جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تحلیلی پیرامون شکل گیری رقابت های تازه در حوزه فناوری ارتباطات


تحلیلی پیرامون شکل گیری رقابت های تازه در حوزه فناوری ارتباطات
به موازات تلاش بی شائبه مسئولان محلی برای ترمیم سرویس های خدمات شهری نظیر تلفن و اینترنت در نواحی آسیب دیده از توفان سهمگین كاترینا در نواحی ساحلی شرق ایالات متحده آمریكا برخی مقامات ایالتی و تحلیلگران فدرال درصدد برآمده اند تا راهكار بلندپروازانه تری را برای حل معضلات ناشی از این توفان ارائه دهند. آنها بر لزوم تبدیل نیواورلئان و نواحی پیرامون آن به جوامعی با ارتباطات گسترده در چارچوب شبكه های عظیم اطلاعاتی تاكید می كنند و امیدوارند كه در آینده خدمات پیشرفته ای كه تاكنون در هیچ جای آمریكا، اگر نگوییم هیچ جای جهان، به چشم نمی خورد در این مناطق به مشتركان ارائه شود.بروز توفان اخیر در محدوده چند ایالت شرقی آمریكا باعث شد تا دكل ها و سیم های انتقال و توزیع برق در نقاط فراوانی دچار سانحه شده و شبكه های ارتباطات از راه دور به ویژه تاسیسات مربوط به خدمات موبایل با آسیب كلی روبه رو شوند. خیابان های بسیاری هنوز در حجم فراوانی از آب غوطه ورند و بخش هایی از این منطقه عملاً قابل سكونت در آینده نزدیك نخواهند بود. در چنین شرایطی برخی از كارشناسان برجسته صنعت ارتباطات با جسارت و شهامت كامل از فرصت تقریباً بی نظیری سخن به میان آورده اند كه برای طراحی، راه اندازی و استقرار سیستم های جدید ارتباطی در نقاط آسیب دیده از توفان فراهم آمده است. راه اندازی این قبیل سیستم ها در حالت معمولی نیازمند صرف هزینه های هنگفت مالی و تن دادن به ریسك های بسیار خطرناك عملیاتی است كه عملاً كارگزاران مربوطه را از وارد شدن به این حیطه ترسناك بازمی دارد.
• ریسك هایی از جنس فایده
به عقیده آن دسته از كارشناسان كه طرح ایده های جدید و استقرار سیستم های نوین اطلاعاتی را در شرایط حساس كنونی قابل اجرا و لازم می دانند تن دادن به ریسك های مربوطه نه تنها باعث ناكامی در اجرای طرح نخواهد شد بلكه عملاً باعث خواهد شد تا در آینده دسترسی به فناوری های برتر اطلاعاتی با صرف هزینه های كمتر برای صاحبان مشاغل مختلف و مصرف كنندگان عادی امكان پذیر باشد. سیستم های نوین اطلاعاتی به عقیده این دسته از كارشناسان آمریكایی قادر خواهند بود تا در مواقع ضروری واكنش مناسب تری را از خود به نمایش گذاشته و دسترسی به خطوط اینترنت پرسرعت را برای طبقات فقیرتر جامعه آمریكا كه غالباً از راهیابی به بزرگراه اطلاعاتی این كشور محرومند امكان پذیر سازد. «ری رمسی» رئیس اجرایی یك سازمان غیرانتفاعی به نام One Economy Corp. كه دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای جوامع درون شهری آمریكا تسهیل می سازد در این باره می گوید: «نواحی آسیب دیده از توفان سهمگین كاترینا باید همچون یك «فانوس دریایی» برای به ساحل رساندن كشتی صنعت ارتباطات از راه دور آمریكا در قرن حاضر عمل كند.» وی در ادامه می افزاید: «ما باید تمام تلاش خود را در این راستا انجام داده و هدف مورد نظر را در حد توان خویش محقق سازیم.»«رمسی» كه ریاست Habitat for Humanity International را نیز بر عهده دارد بر این باور است كه بازسازی شهر نیواورلئان با هدف تبدیل آن به قطب فناوری و ارتباطات از راه دور می تواند كلیدی برای احیای دوباره این شهر و پشیمان ساختن صاحبان مشاغل مختلف از انتقال سرمایه های خویش به مناطق دیگر و نیز جذب مشاغل جدید باشد. وی در ادامه بر لزوم تلاش همه جانبه برای حصول اطمینان از تاثیرگذاری مستقیم این قبیل طرح ها بر زندگی طبقات فقیر ساكن در ایالت های آسیب دیده از توفان تاكید می كند.«كمیسیون ارتباطات از راه دور فدرال» به تازگی اعلام كرد كه در نظر دارد تا مجموعه اقداماتی را در راستای تامین مالی طرح های مورد نظر برای راه اندازی دوباره سیستم های ارتباطی منطقه صورت دهد. هم اكنون، پیش نویس لایحه ای توسط یكی از سناتورهای مجلس نمایندگان آمریكا به نام «ماری لاندریو» آماده شده است كه در آن بر لزوم ارائه كمك های مالی به اهالی و صاحبان مشاغل كم درآمد یا طبقه متوسط برای خرید یا اجاره كامپیوتر و نیز دسترسی به اینترنت پرسرعت با قیمت های ارزان تر تاكید شده است.• لزوم تمركز بر سیستم های بی سیم
اما برای كارگزاران و تحلیلگران مختلف در دنیای ارتباطات از راه دور، این فقط یك آغاز كوچك خواهد بود، هر چند آنها اعتراف می كنند كه ایده های مورد نظرشان بلندپروازانه بوده و شاید هیچگاه به مورد اجرا گذاشته نشوند. «اسكای دیتون» كه شركت تأمین خطوط اینترنتی EarthLink Inc. را بنیان نهاده و به تازگی نیز بر ابداعات بی سیم متمركز شده است می گوید كه اهالی و مسئولان نواحی آسیب دیده از توفان كاترینا نباید دلواپس استقرار دوباره خطوط ارتباطی خویش باشند، بلكه آنها باید همه حواس خود را بر ترمیم شبكه های سلولی موجود و راه اندازی سیستم های الحاقی معروف به WiFi و WiMax كه دسترسی به اینترنت پرسرعت را امكان پذیر می سازند متمركز كنند.
«دیتون» می گوید هزینه تاسیس چنین شبكه ای نسبتاً پایین خواهد بود و گنجاندن آن در فهرست هزینه های بازسازی یك شهر عملاً مقرون به صرفه خواهد بود. نصب مجموعه ای از ادوات كوچك الكترونیكی بر فراز ساختمان ها یا تیرهای چراغ برق و تنظیم خودكار آنها برای دریافت سیگنال های فرستاده شده از برج های مركزی و چرخاندن آنها به جانب منازل، ادارات یا سایر نقاط مصرف احتمالی جزء رئوس برنامه های مورد نیاز برای تاسیس و استقرار چنین شبكه ای به شمار می آید.شبكه هایی كه در بالا مختصراً به آنها اشاره شد همچنین قادر خواهند بود تا خدمات تلفنی را از طریق خطوط اینترنت برای مشتركان خویش تدارك ببینند. شهرداری های مختلف در گوشه و كنار آمریكا امروزه راه اندازی شبكه های بی سیم اینترنتی را كه مالكیت یا مسئولیت اداره آن بر عهده حاكمیت های محلی خواهد بود آغاز كرده یا لااقل راه اندازی آنها را به طور جدی مد نظر قرار داده اند تا بدین وسیله شرایط لازم را برای دسترسی شهروندان كمتر برخوردار به خطوط پرفایده اینترنتی فراهم سازند. این تلاش ها با مخالفت شدید صاحبان شركت های بزرگ فعال در حوزه مكالمات تلفنی روبه رو شده اند. این شركت ها تاكنون موفق به جلب نظر مساعد مقامات چند ایالت آمریكا برای تصویب قوانینی شده اند كه كارگزاران دولت های محلی را از بر عهده گرفتن مسئولیت اداره چنین شبكه هایی بازمی دارد، مگر در مواردی كه عملاً رقابتی بین بخش های خصوصی و دولتی وجود نداشته باشد. «دیتون» كه ریاست كنسرسیومی متشكل از EarthLink و SK Telecom Co. (یك شركت پیشرو كره ای در حوزه فناوری ارتباطات موبایل) را بر عهده دارد می گوید كه شبكه های بی سیم اینترنتی در حوزه فعالیت های شهری باید با شراكت بخش های همگانی و خصوصی تاسیس و اداره شوند.
• رقابت برای شكستن انحصار غول ها
«جفری سیترون» رئیس اجرایی
Vonage Holdings Corp.. كه یك شركت پیشرو در زمینه تامین خدمات تلفن اینترنتی به شمار می رود فرصت پدید آمده در پی بروز توفان كاترینا را زمینه ساز رقابتی نزدیكتر بین شركت های فعال در حوزه فناوری ارتباطات دانسته و نیاز به بهره گیری از فناوری های جایگزین را (برخلاف ضرورت توسعه فناوری های موجود) جزء اولویت ها نمی داند. او در این باره می گوید: «من نقشه ای را آماده كرده ام كه در آن به بررسی راه های ارتباطی زمینی شهر نیواورلئان پرداخته شده است. همانطوری كه می دانیم بخش عمده ای از این شهر بر اثر بروز توفان اخیر از سكنه خالی شده است و تعمیرات كلی در آن جریان دارد. من قصد دارم كابل های پرسرعت فیبر نوری را از مسیرهای تازه ای در اعماق این شهر عبور داده و بدین وسیله در عمل به یكه تازی شركت های دولتی در حوزه پرسود مخابرات پایان دهم.» لازم به یادآوری است كه خواباندن كابل های موسوم به فیبر نوری در اعماق زمین به دلیل هزینه های فراوان ناشی از آن امروزه عملاً در انحصار غول های مخابراتی دولتی قرار دارد. وارد شدن به این حوزه برای سایر شركت ها به ویژه كمپانی های متعلق بخش خصوصی تقریباً غیرممكن بوده است.
«سیترون» بر این باور است كه شهر نیواورلئان را می توان با حفر گودال های جدید برای عبور دادن كابل های فیبر نوری آماده كرد و بدین وسیله امكان دسترسی مشتركان محلی را به انواع خدمات ارتباطی فراهم ساخت. این در شرایطی محقق خواهد شد كه شركت های خواهان سرمایه گذاری در حوزه كابل های نوری قادر به بهره گیری از انواع تسهیلات مالی باشند تا در نهایت بتوانند خدمات مختلفی را شامل صدا، تصاویر دیجیتال و اینترنت پرسرعت به مخاطبان خویش ارائه دهند.
• سهمی از كیك برای همه
با اوج گیری رقابت بین كمپانی های فعال در حوزه ارتباطات، هزینه ارائه خدمات در این حوزه كاهش خواهد یافت. «سیترون» با بیان این ادعا بار دیگر بر عزم راسخ خویش برای ایجاد فضایی آكنده از رقابت تاكید می كند. «بیل اسمیت» كارگزار عالی رتبه فناوری در .BellSouth Corp كه مهمترین ارائه دهنده خدمات تلفنی در سواحل شرقی آمریكا به شمار می رود ضمن تایید مفروضات ذهنی «سیترون» بر اهمیت حضور همه رقیبان در عرصه بازسازی زیرساخت های ارتباطی مناطق آسیب دیده از توفان كاترینا تاكید كرده و می گوید: «اگر صاحبان شركت های رقیب به این نتیجه برسند كه سهمی از كیك شیرین بازسازی نیواورلئان با قیمت مناسب و ارزان به آنان داده خواهد شد یقیناً بسیاری از مشكلات موجود بر سر راه بازسازی زیرساخت ها برطرف خواهد شد.»«اسمیت» بر این باور است كه شركت متبوع اش به قول خود برای كمك به بازسازی نیواورلئان وفادار خواهد ماند و در این راه بیش از هر چیز به ترمیم زیرساخت های مرتبط با فناوری اینترنت خواهد پرداخت. این كمپانی، به عنوان مثال، به روزی امید بسته است كه بتواند امكان تنظیم دستگاه های ویدیوی خانگی را با استفاده از تلفن های سلولی (ماهواره ای) برای كاربران خویش فراهم سازد.
«الكساندر گود» رئیس اجرایی Mobile Satellite Ventures LP نیز بر این باور است كه فناوری ماهواره در كنار سیستم های دیگر قادر خواهد بود تا نیازهای فوری اعم از خدمات پلیس، آتش نشانی و امداد پزشكی را در مواقع ضروری برآورده سازد. وی در این باره از عزم كمپانی متبوع خویش برای پرتاب دو ماهواره جدید با توانایی های نوین ارتباطی خبر می دهد. اگر چه این ماهواره ها قرار است كل ایالات متحده آمریكا را پوشش دهند، اما متمركز ساختن آنها برای سرویس دهی به یك ناحیه خاص در صورت بروز رویدادهای ناگوار طبیعی نظیر توفان سهمگین اخیر نیز امكانپذیر خواهد بود.«آنتونی تاونسند» مدیر بخش پژوهش در the Institute for the Future در كالیفرنیا خاطرنشان می سازد كه بسیاری از ایده های بلندپروازانه كارشناسان آمریكایی در مورد بازسازی مناطق آسیب دیده از توفان كاترینا می توانند تكلیف ما را با یك معضل بنیادین و یك مشكل همیشگی مشخص سازند: خدمات ارتباطی هر یك به نوعی به الكتریسیته (برق) تكیه دارند و همانطوری كه می دانیم برق غالباً در حین بروز چنین فجایعی قطع می شود. بنابراین، به گفته آقای «تاونسند»، مقامات آمریكایی باید بیش از هر چیز درصدد یافتن راه های انعطاف پذیر توزیع توان الكتریكی باشند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید