پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ترشح گوش


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- ترشحی غیر از چرک گوش مشاهده می‌شود.
- اگر ترشح گوش به‌دنبال ضربه به سر باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد.
- ترشح گوش نشانهٔ چیست؟
خارج شدن مایع از گوش ممکن است نگران‌کننده باشد اما وحشت نکنید، چون با کمی مراقبت ظرف چند روز خوب می‌شود. عفونت‌های تنفسی که از پشت بینی به مجاری گوش راه پیدا کرده‌‌اند باعث این ترشح می‌شوند. گرفتگی شیپور اوستاش، که مجرای ظریف ارتباطی بینی و گوش است، محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها است که باعث ترشح مخاط و تولید چرک می‌گردند. چرک به پرده ظریف گوش رسیده و اغلب گوش درد نیز ایجاد می‌کند.
در برخی موارد نادر، فشار عفونت به‌قدری زیاد است که پردهٔ گوش پاره می‌شود. این پارگی باعث خارج شدن ترشحات جمع شده می‌گردد. پردهٔ گوش همیشه ترمیم می‌شود، اما مراقبت پزشک متخصص از آن برای جلوگیری از عوارض دیگر لازم است.
ترشح مکرر گوش هم مانند عفونت مکرر سینوس اغلب نشانهٔ ناتوانی دستگاه ایمنی بدن در برابر باکتری است و نیاز به درمان آنتی‌بیوتیک دارد.
عفونت تنها علت ترشح گوش نیست. گوش درد شناگران نیز گاهی باعث تخلیهٔ مایعی شیری و رقیق می‌گردد. و ترشح ناگهانی مادهٔ قهوه‌ای روشن خروج چربی بی‌ضرر گوش است که در گوش داخلی ساخته می‌شود.
آسیب شدید سر مثل شکستگی جمجمه ممکن است به خارج شدن مایع مغزی نخاعی از طریق گوش شود که مایعی بی‌رنگ مانند آب و گاهی مخلوط با خون است. و در موارد بسیار نادر، وجود تومور در مجرای گوشی ترشحی آبکی را باعث می‌شود.
- درمان ترشح گوش
در صورت وجود هرگونه ترشح گوش، غیر از چرک گوش، حتماً نزد پزشک بروید.
آنتی‌بیوتیک بخورید. ترشح گوش اغلب نشانه‌ای از وجود عفونت در گوش است. با خوردن آنتی‌بیوتیک مناسبی که پزشک تجویز می‌کند عفونت ظرف ۴۸ ساعت تحت کنترل در می‌آید.
کودکان را زیاد مراقبت کنید. عفونت‌های گوش در کودکان گاهی در برابر درمان مقاومت می‌کنند. چون شیپور اوستاش کودکان تا شش یا هفت‌سالگی به درستی تخلیه نمی‌شود، گاهی پزشک لازم می‌داند که وسیله‌ای مخصوص برای تخلیهٔ آن در گوش قرار دهد.
پنبه در گوش بگذارید. قرار دادن گلوله‌ای پنبه‌ای در گوش ترشح زیاد آن را جذب می‌کند. چیزی غیر از پنبه به‌کار نبرید و آن را نیز در ته گوش نگذارید.
گوش را تمیز کنید. با پارچه‌ای تمیز و آغشته به الکل گوش خارجی را از ترشحات جمع شده پاک کنید. اما آن را زیاد داخل گوش نبرید چون ممکن است مجرای گوش را خراشیده و باعث عفونی آنجا هم بشوید.
کلاه شنا بپوشید. اگر مبتلا به گوش درد شناگران هستید، در هنگام شنا کلاه مخصوص به سر بگذارید تا آب وارد گوش نشود.


همچنین مشاهده کنید