جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

موتورهای جستجوگر؛ صنعت فرش ایران و تجارت الکترونیک


بردن بیننده به سایت
اگر سایتی به دنبال فروش كالا یا خدمات و كسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد. تعداد بینندگان هر سایت، برگ برنده آن برای كسب موفقیت در دنیای وب می‌باشد. سایتی كه بیننده ندارد، بدون شك مرگی Online را تجربه می‌كند. مرگی كه متاسفانه كسی را هم نمی‌توان به مراسم ختم آن دعوت نمود!
چگونه می‌توان بر شمار بینندگان یک سایت افزود؟
برای این کار روش های متعددی وجود دارد، اما یکی از موثرترین راه ها، حضور در رتبه های بالای موتورهای جستجوگر است. موتور جستجوگر، سایتی است که کاربران وب را در یافتن اطلاعات و سایت های مورد علاقه شان کمک می کند. امروزه محبوبیت آنها تا به آن جاست که بسیاری از کاربران، سفر در دنیای وب را از یکی از موتورهای جستجوگر آغاز می کنند.
۹۳ درصد خریداران،‌ ‌از آنها برای یافتن سایت‌های مورد علاقه‌شان استفاده می‌كنند. (منبع: Forrester Research)
۵۷ درصد از كاربران اینترنت، هر روز جستجو می‌كنند و ۴۶ درصد این جستجوها برای كالا یا خدمات است. (منبع: SRI )
۸۵ درصد ترافیك هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجوگر باعث می‌شوند. (منبع: ۷th www user survey-Georgia Institute of Technology)
همانگونه كه آمارها نشان می‌دهند، موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند كه خریداران به كمك آنها، كالا یا خدمات مورد نیازشان را می‌یابند. اگرچه موتورهای جستجوگر، سایت های بسیاری را به عنوان نتایج جستجو، در اختیار کاربران قرار می دهند، اما نکته قابل توجه این است که تنها رده‌های بالای نتایج جستجو است که مورد توجه كاربران قرار می گیرد. در واقع بسیاری از کاربران، تنها سایت های قرار گرفته در ۱۰ رتبه ابتدای نتایج جستجو را مورد بازدید قرار می دهند و از بقیه سایت ها صرفنظر می کنند! این رفتار كاربران پیام بسیار واضحی دارد:
سایتهایی ‌كه در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گیرند، بینندگان چندانی، نخواهند داشت.
با دقت در این رفتار كاربران، اهمیت كسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر می‌شود. یک سایت ممکن است ۱ باشد یا ۲۰۰۱، اما اگر بیننده می خواهد باید خود را به رتبه های زیر ۳۰ (ترجیحا ۱ تا ۱۰) برساند. نكته مهم دیگر این است كه بینندگانی كه موتورهای جستجوگر روانه سایت‌ها می‌كنند، علاقه‌مندان به سایت مورد نظر می‌باشند و این در حالی است كه هزینه چندانی صرف آوردن این بینندگان به سایت، نشده است. امروزه، موتور جستجوگر، ابزار نخست در تجارت الکترونیک است به طوری که تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ می کند:
رتبه های بالاتر، مستقیما به فروش بیشتر، تعبیر می شوند.
مقاله حاضر، به بررسی وضعیت بازار پیش روی فرش ایران در موتورهای جستجوگر می پردازد، آنرا با سایر رقبا مقایسه می کند و راه کارهایی را برای حضور موثرتر سایت های ایرانی، در موتورهای جستجوگر ارایه می دهد. سعی شده است ضمن توجه به سادگی در بیان پیچیدگی های فنی موضوع، مفاهیم به گونه ای بررسی گردند که بتوان از راه کارهای ارایه شده، به منظور بهینه سازی سایت ها بهره برد.
۱) بررسی وضعیت موجود
برای یافتن اطلاعات مورد نیاز ، باید عبارتی (چند کلمه) را در یکی از موتورهای جستجوگر، جستجو کرد. هر چه کلماتی که جستجو می شوند، بتوانند نوع اطلاعات مورد نظر را، بهتر توضیح دهند، زودتر و دقیقتر می توان به خواسته خود رسید. به عنوان مثال، اگر فردی به دنبال اطلاعاتی درباره " نگهداری از گلهای آپارتمانی" باشد، می تواند هر یک از عبارتهای زیر را جستجو کند:
نگهداری از گلها
نگهداری از گلهای آپارتمانی
گلهای آپارتمانی
روشن است که به کمک کلمات وارد شده در حالت دوم، بهتر مقصود خود را بیان کرده است و اگر موتور جستجوگر استفاده شده نیز یکی از موتورهای جستجوگر قدرتمند نظیر Google باشد، حتما به خواسته خود می رسد.
فردی که به دنبال اطلاعاتی درباره فرش است، می تواند عبارات بسیاری را جستجو کند، عبارت هایی نظیر:
carpet, carpet and rugs, old carpet, color carpet, carpet flooring, carpet wholesale, carpet manufacturer, antiques, persian carpet, … .
همانطور که مشاهده می شود، می توان لیست بالا را تا هزاران مورد ادامه داد. بعضی از عبارات ، خیلی کم جستجو می شوند، برخی کم جستجو می شوند و تعداد معدودی نیز، بسیار جستجو می شوند.
جدول زیر، تعداد دفعات جستجو شده بعضی از عبارات را در میان ۳۰۳ میلیون جستجوی صورت گرفته توسط کاربران در شصت روز گذشته (در زمان اجرای این مطالعه)، را نشان می دهد.
Carpet=۴۳۰۰
Persian carpet= ۱۰۰
Persian=۱۰۵۰
Persian rugs=۴۵۰
Free stuff=۱۵۴۰۰
=Free clip art۶۴۴۰۰
اما از میان تمام عباراتی که ممکن است جستجو گردد، کدام یک مورد نظر صنعت فرش ایران می باشد. به عبارت دیگر، اگر جویندگان چه نوع اطلاعاتی، از طریق موتورهای جستجوگر، سایت های ایرانی فعال در زمینه فرش را بیابند، بهتر است؟
ممکن است کلمه carpet جستجو گردد (یک عبارت تک کلمه ای). در این صورت منظور جستجوکننده دقیقا روشن نیست. زیرا معلوم نیست دنبال اطلاعات کدام زمینه مرتبط با carpet (رنگ، طراحی، خرید، فروش، تولید کننده و ... ) می گردد. به این گونه کلمات، " کلمات رقابتی" می گویند. سرمایه گذاری بر این گونه کلمات، به منظور کسب رتبه های بالا، برای بیشتر سایت ها توصیه نمی گردد. هرچند که کسب رتبه های بالا با این گونه کلمات، سخت تر بوده، نیاز به زمان بیشتری داردبسیاری از سایت هایی که در جستجوی کلمه " carpet" ارایه می گردند، آمریکایی و انگلیسی می باشند. اما همانطور که گفته شد، به دلیل کلی بودن کلمه فرش، نمی توان در این مورد به سایت های ایرانی خرده گرفت. هر چند که می توانند بهتر از این باشند.
ممکن است یکی از کاربران دقیقا به دنبال فرش ایران باشد. در این صورت به احتمال فراوان عبارت persian carpet را جستجو می کند. البته امکان دارد که عده معدودی نیز عباراتی نظیر iran carpet یا iranian carpet را جستجو می کنند. در هر صورت انتظار بر این است که با جستجوی یکی از عبارات یاد شده، با لیستی از سایت های ایرانی روبرو شویم
در کمال تاسف، بسیاری از سایت هایی که در پاسخ به این جستجو ارایه می گردند، ایرانی نیستند. وبه طور واضح تر این که، فرش ایرانی از دیگران خریداری می شود یا این که کاربران، اطلاعات مورد نیاز خود درباره فرش ایرانی را از دیگران کسب می کنند!
در جستجوی عبارت یاد شده، با سایت های بسیاری از آمریکا و انگلیس روبرو می شویم. وجود سایت هایی از آفریقای جنوبی، پاکستان، سنگاپور، لبنان و ترکیه نیز، قابل توجه است. البته منظور این نیست كه كالای ایرانی را باید فروشنده ایرانی بفروشد یا اینکه سایت های ایرانی، تنها مرجع انتشار اطلاعات درباره فرش ایران باشند . بلكه صحبت بر سر نقش موثر ایفا كردن است. صحبت بر سر رهبری بازار و کنترل روند انتشار اطلاعات و اخبار فرش ایران است.
ممکن است فرش به عنوان یک کالای زینتی مد نظر باشد و یا اینکه خریدارانی به دنبال فرش های کهنه باشند. در این صورت شاید عبارتی مثل old carpet جستجو شود.
فرش ایران می تواند خواسته این علاقه مندان را برآورده سازد. اما آیا آنها فروشندگان ایرانی را به راحتی می یابند؟ بررسی صورت گرفته ، سهل الوصول نبودن سایت های ایرانی، در این حالت را نیز از طریق موتورهای جستجوگر، تایید می نماید.
در تمام حالت های بررسی شده، سایت های ایرانی، عموما رتبه های مناسبی ندارند و حتی بسیاری از آنها به موتورهای جستجوگر معرفی نشده اند. این حضور کم رنگ در موتورهای جستجوگر، می تواند به معنای این باشد که ایرانیان به راحتی، خریداران و علاقه مندان بسیاری را از دست می دهند. اگر به خاطر داشته باشیم که " گرسنگان اطلاعات، عموما عجله دارند"، دیگر از کاربران وب انتظار نخواهیم داشت که وقت وحوصله خود را صرف یا فتن سایت های مورد نظر ما در رتبه های پایین تر کنند.
۲) چه باید کرد؟
روش های بهبود رتبه سایت ها در نتایج جستجو، از هر موتور جستجوگر تا موتور جستجوگر دیگر متفاوت است و به علاوه هر سایت، نیاز به مطالعه و بررسی جداگانه ای به منظور انتخاب استراتژی مناسب آن در مواجهه با موتورهای جستجوگر است. اما با این حال می توان موارد زیر را به عنوان اصول مشترک و موثر در سیستم رتبه بندی موتورهای جستجوگر، ذکر کرد:
هرچه سایتی به موتورهای جستجوگر بیشتری معرفی شود، بهتر است. اگر نام سایت، مرتبط با موضوع فعالیت آن باشد، بهتر است. هرچه سایتی دارای محتوای متنی بیشتری (نسبت به محتوای گرافیکی) باشد، بهتر است.
سایتی که مطالب بیشتری درباره موضوع فعالیت خود را در صفحات مختلف ارایه می دهد، رتبه های بهتری بدست می آورد.
سایتی که صفحات آن دیر بارگذاری(load) می شود، رتبه های مناسبی بدست نمی آورد.
سایتی که صفحات کمی دارد، شانس خود را در کسب رتبه های بالاتر کاهش می دهد.
سایتی که عنوان های مناسبی برای صفحات آن در نظر گرفته شده است، عموما رتبه های مناسبی کسب می کند. هرچه سایتی در سایت های بیشتری به عنوان مرجع(منبع) توصیه شود، بهتر است.
۴) نتیجه گیری
جذب بینندگان به سایت ، محدود به سرمایه گذاری بر کسب رتبه های مناسب در موتورهای جستجوگر نمی گردد، اما بسیاری از سایت های موفق اذعان می كنند كه حتی تا ۸۶ درصد بینندگان خود را مدیون موتورهای جستجوگر هستند. كیست كه از این درصد بالا چشم پوشی كند؟
در این مقاله میزان موفقیت سایت های ایرانی در استفاده از سایر روشهای بازاریابی الکترونیکی، بررسی نشده است اما به نظر می رسد که صنعت فرش ایران همچنان بر تجارت سنتی تاکید دارد، گو این که در آن هم، اوضاع مساعدی ندارد!
برای کسب رتبه های مناسب باید موارد بسیاری را در نظر گرفت و با تکیه بر تنها چند مورد نمی توان انتظار کسب رتبه های بالایی داشت. کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجوگر یک بحث کاملا تخصصی است و آن هنر افرادی است که از آنها با نام SEO یاد می شود.
تخصصی بودن این موضوع بدان معنا نیست که نتوان از پس آن بر آمد، بلکه با کمی مطالعه می توان سایت ها را برای موتورهای جستجوگر، جذاب تر کرد.
حتی اگر بیشتر سایت های ایرانی نتوانند از تکنیک های موجود برای بهبود رتبه هایشان، استفاده کنند، می توان با تقویت یا راه اندازی چند سایت و بهینه سازی آنها، از آنها به عنوان دروازه ورود به صنعت فرش ایران، استفاده کرد.
به هنگام طراحی سایت ها علاوه بر تاکید بر جذابیت متنی،گرافیکی ، ساختاری و ... ، باید به بالا بردن کیفیت آنها، متناسب با ذائقه موتورهای جستجوگر، توجه شود. سایت هایی که زیبا و جذاب طراحی شده اند با کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجوگر، چشمان بیشتری را خیره می کنند.

گل زیباست اما تا نشکفد، تحسین نمی شود!


همچنین مشاهده کنید