جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ورم مفصل


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- ورم بیش از هفت روز طول کشیده است.
- مفصل قرمز و داغ است.
- تب یا لرز هم وجود دارد.
- اخیراً تشخیص التهاب مفاصل داده شده است، اما این ورم با ورم این بیماری تفاوت دارد.
- اگر مفصل پاره شده است، فوراً نزد پزشک بروید.

- ورم مفصل نشانهٔ چیست؟
آیا خانه‌تکانی کرده‌اید؟ یا شاید برای گرفتن توپ زانویتان را چرخانده‌‌اید. و حالا مچ دست یا زانوایتان ورم کرده است.
ضربه‌ٔ تازه‌ به مفصل باعث کمی خونریزی در آن شده که با کشیده شدن پوست و بافت‌های اطراف آن مفصل را متورم می‌کند.
اما چیزهای دیگری هم ورم مفصل می‌آورند. یک آسیب قدیمی می‌‌تواند با جمع شدن مایع در مفصل آن را متورم کند. (در برخی افراد، آسیب مفصلی قدیمی مثل یک دماسنج عمل می‌کند و با تغییر هوا ورم می‌کند.)
بیماری التهاب مفاصل هم از علل دیگر ورم مفصل است. اگر مفصلی بیش از شش هفته متورم و (گاهی دردناک) باشد، احتمالاً دچار این بیماری شده‌‌اید. (التهاب مفاصل ممکن است بدون تورم قابل مشاهده‌ای باشد.)
اگر مفصلی متورم نیست، اما قرمزی و داغی دارد، دچار التهاب شده است. باکتری‌ها، ویروس‌ها، و قارچ‌ها که می‌توانند از میان بریدگی پوست وارد شوند، ممکن است به مفصل حمله کرده و ایجاد عفونت کنند. التهاب بدون عفونت هم ممکن است روی دهد.

- درمان ورم مفصل
وقتی مفصلی آسیب ببیند، به این وضع توجه کنید: اگر ظرف ۲۴ ساعت درد شروع به کاهش کرد و احساس می‌کنید که می‌توانید مفصل را به‌کار بگیرید، بهبود در راه است. در این فاصله برای کاهش تورم آن کارهائی می‌توانید بکنید.
مفصل را خنک کنید. اولین چیزی که با ورم مفصل مقابله می‌کند یخ است. مقداری یخ را در حوله‌ای پیچیده و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سه‌بار در روز روی مفصل متورم بگذارید.
مفصل را بی‌حرکت کنید. انگشت متورم را می‌توانید با گذاشتن یک چوب ثابت کنید. یک سرچوب را نوک انگشت و سر دیگر را در کف دست گذاشته و دور انگشت را با چسب ببندید.
برای بی‌حرکت کردن یک انگشت پا از انگشت مجاور آن کمک بگیرید و کافی است آنها را به‌هم ببندید.
بی‌حرکت کردن بدون اطلاع پزشک نباید بیش از یکی دو روز طول بکشد. چون ثابت کردن طولانی مفصل به خشک‌شدن شدید آن منجر می‌گردد.

- درمان ورم ناشی از التهاب مفصل
اگر به بیماری التهاب مفاصل مبتلا هستید، لزومی ندارد با هر ورم مفصل نزد پزشک بروید، مگر اینکه درد یا ورم غیرعادی، یا مخصوصاً همراه با تب باشد. در فاصلهٔ بین معاینات پزشکی کارهای زیر را انجام دهید.
مفصل را گرم کنید. گرم گردن مفصل متورم در اثر التهاب مفاصل بهتر از سردکردن آن است. یخ را برای تورم ناشی از ضربه بگذارید.
مفصل را حرکت دهید. حرکات ملایم در محدودهٔ حرکت مفصل انجام دهید، ولی زیاد به مفصل فشار نیاورید.
ورزش در دامنهٔ حرکات مفصل باعث تحریک ماهیچه‌های اطراف آن به دفع ضایعات حاصل از التهاب و ریختن آنها به‌درون دستگاه لنفاوی بدن می‌شود.
از امواج فراصوتی کمک بگیرید. اگر تورم پایدار است، پزشک ممکن است درمان با امواج فراصوتی را توصیه کند. این امواج بدون ایجاد درد به بافت‌های متورم اطراف مفصل نفوذ کرده و جریان خون مفصل را برای التیام سریع‌تر آن بیشتر می‌کند.

- درمان عفونت
اگر عفونت عامل ورم مفصل است، پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.
مفصل را خنک نکنید. به‌جای سرما، گرمای مرطوب به مفصل عفونی بدهید. گذاشتن یخ باعث انقباض رگ‌های خونی شده و عفونت را پایدار می‌کند. اما اگر با گشاد کردن رگ‌ها باعث رسیدن گویچه‌های سفید خون (که وسیلهٔ دفاعی بدن در برابر عفونت هستند) به ناحیهٔ مبتلا می‌شود. حوله‌ای گرم و مرطوب را به‌مدت ۲۰ دقیقه روی مفصل متورم بگذارید. گاهی با گرم کردن ناحیه، عفونت از طریق پوست سر باز می‌کند.
رجوع کنید به: التهاب مفصل؛ درد مفصل؛ خشک‌شدن مفصل.


همچنین مشاهده کنید