شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بچه‌ها اولین بار در شکم مادر گریه می‌کنند


بچه‌ها اولین بار در شکم مادر گریه می‌کنند
بچه‌ها اولین بار در شكم مادر گریه می‌كنند
اولین شواهد گریه‌كردن ممكن است در دوران زندگی داخل رحمی آغاز شوند. پزشكان از طریق ثبت ویدیویی سونوگرافی از زنان باردار دریافته‌اند كه جنین در پاسخ به سرو صداهای ناملایم در محیط شكم رفتارهایی شبیه به گریه از خود بروز می‌دهد. این تصاویر ویدیویی نشان داده‌اند كه در این موارد نوزاد تنفس‌هایی عمیق انجام می‌دهد و دهان خود را باز می‌كند كه این حركات شبیه به حالت گریه‌كردن هستند. به عقیده پژوهشگران تكامل جنین‌ها در هفته بیست و هشتم بارداری به‌حدی می‌رسد كه امكان بروز رفتارهایی نظیر گریه كردن را دارند.
كم‌آبی بدن شیرخواران و تغذیه با شیر مادر
پزشكان معتقدند اگر تغذیه شیرخوار با شیر مادر به درستی صورت نگیرد، احتمال ابتلای نوزاد به كم‌آبی و مشكلات ناشی از آن وجود دارد. نتایج مطالعات جدید پزشكان حاكی از آن است كه اگر شیر مادر به‌اندازه كافی به كودك نرسد، نوزاد دچار كاهش محتوای آب بدن و افزایش میزان نمك‌های موجود در خون خواهد شد. براساس نتایج این مطالعات به‌نظر می‌رسد كه حدود ۷۰ درصد از شیرخواران به‌درستی توسط مادر تغذیه نمی‌شوند. حتی میزان این كم‌آبی در كودكان بزرگ‌تر، از این رقم هم بالاتر است.
از مقایسه كودكان با دیگران‌ ‌پرهیز كنید
از مقایسه كودك خود با دیگران،تحمیل نظرات خویش و ازبرخورد كودكانه با آنها، بپرهیزید. دكتر امیررضا چمنی با بیان این مطلب گفت: <سنگ بنای اعتماد به نفس از سن كودكی گذاشته می‌شود، بنابراین این تجارب دوران كودكی در شكل‌گیری اعتماد به نفس اهمیت زیادی دارد.> وی عوامل موِثر در عدم شكل گیری اعتماد به نفس را انتقاد و توقعات نابجا، سرزنش كردن و همچنین تكلیف بیش از حد توان و عوامل موِثردر شكل‌گیری اعتماد به نفس را شنونده خوب بودن، صحبت كردن به طور صمیمانه و محترمانه، مسوِولیت دادن، تشویق و تحسین كردن و نیز آزادی عمل برای كودكان دانست.
خوردن صبحانه دختران را لاغر نگه‌ می‌دارد
: تحقیقات اخیر پزشكی نشان می‌دهد آن دسته از دخترانی كه به طور منظم صبحانه بخورند نسبت به دخترانی كه تمایلی به خوردن منظم صبحانه نداشته باشند لاغرتر خواهند ماند. این تحقیق جامع به مدت ۱۰ سال و بر روی دو هزار و ۴۰۰ دختر صورت گرفته است. بر اساس این تحقیق آن دسته از دخترانی كه حداقل میزان صبحانه لازم را در صبح بخورند دارای اضافه وزن بسیار كمتری نسبت به سایر هم سن و سال‌های خود خواهند بود.
مامان من داغم!
برای هر پدر و مادری ممكن است این تجربه پیش آمده باشد: نصف شب از خواب می‌پرید و متوجه می‌شوید كه بچه‌تان، داغ ‌داغ، عرق كرده و با لپ‌های قرمز گل انداخته بالای سر شما ایستاده. دست كه روی پیشانی‌اش می‌گذارید احساس می‌كنید كه گرم است. در آن حالت خواب‌آلوده آدم نمی‌داند كه چه كار باید بكند؟ یعنی بچه تب كرده؟ حالا چه كار باید كرد؟ باید همین الان رفت دكتر؟! یا نه، اول باید درجه حرارت بدنش را اندازه گرفت؟ توصیه ما این است كه اول از همه، خونسردی خودتان را حفظ كنید. حتی اگر بچه تب هم داشته باشد، نباید خیلی نگران شد. تب به خودی خود، نه تنها ضرر ندارد بلكه در برخی شرایط مثل عفونت‌ها می‌تواند به‌عنوان كمك برای سیستم‌ دفاعی بدن عمل كند. بعد از حفظ خونسردی بهتر است شما را با درجه حرارت بدن كودكان، علل تب و مواردی كه باید حتما به پزشك مراجعه كرد آشنا كنیم.
چه عواملی باعث ایجاد تب می‌شوند؟
تب هیچ‌گاه یك بیماری محسوب نمی‌شود بلكه همیشه علامت یك بیماری زمینه‌ای است. عوامل و بیماری‌های مختلفی می‌توانند باعث ایجاد آن شوند كه از جمله آنها می‌توان به عفونت‌ها اشاره كرد كه در آنها بدن با بالا بردن درجه حرارت، سعی می‌كند محیط نامناسبی برای رشد میكروب‌ها ایجاد كند و آنها را از بین ببرد. البته گاهی اتفاق می‌افتد كه در بچه‌های كوچك و به ویژه در نوزادان، به علت گرم بودن بیش از حد محیط و پوشاندن لباس‌های گرم و زیاده‌ از حد، دمای بدن نوزاد بالا می‌رود؛ چون نوزادان قادر به تنظیم درونی دمای بدن خودشان نیستند. پس همیشه باید لباس آنها به اندازه باشد و نه خیلی آنها را گرم كرد و نه خیلی سرد. علت دیگری كه می‌توان برای تب ذكر كرد. واكسیناسیون است. برخی از واكسن‌ها، بعد از تزریق ایجاد تب خفیفی می‌كنند كه نشان دهنده پاسخ بدن به واكسن است.
بهتر است از چه نوع دماسنجی استفاده كنیم؟
بیشتر از اینكه نوع دماسنجی كه استفاده می‌كنیم اهمیت داشته باشد، این مسئله مهم است كه از هر كدام از دماسنج‌ها كه استفاده می‌كنیم روش صحیح كار كردن با آن را خوب بلد باشیم و نكاتی را كه در استفاده از هر كدام از دماسنج‌ها، توسط سازنده آن توصیه شده، رعایت كنیم. دماسنج‌های دیجیتال: این دماسنج‌ها نسبت به بقیه انواع، اغلب سریع‌ترین و دقیق‌ترین نتیجه را می‌دهند و در اندازه‌ها و شكل‌های مختلف وارد بازار شده‌اند. این دماسنج‌ها را برحسب نوعشان می‌توان در دهان، زیر بغل و یا برای مقعد استفاده كرد. اغلب آنها یك قسمت پلاستیكی دارد كه در نوك آن یك جزء حساس به حرارت قرار گرفته و با اندازه‌گیری دما، عدد مربوط به آن را روی صفحه نمایش، نشان می‌دهند. تنها اشكال این دماسنج‌ها، قیمت بالای آنهاست. دماسنج‌های الكترونیك گوش: این دماسنج‌ها دمای داخل مجرای گوش را اندازه‌ می‌گیرند. این دماسنج‌ها هم سریع و دقیق هستند و استفاده از آنها در بچه‌های بزرگ راحت است ولی دقت آنها در بچه‌های كوچك كم است و انجمن متخصصین اطفال آمریكا استفاده از آنها را در بچه‌های زیر ۳ ماه توصیه نمی‌كند. مثل دماسنج‌های دیجیتال، این دماسنج‌ها هم گران هستند. دماسنج‌های نواری پیشانی: این دماسنج‌ها، نوارهای پلاستیكی هستند كه بر روی پیشانی كودك قرار داده می‌شوند و می‌توانند مشخص كنند كه آیا كودك تب دارد یا نه، ولی نمی‌توانند میزان دقیق درجه حرارت را مشخص كنند. بنابراین خیلی برای تعیین درجه حرارت قابل اعتماد نیستند. پستانك دماسنج: استفاده از این دماسنج‌ها كه به شكل پستانك ساخته شده‌اند، بسیار راحت است ولی مثل دماسنج‌های نواری پیشانی، عددی كه نشان می‌دهند، قابل اعتماد نیست و در بچه‌های زیر ۳ ماه استفاده از آنها توصیه نمی‌‌شود. از طرف دیگر برای اینكه دمایی كه اندازه‌گیری می‌شود دقیق باشد، كودك باید هنگامی كه پستانك در دهانش قرار داده می‌شود، دهانش را ببندد و باز نكند و چند دقیقه آرام بنشیند كه این در بچه‌های كوچك تقریبا غیرممكن است. دماسنج‌های جیوه‌ای: شایع‌ترین دماسنجی كه امروزه استفاده می‌شود، دماسنج‌های جیوه‌ای هستند. اما اخیرا انجمن متخصصان اطفال امریكا به علت احتمال شكستن شیشه دماسنج و تماس با جیوه كه یك سم محسوب می‌شود، استفاده از آن را توصیه نمی‌كنند.
روشی كه برای اندازه‌گیری دمای بدن كودكان توصیه می‌شود، بسته به سن كودك و حال عمومی او فرق می‌كند. مثلا در كودكان زیر ۳ ماه بهتر است از دماسنج‌های دیجیتال مقعدی استفاده شود. در بچه‌های ۳ ماه تا ۴ سال برای تعیین دقیق درجه حرارت می‌توان از دماسنج‌های دیجیتال مقعدی و یا دماسنج‌های الكترونیكی گوش استفاده كرد. البته می‌توان از دماسنج‌های دیجیتال زیر بغل هم استفاده كرد ولی دقت آنها به اندازه دو مورد قبل نیست. برای بچه‌های بالای ۴ سال می‌توان از دماسنج‌های دیژتیال دهانی استفاده كرد. البته اگر بچه‌ همكاری نكند و یا مبتلا به سرفه‌های مكرر باشد و یا به علت گرفتگی بینی از دهان نفس بكشد و نتواند در طول زمان اندازه‌گیری درجه حرارت، دهانش را بسته نگه دارد، بهتر است از روش‌های اندازه‌گیری دمای گوش و یا زیر بغل استفاده شود. درجه‌ای از تب كه اهمیت پیدا می‌كند و باید به پزشك مراجعه كرد، بسته به سن كودك و حال عمومی او متغیر است. در بچه‌های زیر ۳ ماه حتی درجه حرارت ۳۸ درجه هم اهمیت پیدا می‌كند و باید به پزشك مراجعه كرد. در بچه‌های بالای ۳ ماه كه هیچ علامت دیگری نداشته باشند، اگر تب به ۴۰ درجه رسید، اهمیت پیدا می‌كند ولی اگر درجه حرارت پایین‌تر از این باشد ولی بچه علایم كم آبی داشته باشد و یا اسهال و استفراغ مداوم داشته باشد و حال عمومی‌اش خوب نباشد، باید به پزشك مراجعه كرد.غ‌ در بچه‌های زیر ۳ ماه حتی درجه حرارت ۳۸ درجه بدن هم اهمیت دارد و باید به پزشك مراجعه كرد تب هیچ‌گاه یك بیماری محسوب نمی‌شود بلكه همیشه علامت یك بیماری زمینه‌ای است.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید