبداللهیان استان اصفهان دولت وعده صادق جنگ ایران و اسرائیل
تهران سیل شهرداری تهران وزارت بهداشت هواشناسی قتل فضای مجازی زلزله پلیس سیلاب قوه قضاییه سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار بازار خودرو بانک مرکزی چین دولت سیزدهم ایران خودرو تورم قیمت سکه
سعدی سینمای ایران سینما تلویزیون تئاتر فیلم سینمایی فیلم سریال موسیقی احسان علیخانی کتاب بازیگر
مغز
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین عراق جنگ غزه روسیه سازمان ملل امیرعبداللهیان حماس ترکیه اسراییل شورای امنیت
فوتبال استقلال پرسپولیس شمس آذر قزوین باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر صنعت نفت آبادان بازی لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی سرطان همراه اول اینترنت فناوری موبایل گوگل سامسونگ ناسا تبلیغات تلگرام اپل
حمله قلبی قلب کلسترول فشار خون گیاهان دارویی پیاده روی