پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


فیلم اولی ها


فیلم اولی ها
۱۴- برهوت (۱۹۷۳)
كارگردان: ترنس مالیك
یك نگاه اجمالی به نخستین ساخته مالیك، این كارگردان كم كار، گوشه گیر و مردم گریز به ما نشان می دهد كه چرا تماشاگران پی گیر و پرو پا قرص سینما به شدت مشتاق آثار معدود او هستند. «برهوت» كه براساس زندگی قاتل زنجیره ای مشهوری به نام چارلی استار ك ویثر شكل گرفته، با استفاده از مشخصه اصلی آثار مالیك (صدای روی تصاویر [Voiceover]) و فیلمبرداری درخشان تاك فوجیموتو، دست به خلق فضا و حال و هوایی بی زمان و همیشگی از هنجارشكنی های دوران جوانی، نابسامانی ها، فروریزی ارزش های اخلاقی و خشونت لجام گسیخته می زند؛ افسونی كه هیچ وقت بوی كهنگی به خود نمی گیرد.
۱۵- قاتل گوسفند (۱۹۷۷)
كارگردان: چارلز بارنت
بارنت متعلق به جماعتی از فیلمسازان آمریكایی- آفریقایی تبار است كه در میانه های دهه ،۷۰ آثارشان در معرض دید تماشاگران قرار گرفت. «قاتل گوسفند» كندوكاوی در زندگی بدون زرق و برق، بی هیاهو و غیرهالیوودی جاری در لس آنجلس است: آمریكایی های آفریقایی تبار طبقه كارگر. ماندگاری اثر بیشتر از هر چیزی برآمده از دقتی صبورانه و پرطمانینه در جزئیاتی است كه هم در سكانس های بازیافت موتورهای ماشین و كار در كشتارگاه و هم صحنه های برهنگی، تمام توجه تماشاگر را به خود معطوف می كند. همین دقت، توجه و تاكید بر زمان بندی سنجیده و یكسان برای صحنه های دراماتیك و معمولی و پیش پا افتاده باعث شده كه بارنت به عنوان یكی ازبخش های بزرگترین فیلمسازان رئالیست شناخته شود و متاسفانه اولین اثرش، شاهكار كمتر شناخته شده ای به حساب بیاید.
۱۶- جنسیت، دروغ و نوار ویدئو (۱۹۸۹)
كارگردان: استیون سودربرگ
فیلم سودربرگ كه به وحشت ها و لذت های نزدیكی و قدرت فزاینده و رهایی بخش تصویر می پرداخت جایزه نخل طلای جشنواره كن سال ۱۹۸۹ را از آن خود كرد و آغازی بود بر رونق و شكوفایی آثار مستقل در دهه ۹۰.سودربرگ فیلمنامه فیلمش را در حین سفری به لس آنجلس آن هم در مدت هشت روز نوشته بود. «جنسیت، دروغ و نوار ویدئو» با وجود دارابودن حسی از بی سرانجامی و بلاتكلیفی یا عذاب آور بودن محصول فوق العاده درخشان فیلمساز خلاق و توانمندی است كه یكی از بهترین فیلمنامه های خودش را به فیلم برگرداند.
۱۷- رویاهای حلقه (۱۹۹۴)
كارگردان: استیو جیمز
این مستند مبهوت كننده و تحسین برانگیز با دستمایه قراردادن زندگی دو بازیكن نوپا و معروف بسكتبال موفق شده به خلق معجزه كوچكی دست بزند: تصویر كردن یك زندگی واقعی (همان طور كه باید باشد) و حضور حس زندگی در آنچه روی پرده می بینیم. از قرار معلوم واقعیت به هیچ وجه به فیلمنامه تحمیل یا الصاق نشده است: پیروزی در مسابقه بدون اغراق و بی هیاهو به نمایش درمی آید، ایده های بزرگ و برنامه های فوق العاده عملی نمی شوند و «ستاره بزرگ NBA بودن» آرزویی دست نیافتنی باقی می ماند.با تماشای «رویاهای حلقه» ناكامی و ناامیدی یك رویای تحقق نیافته برایمان قابل درك می شود، اما در كنار آن عظمت یك اثر هنری بی نظیر و معركه را تجربه می كنیم.
۱۸- زیبایی آمریكایی (۱۹۹۹)
كارگردان: سام مندیز
مندیز كارگردان موفق تئاتر، با اولین اثر سینمایی اش و جایزه های اسكاری كه نصیب آن شد توجه همه را برانگیخت. موفقیت این فیلم وامدار حضور درخشان و به یاد ماندنی كوین اسپیسی است كه ایفاگر نقش یك حاشیه نشین به ستوه آمده بود. آدمی كه از مسابقه جاه طلبی همشهری هایش كناره گیری كرده تا به تمجید زیبایی ها و افتخارات كوچك دنیا بپردازد. كارگردانی سبك گرایانه، جذاب، محكم و بدون لغزش مندیز به همراه فیلمنامه درجه یك آلن به تعمق در اخلاق معاصر آمریكا، اعتباری پیشگویانه بخشید.
۱۹- عشق رو به من نشون بده (۱۹۹۸)
كارگردان: لوكاس مودیسون
عاشقانه ظریف، مهربان، ترحم برانگیز و در عین حال طنزآمیز این كارگردان سوئدی كه رابطه دو دختر همجنس خواه را روایت می كند یكی از هوشمندانه ترین و ماهرانه ترین فیلم هایی است كه به عشق و شور و حال دوران جوانی، عشق های خام و كسالت و رخوت توانفرسای بزرگسالی می پردازد. رابطه نزدیك و صمیمانه مودیسون با بازیگرانش و همچنین آزاداندیشی و تجربه گری بی حد و مرز او به فیلم اصالت و طراوتی به یاد ماندنی بخشیده است. به نظر من قراردادن كلیدی ترین صحنه فیلم با این دیالوگ «من می خوام تو بدونی عشق چیه؟» حركتی كاملاً جسورانه بود.
۲۰- زندگی رویایی فرشتگان (۱۹۹۹)
كارگردان: اریك زونكا
این فیلم كمتر دیده شده فرانسوی كه قصه اش درباره تقلاهای دو زن جوان برای كسب درآمد در یك شهر صنعتی است، جزء یكی از تاثیرگذاران فیلم های معاصری است كه در ذهن ها جا خوش كرده.زونكا با كارگردانی اولین فیلم بلندش در سن ۴۳ سالگی توانسته با توانمندی و درایت هرچه تمام موضوع اصلی فیلمش را به مستندی محكم درباره «در حاشیه زیستن» تبدیل كند. در كنار اینها «زندگی رویایی فرشتگان» یكی از بهترین فیلم های ساخته شده درباره «شغل» بارزترین وجه زندگی همه ما كه در بیشتر فیلم های روز نادیده، گرفته می شود، است.

سال استرلیتز
ترجمه: حامد صرافی زاده
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید