شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خارش گوش


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- همراه با خارش ترشح چرکی بدبود وجود دارد.
- ناحیهٔ دور گوش قرمز شده است.
- خارش گوش نشانهٔ چیست؟
بسیاری چیزها می‌توانند گوش را به خارش در آورند. بیش از همه، گرفتاری‌های پوستی مثل اکزما، پسوریاز، التهاب سبوره‌ای پوست (همان‌ چیزی که باعث شوره می‌شود) مسبب آن هستند. وجود هر یک از این گرفتاری‌ها در هر جای بدن کلیدی برای یافتن علت خارش گوش است. مخصوصاً آرنج‌ها، ابروها و پوست سر را بررسی کنید.
انگل‌ریزی که در زمستان به‌دنبال جای گرمی است ممکن است گوش را به‌عنوان یک اقامتگاه موقتی انتخاب کرده و در آن ساکن شود. این حالت مخصوصاً در مناطق سردسیر اتفاق می‌افتد.
رطوبت حاصل از ساخته شدن چرک گوش و نیز کمبود آن هم می‌تواند عامل خارش گوش باشد. گاهی این خارش واکنش به کلاه‌های پلاستیکی شنا است. و بالاخره عفونت‌های قارچی می‌توانند علت خارش گوش باشند که با قرمزی و التهاب گوش بیرونی همراه است، اما این عفونت‌ها نادرند.
- درمان خارش گوش
خارش گوش فریاد درخواست کمک است. پس به روش‌های زیر به آن کمک کنید.
آن را نخارانید. وارد کردن گوش پاک‌کن، و بدتر از آن کلید یا سنجاق سر، در گوش باعث آسیب رساندن به پرده گوش می‌شود. این کار تولید بیشتر چربی را نیز تحریک می‌کند.
از روغن استفاده کنید. ریختن یک یا دو قطره روغن معدنی، روغن زیتون، یا هر روغن گیاهی دیگر در گوش شدت خارش آن را کم می‌کند.
انگگل را از گوش بیرون کنید. با استفاده از آب گرم و یک آبدزدک لاستیکی می‌توانید انگل یا حشرهٔ وارد شده در گوش را خارج کنید. چند قطره روغن می‌تواند حشرهٔ سمج را بکشد. یا ریختن کمی الکل در گوش با قطره چکان آن را خارج می‌کند. (حشره باید روی سطح مایع شناور شود، بهتر است از پزشک کمک بخواهید.) انجام این کارها احتیاط و دقت زیاد می‌خواهد.
چرک زیادی گوش را بگیرید. زیادی چرک گوش را با گذاشتن گوش بر روی یک بطری آب داغ بگیرید. گرما باعث نرم شدن و جریان یافتن آن به بیرون شده و پاک‌کردن آن را آسان می‌کند. سعی نکنید همهٔ آن را پاک کنید، وجود مقداری چرک گوش از خارش جلوگیری می‌کند.
هیدروکورتیزون بمالید. در نصف موارد، محلول‌های بدون نسخهٔ هیدروکورتیزون‌دار خارش گوش را آرام می‌کنند. مقدار بسیار کمی از آن به کمک گوشهٔ تابیدهٔ یک دستمال پارچه‌ای تمیز در گوش بمالید. اگر این داروهای بدون نسخه مؤثر واقع نشدند، پزشک محلول‌‌های قوی‌تر هیدروکورتیزون‌دار را مخصوصاً در اکزما، پسوریاز، و اشکال دیگر التهاب تماسی پوست تجویز می‌کند.
به پزشک مراجعه کنید. چون تشخیص علت بسیاری از موارد خارش گوش دشوار است، مثلاً عفونت‌های قارچی، مراجعه به پزشک سودمندتر خواهد بود، مخصوصاً اگر خارش بیش از چند روز طول بکشد.


همچنین مشاهده کنید