پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کودکان چاق و دوست داشتنی!


چاقی ،افزایش وزن به نسبت ۲۰ درصد بیشتر از اندازه ایده آل با توجه به مؤلفه های سن، جنس و قد است. این پدیده عوامل مختلفی دارد كه از جمله مهمترین آنها می توان به نفوذ مدرنیته در زندگی انسان، تغییر ذائقه آدمی و گرایش او به غذاهای سریع و كم تحركی انسان امروزی اشاره كرد. در این میان كودكان نیز به طور جدی با این مشكل روبه رو هستند. برخی از والدین به غلط تصور می كنند هر چه كودك چاق تر باشد، سالم تر خواهد بود و یا مشكل چاقی با افزایش سن به خودی خود حل می شود. چاقی در كودكان سبب بروز بیماری های گوناگون از جمله دیابت، آرتروز و فشار خون در سنین جوانی می شود. این پدیده نه تنها سلامت جسم بلكه بهداشت روان و فعالیت های اجتماعی كودك را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. بر پایه آخرین تحقیقات انجام شده این معضل می تواند به بروز افسردگی، انزوا و كاهش اعتماد به نفس در كودك منجر بشود.
چند توصیه
فعالیت بدنی: همیشه و هر روز!
كودك را به انجام حركات ورزشی ترغیب كنید. او را به قدم زدن و بالا رفتن از پله ها به جای آسانسور تشویق كنید. به عنوان مثال هر گاه برای خرید به همراه كودك از منزل خارج می شوید، یك ایستگاه قبل از مقصد از اتوبوس پیاده شوید و یك ایستگاه بعد از مبد أ سوار اتوبوس شوید. این كار به سلامت والدین نیز كمك می كند. كودكان نسل امروز وقت زیادی را به تماشای تلویزیون و بازی های كامپیوتری اختصاص می دهند. سعی كنید این مدت زمان را محدود كنید و در عوض انجام حركات ورزشی یا حتی بازی های مختلف مثل توپ بازی و دوچرخه سواری را وارد برنامه روزانه كودك خود بكنید.
تغذیه
عادات بد غذایی مهم ترین عامل بروز این پدیده در كودكان است
* هیچ وعده غذایی را از برنامه كودك حذف نكنید. زیرا بدن كودك به یك رژیم غذایی كامل و متنوع نیاز دارد. به علاوه خوردن كامل وعده های غذایی مورد نیاز سبب می شود كه كودك به اصطلاح كمتر به غذا ناخنك بزند و یا برای رفع گرسنگی به مصرف تنقلات روی بیاورد.
* مصرف تنقلات مانند شیرینی، شكلات، چیپس و... را كاهش بدهید. این كار به یك آموزش صحیح و اساسی نیاز دارد. به عنوان مثال والدینی كه با هر وعده غذایی خود نوشابه می خورند یا كسانی كه بر هر بهانه ای برای فرزند خود چیپس می خرند، نمی توانند مضرات مصرف این مواد را به كودك خود آموزش بدهند.
* غذا خوردن را به یك عادت خانوادگی تبدیل كنید و اجازه ندهید كودك در حین انجام كارهای دیگر مثل تلویزیون تماشا كردن یا بازی كردن غذا بخورد. زیرا در این صورت كودك بدون توجه و حتی بعد از برطرف شدن احساس گرسنگی نیز به غذا خوردن ادامه می دهد.
* والدین شكل دهنده عادات غذایی كودك هستند. شما می توانید به فرزند خود یاد بدهید به جای پیتزای سوسیس و كالباس، پیتزای سبزیجات را انتخاب كند. یا به جای پر كردن كیف مدرسه كودك با تنقلاتی مثل بیسكویت، پفك و ساندویچ سوسیس و كالباس از خشكبار، میوه و... به عنوان میان وعده استفاده كنید.
* تعداد وعده های غذایی كودك را افزایش و حجم آنها را كاهش بدهید.
* بسیاری از رژیم های غذایی سخت می توانند برای سلامت كودك خطرناك باشند. این گونه رژیم ها می توانند سبب اختلال در سیستم بدن شوند كه نتایج وخیم تر خود را در سنین بالاتر نشان می دهند. بنابر این قبل از هر اقدامی با پزشك متخصص مشورت كنید.
مترجم: طلوع ریاضی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید