جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


اردیبهشت در بورس چه خبر بود؟


اردیبهشت در بورس چه خبر بود؟
درصدگیری، رسم تازه
بالا و پائین رفتن شاخص‌های بورس رفته رفته به حرکت‌های سینوسی و تکراری خاصی تبدیل می‌شود، انتظار بازار برای روشن شدن فضای سیاسی بهترین فرصت را برای ”درصدگیری حرفه‌ای“ پدید آورده تا با تکیه بر شناخت خود از دوره‌های فراز و فرود بازار در ”کف“ بخرند و در ”سقف“ بفروشند.
این روزها در حالی که سرمایه‌گذاران و سهامداران راهبردی شرکت‌ها به‌علت شور و التهاب فضای سیاسی کمی با احتیاط عمل می‌کنند، برخی حرفه‌ای‌های بازار با استفاده از فاصله زمانی به‌وجود آمده ناشی از فرمول معروف (t+۴) مشغول نوسان‌گیری هستند.
براساس این فرمول که در چهار دهه گذشته به سنت بورس تبدیل شده، از زمان خرید سهم تا زمان صدور گواهی خرید حدود چهار روز فاصله است. این فاصله چهار روزه به دوره‌ای مناسب برای نوسان‌گیری در بازار تبدیل شده است.
به این ترتیب درصدگیران حرفه‌ای در دوره منفی بازار، سهام را می‌خرند و منتظر می‌مانند، تا زمان صدور گواهی خرید یعنی چهار روز بعد خود به خود بازار مثبت شده و آنان از داد و ستد خود چند درصد سود می‌برند که این زمان، در واقع همان وقت فروش و جابه‌جائی در سبد سهام آنهاست.
سود نقدی
اردیبهشت ماه امسال با تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری برخی فعالان بازار همزمان شد، در این دوره با توجه به بازار پرنوسان فعلی بخشی از فعالان بازار سبد دارائی‌های خود را به سمت سهام شرکت‌هائی که سود نقدی مناسبی در مجمع خود تقسیم می‌کنند حرکت دادند.
این رویکرد تازه موجب شد سهام شرکت‌های خودروساز در بورس تهران مورد توجه بیش از پیش بازار قرار گیرد. به این ترتیب ۱۵ هزار نفر در طول یک ماه گذشته با مراجعه به شرکت‌های کارگزاری برای خرید سهام شرکت‌های خودروساز برگه‌های دستور خرید را پر کردند.
ارزش کل معاملات صورت گرفته بر سهام شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز پذیرفته شده در بورس طی این دوره به مرز ۱۵۰۰ میلیارد ریال رسید.
توافق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان بورس اوراق بهادار را می‌توان به‌عنوان دیگر دلیل رونق سهام خودرو در اردیبهشت ماهم بورس اعلام کرد. براساس این توافقنامه که به تأئید دبیرکل بورس و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی رسید، دو طرف موافقت خود را برای عرضه سهام ایران خودرو و سایپا در بورس‌های معتبر بین‌المللی اعلام کردند.
پیش از این مدیران بورس و ایران خودرو تلاش‌های مشترکی را برای عرضه بخشی از سهام این شرکت در بورس لندن به‌عمل آورده بودند.
انبوه‌سازان، قدرت نوظهور
آخرین آمار ارائه شده از سوی بورس فلزات از رشد فزآینده شاخص‌های عملکرد این بازار در فروردین و اردیبهشت امسال حکایت دارد. با توجه به این موضوع که مهمترین اقلام مورد داد و ستد در بورس فلزات را آهن‌آلات و فلزات آهنی تشکیل می‌دهد، ارزیابی کارشناسان بر این است که ارقام یاد شده نشان دهنده رونق قریب‌الوقوع بخش ساختمان در کشور است.
به این ترتیب سهام انبوه‌سازان مسکن در بورس تهران با رونق جالب توجهی از ابتدای امسال تاکنون مواجه بوده است.
طبق آخرین آمار دریافتی ۹ شرکت انبوه‌ساز فعال در بورس تهران طی اردیبهشت ماه با جذب ۸ هزار خریدار سهام جایگاه خود را تا رتبه سوم جدول شرکت‌های پرطرفدار بورس ارتقاء دادند. ارزش کل معاملات صورت گرفته بر سهام این شرکت‌ها در دوره یاد شده به ۳۴۰ میلیارد ریال رسیده که در طول دوران فعالیت بورس تهران رقمی کم‌سابقه به‌شمار می‌آید.
به نظر می‌رسد با پذیرش دیگر شرکت‌های انبوه‌ساز مسکن در بورس باید شاهد رشد هرچه بیشتر جایگاه گروه انبوه‌سازان مسکن در جدول بورس تهران باشیم. انبوه‌سازان را می‌توان از این پس به‌عنوان قدرت نوظهور بازار سهام تهران لقب داد.
چشم‌انداز خرداد
خرداد ماه همواره در تاریخ بورس فصل خریده بوده است. در این دوره بیشترین جابه‌جائی‌ها در ترکیب سبد دارائی‌های شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری که سال مالی آنها اسفند ماه به پایان رسیده صورت می‌پذیرد و سرمایه‌گذاران کوچک نیز متناسب با شرایط شرکت خود در آستانه مجمع سبد دارائی‌های خود را تغییر می‌دهند.
به نظر می‌رسد این روند امسال نیز ادامه یابد هر چند برخی بر این باورند که ممکن است رقابت‌های انتخاباتی اندکی از تب و تاب بازار در این دوره بکاهد اما این موضوع هیچ گاه نمی‌تواند به ”قفل شدن“ بازار سهام در خرداد ماه بینجامد.
بورس خرداد ماه را باید تالار صعود لقب داد. این صعود هرچه به سمت روز انتخابات یعنی ۲۷ خردادماه و شفافیت بیشتر فضای سیاسی پیش رود، شیب تندتری به خود خواهد گرفت.

سروش خسروی
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید