جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

میخچه


- میخچه نشانهٔ چیست؟
می‌دانید چه‌چیز باعث به‌وجود آمدن میخچه، همان برجستگی‌های زرد خاکستری زگیل مانند، در پا می‌شود؟ فشار و اصطکاک مداوم بین پوست و کفش.
وقتی کفش بر روی انگشتان پا مالیده می‌شود، پوست برای مقابله با آزردگی ضخیم و سخت می‌شود. در طول سال، این قسمت از پوست به شکل یک میخچهٔ در می‌آید که گاهی دردناک است.
اگر بیش از یک میخچه دارید، ممکن است گرفتار انگشت چکشی باشید که انگشت پا در اثر انقباض به‌صورت خمیده بالا کشیده شده و ایجاد اصطکاک با کفش می‌کند.
میخچهٔ نرم، که بین انگشتان دیده می‌شود، در اثر مالش برجستگی استخوان انگشتان بر یکدیگر به‌وجود می‌آید. این فشار معمولاً ناشی از پوشیدن کفش تنگ است.

- درمان میخچه
اگر می‌خواهید از شر میخچه رهائی یابید، موارد زیر را رعایت کنید.
کمتر کفش بپوشید. قطعاً نمی‌توانید همیشه بدون کفش راه بروید، اما هر وقت که ممکن است پابرهنه شوید. این کار ناراحتی میخچه را کاهش می‌دهد.
کفش مناسب بپوشید. کفشی که می‌خرید باید جای کافی برای پاشنه، انگشتان و میخچه‌های موجود را داشته باشد. اگر فشار مستقیم کفش بر پا وجود نداشته باشد، میخچه تحریک نمی‌شود.
از میخچه مراقبت کنید. گذاشتن بالشتک‌های حلقه‌ای موجود در داروخانه‌ها برای کاهش فشار کفش بر روی میخچه باعث تسکین موقت درد آن می‌شود.
سنگ پا بزنید. پا را ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در آب بگذارید و بعد از چرب کردن میخچه، با کشیدن سنگ پا چندین لایه از پوستهٔ روی آن را بردارید. هیچ‌گاه از تیغ استفاده نکنید و به‌خاطر داشته باشید که قرار نیست تمام میخچه را درآورید. با این کار، فقط فضای بین میخچه و کفش را زیادتر می‌کنید. بعد از سنگ پا زدن یک بالشتک روی آن بگذارید.
از اسید زدن خودداری کنید. درمان‌های موضعی با اسید و چسب‌های اسیدی که بدون نسخه فروخته می‌شوند مورد تأیید همهٔ پزشکان نیست. بسیاری امکان به‌وجود آمدن عفونت را بعید نمی‌دانند. اما اگر اینها را به‌کار می‌برید، دستورالعمل استفاده از به‌دقت رعایت کنید. استفادهٔ بیش از حد یا غلط اسید باعث سوختگی پوست می‌شود. مبتلایان به دیابت یا بیماری‌های گردش خون نباید از این درمان‌ها استفاده کنند.
به پزشک مراجعه کنید. اگر از سنگ‌پا زدن نتیجه‌ای نگرفتید، به پزشک مراجعه کنید تا او با نرم کردن میخچه آن را در آورد.


همچنین مشاهده کنید