جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بیماریهای کودک و فتق ناف


بیماریهای کودک و فتق ناف
تنها ارتیاط خونی جنین با مادر از طریق جفت و بند ناف است . بند ناف واسطه ارسال مواد غذایی از بدن مادر از طریق جفت به کودک است . با تولد نوزاد این بزرگترین پل ارتباطی مادر و کودک قطع می شود و از آن پس خون نوزاد مستقل شده و سیستم گردش خونی جفتی کاملاً معکوس شده و کودک زندگی دوباره ای پیدا می کند . بند ناف ممکن است در موقع تولد بسیار کوتاه و یا بسیار بلند باشد . اختلالات عروقی بند ناف ، عفونت بند ناف ، و ضربه های وارده به آن و غیره می تواند نوزاد را با مخاطراتی روبه ور کند بعد از تولد بند ناف قطع شده و محکم بسته می شود ، بلافاصله در اثر انقباض و کم کم مسدود شدن عروق بند ناف خونریزی آن متوقف شده و سپس خشک شده ، حداکثر تا هفته دوم بعد از تولد از بدن نوزاد جدا می شود .
چنانچه محیط ناف خشک باشد این جداشدن زودتر اتفاق می افتد ولی اگر مرطوب نگه داشته شود یا عفونت پیدا کند و یا در بعضی از بیماریهای نوزاد ممکن است دیرتر جدا شود ، بند ناف تا زمانی که خشک باشد و عاری از عفونت باشد به هیچ داروی خاص یا دستکاری یا گاز استریل نیازی ندارد . ولی چنانچه خونریزی داشته باشد و یا التهاب و تورم و قرمزی اطراف آن نباشد و یا ترشحات چرکی داشته باشد و توسط پزشک معاینه درمان سریع شروع شود نوزادان به علت اختلالات انعقادی طبیعی که دارند ممکن است دچار خونریزی از محل ناف شوند که خوشبختانه با تزریق دارو مناسب این خونگیری قابل کنترل است و هیچ گونه نگرانی ایجاد نمی کند .
پوشاندن ناف نوزاد یا قنداق کردن نوزاد یا پوشاندن ناف با پوشک ، باعث تأخیر در جدا شدن ناف کودک می شود . همچنین شستن مداوم و مرطوب نگه داشتن پوست و ناف نوزاد تأخیر در جداشدن بند ناف را به دنبال دارد و عفونت ثانویه نیز ایجاد می کند . در بعضی از موارد اختلالات مادرزادی ناف در اثر ارتباط با مثانه یا روده یا سایر احشاء داخل شکمی ممکن است باعث ترشحات غیر عادی ناف و یا مسائل اداری و ... شود که نیاز به اقدام جراحی دارند .
بعضی از نوزادان ممکن از همان ابتدای تولد دارای فتق نافی باشند که با افتادن بند ناف فتق مشخص شده و توجه و توجه خانواده را جلب می کند . فتق های نافی کوچک در زیر یکسالگی نیاز به اقدام خاصی ندارد ولی چنانچه بزرگ باشد حتماً باید توسط جراحی اقدام لازم انجام شود .
از مشخصات فتق نوزاد این است که در شرایط مختلف تغییر اندازه پیدا می کند و روده را به راحتی در فتق های بزرگتر می توان لمس کرد و صدای روده را نیز می توان شنید . هر گونه دستکاری فتق ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد .توده های نافی در نوزاد و کودک غیر طبیعی است چنانچه اشکالات مادرزادی در دیواره شکم و ناف باشد و باعث بیرون آمدن قسمتی از روده ها به بیرون از شکم شود و یا همراه با سایر اختلالات مادرزادی باشد باید بررسی و درمان جدی صورت گیرد . هر گونه عفونت ناف ممکن است مستقیماً باعث عفونت خون نوزاد شده و حتی منجر به مرگ نوزاد شود . استفاده از پماد ، خمیر ، دارو ، بتادین ، الکل و یا هر داروی دیگر برای ناف ممکن است مخاطرات جدی برای سلامت کودک داشته باشد . از طرفی یکی از راههای مهم تغذیه نوزاد بعد از شیر مادر در کودکان بسیار بد حال در بیمارستان همین بند ناف است باید در حفظ آن خصوصاً در کودکان نارس و یا کودکانی که زردی تلاش کرد!
بیماریهای کودک و فتق ناف
فتق ناف در نوزاد ممکن است علامتی از بیماریهای دیگر نوزاد باشد یکی از مهمترین بیماریهایی که می تواند همراه با فتق ناف باشد کم کاری مادرزادی تیروئید است که تشخیص و درمان به موقع آن می تواند از عقب افتادگی کودک جلوگیری کند . در ضمن بسیاری از بیماریهای دیگر مثل : سندرم دان ، اختلالات کروموزومی ، اختلالات اسکلتی و عضلانی می تواند باعث ایجاد فتق نافی شود .
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید