سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

من انار هستم !


من انار هستم !
یکی از رسومات شب یلدا خوردن انار گلپرزده می باشد ، بهتراست این میوه بهشتی را بیشتربشناسیم :
میوه بهشتی هستم، و یك دنیا خاصیت دارم.
زادگاهم ایران است .
بهترین موقع خوردن من صبح زود است .
رب من ، غم و غصه را از دل می برد.
شیرین مرا، برای رفع سینه درد و سرفه میل كنید...
اسم من انار است ، و گاهی نار می گویند. از من در قرآن مجید تعریف شده است . زادگاه اولیه من ایران می باشد، ولی امروزه در بسیاری از كشورها كاشته می شوم . طعم من گاهی ترش ، گاهی شیرین و گاهی ملس است . در اثر تربیت یك نوع انار بی هسته وجود دارد كه پوست مغز و دانه های آن نرم و لطیف می باشد. نوع شیرین من برای سینه و ریه نافع است ، ولی نوع ترش ‍ ما سینه را خشك می كند، و برای مبتلایان به درد سینه و سرفه خوب نیست ، برای آنهایی كه جگرشان گرم است ، هیچ میوه ای مناسب تر از نوع ترش ما نیست .
ما تا بخواهید سرشار از ویتامین های A , B , C , E هستیم و به قدری آهن و فلزات مفید دیگر داریم كه هضم ما را سنگین كرده ، و كمی نفاخ به نظر می رسیم ، ولی این سنگینی و نفخ از نوع سایر میوهها نیست ، و به زودی پراكنده می شود و یكی دیگر از مشخصات ما این است كه آب ما سنگین تر از خوردن دانه های ما با هسته است ، چون مغز هسته ی دانه های ما خود كمی پائین است ، و پوست سخت آن روده ها را جارو می كند، آب میوه ی من دارای قند - تانن و یك ماده ی مفید به نام كره ماناتین است كه از دوستان كبد بوده ، و آن را پاك و در نتیجه رنگ رخساره را باز می نماید، من به علت داشتن ویتامین های آ به رشد اطفال كمك می كنم . به علت داشتن انواع ویتامینB اعصاب را تقویت كرده ، آنها را محكم و شك و دودلی را از بین می برم ، به علت داشتن ویتامین B۶ضد استفراغ بوده ، و درمان ویار زنان باردار هستم .
اگر خانمی هنگام آبستنی از من ، یا رب من زیاد بخورد، بزرگترین خدمت را به فرزند آینده خود كرده است ، زیرا من علاوه بر جلوگیری از ویار و تقویت مادر و فرزند، به رشد آینده طفل هم كمك خواهم نمود. من به علت داشتن آهن و ویتامین های لازم ، خون ساز بوده و آن را اصلاح می نمایم .
بهترین موقع خوردن من صبح ناشتا است . در موقع خوردن به من گلپر بزنید علاوه بر بوی مطبوع به هضم من هم كمك خواهد كرد.
من درمان اسهال هم هستم . دانه های میوه ی جنگلی من كه به ناردان معروف است ، در معالجه اسهال شهرت فراوان دارد.
رب من بهترین چاشنی برای فسنجان و خورش بامیه - آش انار و خوراك های دیگر است ، و به علت داشتن تانن و آهن ، رنگ آن ها را سیاه می كند.
اگر این رب را با عسل مخلوط كنید، برای معالجه زخم بینی و بثورات جلدی مصرف آن از خارج مفید است .
خوردن آب میوه شیرین من با شكر و نشاسته برای معالجه سینه درد و سرفه توصیه شده است و مرا در موقع یرقان نیز تجویز كرده اند، و برای اصلاح سپرزنیز سودبخش می باشم .
نگاه به دل پر خون من نكنید، تمام قسمت های درخت من مفیدند. پوست میوه - پوست ساقه و پوست ریشه من مصارف صنعتی و درمانی دارند و از گل من هم می توان استفاده كرد.
پوست میوه ی من در رنگرزی و چرم سازی از قدیم به كار می رفت ، و بهترین قالی های ایران را با آن رنگ می كردند.
مزمزه و نگاهداشتن آب میوه ترش من در دهان ، برفك و جوش های دهان را پاك می كند و لثه را محكم می نماید. میوه ترش من برای مبتلایان به زخم معده و روده خوب نیست و برای سرد مزاجان زیان بخش است ، و جاذبه كبد را كم می كند، ولی در عوض میوه های شیرین و ملس من ، صفرا بر بوده و معده و كبد را تقویت كرده ، و درمان تب های صفراوی و یرقان و امراض جلدی است .
رب من جهت رفع خماری مفید بوده ، و غم و غصه را تسكین می دهد.
ناردان قابض تر از دانه های ما بوده ، جوشانده آن جهت محكم شدن لثه نافع تر است . جوشانده گل ما نیز جهت پیوره و خونریزی لثه تجویز شده است .
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید