جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


ازدواج ناموفق،کلید در بیمارستان


ازدواج ناموفق علا‌وه بر بیماری قلب و عروقی و افسردگی، منجر به بیماری‌های غیر منتظره ای همچون سرطان و آسم نیز می‌شود قلب سه نفر از اعضای یك خانواده یاسوجی در سمت راست سینه‌شان قرار دارد. به این جملات توجه كنید:‌<این زن منو پیر كرده>، <هزار تا مرض گرفتم از دست این شوهر>، <سیاتیكم عود كرد از دست تو.> همه این جملات و جملات مشابه آن را زیاد شنیده‌ایم. هر روز هم اگر حوصله داشته باشید و با یك نفر متاهل صحبت كنید كه از همسرش ناراضی باشد، بالاخره از وسط حرف‌هایش یكی دو جمله این شكلی پیدا خواهید كرد. زوج‌های بسیاری وجود دارند كه از ازدواج و همسرشان شكایت دارند و بسیاری از بیماری‌ها و دردهای خود را ناشی از وجود یك همسر ناسازگار بیان می‌كنند. اما بد نیست بدانید این مسئله مصداق علمی هم دارد. تحقیقات زیادی كه به روی مردان و زنان متاهل صورت گرفته به تنهایی این موضوع را اثبات می‌كنند . باید گفت در حالی كه یك ازدواج موفق از جهات زیادی بر بهبود سلامت فرد تاثیر می‌گذارد، نقطه عكس آن كه ازدواج بد و ناموفق است، می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت زوج، چه زن و چه مرد داشته باشد. آخرین تحقیق كه نتایج آن هفته گذشته انتشار یافت، نشان می‌دهد ناسازگاری با همسر خطر ابتلا به فشارخون را افزایش می‌دهد.
استرس
افرادی كه ‌ازدواج ‌موفق ‌ندارنـد، در طول ‌روز دچار استرس ‌می‌‌شوند و این خطر بیماری‌هایی همچون سكتـه‌‌های قلبی ‌و مغزی در آنها را افزایش ‌می‌دهد. محققان معتقدند ازدواج ‌نامناسـب، ‌استـرس ‌را در زن ‌و مرد به ‌یك ‌اندازه افـزایـش ‌مـی‌دهد و مشكلات ‌ناشی ‌از آن ‌معمـولا به ‌مـحیـط‌های ‌كاری ‌كشانده ‌می‌شود. در صـورتـی كـه این امر استمرار داشته ‌باشد، مشكلات ‌زیادی ‌بـرای ‌جسم ‌و روان ‌فرد به ‌وجود می‌‌آورد.
فشار خون
آخرین تحقیقاتی كه بر روی ازدواج ناموفق و ارتباط مستقیم آن با سلامت بدن انجام شده است، نشان می‌دهد كه این مسئله فشار خون را به طور فزاینده ای بالا می برد. این تحقیق كه در بریتانیا و روی ۱۰۵ فرد میانسال متاهل انجام شده است، نشان می دهد، افرادی كه از ازدواج خود ناراضی بودند و یا زندگی مشترك پر‌استرسی‌را طی می‌كردند، دارای مقادیر بسیار بالای هورمون كورتیزول( هورمون مسبب افزایش فشار خون) در خون خود بودند. در حالی كه افرادی كه از ازدواج خود راضی بودند و زندگی شادی داشتند چه از لحاظ فشارخون و چه از لحاظ سایر فاكتورهای دخیل در سلامت خون، در وضعیت طبیعی به سر می بردند. همچنین تحقیقات نشان می دهد كه قلب زنانی كه ازدواج موفق داشته‌اند، سالم‌تر است. یك تحقیق سوئدی به روی ۶۰۰ زن ۳۰ تا ۶۵ ساله هم این موضوع را تایید می كند. در این تحقیق گفته شده است كه عروق خونی زنان مجرد و زنانی كه تحت فشار‌های روحی ناشی از ازدواج ناموفق قرار دارند، آشكارا تنگ تر از دیگران است.
زخم‌های ماندگار
یك مطالعه علمی پزشكی كه در اوهایو انجام شده است، نشان می‌دهد كه ازدواج ناموفق می‌تواند منجر به تضعیف عملكرد سیستم ایمنی بدن شود. بررسی زوج‌ها ‌در ‌این ‌مطالعه، ‌ثابت‌می‌كند وقتی زن و شوهرها در مورد مشكلاتشان با یكدیگر صحبت نمی‌كنند و نسبت به یكدیگر حالت خنثی دارند، باعث می‌شود كه زخم‌های آنها خیلی كندتر از حالت نرمال، بهبود پیدا كند و چنانچه این نوع زندگی زناشویی با انتقاد، تمسخر، طعنه زدن و توهین زن و شوهر نسبت به یكدیگر نیز همراه باشد، مدت زمان بهبود زخم‌های بدن تا ۴۰ درصد طولانی‌تر می‌شود. نكته جالب اینكه در این تحقیق گفته شده است كه حتی یك مشاجره لفظی كوچك، در زمان بهبود زخم و به قول خود زن و شوهرها اختلاط هم می‌تواند، روند بهبودی زخم‌ها را تا مقدار قابل ملاحظه ای كاهش دهد.
افسردگی
باید افسردگی كه به قول بسیاری، بیماری شماره۱قرن است را از نتایج استرس دانست. به این ترتیب باید گفت كه افسردگی، خوراك ازدواج های ناموفق است. اصولا اگر به جنبه های پزشكی افسردگی در بدن نپردازیم، باید گفت افسردگی، یك وضع و حالت روانی است، كه با علائم خاصی كه بیشتر به صورت حزن و اندوه، احساس تنهایی، احساس ناامیدی، احساس كاهش حس احترام به خود و یا سرزنش و تحقیر بروز می‌كند. هر كسی هم می داند كه یك ازدواج ناموفق تمامی این عوامل را به همراه دارد. جدا این وسط باید گفت:‌< بیچاره زن ها>؛ چون دیگر برای همه مشخص است كه زن ها به طور عموم چند برابر مرد ها دچار افسردگی می شوند. آمار هم نشان می دهد كه از هر ۸ زن، ۱ زن، در طول زندگی خود دچار افسردگی می شود. اما آماری كه ربط به موضوع ما هم داشته باشد نشان می‌دهد كه زن ها در ازدواج ناموفق تا سه برابر بیشتر از مردان در معرض خطر افسردگی قرار دارند.
بیماری های جنسی و اعتیاد
ازدواج ناموفق باعث می شود تا زوج به مرور زمان از یكدیگر فاصله بگیرند و حتی این امر باعث می شود تا رابطه جنسی آن ها نیز كمتر و كمتر بشود. این یك فاجعه است، زیرا چنین عملی باعث بسیاری از روابط بیرون از خانه و تن دادن به روابط پر خطر و نامشروع جنسی می شود. عواقب روابط پر خطر نیز بر هر كسی معلوم است و به زودی این فرد خود را در معرض بیماری‌های گوناگون مقاربتی، همچون ایدز، قرار می‌دهد. جایگاه اعتیاد را نیز باید در ازدواج بد در نظر گرفت. زیرا اعتیاد، به طور عموم راهی برای خلاصی از فشار‌های روانی و استرس محسوب می شود كه در نهایت فرد را دچار تباهی می كند. بر اساس تحقیقات دفتر كنترل مواد مخدر سازمان ملل و سازمان بهزیستی كه قبل از سال ۸۰ به‌دست آمده است، بیش از ۹۰درصد معتادان ایرانی متاهل هستند. این اعتیاد از ثمرات ازدواج ناموفق به حساب می آید و باید در نظر داشت كه‌این‌افراد می‌توانند به نوعی بر روی سایر اعضای خانواده نیز تاثیر منفی بگذارند. همچنین، اعتیاد خود از عوامل انتشار بیماری‌های مهلكی نظیر ایدز است و به تنهایی ثابت می‌كند، یك ازدواج ناموفق تا چه اندازه می‌تواند مخرب باشد. در حالی كه یك ازدواج سالم و موفق می‌تواند بهترین عامل برای جلوگیری از استرس و فشارهای روحی ناشی از شغل و كار روزانه باشد.
كاهش عمر
چه بخواهید چه نخواهید، یك وصلت بد، عمر انسان را كم می كند. این مسئله ای است كه بسیاری از متخصصین، بارها اتفاق نظر خود را در مورد آن اعلام كرده‌اند؛ در صورتی‌كه ازدواج سالم به ویژه برای مردان، از لحاظ سلامتی، بسیار مفید است و طول عمر مردان را افزایش می دهد. تحقیقات بر روی ۱۰ هزارنفر از مردان بالغ در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ نشان می‌دهد كه یك ازدواج درست و موفق، موجب طول عمر و كاهش میزان مرگ در مردان می شود و از نظر روان‌شناسی، مردان متاهل روحیه بهتری نسبت به مردان مجرد دارند. در حالی كه همین تحقیقات نشان می دهد میزان مرگ و میر مردان بر اثر حمله های قلبی در میان كسانی كه همسر نامطلوب داشته اند تا ۲/۵ برابر بیشتر است و كسانی كه به واسطه جنون دست به خود كشی می‌زنند بعد از مجردها مربوط به این دسته از مردان و زنان‌است. بد نیست بدانید ازدواج ناموفق با بیماری‌های دیگری علاوه بر بیماری‌های قلبی و سكته در ارتباط است. بیماری‌هایی كه ارتباطشان با ازدواج باور نكردنی به نظر می‌رسد، بیماری‌هایی همچون سرطان، آسم و حتی دیابت. به همین جهت كارشناسان توصیه می‌كنند كه قبل از انجام ازدواج حتما مشاوره صورت گیرد تا به نحو موثری از خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها، كاسته شود. به هر حال، شما ممكن است نتوانید از استرس كار رهایی یابید؛ اما بهره‌مندی از یك روابط زناشویی خوب و متعادل می‌تواند تاثیرات منفی ناشی از كار و زندگی در آلودگی‌های عصر جدید را به حداقل برساند و در نهایت باعث ازدیاد عمر شما ودر نهایت سلامتیتان شود.


همچنین مشاهده کنید