جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حساسیت به نور


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- ناگهان چشمان به نور چراغ حساس شده و ناراحتی بیش از یک ساعت ادامه دارد.
- درد یا فشار در چشمان احساس شده یا هاله‌ای رنگی به دور چراغ‌ها دیده می‌شود.
- حساسیت چشمان به نور مرتباً زیاد شده یا این حساسیت مانع انجام کارهای روزانه شده است.

- حساسیت به نور نشانهٔ چیست؟
ناراحتی موقتی در تطابق چشم با نور شدید چیزی طبیعی است. مثلاً وقتی از سالن تاریک سینما بیرون می‌آئید، نور آفتاب بعد‌ازظهر چشمانتان را می‌آزارد. اما اگر نور عادی روز ناراحتتان کرده و دست را سایبان چشم می‌کنید، چشم شما به نور حساس شده است.
در بیشتر موارد، حساسیت به نور خود چیز مهمی نیست. سرماخوردگی، عفونت سینوس، حتی ذره‌ای غبار می‌‌تواند اعصاب منتهی به چشم را تحریک کرده و پیام چشم درد به مغز بفرستد که باعث حساسیت آن به نور عادی می‌شود.
برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد حساسیت‌ها، و داروهای دیگر هم می‌‌توانند حساسیت موقتی به نور ایجاد کنند. عفونت چشم هم عامل دیگری برای این ناراحتی است.
اگر نور روشن یک روز آفتابی یا اتاق پر نور همیشه شما را می‌آزارد، این نشان می‌دهد که چشمان حساس به آفتاب دارید، درست مثل کسانی که پوست حساس به آفتاب دارند. یا اگر برای جلوگیری از زیان پرتوهای فرابنفش خورشید به زدن عینک آفتابی عادت کرده‌اید، حالا چشمانتان نسبت به نور درخشان عدم تحمل نشان می‌دهد. این نوع حساسیت‌ها خطری ندارند.
عدم تحمل نور درخشان از عوارض پیری هم می‌تواند باشد. در افراد مسن‌تر از ۴۰ سال ناراحت شدن چشم در اثر بازتاب نور مثلاً از روی شیشه یا آب دریا یا برف چیز شایعی است. این به‌خاطر پیر شدن عدسی چشم است که ضخیم‌تر یا کدرتر شده و نور را پراکنده کرده و شدیدتر نشان می‌دهد.
علت کمتر شایع دیگر تخریب سلول‌های حساس به نور است که در حالت عادی تطابق چشم به نور را آسان می‌کنند. این ناراحتی در میان سالخوردگان شایع‌تر است. همچنین حساسیت به نور می‌تواند یکی از علائم اولیه آب سیاه چشم باشد، گرچه در این حالت معمولاً با اختلال و درد همراه است.

- درمان حساسیت به نور
هر نوع حساسیت ناگهانی چشم باید هرچه زودتر به پزشک نشان داده شود. چون اگر مثلاً علت آن آب سیاه چشم باشد، هرچه زودتر درمان را شروع کنید، چشم سلامت خود را بیشتر حفظ خواهد کرد. اگر در تطابق چشم از نور روشن به نور کم، مثلاً هنگام رانندگی، مشکل دارید، ممکن است علامت اخطاری برای تخریب سلول‌های حساس چشم باشد. متأسفانه،بیشتر انواع این گرفتاری به‌خوبی درمان نمی‌شوند و ممکن است به عدم دید مستقیم منجر گردند.
اما اگر فقط حساسیت زیادی چشم به نور دارید، نکات زیر را رعایت کنید.
عینک آفتابی خوب بزنید. اگر چشمان حساس به نور دارید، عینک آفتابی با خصوصیات زیر لازم دارید: شیشه‌های آن باید لااقل ۹۰ درصد پرتوهای فرابنفش آفتاب را دفع کند. این شیشه‌ها علاوه بر اینکه دید شما را در نور شدید راحت‌تر می‌کند، از تشکیل آب مروارید و تخریب سلول‌های حساس چشم جلوگیری می‌کند. شیشه‌ها باید پولاریزه باشند تا بازتاب نور آفتاب هم چشم را نیازارد. عینک‌های پولاریزه مخصوصاً در کنار دریا و روی برف بسیار مفیدند. شیشه‌های آینه‌ای هم نور را بیشتر منعکس کرده و از چشم محافظت می‌کنند. دیگران این عینک را مانند آینه می‌بینند.
هنگام مصرف دارو عینک بزنید. حساسیت به نور می‌تواند از عوارض جانبی برخی داروها، مثل آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدحساسیت‌ها، و داروهای فشار خون باشد. اگر تحت درمان با یکی از این داروها هستید، بیشتر چشمانتان مراقبت کنید و در بیرون از خانه عینک آفتابی بزنید. حتی ممکن است نیاز به عینک کمتر تیره‌ای داشته باشید تا در مکان‌های پر نور بزنید.
رجوع کنید به: چشم درد.


همچنین مشاهده کنید