پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نقش کتابدار بیمارستان در خودیاری پزشکی


بیماران بیمارستان و خانواده آن‌ها همواره جوینده اطلاعات بوده‌اند, اما همیشه نتوانسته‌اند اطلاعات پزشكی را با همان عمق و كیفیتی كه فوراً و به راحتی برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دسترس‌پذیر است بیابند. زمانی از ترس این‌كه بیماران دچار سردرگمی و اشتباه شوند-یا شاید بدین علت كه نیازی نبود كه بیمار بداند و فقط باید پیروی نماید-نام داروها را بر روی بطری آن نمی‌نوشتند. در گذشته به كتابداران هشدار می‌دادند كه اطلاعات, خدمات, و توصیه‌های پزشكی و حقوقی را فقط باید پزشكان و حقوق‌دانان ارائه كنند. كتابداران كتابخانه‌های عمومی فاقد منابع ضروری برای بازیابی اطلاعات دقیق و عمیق پزشكی بودند و از این‌كه واسطهء جستجوی اطلاعات برای بیماران شوند ناراضی بودند.كتابداران پزشكی سال‌ها بر سر لزوم دستیابی بیماران و خانواده آن‌ها به كتابخانه كشمكش كرده‌اند و هنوز هم دربارهء مسئولیت و وظیفه خود در برابر این گروه استفاده‌ كننده بحث و مجادله می‌كنند. در سال ۱۹۹۱, »انجمن پزشكی امریكا«(۱), هنگامی بحث دربارهء این موضوع را پذیرفت كه »بخش مدیریت كتابداری و اطلاع‌رسانی«(۲) آن برای تعیین این‌كه چه قدر به آموزش بیمار پرداخته شده است تحقیقی بر روی ۴۸۱ كتابخانه مركز پزشكی و بیمارستان انجام داد. و حال آن كه, فقط ۱۰ درصد از كتابخانه‌های پاسخگو اظهار نمودند كه به بیماران اطلاعات ارائه نمی‌كنند و در برخی از موءسسات دستیابی به كل مجموعه محدود بود و در سایر كتابخانه‌ها بیماران فقط به مجموعهء غیرفنی دسترس داشتند.مخالفت برخی پاسخ‌دهندگان با دستیابی بیماران به كتابخانه پزشكی, ناشی از نگرانی آن‌ها از مزاحمت بیماران به هنگام استفاده پزشكان از كتابخانه بود. و نیز از ترس این كه مبادا دستیابی به اطلاعات پزشكی برای بیماران خطرناك باشد.امروزه دلایل بسیاری وجود دارد كه كتابداران بیمارستان را مجبور می‌كند تا مقررات دستیابی آزادانه‌تری برای بیماران و سایر جویندگان غیرحرفه‌ای اطلاعات پزشكی ایجاد نمایند. دلایل مذكور از این قرار است:
۱. سیستم مراقبت‌های بهداشتی كشور به خوبی پایه‌گذاری شده است. بیمار آگاه یك موهبت و امتیاز تلقی می‌شود, زیرا هزینه سلامت نگهداشتن مردم كم‌تر از درمان بیماری آنان است.
۲. كمیسیون مشترك اعتبارنامه سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی(۳) به بیمارستان‌هایی نیاز دارد كه به بیماران و خانواده آن‌ها آموزش دهد و اطلاعات عرضه كند.
۳. اغلب خدمات مراقبتهای بهداشتی از موءسسات به محیط مقرون به صرفه‌تر خانه انتقال می‌یابد. مراقبت‌های بهداشتی در منزل نیازمند فرآیند آموزش عمیق به بیماران و كسانی كه از آن‌ها مراقبت می‌كنند می‌باشد.
۴. اینترنت, با اطلاعات پزشكی فراوان, در میان اقشار مردم گسترش یافته و زبان پزشكی را روشن و ساده نموده است.
۵. اخبار پزشكی و بهداشت (كه زمانی فقط برای متخصصان بهداشت بود) پیشنهادات روزانهِ رسانه‌های همگانی هستند. شبكه كابلی اخبار (سی.ان.ان)(۴) مطالب همان روز نشریه پزشكی انگلستان جدید(۵) را, قبل از این كه پزشكان و كتابخانه‌ها نسخه متعلق به خودشان از نشریه مذكور را دریافت كنند, به آگاهی استفاده‌كنندگان می‌رساند.
۶. شیوه‌های‌درمان جایگزین« یا »پزشكی مكمّل« محبوبیت و مقبولیت یافته‌اند و استفاده‌كنندگان اطلاعاتی در مورد این درمان‌ها می‌خواهند.
۷. عصر اطلاعات نیازمند این دستیابی آزاد است. از عصر اطلاعات نوع نوینی از استفاده‌كننده اطلاعات بهداشت ظهور كرده است كه خواهان دستیابی به منابع اطلاعاتی پزشكی-كه زمانی دستیابی به آن به متخصصان پزشكی منحصر بوده است-می‌باشد. اغلب كتابخانه‌های عمومی بیان می‌كنند كه بیشترین تقاضای اطلاعات در حوزهء پزشكی را از آنان درخواست می‌كنند و تقریباً نیمی از استفاده‌كنندگان جاری اینترنت اظهار می‌دارند كه از اینترنت برای بازیابی اطلاعات پزشكی و بهداشت استفاده می‌نمایند.
نوع‌‌جدیدی‌از استفاده‌كننده‌ءمراقبتهای‌بهداشتی
»دكتر تام فرگوسون«(۶) این افراد را كه نتیجه عصر اطلاعات هستند دارای غنای اطلاعات پزشكی(۷) می‌نامد. آن‌ها فعال و دارای غنای اطلاعاتی هستند و می‌خواهند خودشان مراقبت‌های اولیه خود را انجام دهند. این افراد انتظار دارند كه پزشكان یا ارائه‌كنندگان مراقبتهای بهداشتی آنان همیار باشند نه آمر, و همچنین خواهان حق آگاه‌بودن و اتخاذ تصمیم‌های نهایی درمانی هستند.سال‌ها پیش, اغلب بیماران نمی‌خواستند حتی كلمه »سرطان« را بشنوند. اما در حال حاضر می‌خواهند بدانند كه آیا خطر روزافزون ابتلا به سرطان رحم از مزایای بالقوه داروی تاموكسی‌فن(۸) برای زن پیش‌یائسه و مبتلا به سرطان پستان-كه شامل درصد بالایی از گیرندگان استروژن مثبت و دارای پیشینه قوی خانوادگی ابتلا به سرطان رحم هستند-بیشتر است؟
دكتر »گرِگ برزو«(۹) در نشریه اخبار پزشكی آمریكا(۱۰), استفاده‌كننده مشتاق اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی را-كه در حال ظهور در سیستم ارائه مراقبت‌های بهداشتی است-توصیف می‌كند. نظرات دكتر برزو بیش از یك سال پیش نوشته شد و تأثیر افرادِ دارای غنای اطلاعاتی بر كتابخانه‌ای ما در آن زمان به شدت افزایش یافته است.خودگردانان پزشكی با نوع سنتی خود, كه از نظر برخی از مسائل مهم بیماران غیرفعال‌تری بودند, متفاوت هستند. بیماران غیرفعال تا زمانی كه علائم بیماری‌شان ظاهر نشود نگران سلامتی خود نیستند و زمانی كه علائم بیماری ظاهر شد از پزشك خود انتظار دارند كه همه مشكلات را رفع كند. این بیماران غیرفعال به پزشك خود اجازه می‌دهند تا در درمان آن‌ها نقش پدر را بر عهده گیرند و مسئولیت عمده و اصلی برای اتخاذ تصمیم‌های درمانی خود را به پزشكی واگذار می‌كنند.بیماران خودگردان مسئولیت اقدامات پیشگیری از قبیل ورزش, رژیم غذایی, كنترل سلامتی, كنترل فشارهای عصبی و غیره را به عهده می‌گیرند, و ترجیح می‌دهند گفتگویی در مطب پزشك خود انجام دهند. گفتگویی بین دو شخص هم‌سنگ و هم‌تراز برای تصمیم‌گیری. اشخاص خودگردان, به منظور حفظ خود در این محیط همكاری و مشاركت, به اطلاعات پیشرفته نیاز دارند. اطلاعات در آن حدی كه به لحاظ تاریخی فقط برای متخصصان بهداشت دسترس‌پذیر بود.در سال ۱۹۹۷, كتابخانه ملی پزشكی(۱۱) ]آمریكا[ با در دسترس گذاشتن پایگاه اطلاعاتی مدلاین(۱۲) به صورت رایگان و از طریق دو سیستم اینترنت-اینترنت مطلوب پزشكی(۱۳) و پاب‌مِد(۱۴) این نیازهای اطلاعاتی متحول بهداشت را برآورده كرد. كتابخانه‌های ملی پزشكی با دسترس‌پذیر نمودن این سیستم‌ها از طریق دستیابی به اینترنت برای همه, نیازهای اطلاعاتی متقاضیان غیرحرفه‌ای اطلاعات پزشكی را تأیید و برآورده كرده است.بیماران خودگردان از رونق كار خودیاری تجهیزات پزشكی بهره‌مند می‌شوند. درحال حاضر, از دستگاه كنترل فشارخون گرفته تا گوش‌بین, و وسایل یك‌بار مصرف مطب پزشگان در داروخانه موجود است. علاوه بر این, رفته رفته داروهای بیش‌تری از طریق تجویز پزشك یك‌بار در دسترس قرار گرفته و در وضعیت فروش بدون نسخه یا فروش آزاد قرار می‌گیرند. از آنجایی كه خدمات مراقبت‌های بهداشتی بیش از پیش به جای موءسسات در خانه انجام می‌شود, لذا احتمالاً این روند ادامه می‌یابد.بیماران, به منظور كنترل عفونت و مایع گوش كودكان خود, نحوهء انجام كِشت عفونت گلو و آزمایش گرهِ لنفی را می‌آموزند و تزریقات در منزل انجام می‌شود. بیماران خودگردان برای ارزیابی و انتخاب داروهای فروش بدون نسخه یا فروش آزاد و تعیین مقدار یا چندهء(۱۵) مناسب تجویز داروها آموزش می‌بینند. بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن با آموزش مناسب می‌توانند با وابستگی كم‌تر و مسئولیت بیش‌تر سلامتی خود را كنترل نمایند. تجهیزات خودمراقبتی و خوددرمانی, خوددرمانی كه بیماران را در تصمیم‌گیری برای انتخاب درمان مناسب یاری می‌نماید, برای بیماری‌های آسم, دیابت, و سایر بیماری‌های مزمن بوده است. بیماران دچار بیماری مزمن با آموزش كافی و درك كامل از ماهیت بیماری‌شان ممكن است كمتر به علت مشكلات جزئی به بخش اورژانس مراجعه كنند. از طرف دیگر, كمتر احتمال دارد مراقبت‌های بالینی را كه به منظور جلوگیری از مشكلات جدی ضروری می‌باشد به تعویق بیاندازند.ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به منظور افزایش سطح سلامتی مشتریان خود در فرآیند آموزش بیماران, ارائه اطلاعات بهداشت و برنامه‌های فوری موجود مشاركت می‌كنند. در درون شركت‌های بزرگ مراكز به وجود می‌آید و كاركنان برای شركت در كلاس‌های آموزش بهداشت پاداش می‌گیرند. بیمارستان‌ها و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای كمك به خودمراقبتی, شبكه‌های اطلاع‌رسانی پیوسته ایجاد می‌كنند. در طول برگزاری كارگاه‌های خودمراقبتی, ممكن است راهنماهای خودمراقبتی بین كلیهء خانواده‌ها در درون هر سازمان حفظ بهداشت(۱۶) توزیع شود. یكی از این كتاب‌های راهنمای مدبرانه بهداشت(۱۷), به خوانندگان خود چنین توصیه می‌كند: »تحقیق خودتان را انجام دهید... به كتابخانه پزشكی بیمارستان خود تلفن كنید و از كتابدار بخواهید كه آیا می‌تواند پاسخ سئوالات شما را از منابع مرجع بیابد«. چون این كتاب‌ها را هزاران نفر در خانه‌ها توزیع می‌كنند, نباید تأثیر آن را بر منابع اطلاعاتی استفاده‌كنندگان كتابخانه بیمارستان اندك انگاشت.
دكتر »جیمز فریز«(۱۸), نویسندهء یكی از نخستین راهنماهای خودیار, در مورد تأثیر این توزیع گسترده اطلاعات خودمراقبتی چنین گفته است: »تحقیقات ثابت نموده است كه فقط با یك كتاب می‌توانید ۷ تا ۱۰ درصد از مراجعات خود به مطب پزشكان و تا ۱۷ درصد از مراجعات خود را برای رفع مشكلات جزئی بكاهید. سایر برنامه‌های آموزشی خودمراقبتی به این نتیجه رسیده‌اند كه كاهش بیشتری در مراجعات به مطب و صرفه‌جویی‌های بعدی در هزینه وجود داشته است.
علاوه بر كتاب‌های خودیار, منابع خودیار در شبكه‌ها نیز افزایش می‌یابد. سایت‌های اطلاع‌رسانی عمده اطلاعات جاری پزشكی را به بیماران خودگردان ارائه می‌كنند. شبكه اطلاعاتی جهان بهداشت(۲۰) با عنوان فرعی خانه خودمراقبتی(۲۱) یك خودمراقبتی مركزی(۲۲) را به بیماران خودگردان عرضه می‌كند. منابع خودیار دكتر تام فرگوسون همراه با سایر اطلاعات و رهنمودهای خودگردانی در این شبكه قرار دارند. نمودار گردش كار تصمیم‌گیری, مانند مطالبی كه افراد در راهنماهای چاپی خودیار می‌یابند, در این سایت دسترس‌پذیر است. این نمودارها كاربران را در اتخاذ تصمیم برای مسائلی كه در منزل با آن مواجه می‌شوند-مثلاً زمانی كه كودك تب دارد-یاری می‌نماید. والدین با پیروی از درخت یا نمودار تصمیم‌گیری, نه تنها با كشف دلیل می‌فهمند كه چرا نیازی نیست كه كودك را فوراً نزد پزشك ببرند, بلكه همچنین ممكن است به علامتی پی ببرند كه نشان وجود بیماری وخیم و نیازمند به درمان فوری باشد.در كنفرانس همكاری‌های اطلاعات شبكه‌شده بهداشت(۲۳) كه در آوریل ۱۹۹۷ در جورج‌تاون(۲۴) برگزار شد, تأثیر بالقوهء این شبكه‌های اطلاع‌رسانی بر ارائه مراقبت‌های بهداشتی موضوع اصلی بحث بود. مطلب ذیل گزیده‌ای از اظهارات »مولی كوی«(۲۵), پزشك و متخصص بهداشت همگانی و مدیر شركت اطلاعات بهداشت, توزیع‌كننده سیستم‌های یكپارچه پیوسته بهداشت, است:
در حین این كه وارد دههء بعد می‌شویم, سیستم‌های ‌اطلاع‌رسانی شبكه ‌شده بهداشت استفاده‌كننده, چهرهء مراقبت‌های بهداشتی را دگرگون خواهد ساخت, دقیقاً همان‌طور كه افزایش موالید و انگیزه و اشتیاق اقتصادی مراقبت كنترل‌شده آن را در سال‌های اخیر وادار به تحول نموده است. فناوری نوین برای تغییر رفتار با حمله اتمی برابر خواهد كرد. به ایجاد انواع تخصص‌های جدید كمك خواهد نمود و باعث بوجودآمدن دانش, انتظارات, و استعدادهای قوی و نوین در استفاده‌كنندگان و بیماران خواهد شد. اغلب متخصصات بهداشت از انبوه تحولاتی كه در پیش است آگاه نیستند.ابزار اطلاعاتی بیماران خودیار, كه رفته‌رفته فراوان‌تر می‌شود, به نظر می‌رسد كه فقط برای افزایش میل و رغبت واقعی اشخاص خودگردان پزشكی می‌باشد. این استفاده‌كننده به كتابخانه بیمارستان مراجعه می‌كند یا نه. دستیاب‌نمودن چه نوع اطلاعاتی در كتابخانه ضرورت دارد؟
بدون تردید به منظور حصول اطمینان از این كه استفاده‌كنندگان ارتباط بین رفتارها و بیماری را بدانند باید هر آن چه می‌توانیم انجام دهیم تا این كه آنان بتوانند به اطلاعات مربوط به پیشگیری از بیماری دست یابند. علاوه بر این, استفاده‌كنندگان باید چگونگی كنترل بیماری‌ها را بدانند و همچنین باید اطلاعات زیادی در مورد تصمیم‌گیری پزشكی, شیوه‌های متنوع مراقبت‌های بهداشتی, و چگونگی ارزیابی مرتبط بودن, صحت, و كیفیت اطلاعات داشته باشند.احتمالاً بیمار خودگردان بسیار بیشتر از چیزی كه »آموزش بیمار« گفته می‌شده است نیازمند آموزش می‌باشد. »تام فروسون« و »لاول اس.لِوین«(۲۶), كه هر دو از طرفداران خودگردانی پزشكی و بهداشتی هستند, در مورد خودمراقبتی چنین بحث می‌كنند:خودمراقبتی فقط توسعه آموزش بهداشت نیست. خودمراقبتی, برنامه‌های آماده برای متخصصان به منظور اجرا بر روی مردم ناآگاه نیست. در حوزهء مراقبت‌های بهداشتی, در مورد انتقال ابتكار عمل از پزشكان و سایر كاركنان امور بهداشت به خود افراد صحبت می‌كنیم.... از دیدگاه خودمراقبتی, بیماری دشمن نیست, بلكه عدم آگاهی و ضعف دشمن می‌باشد.دكتر فرگوسون در شماره مِی ۱۹۹۷ مجله بهبود كیفیت(۲۷) به توصیف برداشت و درك خودیاران(۲۸) از اطلاعات كیفی می‌پردازد. منبع اطلاعاتی ترجیحی و برگزیده آنان به سئوالات صریح و شخصی پاسخ می‌دهد. خودیاران كم‌ارزش‌ترین شكل اطلاعات را به عنوان »ابزار ساده« اصطلاح جستجوگران اجمالی شبكه برای موادی كه به جای منابع چاپی طراحی شده است, از قبیل جزوه آموزشی بیماران, پیش‌نویش یا متن خلاصه توصیف می‌كنند كه متخصصان بهداشت آن را نوشته‌اند و بدون تغییر در شبكه جهانی وب(۲۹) قرار گرفته است. آنان این حركت یك‌سویه و از بالا به پایین اطلاعات را عاملی می‌دانند كه آن‌ها را دریافت‌كننده غیرفعال مراقبت‌های كنترل‌شده حرفه‌ای ساخته است.
مسائل كتابداران بیمارستانی
كارهای زیادی وجود دارد كه كتابداران بیمارستانی می‌توانند به منظور پشتیبانی و كمك به این نیاز اطلاعاتی شدید انجام دهند. كتابداران بیمارستانی كه نمی‌خواهند خود را با مسائل درگیر كنند, آنهایی كه ارائه خدمات اطلاعاتی به استفاده‌كنندگان را وظیفه كتابخانه عمومی می‌دانند و آنهایی كه آموزش بیمار را خارج از شرح وظایف شغلی خود می‌دانند, ممكن است در مقابل روندی كه می‌تواند به بقای شغلی آنان كمك كند كم‌توجهی نمایند.در دانویل ویرجینیا, اطلاع‌رسانی بهداشت استفاده‌كنندگان از طریق مشاركت انجام می‌شود. در ۱۹۹۵, مدیر كتابخانه مركز پزشكی منطقه‌ای دانویل(۳۰) مدیران بیمارستان را متقاعد ساخت تا پایگاه اطلاعاتی مركز مرجع بهداشت اینفوتِرِیس(۳۱) را برای كتابخانه عمومی دانویل(۳۲) خریداری نمایند. این تقاضا, افزایش آشكاری در تعداد درخواست‌های اطلاعات بهداشت از بیماران بیمارستان و خانواده آن‌ها و همچنین افراد جامعه را باعث شده است. این مشاركت تا زمانی كه كتابخانه عمومی می‌توانست ساعات دستیابی و استفاده از كتابخانه را بیش‌تر كند و پشتیبانی سخت‌افزار و فنی را فراهم آورد مطلوب بود. به تقاضای فزاینده برای منابع و وسایل بهداشت استفاده‌كننده در كتابخانهء عمومی نیز اشاره شده بود, ولی تاكنون هزینه پایگاه اطلاعاتی بهداشت استفاده‌كننده تأمین نشده است.كتابخانه علوم بهداشتی كلادمورِ(۳۳) دانشگاه ویرجینیا(۳۴) تاكنون یك كتابدار امدادی(۳۵) در دانویل منصوب كرده است كه هیئت امنای خیریه بلاعوض استورات جیمز(۳۶) او را تأمین می‌كند. این صندوق هیئت امنا برای كمك به مردم منطقهء دانویل تأسیس شده است. وظیفهء این كتابدار امدادی فراهم‌آوری منابع اطلاعاتی استفاده‌كننده برای مردم محلی و همچنین گسترش خدمات اطلاع‌رسانی به آن دسته از متخصصان بهداشت است, كه به سازمانی وابسته نیستند. این امر همكاری و مشاركت بهداشت استفاده‌كننده را از چندین طریق توسعه داده است. بودجه این هیئت امنا جهت تقویت مركز مرجع بهداشت(۳۷) برای كتابخانهء عمومی دانویل و خرید آن برای كتابخانهء عمومی منطقهء پیتسیلوانیا(۳۸) استفاده می‌شود و كتابدار امدادی خدمات مشاوره‌ای بهداشت استفاده‌كننده را به جامعه عرضه می‌كند.عامل دیگری كه بر نیازهای اطلاعاتی بهداشت در منطقه دانویل تأثیر گذارده است تأسیس ابتكار بهبود و گسترش داوطلبانه بهداشت جامعه بنام مردم كوه‌پایه‌ای سالم‌تر(۳۹) است. این طرح را مركز پزشكی منطقه‌ای دانویل آغاز كرده و بوسیله پیش‌قدمان داوطلب جامعه كه نشان‌دهندهء علایق و تمایلات تجارت محلی, مذهبی, آموزشی, دولتی, و مراقبتهای بهداشتی هستند آن را اداره می‌كنند.در یك بررسی بهداشت جامعه, پنج حوزهء عمده‌ای كه بیش‌ترین نیاز را برای توسعه و بهبود نیاز دارند شناسایی شدند. این پنج حوزه عبارت‌اند از:
- دستیابی به مراقبت‌های بهداشتی؛
- شیوه‌های ناسالم زندگی؛
- بارداری در نوجوانی؛
- استفاده نادرست از مواد؛
- دستیابی به اطلاعات بهداشتی و پزشكی و فرصت‌های آموزشی.
به سبب خدمت داوطلبانه در گروه ضربت اطلاع‌رسانی و آموزش, مدیر كتابخانه مركز پزشكی منطقه‌ای دانویل و كتابدار امدادیِ داشگاه ویرجینیا, رهبری توسعهء منابع بهداشت استفاده‌كننده را در كلّ جامعه به عهده گرفته‌اند. كتابداران كتابخانه‌های عمومی نیز بخشی از این گروه ضربت هستند, به نحوی كه دوباره‌كاری و منابع تكراری كاهش می‌یابد و طرح‌هی همكاری و مشاركت تشویق می‌شود. گرچه همیشه كار كردن طبق خط‌مشی اجرایی و اداری آسان نیست, با این وجود برای اغلب بخش‌ها امكان‌پذیر شده است. واقعیت كاملاً آشكار این است كه كار كردن ما در یك گروه استفاده‌كننده, اقدامات مشاركتی را معنی‌دار و هدفمند می‌كند. با ارجاع مناسب از یك كتابخانه به كتابخانه دیگر, احتمال دستیابی شهروندان خود به نوع مورد نیاز اطلاعات بهداشت را افزایش می‌دهیم. اطلاعات ارائه شده باید در سطحی باشد كه آن‌ها درك كنند, و از نظر عمق باید به نحوی باشد كه نیاز آنان را برآورده نماید.با توسعهء صفحات منابع بهداشت استفاده‌كننده بر روی شبكهء جهانی وب كه به كتابخانه‌های عمومی و جامعه در سطح گسترده‌ای خدمات ارائه می‌دارد, مشاركت بیش‌تری حاصل شده است. با ارائه عنوان مردم كوه‌پایه‌ای سالم‌تر به این صفحات و با استفاده از وقت و تخصص كتابدار امدادی و ارائه آن‌ها در سایت اینترنت بیمارستان, مشاركت‌ها برای استفاده‌كنندگان از منابع آشكار می‌شود.چون بیماران در مراقبت‌های بهداشتی خود فعال‌تر و پیش‌گیرانه‌تر و در گردآوری اطلاعات مناسب برای بهداشت خود با تجربه‌تر می‌شوند, و همچنین مقدار اطلاعات دسترس‌پذیر بهداشت برای آن‌ها به طور تصاعدی افزایش می‌یابد, پزشكان و سایر دست‌اندركاران امور بهداشتی درمی‌یابند كه روزآمد نگاه داشتن خود مشكل می‌شود. به منظور رفع این نیاز و مشكل, كتابدار پزشكی مركز پزشكی منطقه‌ای دانویل و كتابدار امدادی دانویل یك ماه‌نامهء خبری را كه حاوی اخبار پزشكی است و منبع اطلاعات را نیز ذكر می‌كند, در میان پزشكان و استفاده‌كنندگان توزیع می‌كنند. این كار نه تنها پزشكان را با اخبار منابع رسانه متداول و دستیاب برای عموم مردم آشنا می‌سازد, بلكه اهمیت باخبرشدن از اطلاعات پزشكی و منبع آن را به استفاده‌كننده تذكر می‌دهند. این عمل قبل از این كه استفاده‌كننده بخواهد قابل استفاده یا مناسب بودن آن را با پزشك مطرح كند صورت می‌پذیرد. اخبار به زبان غیرفنی ارائه می‌شود, لذا امیدواریم كه فرآیند ارتباط پزشك با بیمار تشویق شود. این خبرنامه بویژه مورد پسند اعضای كمیته آموزش مداوم, كه مشاور و حامی هستند, می‌باشد.مركز بهداشت بهتر(۴۰) جدیدترین طرح بهداشت دانویل است كه اخیراً مركز پزشكی منطقه‌ای دانول آن را در یك مركز خرید محلی افتتاح كرده است. این مركز برای برخی از كلاس‌های آموزشی بیمارستان و بخش‌های بیماران سرپایی جا فراهم می‌كند, و دارای یك مركز منابع اطلاعات بهداشت برای كتابخانه بهداشت استفاده‌كننده است. مدیر كتابخانه مركز پزشكی منطقه‌ای دانویل با كمك كتابدار امدادی، این مركز منابع را اداره خواهند كرد. مركز مذكور دارای جزوه و كتاب و نوار ویدئو و پایگاه اطلاعاتی مركز مرجع بهداشت و دستیابی به اینترنت است. با وجود این كه كتابخانه‌ها برای بیمارستان خود درآمدساز نیستند, به سبب جایگاه كتابدار این كتابخانه‌ها كه پیشرو در حمایت از بهداشت استفاده‌كننده است, كتابخانه بهداشت استفاده‌كننده در طرح برون سازمانی مركز پزشكی منطقه‌ای دانویل گنجانده شده است.
كارهای ‌بسیاری وجود ‌دارد كه كتابداران بیمارستانی می‌توانند برای كمك به نیاز فزاینده به اطلاع‌رسانی بهداشت استفاده‌كننده انجام دهند. احتمالاً برای اغلب مردمی كه به دنبال اطلاعات بهداشت استفاده‌كننده هستند كتابخانه بیمارستانی اولین جای دستیابی می‌باشد. دلیل مراجعه به كتابخانهء بیمارستانی, چه به علت نامناسب بودن كتابخانه‌های عمومی باشد و چه به سبب كم‌اطلاعی مراجعه‌كنندگان, بهتر آن است كه برخی توافقنامه‌های مشاركت و همكاری با كتابخانه‌های عمومی محلی منعقد شود.به منظور ایجاد رهیافت و فهرست كتاب‌ها كه نشانگر مجموعه شما است, با كتابخانه‌های عمومی و كتابخانه‌های دانشكده یا دانشگاهی محلی همكاری كنید. برای كمك در رفع نیاز اطلاعاتی بهداشت استفاده‌كنند, از طریق تلفن با یكدیگر مشورت نمایید. برای بهینه‌سازی استفاده از منابع و این كه منابع در مناسب‌ترین مكان‌ها دسترس‌پذیر شوند, در توسعهء مجموعه همكاری كنید. در آموزش سایر كتابداران در كار با منابع ویژه و ابزار مرجع پزشكی مساعدت كنید. به آنان كمك نمایید تا نیازهای ویژه بیمارانی را كه جدیداً در اثر تشیخص بیماری تحت فشار هستند را درك كنند.از مدیران بیمارستان و كادر پزشكی برای منابع بهداشت استفاده‌كننده كمك بخواهید. ممكن است با مقاومت‌هایی مواجه شوید, اما پشتیبانان بسیاری خواهید یافت كه ارزش استفاده‌كننده آگاه پزشكی را می‌دانند. بیمارستان مصمم است كه برای برآورده نمودن نیازهای "كمیسیون مشترك اعتبارنامه سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی"(۴۱) در برخی از انواع برنامه‌های آموزش بیماران مشاركت كند. كتابخانه بیمارستان می‌تواند منبعی برای این طرح‌ها باشد. بدین سبب كه طرح‌ها جدای از یكدیگر ایجاد نمی‌شوند, به هم مرتبط‌بودن اطلاع‌رسانی بهداشت استفاده‌كننده و ابتكارات آموزش بیماران بسیار مهم است.همچنین, كتابداران بیمارستان می‌توانند رهبر آموزش استفاده‌كنندگان برای ارزیابی اطلاعات بهداشت دسترس‌پذیر برای آن‌ها در اینترنت و اخبار باشند. علاوه بر این, می‌توانیم متخصصان بهداشت را یاری كنیم تا در مورد درمان ‌های جدید و جایگزین، كه ممكن است با آن آشنایی نداشته باشند، روزآمد و آگاه شوند. ما می‌توانیم واسطهء اطلاعاتی كارآمدی در توسعهء مشاركت‌های پزشك و بیمار باشیم.كاتلین ا.مولر(۴۲) ساختار مجموعه بهداشت استفاده‌كننده را در كتابحانه خود تشریح كرده است. وی منابع توسعهء مجموعه و فرآیند آموزش مصاحبهء مرجع و نتایج یك تحقیق كاربردی را مشخص كرده است. او پشتیبانی مدیران خود را در سرمایه‌گذاری مجموعهء كتابخانه و ارزش آن را به كادر پزشكی معمول پزشكان، از وی بعمل می‌آوردند، اظهار می‌دارد كه رضایت شغلی وی افزایش یافته است.همه ما نارضایتی و شكایت خود را دربارهء وضعیت فعلی سیستم مراقبت‌های بهداشتی خودمان اظهار می‌كنیم. بنابراین، یكی از نتابج مثبت این كار این است كه ارزش اطلاعات، كه ما همیشه بر آن آگاه بوده‌ایم، در حال حاضر بخش اصلی و اولیه در فرآیند ارائه مراقبت‌های بهداشتی شناخته شده است. مطمئن هستیم كه كتابخانه‌ها بخش بسیار مهم محیطی كه در آن بیمار از خود مراقبت می كند باقی خواهند ماند و كتابداران پزشكی یك بار دیگر خود را برای پاسخگویی به نیازهای متحول اطلاعاتی بهداشت در عصر اطلاعات آماده می‌كنند.
پی‌نوشت‌ها:
۱-American Medical Association
۲-Library and Information Management Division
۳-Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organization (JCAHO)
۴-Cable News Network (CNN)
۵-New England Journal of Medicine
۶-Tom Ferguson
۷-Medical Prosumer
۸-Tamoxifen
۹-Greg Borzo
۱۰-American Medical News
۱۱-National Library of Medicine
۱۲-MEDLINE
۱۳-Internet Grateful Med
۱۴-PubMed
۱۵-Dose
۱۶-Health Maintenance Organization (HMO)
۱۷-Healthwise Handbook
۱۸-James Fries
۱۹-Johns Hopkins University
۲۰-HealthWorld
۲۱-Home of Self-Managed Care
۲۲-Self-Care Central
۲۳-Partnerships for Networked Health Information
۲۴-Georgetown
۲۵- Molly Coye
۲۶-Lowell S.Levin
۲۷-Journal of Quality Improvement
۲۸-Self-Helpers
۲۹-World Wide Web
۳۰-Danville Regional Medical Center
۳۱-Info Trac’s Health Reference Center
۳۲-Danville Public Library
۳۳-Claude Moore Health Sciences Libraries
۳۴-University of Virginia
۳۵-Outreach Librarian
۳۶-E. Stuart James Grant Charitable Trust
۳۷-Health Reference Center
۳۸-Pittsylvania County Public Library
۳۹-Healthier Piedmont People
۴۰-Better Health Center
۴۱-Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organization (JCAHO)
۴۲-Kathleen A. Moeller
نوشته: باربارا وودز كالینز و آن‌بی. ساسر*
ترجمه: احمد یوسفی
عضو هیئت علمی مركز اطلاع‌رسانی و خدمات علمی جهاد كشاور
منبع : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران


همچنین مشاهده کنید