پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تاری دید


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- دید هر فاصله‌ای تار است، چه عینک بزنید یا لنز بگذارید.
- تاری دید نشانهٔ چیست؟
روزنامه را نزدیک چشم می‌آورید، دور می‌کنید، ولی باز هم کلمات تارند و نمی‌توانید آنها را درست بخوانید.
در حدود ۴۰ سالگی، بیشتر اشخاص دچار تاری دید می‌شوند. تاری دید به این علت است که عدسی چشم تا حدی انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و نمی‌‌تواند بر روی اجسام نزدیک، مخصوصاً روزنامه، نقشه، یا اجسام ریز تطابق کامل انجام دهد.
این نوع دوربینی، که پیرچشمی نام دارد، در بیشتر افراد میانسال دیده می‌شود، حتی اگر عینک می‌زنند یا لنز در چشم می‌گذارند. پیرچشمی تا حدود ۶۵ سالگی وحود دارد.
اما این تنها اختلال تاری دید نیست. ممکن است دید شما ۲۰ به ۲۰ باشد، ولی با چند ساعت خیره شدن به صفحهٔ نمایشگر کامپیوتر دیدتان تار باشد، دودمه، گرد و غبار، آلودگی هوا چشم را تحریک و دید را تار می‌کند. عدم مراقبت درست یا مناسب بودن لنزهای چشمی و همچنین تحریک ناشی از عفونت چشم هم باعث تاری دید می‌شوند.
همچنین تاری دید ممکن است اولین علامت گرفتاری‌های جدی چشم مثل آب مروارید، آب سیاه، یا تخریب لکهٔ زرد چشم باشد. برخی شرایط خاص که مستقیماً به چشم مربوط نمی‌شوند نیز گاهی تاری دید می‌آورد. از جملهٔ اینها بیماری قند، کم‌خونی، بیماری‌های کلیوی، و بیماری‌های اعصاب و نیز آبستنی است.
- درمان تاری دید
چون تاری دید امکان دارد به بیماری‌‌های شدید چشمی، و حتی کوری، منجر گردد، باید توسط چشم پزشک معاینه شود. اگر مشخص شود که تاری دید ناشی از پیرچشمی است نکات زیر را رعایت کنید.
عینک مطالعه بزنید. ممکن است فقط به عینک مطالعه نیاز داشته باشید. پزشک نمرهٔ عینک مناسب را برایتان معلوم می‌کند. دست را دراز کرده و عینک را روبه‌روی چشم بگیرید و از میان آن به آجسام دارای خطوط افقی و عمودی، مثل در و پنجره، نگاه کنید. حالا عینک را به بالا و پائین و دو طرف حرکت دهید. اگر خطوط موج‌‌دار شوند، عینک‌تان را باید عوض کنید.
مغز را گول نزنید. چشم پزشک ممکن است پیشنهاد کند دو لنز مختلف، در یک چشم لنز دوربینی و در چشم دیگر لنز نزدیک‌بینی، بزنید. با این عدسی‌های تک دیدی مغز به‌طور خودکار چشم‌ها را تطبیق می‌دهد. در این حالت نیازی به زدن عینک دوکانونه نیست.
عینک کامپیوتر بزنید. ممکن است عینک مطالعهٔ معمولی که شییء را در ۴۵ سانتی‌متری کانونی می‌کند، برای دیدن درست نمایشگر کامپیوتر مناسب نباشد. استفاده از یک عینک مطالعهٔ ضعیف‌تر این تاری دید را از بین می‌برد.
قطره چشمی بریزید. اگر معاینهٔ چشم ناراحتی خاصی را معلوم نکند، علت تاری دید ممکن است چیزی مثل خشکی هوا یا کثیفی لنز باشد. در این‌صورت، قطره‌های بدون نسخهٔ نرم‌کنندهٔ چشم تاری را برطرف می‌کند. اگر لنز ناراحتتان می‌کند، هر شب آن را دربیاوردی، بشوئید و ضد عفونی کنید. در آوردن و تمیز‌کردن هر شب لنزها با محلول‌های مخصوص از رسوب پروتئین‌ بر روی آنها نیز جلوگیری می‌‌کند.
عینک آب مروارید بزنید. حتی اگر چشم‌پزشک وجود آب مروارید (پیدا شدن لکه‌های کدر روی عدشی چشم که گاهی بعد از ۵۰ سالگی روی می‌دهد) را تشخیص دهد، ممکن است فقط نیاز به عوض کردن عینک داشته باشید. عینکی جدید شفافیت لازم برای کارهای روزانه را تأمین می‌کند. اگر با گذشت زمان کدورت عدسی بیشتر شود، چشم پزشک آن را عمل جراحی در آورده و عدسی دیگری در جای آن می‌گذارد.
مراقبت آب سیاه باشید. آب سیاه (گلوکوم) بالا رفتن فشار داخل چشم است که ممکن است به‌ کوری منجر شود. اگر پزشک وجود آب سیاه را در چشم شما تشخیص دهد، برای پائین آوردن فشار باید هر روز قطره مخصوصی در چشم بریزید. هر بار فراموش کردن استفاده از قطره فشار درون چشم را بالاتر می‌برد. یادآوری می‌کنیم! ریختن مرتب قطره را فراموش نکنید!
رجوع کنید به: از بین رفتن بینائی


همچنین مشاهده کنید