پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ده صفت بایسته یک مدیر انفورماتیک (CIO)


ده صفت بایسته یک مدیر انفورماتیک (CIO)
به نظر شما، خصوصیات یك CIO[۱] Chief Information Officer) مدیر انفورماتیك) چیست؟ یك CIO حرفه‌ای در قرن بیست و یكم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ این نوشتار، دیدگاه‌هایMark Polansky، مدیر عامل شركتKorn/Ferry و عضو گروه فناوری‌های پیشرفته‌ی آن شركت، را ارایه می‌دهد.
صفت دهم: توانایی استخدام، پرورش و نگه‌داری بهترین متخصصان و حرفه‌ای های IT.جای بسی تعجب است كه این ویژگی بسیار مهم و تعیین كننده، از مجموعه خصوصیات بایسته‌ی یك CIO توانمند در ردیف اول الویت‌ها قرار نمی‌گیرد و شگفت‌آورتر این‌كه گاهی به طور كل نادیده گرفته می‌شود. من، خود، از كسانی هستم كه یه این ویژگی به چشم یك الویت می‌نگرم و موضوع جذب، پرورش و ساخت و پرداخت كاركنان درجه یك و عالی از وظایف اصلی من است. در نتیجه، به طور معمول، از دید منCIO هایی بالاترین امتیاز را می‌گیرند كه هنگام مصاحبه با من، در این زمینه، به شكلی خودجوش و خودكار شهامت و ارزش خود را به اثبات برسانند.
صفت نهم: تجربه‌های بین المللی و جهانی.
این ویژگی، تا پیش از ده تا پانزده سال پیش در این فهرست نبود. به موازات رشد تمایل شركت‌ها در گوشه و كنار جهان به حضور در عرصه‌های بین‌المللی و فرامرزی و ارتباطات فراملیتی و همكاری‌های گسترده‌ی شركت‌ها در سطح جهانی، از CIOهای رده بالا، انتظار می‌رود با فرهنگ‌های مختلف آشنایی داشته باشند و با احترام به رسم و سنت‌های فرامرزی، در انجام كسب و كار و ارتباطات كاری بین‌المللی توانا باشند. در بیش‌تر مواقع، دانش و تجربه درباره‌ی یك بازار خاص، یك زبان خارجی و آشنایی تخصصی با یك كشور، یك محدوده‌ی جغرافیایی و فرهنگ، از ویژگی‌های مهم یك CIO به شمار می رود.
صفت هشتم: دانش و تجربه تخصصی از یك صنعت خاص.
برای یك CIO، افزون بر بینش كلی حرفه‌ای، داشتن تخصص در یك زمینه‌ی خاص كاری مانند بانك‌داری، بیمه، خرده‌فروشی و مانند آن، بسیار ضروری است. این‌گونه تخصص‌های عمومی و خصوصی باعث می‌شود كهCIO بتواند در زمینه‌های جدید كاری با توجه به ایده‌های قبلی خود، به ایده‌های جدید دست یابد و بتواند وظایف جدید خود را به بهترین شكل ممكن انجام دهد.
صفت هفت: توانایی خلق و مدیریت تغییرات.
در دنیای جدید كسب و كار، از آن هنگام كه تغییرپذیر كردن مدیران به جای جایه‌جایی آن‌ها بهترین راه ایجاد تغییرات شناخته شد، این راه حل نه تنها درباره‌یCIO ها، كه برای تك تك كاركنان به كاربرده شده است. قابلیت تغییر در تك تك كاركنان، اصلی ثابت شده و اولین فاز از فرآیند ایجاد تغییرات است. فاز دوم؛ یعنی ایجاد تغییرات، یكی از وظایف اساسی مدیران ارشد بخش‌های مختلف سازمان و از جملهCIO هاست. دیگر به سختی می‌توان پذیرفت كه اگر نیاز به ایجاد تغییر در بخش فناوری‌های پیشرفته و انفورماتیك وجود دارد، راه حل آن تغییر CIO باشد. نه! سازمان‌ها و شركت‌ها، بیش‌ترین تلاش خود را برای استخدام خلاق‌ترین و انعطاف‌پذیرترین مدیران ارشد و میانی می‌كنند تا مجبور به تعویض و جابه‌جایی مداوم آن‌ها نباشند. توانایی ایجاد تغییرات در فرایندهای عملیاتی و کسب و کار سازمان‌ها از یك سو و ایجاد تغییرات در كارآیی و رقابت‌پذیری سازمان از سوی دیگر، از دیگر صفاتی است كه CIOها نیز باید از آن برخوردار باشند. بازمهندسی فرایندهای كسب و كار،یا BPR، (Business Process Reengineering) و پیشرفت دایمی فرآیندها، یاCPI، (Continuous Process Improvement)، به ویژه در شرایط اقتصادی سخت‌تر، از درگیری‌های ذهنی CEOها (مدیر اجرایی Chief Executive Officer) است.
صفت ششم: توانایی‌ها و مهارت‌های عالی روابط عمومی.
توانایی تشریح جز به جز و به توضیح دقیق یك خط مشی، نظر، تفكر یا حتا یك حس، آن هم به شفاف‌ترین حالت ممكن، یك «باید» از مجموعه ویژگی‌های CIO است. به این ویژگی، باید توانایی خوب گوش دادن، خوب مذاكره كردن، خوب قانع كردن و هم‌چنین ثابت قدم بودن را افزود. توانایی نگارش، ارتباطات كلامی تك به تك و توانایی ایراد سخنرانی، از دیگر ویژگی‌های یك CIO است.
صفت پنجم: مهارت‌های مدیریتی
توانایی ومهارت رهبری و هدایت افراد و كاركنان، پروژه‌ها، منابع، بودجه‌ها، فروشندگان و دیگر شركای كاری یك ضرورت است. توانایی تعیین الویت‌ها، در زمان تعیین شده و منطبق با منابع، از ویژگی‌های حیاتی یك CIO توانمند است.
صفت چهارم: مهارت‌های ارتباطی درون سازمانی
تا آن هنگام كه CEOها و COO ها (مدیر عملیاتی Chief Operative Officer ) به دنبال یك CIOی مناسب هستند، چه برای یك سمت جدید، چه برای جای‌گزینی، ارتباط و وابستگی ضعیف كاری بین CIO با دیگر مدیران رده‌ی C(CEO, CIO,COO و CFO (Chief Financial Officer یا مدیر مالی)) و مدیران بخش‌های میانی سازمان، یك ضعف مهم و رایج‌ترین عامل در مردود شدن نامزدهای پست CIO به حساب می‌آید. این مهارت حتا تا برقراری ارتباط با مشتریان، عرضه‌كنندگان و شركای زنجیره‌ی عرضه، تعمیم پیدا می‌كند. بنا نهادن چنین همبستگی درون سازمانی مستلزم ارتباطات شخصی با سطوح مختلف است كه از طریق درك و فهم متقابل، ارتباطات و اطمینان بین تك تك افراد امكان‌پذیر است.
صفت سوم: واقع بینی در كسب و كار
از دیدگاه مدیریت ارشد سازمان و دیگر همتایانش، بزرگ‌ترین نقص مدیران ارشد IT نداشتن درك صحیح از ماهیت كسب وكار است؛ چه در یك زمینه‌ی ویژه از كسب و كار و چه در كسب وكار عام. CIO هایی كه اهل چالش یا تلاش نیستند و یا توانایی گسترش دانش خود را در صنعتی كه با آن درگیر هستند، ندارند و یا نمی‌توانند خط‌مشی‌های كسب و كار شركت، مدل عملیاتی، اهداف كسب ارزش، موقعیت بازار و رقابت را به درستی درك كنند، از آن‌جا كه در خلق «ارزش» برای سازمان خود ناتوان هستند، محكوم به شكست می‌شوند. به طور مشابه، آشنایی پایه‌ای با اصول ومبانی حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت زنجیره‌ی عرضه(Supply Chain Management , SCM)، بازاریابی، فروش و كانال‌های توزیع ‌سنتی و آن‌لاین، از ملزومات موفقیت مدیران ارشد به شمار می‌رود.
صفت دوم: تخصص در الویت‌‌بندی فناوری‌هایی كه برای سازمان مزیت ایجاد می‌كنند.این قابلیت، از توانمندی‌های تخصصی برای گزینش یكCIO به شمار می‌رود. جنبه‌های بسیار تخصصی فناوری كه یك CIO باید به طور نسبی بر آن‌ها تسلط داشته باشد عبارت است از: ERP (Enterprise Resource Planning)، زیرساخت‌های وب (Web Infrastructure)، تجارت الكترونیك (E.commerce)، (Customer Relationship Management) CRM، پایگاه داده‌ها(Data warehouse) و غیره.و دست آخر مهم‌ترین و اصلی ترین قابلیت یك CIO: رهبری (Leadership)
تمام صفات یك رهبری شایسته باید در مدیر انفورماتیك متجلی باشد. وسعت دید در زمینه‌ی كاری، انعطاف‌پذیری، شور و انرژی، الهام‌پذیری، هوش وذكاوت، اعتماد به نفس، مثبت‌اندیشی، خلاقیت، هدف‌مندی، حامی بودن، یاری‌گری، آرمان‌گرایی، قابلیت رشد و ترقی، خطرپذیری، اعتماد و اطمینان دادن به دیگران، مشوق بودن و غیره، همه از صفاتی است كه یك رهبر باید داشته باشد.


همچنین مشاهده کنید