جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اموزش کامل نصب روتر


اموزش کامل نصب روتر
در این اموزش چگونگی پیكر بندی یك روتر را برای شما بیان میكنم . این اموزش از انجایی كه با مثال بسیار شیرین تر مینماید فرض را بر این گرفته ام كه شما از روتر EtherFast Cable/DSL استفاده میكنید . با استفاده از این روتر میتوانید سرعت اینترنت خود را بین ۲۵۳ كاربر تقسیم كنید.
[align=center:b۶d۰۴۱۹۵aa]http://home.ripway.com/۲۰۰۴-۷/۱۴۱۲۷۱/cat۵coil.jpg[/align:b۶d۰۴۱۹۵aa]
ابتدا سراغ كابل بندی این روتر میرویم . كابلهای شبكه همانطور كه میدانید برای اتصال PC ها در شبكه های اترنت به كار میروند بنابراین میتوان منابعی اصلی مانند پرینتر و دسترسی به اینترنت را بین كامپیوتر هایی كه در شبكه قرار دارند به اشتراك گذاشت . اینكه شما در شبكه خود از چه كابلی استفاده كنید بسیار مهم است چراكه در صورت عدم انتخاب صحیح كابل از سرعت و كیفیت مطلوب برخوردار نخواهید شد .
كابلهای شبكه در انواع و درجه های متفاوتی عرضه شده اند كه به انها categories میگویند . Category ۵ یا همان Cat۵ قابل اطمینان ترین كابل است كه شما میتوانید این كابل را از بیرون با قیمتی مناسب تهیه كنید.این كابلها از نوع كابلهای جفت شده به هم میباشند چرا كه سیم هایی كه درون این كابل هستند بصورت جفت شده قرار دارند میتوانید برای انواع كابلها به مقاله مربوطه مراجعه كنید
كابلهای Cat۵ با اتصال دهنده های RJ-۴۵ هستند كه درون پورتهای RJ-۴۵ جای میگیرند . پورتهای RJ-۴۵ ساده ترین و در عین حال بهترین و معمولترین پورتهای رابط درشبكه برای اتصال دو PC میباشند مودم های كابلی و DSL نیز از پورتهای RJ-۴۵ برای اتصال به اینترنت استفاده میكنند . پورت RJ-۴۵ را میتوانید روی كارت شبكه یا هاب و یا سوئیچ های خود پیدا كنید كه در این مقوله انرا روی روتر خود میبینید .
اما برای اینكه بفهمید كابل شما از كدام نوع است یعنی از نوع Straight-Through یا از نوع CrossOver-Cable است . دو سر كابل را گرفته و كنار هم قرار دهید اگر كابل شما از نوع Straghit-Throgh بود سیم های همرنگ با هم در دوسر كابل از نظر مكانی تطبیق میكنند . اما اگر از نوع CrossOver بود این سیم ها به نظم و ترتیب رنگ نخواهند بود.برای درك منظورم از عكس های زیر دیدن كنید در ضمن با استفاده از عكس های زیر میتوانید با داشتن سوكت دو سر سیم RJ-۴۵ این كابل را خودتان بسازید تا چنان هزینه بر هم نباشد !
[align=center:b۶d۰۴۱۹۵aa]http://home.ripway.com/۲۰۰۴-۷/۱۴۱۲۷۱/cable-straight.gif[/align:b۶d۰۴۱۹۵aa]
و اما اینكه برای شروع نصب باید بدانید كه چه چیزهایی دارید یا ندارید برای شروع با هم ملزومات را مرور میكنیم :
قبل از تنظیمات روتر مطمئن شوید كه از مقدار لازم كابل شبكه برای اتصال مودم به روتر و هر PC به شبكه یا روتر برداشته اید .
در ضمن شما برای هر PC به یك كارت شبكه نیز نیازمندید .
بعضی كابلها یا مودم های DSL از كابلهای CrossOver برای اتصال به روتر استفاده میكنند . بنابراین حتما چك كنید كه از چه نوع كابلی استفاده میكنید.وقتی موفق به اتصال دو سخت افزار به همدیگر از طریق كابلها شدید همیشه در صورت منطبق شدن این دو با هم چراغ LED لینك روشن خواهد شد برای مثال چراغ WAN LINK در صورت درست بودن اتصال مودم و روتر روشن میشود . در ضمن احتمالا یك چراغ هم روی كارت شبكه خود برای فایند موفقیت خواهید داشت .
نكته ای كه در این قسمت حیاتی به نظر میرسد استفاده از كابلهای هم نوع برای اتصال با روتر میباشد در صورت هر گونه اشكال در بخظ كابل بندی اتصالات شما با مشكل مواجه خواهد شد .حال برای اتصال كابل ها یا مودم به روتر اماده میشویم .ابتدا اداپتور برق را كه وظیفه تامین برق روتر شما دارد را به پشت روتر خود بزنید . بعد از اتصال برای انكه از تامین شدن برق روتر خود مطمئن شوید به چراغ LED روی روتر نگاه كنید تا ببینید برق در روتر جاری شده است یا خیر . در ضمن یادتان باشد هر گاه خواستید دو سخت افزار را به هم متصل كنید حتما چراغ link را چك كنید و از روشن بودن ان برای امادگی اتصالی مناسب اگاهی داشته باشید . حال باید مودم یا كارت شبكه خود را به روتر متصل كنید . یكی از سرهای كابل RJ-۴۵ را در مودم دی اس ال خود بزنید و سر دیگر را به پورت WAN روتر وصل كنید . شكل زیر درگاه ورودی مودم DSL شما را نشان میدهد
[align=center:b۶d۰۴۱۹۵aa]http://img۱۲۲.exs.cx/img۱۲۲/۵۹۵/modem_router.jpg[/align:b۶d۰۴۱۹۵aa]
نكته دیگر كه حائز اهمیت است كابل مودم DSL شماست كه باید به فقط به پورت WAN متصل شود جراكه روتر دیگر پورت ها را برای شناسایی مودم استفاده نمیكند.شكل زیر پورت WAN شما را برای یك روتر چهار پورتی نمایش میدهد :
[align=center:b۶d۰۴۱۹۵aa]http://img۱۰۹.exs.cx/img۱۰۹/۵۵۵۷/wan۴real.jpg[/align:b۶d۰۴۱۹۵aa]
بعد از انكه از اتصال روتر با برق مطمئن شدید مودم DSL راروشن كنید و به چراغ LED لینك WAN نگاه كنید اگر روشن بود یعنی اتصال با روتر از لحاظ فیزیكی عاری از نقص است .حال نوبت به ان رسیده است كه كامپیوترهایتان را به روتر متصل كنید . برای هر PC به یك كابل شبكه نیازمندید برای سوئیچها و هابهایی كه میخواهید به روتر متصل كنید نیز به یك كابل برای اتصال با پورت RJ-۴۵ نیازمندید.برای اتصال روتر با تنها یك كامپیوتر پورت RJ-۴۵ را با كارت شبكه كامپیوتر متصل كنید و سر دیگر كابل را نیز به standard RJ-۴۵ port روتر متصل كنید. تمامی پورت ها علاوه بر پورت WAN و Uplink از نوع RJ-۴۵ استاندارد هستند برای روتری كه تنها یك پورت دارد از پورت LAN برای اتصال استفاده كنید . باری اتصال هاب یا سوئیچ نیز از همان روش فوق استفاده میكنید یعنی یك سر سیم را به پورتRJ وصل میكنید و سر دیگر را به پورت uplink روتر وصل كنید . اگر شما یك روتریك پورتی دارید و تنها پورت باقیمانده روی هاب یا سوئیچ شما پورت Uplink میباشد كابل را به پورت Uplink متصل كنید و روتر را نیز به پورت LAN و از انجا سوئیچ را به straight mode II تغییر دهید.وقتی از پورت Uplink روتر استفاده میكنید از پورت كناری ان برای اتصال استفاده نكنید چراكه سیم پیچی داخلی انها با همدیگر در ارتباط هستند و در یك لحظه تنها یكی از انها میتواند مورد استفاده قرار بگیرد . بنابراین از پورت كناری ان یعنی فرض كنید یكی درمیان كابلها را میبندید . به شكل نگاهی بیندازید ( اینكار به بهینه سازی عملكرد روتر شما كمك میكند وگرنه اشكال عمده ای در كاركرد روتر ایجاد نمیكند)
[align=center:b۶d۰۴۱۹۵aa]http://img۱۲۵.exs.cx/img۱۲۵/۴۵۹۸/uplink_router.jpg[/align:b۶d۰۴۱۹۵aa]
پس از اتصال از روشن شدن تمامی چراغهای LED پورتها اگاهی كامل كسب كنید . در ضمن هاب یا سوئیچ شما نیز چراغی برای اعلام صحت اتصال دارد انرا نیز نگاه كنید تا مطمئن شوید
حال نوبت به ان رسیده است تا روتر را به اینترنت متصل كنیم . ..
در رابطه با تنظیمات TCP/IP قبل از دستكاری حتما این تنظیمات را در جایی نگهداری كنید چراكه بعدا در صورتیكه موفق به ادامه نشدید حداقل بتوانید با تنظیمات قبلی تا زمان رفع اشكال به كارتان ادامه دهید . قبل از نصب روتر حتما قبل از ان اگر از پروكسی سرور استفاده میكنید انرا بردارید نرم افزارهایی كه وظیفه Firewalling دارند را نیز بردارید یا غیر فعال كنید . و نرم افزار های اینترنت login مثل winpoel یا intranet ۳۰۰ را نیز از كار بیاندازید.اگر از اینترنت اكسپلورر استفاده میكنید به ادرس زیر بروید
Start>Settings> Control Panel> Internet Options > connections > lan settings تمامی چك مارك های این پنجره را پاك كنید . بعد از ان از مرورگر خود كه جلویتان باز است به tools و internet options برگردید و گزینه never dial a connection را از زبانه connections پیدا كرده و تیك بزنید.برای netscae navigator میتوانید به منوی edit رفته و preferences را پیدا كنید و از انجا به proxies بروید و روی direct connection to the internet را كلیك كنید.اگر از ویندوز ۹۸ به پایین استفاده میكنید به ترتیبی كه میگویم عمل كنید :
تمامی تنظیماتی كه عوض میكنید را یادداشت كنید تا بعدا با مشكل مواجه نشوید :
روی network neighborhood كلیك راست كنید و گزینه properties را انتخاب كنید . TCP/IP را برای اداپتور شبكه انتخاب كنید و گزینه properties را از انجا كلیك كنید.رو ی زبانه address كلیك كنید و Obtain an IP address automatically را انتخاب كنید.زبانه GateWay را انتخاب كنید و اگر گزینه ای با نام Installed gateway دیدید را با دكمه remove پاك كنید.روی زبانه DNS كلیك كنید و گزینه Disable DNS راا نتخاب كنید . و سپس Ok بزنید .
اگر از ویندوز NT استفاده میكنید :
كلیه تنظیماتی كه تغییر میدهید را جایی یادداشت كنید :
روی Network neighborhood كلیك راست كنید و properties را انتخاب كنید . به زبانه پروتوكول بروید و TCP/ip را انتخاب كنید و properties را بزنید در زبانه IP address گزینه Obtain An IP address را انتخاب كنید . هر gateway كه دیدید را نیز پاك كنید.اگر از ویندوز ۲۰۰۰ استفاده میكنید بروی My network places كلیك راست كنید و properties را انتخاب كنید روی Local Area Connection دو بار كلیك كنید تا به روتر وصل شوید . روی دكمه properties كلیك كنید و از properties گزینه TCP/ip گزینه Obtain An ip address automatically را انتخاب كنید.احتمال میرود ویندوز شما از شما ادرس فایلهای ویندوز را بخواند كه انرا به ادرس مربوطه راهنمایی میكنید و سپس كامپیوتر را دوباره راه اندازی میكنید . حال یك مرورگر باز كنید اكنون باید به اینترنت وصل شوید اگر نشدید مقداری تنظیمات روتر را تغییر دهید . بعضی كامپیوتر ها باید تنظیماتی علاوه بر انچه در فوق گفته شد باید اعمال شود بر انها كه باید ان كارها را نیز بكنید .


همچنین مشاهده کنید