پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هشت گل برتر تاریخ لیگ قهرمانان اروپا


هشت گل برتر تاریخ لیگ قهرمانان اروپا
۱ زیدان: گل زیدان در فینال جام باشگاه های اروپا
در سال ۲۰۰۲ و در مقابل لوركوزن هیچ گاه از خاطر هواداران فوتبال از یاد نخواهد رفت. درواقع گل های بزرگ آنهایی هستند كه اهمیت شان همیشه مورد قضاوت قرار می گیرد و زیدان زننده یكی از این گل های حساس بود. ضربه زیزو موجبات قهرمانی رئال را در دهه اخیر برای دومین بار فراهم كرد. آنچه در مورد این گل همیشه به یادماندنی خواهد بود این است كه گل زیدان حاصل یك كار گروهی یا تكنیكی نبود. درواقع گل او از هیچ به دست آمد. پرتاب اوت از سوی روبرتو كارلوس و ضربه استادانه پای چپ زیزو از روی خط هجده قدم سند قهرمانی رئال را امضا كرد. زیدان درحالی اقدام به ضربه زدن كرد كه اگر هر بازیكنی به جای او بود سعی می كرد توپ را با سینه اش كنترل كند، زیدان این صحنه را یكی از مهمترین لحظات عمر ورزشی اش می داند. استیو مك منمن هم تیمی سابق زیدان در رئال درباره این گل می گوید: «ساده بگویم زیباترین گلی بود كه در تمام عمر در یك فینال دیده ام.»
۲ رونالدینیو: دیدار برگشت چلسی _ بارسلونا در فصل ۲۰۰۵ _ ۲۰۰۴ یكی از زیباترین گل های جام قهرمانان توسط اعجوبه برزیلی رونالدینیو به ثمر رسید. درحالی كه چلسی با نتیجه سه بر یك از حریفش جلو بود رونالدینیو با حركتی محیرالعقول درحالی كه چند بار پا عوض كرد ناگهان به سمت دروازه پیتر چك شلیك كرد كه مدافعان و دروازه بان چلسی فقط نظاره گر این حركت بودند. توپ در گوشه دروازه چك آرام گرفت. برخی طرفداران چلسی اعتقاد داشتند این هنرمند برزیلی در آفساید قرار داشته ولی هیچ كس منكر زیبایی این گل نبود. یك طرفدار چلسی با اعتراض می گفت: «چه كسی باید از او مراقبت می كرد؟» تكنیكی كه رونالدینیو از آن برای ضربه زدن استفاده كرد فقط در فوتسال از آن استفاده می شود؛ یك بازی یك به پنج. به واقع او هم از هیچ یك گل ساخت. این فقط هنر مردان بزرگ فوتبال جهان است.
۳ روماریو: «من یك گربه خیابانی هستم.»
روماریو همیشه نظرش درباره زندگی و فوتبال همین بوده است. در بازی مقابل منچستر یونایتد در فصل ۱۹۹۵ _ ۱۹۹۴ كه بارسا با چهارگل به پیروزی رسید او تمام تلاشش را كرد تا روزی سخت و نفس گیر را برای مدافعان حریف رقم بزند. زوج رویایی او در خط حمله بارسا هریستو استویچكوف در دقیقه چهل و پنج بازی حركتی استثنایی را انجام دادند. درحالی كه هریستو به طرفینش نگاه می كرد ناگهان توپ را به فضای میان دنیس اروین و گری پالیستر فرستاد. روماریو به سرعت فرار خود را آغاز كرد. پالیستر داستان را بهتر تعریف می كند: «در حدود دو یا سه یارد جلوتر از روماریو بودم و می دانستم او قصد فرار دارد. پیش خود گفتم اگر می توانی از من رد شو. لحظه ای بعد او دقیقاً همین كار را انجام داد و به راحتی از من رد شد. روماریو و هریستو واقعاً اشك ما را درآوردند. ضربه روماریو به راحتی تبدیل به گل شد و آن لحظه تنها باری بود كه من از میدان مسابقه بدون هیچ جواب قانع كننده ای خارج شدم.
۴ رائول: مهاجمی كه گل های فراوانی را درون دروازه حریفان جای داده است ولی همیشه از گلی كه در مقابل والنسیا در فینال جام قهرمانان سال ۲۰۰۰ به ثمر رسانده به نیكی یاد می كند.او معتقد است این گل نمونه كاملی از كنترل توپ در حال حركت است. رائول كه با ۴۹ گل زده در جام قهرمانان اروپا به ركورد دی استفانوی افسانه ای رسیده معتقد است ارزش گل های او به مراتب بیشتر از دی استفانو بوده است. این شاید نوعی بی احترامی به پیشكسوت بزرگی چون او باشد. اما گلی كه رائول در مقابل میلان به ثمر رساند حاصل یك كارگروهی قوی بود. فیگو توپ بلندی را به جناح مقابل فرستاد، زیدان با پشت پا توپ را برای روبرتو كارلوس فرستاد، او هم بی درنگ آن را برای رائول فرستاد. رائول با زیركی خاصی نشان داد كه می خواهد شوت بزند. دو مدافع میانی میلان كاملاً در این صحنه فریب خوردند. رائول به راحتی با توپ به جلو حركت كرد و با ضربه ای محكم آن را به زیر طاق دروازه میلان كوبید. یك تلاش موثر و گروهی كه می تواند الگویی برای تمام بازیكنان باشد. گلی كه اگر در مقابل هر تیم دیگری نیز بود به ثمر می رسید چه رسد به تیمی كه بعداً در همین فصل قهرمان اروپا شد.
۵ آلساندرو بیرندلی: با گلی كه در فصل ۲۰۰۲
در مقابل لاكرونیا زد نشان داد اكثراً مدافعان ایتالیایی مانند فاكتی افسانه ای می توانند گلزن باشند. فاكتی در زمان بازیگری اش مدافعی گلزن بود. در آن سال و در استادیوم ریازور در حالی كه یووه در نیمه اول با دو گل از حریف خود عقب بود در دقیقه ۳۹ بازی ادگار داویدز پاسی را برای بیرند لی فرستاد. او كه از سمت چپ فرار كرده بود پا به توپ به فضای خالی حركت كرد. مدافعان لاكرونیا كه جا مانده بودند به سرعت او را تعقیب می كردند. بیرند لی بدون توجه به آنها با یك شوت سركش و غیرقابل مهار توپ را به گوشه سمت راست دروازه هدایت كرد. یكی از ویژگی های گل های زیبا در فوتبال اروپا این است كه اغلب توسط كسانی زده می شوند كه كسی از آنها انتظار ندارد. بیرند لی یكی از این بازیكنان است. او طی هفت فصل حضور در یووه و انجام صدوچهل بازی برای بیانكونری ها فقط موفق شده بود یك گل به ثمر رساند.
۶ جونینیو: گل زدن به اولیوركان از روی ضربات آزاد در روزهایی كه كان در اوج باشد شاید غیرممكن باشد آن هم از فواصل دور. اما یك برزیلی كه در لیون فرانسه بازی می كند و متخصص ضربات آزاد و از راه دور است به راحتی خلاف این مسئله را ثابت كرد. در سال ۲۰۰۳ جونینیو پرنامبوكانو از فاصله سی یاردی ضربه ای آزاد را به سمت دروازه الیور كان شلیك كرد كه به رغم شیرجه بلند و تماشایی كان و حتی برخوردش با تیر دروازه كه منجر به شكستگی سرش شد نتوانست دروازه اش را نجات دهد. این گل ناشی از اشتباه دروازه بان یا خوش شانسی جونینیو نبود بلكه شاهكاری به تمام معنا بود. او می گوید: «هیچ رمز و رازی وجود ندارد. یك استعداد خدادادی در وجود من است كه می دانم چگونه به توپ ضربه زنم. در تمرینات طی روز صدها بار این نوع تمرین را انجام می دهم. تمرینات ضربات آزاد بسیار سخت است و شما باید از توان جسمانی بالایی برخوردار باشید. كریستوفر ریواست دروازه بان تولوز كه همیشه یكی از قربانیان این ضربات بوده است می گوید: «او این ضربات را مانند ضربات پنالتی می زند دقیق و غیرقابل مهار.»
۷ لارس ریكن: وقتی رئیس باشگاهی به بازیكنش می گوید بهترین گل تاریخ باشگاه را به ثمر رساندی اهمیت زیبایی این گل مشخص می شود. لارس ریكن در حالی كه جوان بیست ساله ای بیش نبود در فینال جام قهرمانان باشگاه های اروپا در سال ۱۹۹۷ به میدان رفت و یكی از زیباترین گل ها را به ثمر رساند. او در حالی كه در پشت محوطه جریمه یووه صاحب توپ شده بود متوجه گردید پروتزی از دروازه خارج شده پس با ضربه ای بلند و چیپ دروازه یووه را گشود تا قهرمانی دورتموند مسجل گردد. برای جوان بیست ساله ای كه اولین فینال جام های اروپایی را تجربه می كرد این گل بسیار هیجان آورد. طرفداران دورتموند سال ها از او به عنوان یكی از مطرح ترین بازیكنان تیمشان یاد می كردند و هیچ گاه خاطره گل زیبای او را فراموش نخواهند كرد.
۸ دژان ساویسویچ: گیج، متحیر و سرخورده. اینها حالات آنتونیو زوبی زاره تا دروازه بان نامدار بارسلونا در فینال جام قهرمانان باشگاه های اروپا در سال ۱۹۹۴ بود وقتی كه دید ضربه بلند و قوس دار ساویسویچ از فاصله سی متری به درون دروازه اش فرود آمد.در ورزشگاه آتن در حالی كه دو غول اروپایی میلان و بارسا رودرروی یكدیگر صف آرایی كرده بودند و همگان پیروزی بارسا را با ستارگان معروفش روماریو و استویچكوف قطعی می دانستند مردان كاپلو آنها را با قاطعیت تمام له كردند. چهار گل در كیسه بارسا و كرایف افسانه ای جای گرفت تا جام به میلان برگردد. كرایف می دید كه در كمتر از یك ساعت تیمش سه گل دریافت كرده و هیچ شانسی برای بازگشت ندارد. ساویسویچ توپ را از آلبرت فرر دزدید و به سمت كناره زمین حركت كرد و دید كه زاره تا از دروازه خارج شده معطل نكرد و با یك ضربه دیدنی بلند توپ را به كنج دروازه بارسا فرستاد تا مدافعان و دروازه بان حریف فقط و فقط نظاره گر باشند. این گل به اضافه سه دیگر برای قهرمانی میلان كفایت می كرد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید