سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


پنج دلیل برای نیاز زنان به سرمایه‌گذاری


پنج دلیل برای نیاز زنان به سرمایه‌گذاری
چگونگی سرمایه‌گذاری و اینکه روی چه چیزی سرمایه‌گذاری انجام گیرد تقریباً برای همه یکسان می‌باشد. تنها تفاوتی که وجود دارد دلایلی است که زنان به‌خاطر آنها نیازمند سرمایه‌گذاری هستند و به نظر من دلایل فوق عوامل وادارکننده به انجام این امر می‌باشند. در اینجا پنج دلیل عمده که چرا زنان نیاز دارند پای در بازی سرمایه بگذارند ذکر می‌شود.
۱. آمار و ارقام
الف) ۴۷ درصد زنان بالای ۵۰ سال مجرد هستند.
ب) درآمد بازنشستگی زنان کمتر از مردان است. به‌علت اینکه به‌طور متوسط یک زن در سنین فعالیت، ۷/۱۴ سال در مقایسه با ۶/۱ سال برای یک مرد در سن فعالیت، از بازار کار دور می‌باشد (زن‌ها عمدتاً به شغل خانه‌داری مشغول می‌باشند)
ج) ۵۰ درصد از ازدواج‌ها به طلاع منجر می‌شوند. البته عمده‌ترین عاملی که زوج‌ها درباره آن با هم نزاع می‌کنند، پول می‌باشد و در بسیاری موارد زنان طلاق گرفته بچه‌هائی نیز دارند که از نظر مالی و مسئول آنها نیز می‌باشند.
د) در اولین سال بعد از طلاق، سطح استاندارد زنان ۷۳ درصد کاهش می‌یابد.
هـ) ۸۰ درصد زنان بیوه در فقر زندگی می‌کنند.
ز) تقریباً از هر ۱۰ زن، ۷ نفر در زمان‌هائی از زندگی در فقر به‌سر می‌برند.
من آمارهای فوق را از این جهت ارائه ندادم که شما را هراسان نمایم. اما می‌خواهم بگویم در زمان حاضر زنان نیز باید برای تأمین معیشت مالی خود آماده شوند. خرج زندگی بیشتر از آن است که بی‌بهره بودن از پول را بتوان تحمل نمود.
براساس آخرین آمار ۹۰ درصد از کل زنان مسئولیت‌ زیادی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود دارند که تاکنون ۷۹ درصد آنها برای آن برنامه‌ای نداشته‌اند. مشابه چنین وضعیتی تا به حال وجود نداشته است.
۲. وابستگی
شما به ازدواجی پای نمی‌گذارید که انتظار یک طلاق را از آن داشته باشید، شما کار جدیدی را شروع نمی‌کنید که انتظار اخراج از آن را داشته باشید. اما آن اتفاق می‌افتد و امروزه می‌بینیم این اتفاق بیشتر و بیشتر رخ می‌دهد.
توصیه من به زنان این است که وابستگی مالی به همسر، کارفرما یا هر کسی که در آینده تأمین‌کننده مالی شما خواهد بود، نداشته باشید. آنها ممکن است در آینده این وظیفه را انجام ندهید. من بسیاری از زنان را می‌شناسم که به‌علت مشکلات مالی وضعیت نابسامانی دارند و شما نیز برخی اوقات می‌شنوید بعضی زنان می‌گویند من از رفتن به‌سر کار بیزارم اما نیاز به بیمه دوران بازنشستگی یا بیکاری دارم.
یکی از بزرگترین هدیه‌های زندگی من در حین سرمایه‌گذاری این بود که فهمیدم که از لحاظ مالی نیاز به همسرم ندارم. من به او برای نگهداری از خودم نیاز نداشتم و او به هیچ وجه نمی‌خواست که من به او وابسته باشم. بعداً برای ما آشکار شد که کنار هم بودن ما به‌خاطر این موضوع است که ما دوست داریم با هم باشیم. ما احترام، عشق و شادمانی بیشتری نسبت به قبل در زندگی خود احساس می‌کردیم.
۳. نبودن هیچ سقف شیشه‌ای
در دنیای شرکت‌ها، هنوز سقف‌های شیشه‌ای نامعلومی وجود دارد. زنان شاغل در یک شرکت معمولاً از حقوق و امتیازات کمتری برخودارند. آیا شما می‌توانید سقف شیشه‌ای فوق را بشکنید؟ در دنیای سرمایه‌گذاری بازار اهمیتی به این نمی‌دهند که شما دارای تحصیلات دانشگاهی هستید یا از یک دبیرستان اخراج شده‌اید، بازار فقط به یک چیز اهمیت می‌دهد که شما در ارتباط با دارائی خود چقدر زیرک هستید. اگر شما بدانید که چه کاری انجام می‌دهید پول به‌دست می‌آورید در غیر این صورت شما ضرر خواهید کرد هر چند تحصیل کرده باشید.
۴. نبودن محدویت‌ برای درآمد شما
برای من عجیب است که امروزه هنوز تفاوت‌هائی بین حقوق زنان و مردان وجود دارد. امروزه زنان حدود ۷۴/۰ دلار به ازاء هر یک دلار درآمد مردان دریافت می‌نمایند. در دنیای سرمایه‌گذاری، هیچ محدودیتی برای اینکه شما چه مقدار درآمد دارید وجود ندارد. هرچه تجربه و تحصیلات بیشتری داشته باشید شانس موفقیت و درآمد بیشتر برای شما افزایش می‌یابد و تجربه شما با هر سرمایه‌گذاری که می‌کنید افزایش می‌یابد.
۵. کنترل
منظور از کنترل، کنترل زمان، کنترل دارائی و کنترل زندگی شما می‌باشد. من صادقانه می‌گویم از اینکه به من گفته شود چه کاری را انجام بده متنفر می‌باشم. من فکر می‌کنم این کار در سن ۲ سالگی آغاز می‌شود هیچ چیزی برای من بدتر از آن نیست که توانائی انجام آن را که می‌خواهم، نداشتم باشم، سرمایه‌گذاری کردن به شما چنین کنترلی را می‌دهد.
من یک مادر نیستم اما می‌دانم بسیاری از مادرانی که کار می‌‌کنند به‌علت عدم کنترل زمان، هیچ زمانی را نمی‌توانند در کنار بچه‌های خود بگذارنند و یا زوج‌هائی را می‌شناسم که مجبورند روی قرارهای ملاقات با یکدیگر خط بکشند. شاید هم رؤیاهائی چون داشتن یک حرفه برای خود، یا ملحق شدن به ارتش صلح و یا اینکه یک هنرپیشه شوید را در سر پرورانیده باشید ولی رؤیای فوق به‌علت اینکه شما کنترلی روی زمان دارائی و زندگی خود نداشته‌اید به حقیقت منتج نشده است.
من بسیاری از جوایز بزرگ را دیده‌ام که زنان، از جمله خودم به آن از طریق سرمایه‌گذاری رسیده‌اند که از آن جمله می‌توان به اعتماد به‌نفس بیشتر، ارتباطات بهتر، نگرانی کمتر، شادمانی بیشتر، آزاد بودن، انجام دادن و داشتن آنچه را که می‌خواهند اشاره نمود. به نظر من هدف‌های ارزشمند فوق از راه سرمایه‌گذاری تحقق می‌یابند.
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید